• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-14 15:05:55 följande:
    Har du läst detta på SCB, eller?
    SCB? Statistiska centralbyrån? Nej det har jag inte. Jag har bara kunskap om halal.
  • Anonym (Mot)
    Anonym (Inte emot) skrev 2016-07-14 15:32:40 följande:

SCB? Statistiska centralbyrån? Nej det har jag inte. Jag har bara kunskap om halal.

Du verkade lite stöddig, typ; "Så här är det, punkt." Därför undrade jag.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-14 15:36:50 följande:
    Du verkade lite stöddig, typ; "Så här är det, punkt." Därför undrade jag.
    Stöddig? Verkligen inte. Har du kunskap om att obedövad slakt ingår i halal eller vaddå? Trodde inte det var en diskussion om sant eller falskt.
  • Anonym (Mot)
    Anonym (Inte emot) skrev 2016-07-14 15:57:33 följande:

Stöddig? Verkligen inte. Har du kunskap om att obedövad slakt ingår i halal eller vaddå? Trodde inte det var en diskussion om sant eller falskt.

Då blir det väl? Om ingen arbetar på Scan och kan ge ett definitivt svar.
  • Anonym (Inte emot)
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-14 17:24:38 följande:
    Då blir det väl? Om ingen arbetar på Scan och kan ge ett definitivt svar.
    Nej så är det ju inte, haha. Man behöver inte arbeta på Scan för att veta det.
  • Anonym (Inte emot)

I Sverige är det olagligt att slakta utan bedövning.

• Anonym (Helsnurrigt)
    Atena skrev 2016-07-11 08:07:37 följande:
    Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina. 

Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
    Näe jag fattar inte. 

Om du köper svenskt kött spelar det ju ingen roll om det är halalslaktat eller ej? Varför köpa kött från andra delar av världen överhuvudtaget om du inte vet hur det är slaktade? Tex danskt fläskt.
  • Bobbbo

Det är mycket vanligt att muslimer inte accepterar bedövad halalslakt, eftersom bedövningen riskerar döda djuret och islam kräver att hjärtat slår så länge som möjligt. Industriell halalslakt är dessutom extra plågsamt, då t ex kor spänns fast i roterande tunnor och svänga över i ryggläge innan de får halsen avskuren. Att ligga på rygg är djupt onaturligt för en ko som inte kan andas i det läget. Skäktningen skär av två av de stora halsartärerna samt luftstrupen. Hos kor är de två halsartärer som sparas oftast tillräckligt för att de ska vara vid fortsatt medvetande men förstås oförmögna att andas. Ett vedervärdigt djurplågeri, motiverat med efterblivna gamla sagor.

• Anonym (Helsnurrigt)
    Bobbbo skrev 2016-07-16 01:03:03 följande:

Det är mycket vanligt att muslimer inte accepterar bedövad halalslakt, eftersom bedövningen riskerar döda djuret och islam kräver att hjärtat slår så länge som möjligt. Industriell halalslakt är dessutom extra plågsamt, då t ex kor spänns fast i roterande tunnor och svänga över i ryggläge innan de får halsen avskuren. Att ligga på rygg är djupt onaturligt för en ko som inte kan andas i det läget. Skäktningen skär av två av de stora halsartärerna samt luftstrupen. Hos kor är de två halsartärer som sparas oftast tillräckligt för att de ska vara vid fortsatt medvetande men förstås oförmögna att andas. Ett vedervärdigt djurplågeri, motiverat med efterblivna gamla sagor.

Köper man svenskt kött riskerar man såklart inte det här. Men svenskar vill ju ha billigt danskt fläsk, så vad ska man göra. 
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Bobbbo skrev 2016-07-16 01:03:03 följande:

Och i övrigt. Vad fan pratar du om för land? Det är ju inte svenskt kött i alla fall. TROLL. 
Svar på tråden Halal-slakt