Anonym (Helsnurrigt) skrev 2016-07-08 20:55:57 följande:
Fast det finns en stor skillnad. Kosher godkänner inte bedövning och är förbjudet i Sverige. Halal godkänner bedövning, man vänder djuret mot mecka och djuret får heller inte se andra djur dö ( vilket annars är norm inom slakt ). Djuret visas alltså mer respekt än normalt ( i länder där bedövning är ett krav ), och du motsätter dig den respekten enbart pga något du ändå inte tror på?
Verkar verkligen helsnurrigt. Typ, jag är emot religion, så därför skiter jag i att den enda skillnaden är att de vid slakt respekterar djuren?
Poängterar att mina inlägg om halal alltså enbart gäller länder där bedövning är ett måste, så som Sverige och Nya Zeeland tex.
Fast vad är det du inte förstår? Det är inte slaktförfarandet i första hand här, det är det religiösa inslaget. Jag väljer vad jag äter utefter flertalet av mina värdegrunder. Att ta bort det religiösa är en sak, att välja ekologiskt gräsbetat kött är ett annat krav jag har, uppfött i närheten och under vettiga förhållanden. Ja jag köper ofta kött privat och jag slaktar en hel del själv av egenuppfödda djur så som kaniner och fjäderfä. Tuppar, ankor, fasaner, ankor osv.
Eftersom jag anser att inga gudar finns och jag anser att religion är roten till dom flesta krig och mycket lidande och andra otrevligheter i vår värld så tänker jag inte stödja något som har religiösa inslag, där ingår halalslakt, oavsett vilket land den utförs i.