Halal-slakt
Är ni för eller emot det?
Är ni för eller emot det?
Troll? Självklart sker inte obedövad industriell halalslakt i Sverige, det har jag heller inte påstått. Trots påtryckningar från muslimska intresseorganisationer är det inte tillåtet. Sådant kött importeras däremot - våra djurskyddslagar täcker inte importerat kött. Vet inte varför du envisas med att yra om danskt fläsk (som förövrigt knappt går att sälja i Sverige längre) i den här tråden om halalslakt. Är det jobbigt när du inte kan försvara det religiöst motiverade djurplågeriet eller?
Troll? Självklart sker inte obedövad industriell halalslakt i Sverige, det har jag heller inte påstått. Trots påtryckningar från muslimska intresseorganisationer är det inte tillåtet. Sådant kött importeras däremot - våra djurskyddslagar täcker inte importerat kött. Vet inte varför du envisas med att yra om danskt fläsk (som förövrigt knappt går att sälja i Sverige längre) i den här tråden om halalslakt. Är det jobbigt när du inte kan försvara det religiöst motiverade djurplågeriet eller?
Givet att jag är humanist (och feminist) så beror mitt godtagande av saker inte på huruvida det kommit hit via andra kulturer eller ej, men det betyder ju också att jag inte omedelbart förkastar något enkom för att det inte förekommit här tidigare. Jag har noterat att vissa är benägna att utgå från att bara för att feminister inte går ut på bredd och säger "Förbjud islam!" så är samma feminister positiva till sharia-lagar och hederskultur, vilket inte är en rimlig slutsats på några som helst plan.
Anyway, min inställning till halal-slakt har inget med min feminism att göra. Jag är inte överdrivet engagerad i djurrätt och accepterar att djur är mat och att djuren antagligen inte är helt nöjda med den situationen. Det finns ingen anledning att plåga djur i onödan, dock, och jag litar på att de djurrättslagar vi har i landet är tillfyllest. Eftersom halal-slakt i Sverige inte är värre än annan typ av slakt så har jag ingen särskilt invändan mot den typen av slakt utöver vad jag har mot slakt i allmänhet. Så länge jag inte behöver betala extra för det så struntar jag helt i huruvida köttet jag äter är halal-slaktat eller ej.
Vad gäller halal-slakt i utlandet så ser den ju tämligen brutal ut, men jag misstänker att sekulär slakt i sådana länder inte är så jämrans trevlig heller så jag vet inte om det är specifikt halal-slakt folk borde invända mot utan slakt i stort.
Problemet är naturligtvis när folk använder halal-slakt i utlandet som någon slags ursäkt för att förbjuda halal-slakt i Sverige. Jämförelsen måste ju ske mellan halal-slakt i Sverige och sekulär slakt i Sverige.
I Sverige är det olagligt att slakta utan bedövning.
Jag har noterat att vissa är benägna att utgå från att bara för att feminister inte går ut på bredd och säger "Förbjud islam!" så är samma feminister positiva till sharia-lagar och hederskultur, vilket inte är en rimlig slutsats på några som helst plan.
Problemet är naturligtvis när folk använder halal-slakt i utlandet som någon slags ursäkt för att förbjuda halal-slakt i Sverige. Jämförelsen måste ju ske mellan halal-slakt i Sverige och sekulär slakt i Sverige.
Hur är det relevant? Vi kan lika gärna göra jämförelsen mellan den värsta formen av sekulär slakt och den fredligaste formen av halal-slakt och komma fram till att ALL slakt borde vara halal-slakt i så fall