• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • hope88
    Frost skrev 2016-11-15 20:35:18 följande:

Hej på er :)

Har bf 26/5 så jag hoppar in här! Ni som inte vågar ta värktabletter, har ni läst janusinfo? Otroligt bra info om alla olika läkemedel och dess påverkan på foster www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/

Vill inte berätta för nån hur den ska göra, alla väljer själv vad som känns bäst! Jag har diskuterat detta flera gånger med flera olika läkare och alla säger samma sak-normal dosering av paracetamol är inte farligt så jag känner mig trygg. Själv har jag tagit alvedon, citodon, oxycontin och blivit sövd i den här graviditeten och jag är bara i v12+3. Hoppas jag inte är för jobbig nu och att jag får vara med ändå :)

Välkommen :) Då är du bara 3 dagar efter mig:) Klart du får hänga med här ;) Har också operarat mig tidigt i denna graviditet och det var på gynakuten (min äggstock) och det och alvedon är ok enligt överläkarna där. Ja janusinfo är superbra!
  • Teresiat
    JoJoNo skrev 2016-11-15 20:34:14 följande:

Otäckt egentligen. Jag är reumatiker o alvedon o citodon är

Typ det enda jag får ta just nu för värken så det tar jag ju varje dag. Får hoppas det inte påverkar. Har också läst forskningen men hoppas att om det fanns starka bevis osv så borde reumatologen o vc inte rekommendera det. Men det återstår att se. Måste som sagt ta det för att klara vardagen. Ett dilemma.

Som du säger är det ju långt ifrån bekräftat i någon större utsträckning och svensk vård rekommenderar ju alvedon när man är gravid och har ont. Hade jag varit i din situation hade jag sjävklart tagit mediciner jag också. Men jag som är förhållandevis frisk har ju en annan möjlighet att avstå. De studier jag har hört om gäller dessutom bara pojkar i magen & ökad risk för ADHD... mkt märkligt egentligen. Förvisso så verkar ju varenda människa ha ADHD nuförtiden så frågan är ju hur starka sambanden är.. sannolikt mkt vaga :)
  • Frost
    hope88 skrev 2016-11-15 20:44:00 följande:

Välkommen :) Då är du bara 3 dagar efter mig:) Klart du får hänga med här ;) Har också operarat mig tidigt i denna graviditet och det var på gynakuten (min äggstock) och det och alvedon är ok enligt överläkarna där. Ja janusinfo är superbra!

Tack! Kul! :) Äter även lergigan comp som godis då jag mått/mår så otroligt illa. Plus cyklokapron och antibiotika så risken är väl att mitt barn utvecklar 8 armar av alla mediciner, haha. Näe skämtar bara :)
  • hope88
    Frost skrev 2016-11-15 20:54:23 följande:

Tack! Kul! :) Äter även lergigan comp som godis då jag mått/mår så otroligt illa. Plus cyklokapron och antibiotika så risken är väl att mitt barn utvecklar 8 armar av alla mediciner, haha. Näe skämtar bara :)

Ja :) Första barnet? Åh nej fy vad jobbigt men tur det finns medicin som hjälper! Hahah ingen risk hörru ;) Fick en kur antibiotika i vecka 6 för urinvägsinfektion. Utöver det har det varit narkosen, morfin och alvedon efter operationen men försöker ändå bara ta det när det verkligen är akut.
  • Frost
    hope88 skrev 2016-11-15 20:59:22 följande:

Ja :) Första barnet? Åh nej fy vad jobbigt men tur det finns medicin som hjälper! Hahah ingen risk hörru ;) Fick en kur antibiotika i vecka 6 för urinvägsinfektion. Utöver det har det varit narkosen, morfin och alvedon efter operationen men försöker ändå bara ta det när det verkligen är akut.

Ja jag tror inte läkarna skulle ge en mediciner som skulle vara skadliga :) Nja förhoppningsvis är det första barnet vi får ta med hem. Haft två "sena missfall". Fick förra året en flicka som föddes i v21 och i somras en flicka som föddes i v22 så det är en rätt orolig graviditet detta.. men vi hoppas och tror att det är vår tur nu! Har du barn sen innan? :)
  • Teresiat
    Frost skrev 2016-11-15 21:07:12 följande:

Ja jag tror inte läkarna skulle ge en mediciner som skulle vara skadliga :) Nja förhoppningsvis är det första barnet vi får ta med hem. Haft två "sena missfall". Fick förra året en flicka som föddes i v21 och i somras en flicka som föddes i v22 så det är en rätt orolig graviditet detta.. men vi hoppas och tror att det är vår tur nu! Har du barn sen innan? :)

Flikar in här.. Beklagar dina/era missfall :( har de kunnat konstatera vad de berodde på? Förstår att denna graviditet är mkt speciell för er.
  • Teresiat

Flikar in här.. Beklagar dina/era missfall :( har de kunnat konstatera vad de berodde på? Förstår att denna graviditet är mkt speciell för er.
  • hope88

Precis man får lita på dem plus janusinfo :)

Men gud så hemskt! Beklagar verkligen :( Går inte ens föreställa sig den smärtan och sorgen! Vet de vad som orsakat de sena missfallen så man kan göra allt i denna graviditet mot det? Det är första barnet och första graviditeten efter flera års kamp. Vi fick göra ivf provrörsbefruktning för att komma hit.

Håller mina tummar för dig och oss alla <3
  • Frost
    Teresiat skrev 2016-11-15 21:15:03 följande:

Tack. Ja de är relativt säkra på att det är försvagad livmodertapp, har öppnat mig "tyst" utan smärta. Första gången fanns inget att göra, var helt öppen när jag kom in. Andra gången försökte de sätta akut cerclage (sy ihop livmodertappen med ett brett band) när jag börjat öppna mig men det höll tyvärr inte. Nu har de opererat in ett cerclage förebyggande och jag är sjukskriven hela graviditeten så förhoppningsvis ska det gå vägen nu! :)
  • Frost
    hope88 skrev 2016-11-15 21:21:56 följande:

Precis man får lita på dem plus janusinfo :)

Men gud så hemskt! Beklagar verkligen :( Går inte ens föreställa sig den smärtan och sorgen! Vet de vad som orsakat de sena missfallen så man kan göra allt i denna graviditet mot det? Det är första barnet och första graviditeten efter flera års kamp. Vi fick göra ivf provrörsbefruktning för att komma hit.

Håller mina tummar för dig och oss alla <3

Tack! Näe det är svårt att föreställa sig, hade inte kunnat fantisera ihop hur hemskt det faktiskt var. Men u är det nya tag! De tror att det är cervixinsufficiens/försvagad livmodertapp så de har opererat in ett cerclage (band som man syr ihop livmodertappen med) i förebyggande syfte så det är bara att hålla tummarna! Är sjukskriven till bf, vila vila vila är modellen.

Åh då är det ännu större grattis till ert plus! :) har vänner som gått igenom ivf och hela den karusellen så man har förstått att det är otroligt jobbigt, men som med allt svårt att föreställa sig hur det faktiskt är. Ja nu är det vår tur, allihopa! :)