• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Aniiee
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-08 23:26:47 följande:
    Vi har båda missförstått varandra. Du behöver inte använda den där översittarattityden igen.
    Om jag har missförstått dig så peka gärna på hur och var, Vad jag själv har skrivit har varit rakt och tydligt från början, och har inte förändrats, och att du har missuppfattat sa du ju själv. Men du får gärna peka på var du har missförstått också, så det kan redas ut.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Atena
    Anonym (Helsnurrigt) skrev 2016-07-08 20:55:57 följande:
    Fast det finns en stor skillnad. Kosher godkänner inte bedövning och är förbjudet i Sverige. Halal godkänner bedövning, man vänder djuret mot mecka och djuret får heller inte se andra djur dö ( vilket annars är norm inom slakt ). Djuret visas alltså mer respekt än normalt ( i länder där bedövning är ett krav ), och du motsätter dig den respekten enbart pga något du ändå inte tror på? 
    Verkar verkligen helsnurrigt. Typ, jag är emot religion, så därför skiter jag i att den enda skillnaden är att de vid slakt respekterar djuren? 

Poängterar att mina inlägg om halal alltså enbart gäller länder där bedövning är ett måste, så som Sverige och Nya Zeeland tex. 
    Fast vad är det du inte förstår? Det är inte slaktförfarandet i första hand här, det är det religiösa inslaget. Jag väljer vad jag äter utefter flertalet av mina värdegrunder. Att ta bort det religiösa är en sak, att välja ekologiskt gräsbetat kött är ett annat krav jag har, uppfött i närheten och under vettiga förhållanden. Ja jag köper ofta kött privat och jag slaktar en hel del själv av egenuppfödda djur så som kaniner och fjäderfä. Tuppar, ankor, fasaner, ankor osv. 

Eftersom jag anser att inga gudar finns och jag anser att religion är roten till dom flesta krig och mycket lidande och andra otrevligheter i vår värld så tänker jag inte stödja något som har religiösa inslag, där ingår halalslakt, oavsett vilket land den utförs i. 
  • Anonym (Mot)
    Aniiee skrev 2016-07-08 23:33:35 följande:

Om jag har missförstått dig så peka gärna på hur och var, Vad jag själv har skrivit har varit rakt och tydligt från början, och har inte förändrats, och att du har missuppfattat sa du ju själv. Men du får gärna peka på var du har missförstått också, så det kan redas ut.

Tyvärr orkar jag inte reda ut det längre.
  • Anonym (Helsnurrigt)
    Atena skrev 2016-07-08 23:39:35 följande:
    Fast vad är det du inte förstår? Det är inte slaktförfarandet i första hand här, det är det religiösa inslaget. Jag väljer vad jag äter utefter flertalet av mina värdegrunder. Att ta bort det religiösa är en sak, att välja ekologiskt gräsbetat kött är ett annat krav jag har, uppfött i närheten och under vettiga förhållanden. Ja jag köper ofta kött privat och jag slaktar en hel del själv av egenuppfödda djur så som kaniner och fjäderfä. Tuppar, ankor, fasaner, ankor osv. 

Eftersom jag anser att inga gudar finns och jag anser att religion är roten till dom flesta krig och mycket lidande och andra otrevligheter i vår värld så tänker jag inte stödja något som har religiösa inslag, där ingår halalslakt, oavsett vilket land den utförs i. 
    Jag är inte heller religiös, men just därför borde det inte spela någon roll. Jag köper gärna svenskt halalslaktat kött ( hellre eko eller närproducerat men man kan inte få allt jämt ) eftersom djuren blir behandlade med respekt. Och bedövade. Är inte djuren viktigare än din personliga attityd till religion ( som inte smittar )?
  • Aniiee
    Anonym (Mot) skrev 2016-07-08 23:41:11 följande:
    Tyvärr orkar jag inte reda ut det längre.
    Helt upp till dig.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Atena skrev 2016-07-08 23:39:35 följande:

Dags att slänga ut datorn, alltså, med tanke på hur mycket religiöst folk som uppfunnit delarna.....
  • Anonym (Mot)
    Aniiee skrev 2016-07-09 00:09:12 följande:

Helt upp till dig.

Spelar ingen roll ju.
  • Anonym (Mot)
    Aniiee skrev 2016-07-09 00:11:19 följande:

Dags att slänga ut datorn, alltså, med tanke på hur mycket religiöst folk som uppfunnit delarna.....

Har religiösa människor uppfunnet datorn?
  • Atena
    Anonym (Helsnurrigt) skrev 2016-07-08 23:52:57 följande:
    Jag är inte heller religiös, men just därför borde det inte spela någon roll. Jag köper gärna svenskt halalslaktat kött ( hellre eko eller närproducerat men man kan inte få allt jämt ) eftersom djuren blir behandlade med respekt. Och bedövade. Är inte djuren viktigare än din personliga attityd till religion ( som inte smittar )?
    Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina. 

Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
  • Anonym (Inte emot)
    Atena skrev 2016-07-11 08:07:37 följande:
    Men har du dålig läsförståelse? Inget kött som jag äter är religiöst slaktat, allt kött jag äter är ekologiskt, närproducerat, gårdsslaktat av mig eller vänner till mig. Jo halal spelar roll, bara för att djuren i sverige blir bedövade så gäller inte det i resten av världen, och jag vill inte på något sätt stödja det. För mig spelar det roll. Jag ska inte behöva försvara mina värderingar bara för att dom inte överensstämmer med dina. 

Religion gör bara skada, det finns inget i religion som är bra i långa loppet. Eftersom det bara handlar om sagor...
    Fast man ska inte förknippa halal med obedövad slakt. I de länder där de inte bedövar djur är det inte för att det är en religiös handling utan för att de har en annan syn på djur och djurhållning. All slakt går till så där oavsett halal eller ej. Så att stödja halal har inget med att stödja djurplågeri att göra. Det är lika illa att köpa kött som inte är halal från dessa länder i det avseendet att djuren lider.
    Däremot har man ju rätt att avsky religion och inte vilja att religion blandas in i slakt men det är ju en personlig fråga och har inget med djurets välbefinnande att göra.
Svar på tråden Halal-slakt