• Anonym (Mot)

Halal-slakt

Är ni för eller emot det?

• Svar på tråden Halal-slakt
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2016-07-01 09:39:59 följande:
    Halal"slaktas" räkor ???
    .....bara undrar.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2016-07-01 09:40:15 följande:
    .....bara undrar.
    .....i största allmänhet.
  • Nyfikna72
    Atena skrev 2016-07-01 09:35:25 följande:
    Nej, varför skulle jag göra det?

Tja hur menar du att fiskar behandlas då? Beskriv gärna hur de avlivas?
  • Atena
    Nyfikna72 skrev 2016-07-01 10:13:24 följande:

Tja hur menar du att fiskar behandlas då? Beskriv gärna hur de avlivas?
    Jag personligen bryter nacken av dom mindre och skär huvudet av dom större. 

Halalslakten i sverige sker som bekant med bedövning, men det spelar mig liksom ingen roll. Jag tänker inte äta mat som välsignats till någon sagofigur. Jag är ateist, jag behöver faktiskt inget mer skäl än det för att kunna kräva mat som inte är halal (eller annan religiös slaktmetod). 

Jag skär halsen av kaniner när jag slaktar dom, hugger huvudet av tuppar och höns när jag slaktar dom. Så, vad har fiskar med saken att göra?
  • Anonym (bea)
    Anton Chigurh skrev 2016-07-01 09:39:59 följande:

Halal"slaktas" räkor ???

Nej och många muslimer äter inte skaldjur öht, bara fisk.
  • Anton Chigurh
    Anonym (bea) skrev 2016-07-01 10:33:37 följande:
    Nej och många muslimer äter inte skaldjur öht, bara fisk.
    Mmm....det kan banne mig inte vara enkelt att leva som rättrogen muslim. Jag kände mig manad att kolla upp vad reglementet säger angående kräft/skaldjur på en muslims tallrik och jag hittade iaf ett svar. Hos "Fråga Imanen"

Han säger/skriver: 

"De lärda som klassificerar kräftdjur och räkor som fiskar, anser det i stort sätt vara tillåtet att äta dem. Hur som helst så är det många ‘ulama (lärda) som inte klassificerar dem som fiskar och det är därför bättre att avstå."

Det anses alltså vara, citat: "i stort sett vara tillåtet" ....slut citat, att kränga skaldjur. Ändå..... bör du avstå.

Klockrent. Sannerligen.

Typ...

Kram //Antonbow.gif

• Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2016-07-01 10:46:36 följande:
    Mmm....det kan banne mig inte vara enkelt att leva som rättrogen muslim. Jag kände mig manad att kolla upp vad reglementet säger angående kräft/skaldjur på en muslims tallrik och jag hittade iaf ett svar. Hos "Fråga Imanen"

Han säger/skriver: 

"De lärda som klassificerar kräftdjur och räkor som fiskar, anser det i stort sätt vara tillåtet att äta dem. Hur som helst så är det många ?ulama (lärda) som inte klassificerar dem som fiskar och det är därför bättre att avstå."

Det anses alltså vara, citat: "i stort sett vara tillåtet" ....slut citat, att kränga skaldjur. Ändå..... bör du avstå.

Klockrent. Sannerligen.

Typ...

Kram //Antonbow.gif
    "Imamen"
  • Pentagram
    Anton Chigurh skrev 2016-07-01 10:46:36 följande:

Han säger/skriver: 

"De lärda som klassificerar kräftdjur och räkor som fiskar, anser det i stort sätt vara tillåtet att äta dem. Hur som helst så är det många ?ulama (lärda) som inte klassificerar dem som fiskar och det är därför bättre att avstå."

Klockrent. Sannerligen.

Typ...

Kram //Antonbow.gif
    Lustigt det där, det är ju nästan som att det går att tolka religiösa skrifter lite hur som helst...
  • Pentagram
    Atena skrev 2016-07-01 10:18:23 följande:
    Jag tänker inte äta mat som välsignats till någon sagofigur. Jag är ateist, jag behöver faktiskt inget mer skäl än det för att kunna kräva mat som inte är halal (eller annan religiös slaktmetod). 
    Jag är också ateist men jag ser inte riktigt varför jag skulle bry mig om huruvida någon välsignat maten jag äter eller inte, det har liksom ingen effekt på MIG. Så länge jag slipper betala extra för det, naturligtvis.

Jag menar, om någon gick förbi mitt bord på en restaurang och lade en förbannelse på min mat så skulle jag ju inte hävda att min mat blivit kontaminerad och kräva en ny måltid...
  • Anonym (Sarah)
    Rataxes skrev 2016-06-30 21:00:17 följande:

Emot.

Sprider alltid glädje med att lägga stekfläsk i halalkylen.

Vad?
Svar på tråden Halal-slakt