• voxel10

Problem med barn

Min historia är följande: Hittade en flickvän vid 30. Underbar relation, kärleksfull, civiliserad och stimulerande.
    Sedan hände något, jag tänkte mig inte för: Vi skaffade barn. Efter detta blev livet förstört. Jag har försökt på olika sätt men har inte hittat någon anledning till att tycka om barnet överhuvudtaget. Jag betraktar det enbart som ett irritationsmoment.
    Vill även påstå att jag är en väldigt rationell människa, jag tänker betydligt mer än vad jag känner. Jag jobbar med programmering och problemlösning och är intresserad av matematik. Är inte speciellt känslokall utan är en glad och nöjd människa som uppskattar mys och kärlek. Däremot betraktar jag mina känslor mera som en slutprodukt som är det OK att njuta av, än något som bör styra mig.
    Då samhällsnormen i många fall är att "barn är meningen med livet" så har jag intresserat mig för detta då jag inte alls kan relatera till det.
    Jag har nu suttit i flera veckor och läst på forum, läst artiklar, funderat och tänkt. Men jag kommer inte fram till något bra svar på följande: Hur gör man när man "älskar sitt barn över allt annat" vilket verkar vara en vanligt förekommande fras från både mammor och pappor? Jag känner mig nämligen lite udda som inte kan relatera till detta överhuvudtaget.
    Ur min synvinkel är de flesta människor evolutionärt inprogrammerade till att tycka om sina barn. Det verkar vara en väldigt primitiv och grov mekanism som orsakar detta starka intresse för avkomman. På det planet förstår jag eventuellt varför. Men jag misstänker ändå att jag eventuellt missar något. Annars skulle det innebära att majoriteten av människor inte kan tänka förbi denna mekanism.
    Det jag i huvudsak upplever med barn är följande:
    1. Tillvaron blir ociviliserad och ointressant. Ingen tid för intelligenta och lärorika aktiviteter som stimulerar en vuxen hjärna. Inga djupa samtal.
    2. Nästan all tid handlar om att passa upp en egocentrisk individ vars enda drivkrafter är en uppsättning primitiva känslor. De vanligaste tillstånden är exempelvis hungrig, trött, uttråkad. Att tillfredsställa denna varelse ger mig ingen stimulans eller känslomässigt välbehag överhuvudtaget. Jag upplever relationen mellan barn och förälder som asymmetrisk. Jag tycker det är otrevligt att se min vackra flickvän (och mig själv) agera som slavar under bebisen. Samtidigt finns självfallet ett moraliskt ansvar och en väldigt stark samhällsnorm att ta hand om någon som inte klarar det på egen hand. En vuxenrelation är betydligt vackrare eftersom det finns en balans där man ger och tar. Alla beslut fattas tillsammans med omtanke och respekt för den andre och intressanta diskussioner uppstår ofta. Ett barn vrålar tills det får som det vill och struntar i alla andra. Barnet ser sedan "sött" ut och exempelvis ler för att enkelt manipulera sin omgivning. Jag misslyckas totalt med att se något fint i detta beteende. Och att tycka om barnet kommer inte på fråga.
    3. Förstörd relation. Min partner prioriterade ner mig. Detta kan hända med tiden ändå. Och det hade eventuellt varit acceptabelt om vi åtminstone fortfarande hade haft en stimulerande tillvaro.
    Det slutade med att jag lämnade dem för några veckor sedan. Hon får gärna ta barnet på heltid, jag vill inte ha det. Jag lever hellre ett ensamt och civiliserat liv där jag kan göra stimulerande aktiviteter som att läsa böcker och ägna tid åt att tänka och fundera, än ett liv i den där primitiva tillvaron. Jag är lyckligare och mera harmonisk utan dem men saknar självfallet min partner, så som hon var innan barnet kom. Hon blev väldigt förändrad efter att hon fick barn och jag upplever att hon är fast i någon sorts bubbla. Det påminner nästan lite om att umgås med någon som är berusad och inte kan tänka klart längre. Synd på en så fin människa.
    Missar jag något eller är det så enkelt att föräldrar "slutar tänka" och enbart därför står ut med tillvaron eller till och med uppskattar den? Det närmsta jag kan föreställa mig detta tillstånd är då man blir förälskad. Men i fallet med förälskelsen så lär man sig åtminstone något eftersom det är en vuxen människa med erfarenheter som man umgås med. Man får något tillbaka.

Vill helst inte ha några spydiga/lustiga kommentarer utan är faktiskt genuint intresserad om någon kan förklara. Om det är så att jag missar något. Jag känner mig nämligen någorlunda normal i övriga livet. Men just i detta avseende känner jag mig som en utomjording.
  • Svar på tråden Problem med barn
  • Anonym (Prova)

Jag känner igen mig. Första 1-1, 5 åren med mitt barn var jag förkrossad, jag hade förstört mitt liv för gott kändes det som. Jag hade panik, ville lämna tillbaka barnet och bara återgå till min fridfulla vardag. Ibland fantiserade jag om en skilsmässa bara för att slippa barnet åtminstone varannan vecka.

Jag hade ändå längtat efter att vara gravid och få barn! I flera år hade jag fantiserat om att bli mamma me jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur enformigt och tråkigt det skulle vara. På BB var det ett "Jaha" när jag fick se honom. Jag gjorde mina plikter men utan någon glädje.

Fattade inget när alla blev stört förälskade i sina barn.

Men plötsligt började det komma små ljusglimtar! Det fladdrade til i bröstet och jag började se mitt barn på ett nytt sätt. En bra dag kunde jag till och med känna tillfredsställelse när han var nybadad och mätt. Rätt vad det var tog jag med honom ut på promenade och började till och med sakna honom när jag åkte bort själv.

Idag är han 3 år och nu är jag så uppslukad av min kärlek till honom att det nästan är löjligt. Jag tycker fortfarande att det är supertråkigt att leka med sonen och hans leksaker eller att glo på barn-tv på morgnarna. Jag kan åka bort och känna att det är så himla skönt att få egentid men nu räcker det med en kväll för sen vill jag hem till mitt barn. Nu kan jag umgås med honom mer, det handlar inte bara om att ta hand om honom dygnet runt. Vi drar på sånt jag tycler är kul och så får han följa med och vara i "min värld". Vi åker till stallet, pusslar i trädgården, shoppar kläder och fikar, hänger på bibblan med varsin bok, vandrar i skogen osv.

Jaja, det jag vill säga är att jag idag är tacksam för att jag stannade kvar och fortsatte med alla tråkiga rutiner för det skapade det band som finns mellan oss idag. Lösningen för mig var inte att dra, det var att fortsätta även fast jag inte såg någon mening med det då. Det kommer bli roligare och ditt barn kan du forma lite som du vill, ni kanske kan programmera saker tillsammans eller vad du nu vill göra. Sätt ungen i en babysitter och låt hen titta på vad du gör. Var lite ego och kör på lite som vanligt fast med barnet vid din sida, man behöver inte sitta med en skallra eller lägga pussel hela dagarna.

Och du är inte känslokall, det är en chock, nästan ett trauma, att bli förälder tycker jag. Och är du som mig så behöver du tid för att känna djup kärlek, hur ska man kunna älska någon man inte ens känner?

Valet att lämna finns alltid där. Prova stanna kvar ett tag till, det värsta som kan hända är att du känner att du har slösat bort lite tid.

Det bästa som kan hända är att du ger ditt barn en pappa och att du lägger grunden till den vackraste relation du någonsin kommer ha.

• voxel10
    Gina43 skrev 2016-07-31 09:27:34 följande:
    När jag läste din trådstart tänkte jag att du kanske var en sådan där udda och högintelligent typ, men antingen så provocerar du medvetet eller så är du helt enkelt bara udda.

Du kan inte jämföra omvårdnad av sjuka och dementa äldre med omvårdnad och fostran av barn. Det är ju helt galet insiktslöst och oförståndigt.

Du menar att känslor och traditioner hämmar utvecklingen och att känslor och traditioner därför är något dåligt i samhället som ska rationaliseras bort. Utveckling till varje pris alltså. Du förespråkar fostran för barn utan föräldrakärlek. Sorry, föräldrakärlek kommer aldrig att bli "omodernt" och rationaliseras bort.

Du uttrycker en "insikt" som ska komma till mänskligheten i framtiden och som du tydligen besitter. Därmed anser du att ditt sätt/denna insikt är det riktiga? Vilka fler grandiosa tankar har du? Ditt bidrag till världen genom din arbetsinsats?

Bitter much? Det måste ju vara bitterhet som får dig att tänka dessa saker.
    Anser du att idén är orimlig? Varför i så fall?

Det skulle vara en "internatförskola" från födseln. Detta är inget jättesteg från de skolformer vi har i dag.

Föräldrarna skulle slippa ta ledig från arbetet. Alla barn skulle få samma förutsättningar.

Varför är det okej att göra något liknande med gamla människor men inte med unga? Jag kanske kan svara på det själv; de gamla är ingen framtidsinvestering för samhället och kan därför betraktas som enbart en kostnad. Barnen är däremot en satsning på framtiden och bör ha mera resurser. Men då är frågan om barnen verkligen får mera resurser genom att föräldrarna tar hem barnen på kvällar och helger?

Visst, det skulle kosta mycket för att driva en sådan "internatförskola". Men vi skulle spara mer i jämförelse med all föräldraledighet och den enorma störning det orsakar i samhället.
  • aleydis
    voxel10 skrev 2016-07-31 11:41:49 följande:

Det skulle vara en "internatförskola" från födseln. Detta är inget jättesteg från de skolformer vi har i dag.

Föräldrarna skulle slippa ta ledig från arbetet. Alla barn skulle få samma förutsättningar.

Varför är det okej att göra något liknande med gamla människor men inte med unga? Jag kanske kan svara på det själv; de gamla är ingen framtidsinvestering för samhället och kan därför betraktas som enbart en kostnad. Barnen är däremot en satsning på framtiden och bör ha mera resurser. Men då är frågan om barnen verkligen får mera resurser genom att föräldrarna tar hem barnen på kvällar och helger?

Visst, det skulle kosta mycket för att driva en sådan "internatförskola". Men vi skulle spara mer i jämförelse med all föräldraledighet och den enorma störning det orsakar i samhället.
    Om nu detta ens är seriöst menat. Om du nu är så rationell kan du ägna all den tid du har att läsa intellektuellt stimulerande saker på att läsaromröstning barns utveckling. För att utvecklas behöver barn fysisk och mental kontakt och anknytning. Det är lika viktigt som mat och fysiska behov, utan anknytningen dör vi. Läs på om barnhemsbarn och deras fysiska och psykiska utveckling. Barn behöver så mycket mer än den fysiska omvårdnaden- de behöver den "orationella" kärleken, som är det mest rationella.
  • voxel10
    aleydis skrev 2016-07-31 12:12:32 följande:
    Om nu detta ens är seriöst menat. Om du nu är så rationell kan du ägna all den tid du har att läsa intellektuellt stimulerande saker på att läsaromröstning barns utveckling. För att utvecklas behöver barn fysisk och mental kontakt och anknytning. Det är lika viktigt som mat och fysiska behov, utan anknytningen dör vi. Läs på om barnhemsbarn och deras fysiska och psykiska utveckling. Barn behöver så mycket mer än den fysiska omvårdnaden- de behöver den "orationella" kärleken, som är det mest rationella.
    Varför skulle inte personal kunna vara lika kärleksfull som föräldrar? Du menar väl inte att det krävs ett genetiskt band mellan vuxen och barn? Då skulle inte adopterade barn kunna vara älskade.

Snarare skulle det väl bli så att personalen som söker sig till yrket är såna som tycker om barn mer än genomsnittet. Jag tycker exempelvis att förskolepersonal beter sig bättre än de flesta föräldrar, kanske för att de är utbildade och har lång erfarenhet.
  • Anonym (Hmmm)
    voxel10 skrev 2016-07-31 13:04:09 följande:

Varför skulle inte personal kunna vara lika kärleksfull som föräldrar? Du menar väl inte att det krävs ett genetiskt band mellan vuxen och barn? Då skulle inte adopterade barn kunna vara älskade.

Snarare skulle det väl bli så att personalen som söker sig till yrket är såna som tycker om barn mer än genomsnittet. Jag tycker exempelvis att förskolepersonal beter sig bättre än de flesta föräldrar, kanske för att de är utbildade och har lång erfarenhet.

Har du själv några positiva minnen från din egen barndom som involverar dina föräldrar?
  • voxel10
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-31 13:26:02 följande:
    Har du själv några positiva minnen från din egen barndom som involverar dina föräldrar?
    Ja, det finns ett sånt minne. Minns att jag blev upplyft och skrattade. Vissa har många, andra har färre. För egen del så är jag övertygad om att jag skulle haft fler positiva minnen av att växa upp på en internatförskola. ;) Och det gäller nog många, antagligen de flesta, om verksamheten utformas korrekt.

Det är sällan bra att lägga så krävande och tidsödande uppdrag i individuella människors händer. Centralisering är ofta att föredra. Varför skulle just barnuppfostran vara ett undantag? Förskolan har exempelvis pedagogik som går ut på att faktiskt utveckla barnen, medan många föräldrar verkar ha barn för att fylla sina egna emotionella behov.

En annan fråga är varför det ska uppstå diskussioner om min barndom och en strävan att sätta diagnoser? Det är ganska ointressant när man i stället kan bemöta argumenten ovan.
  • Anonym (21)

Något har du, något drag, om det nu är psykopat eller något annat. Tydligt problem med känslolivet och hur man betraktar andra har du i alla fall. Jag skriver detta inte för att vara elak utan för att det är det man kan utläsa ur dina inlägg. Du förstår helt enkelt inte det som de flesta som blir föräldrar känner och upplever när man får barn. Du skrev själv i starten att du "ev missar något" så det har du ju rätt i.

Någon form av "brist" har du som gör att du helt enkelt inte kan greppa detta med just din hjärna, hur smart du än är.

Jag tänker det är lite som när man ska förklara färger för en som varit blind hela livet. Det går inte riktig hur man än gör, de har inget att jämföra med och kan helt enkelt inte riktig greppa det man försöker förklara. Så är det nog med dig med. Det fattas en aspekt hos dig som gör att du inte kan känna för ditt barn, du ser bara besvär och hämningar, ungefär som om barnet vore en lite parasit som inkräktar på ditt liv. Denna "miss" gör också att vad vi än skriver här så kan du igen förstå det för du har inget att jämföra med. 

Jag tycker du bör göra en vuxenutredning och se om de kommer fram till något. Det kan vara bra för dig själv att i af förstå hur andra människor ser på det och att du får ord på det. Sedan kommer du nog inte kunna ändra på det men du kan få en viss förståelse. 

• Anonym (Hmmm)
    voxel10 skrev 2016-07-31 13:49:59 följande:

Ja, det finns ett sånt minne. Minns att jag blev upplyft och skrattade. Vissa har många, andra har färre. För egen del så är jag övertygad om att jag skulle haft fler positiva minnen av att växa upp på en internatförskola. ;) Och det gäller nog många, antagligen de flesta, om verksamheten utformas korrekt.

Det är sällan bra att lägga så krävande och tidsödande uppdrag i individuella människors händer. Centralisering är ofta att föredra. Varför skulle just barnuppfostran vara ett undantag? Förskolan har exempelvis pedagogik som går ut på att faktiskt utveckla barnen, medan många föräldrar verkar ha barn för att fylla sina egna emotionella behov.

En annan fråga är varför det ska uppstå diskussioner om min barndom och en strävan att sätta diagnoser? Det är ganska ointressant när man i stället kan bemöta argumenten ovan.

Det är väl inte ointressant?! Har du själv haft en dålig och kärlekslös barndom med oengagerade föräldrar så är det ju inte konstigt om du tycker att barns omsorg, uppfostran och utveckling bör centraliseras. Sådana åsikter är ju väldigt känslostyrda och beror såklart på ens egna erfarenheter.

Jag som haft en superlycklig uppväxt har såklart helt andra åsikter...
  • Gina43
    voxel10 skrev 2016-07-31 11:41:49 följande:

Ja, det är rena rama science fiction-scenariot tycker jag. Idén är orimlig med hänsyn till människans behov. Som någon påtalade här: barn behöver kärlek, värme och anknytning, men de behöver också faders- och/eller modersfigurer, inte bara ren omvårdnad och fostran. Anställd personal som på förskolan kan hantera omvårdnad och pedagogik, men det är knappast deras jobb (och kan inte krävas av en anställd) att älska barnen på det ömsinta och nära sätt som föräldrar normalt gör eller att åta sig att vara äkta förebilder för barnen. Milsvid skillnad. Anställd personal kan komma och gå, föräldrar innebär (förhoppningsvis) en kontinuerlig och trygg relation vilket barn har behov av.

Det du pratar om är stor skillnad mot idag. Om barn skulle institutionaliseras på heltid skulle de inte ha föräldrar eller ett eget hem, bara en barngrupp med pedagoger? Barn är visserligen på förskola (i de flesta fall numer) vissa tider på dygnet, men det är inget substitut för den roll och den insats som det egna hemmet innebär och som föräldrarna ger.

Föräldraledighet är inte en "enorm störning i samhället" eller inte nödvändigtvis ens en störning, utan skapar arbetstillfällen för många att komma in i arbetslivet eller att förändra det. Vi är i de allra flesta fall utbytbara i tjänsten, eller?

Vad bra att du i alla fall inser att äldre dementa har andra behov än små barn. Äldre dementa som har nedsatt verklighetsanknytning behandlas för sjukdom efter behov. Barn däremot står i begrepp att upptäcka världen och livet och utvecklas till egna självständiga individer. Äldre har redan gjort den resan. Som jag nämnde innan så går det inte ens att jämföra dessa grupper eller omsorgsmodellerna för dem i samhället.
  • Anonym (Hjälp)

Istället för att vara elak som andra här. Så tror jag att du behöver hjälp. Gå och prata med någon. Leta lite på nätet. Så kanske det blir bättre i framtiden. Men små barn är krävande....jag vet.

Svar på tråden Problem med barn