BF maj 2017
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
JoJoNo, beklagar innerligt. Hoppas allt löser sig till det bästa. <3
Jag berättade på jobbet ganska tidigt. Trodde jag var i vecka 9 när jag berättade för chefen men blev flyttad nästan två veckor vid det tidiga ultraljudet. Det var kanske liiiite i tidigaste laget. Men men.
Den första eleven frågade igår om jag hade en bebis i magen (är så vansinnigt svullen så det är ganska obvious nu om man säger så) och då sa jag ja. Sen spred det sig snabbt på skolan.
Sitter här och googlar allt jag kan om graviditetsdiabetes, risker, kostråd osv. Hade tydligen ett värde väldigt nära gränsvärdet så nu har jag gått cold turkey på allt vad socker (raffinerat, frukt, honung, you name it) och vitt mjöl är. Det är bara mjölken i kaffet och ett litet glas grapejuice på morgonen som får vara kvar... Fan, vad trist det blev.... Jag tycker mat är knepigt just nu, är inte sugen alls på något och har liksom petat i mig det jag har kunnat vilket innebär smoothies och frukt.
- Att få en sannolikhetsbedömning av den individuella sannolikheten för kromosomavvikelse. I de allra flesta fall innebär detta en låg sannolikhet. Härmed kan man avstå från fostervattensprov/moderkaksprov och undvika den ökade missfallsrisk som dessa ingrepp innebär.
- Att tidigt i graviditeten kunna upptäcka ökad sannolikhet för att fostret har vissa allvarliga missbildningar/kromosomavvikelser.
Nackdelar
- Att få besked om ökad sannolikhet skapar oro och i de flesta fall har man oroat sig i onödan (de flesta foster med ökad sannolikhet har ingen kromosomavvikelse utan är friska).
Gick in i v14 idag :)
Har känt lite småobehag högst upp under revbenen på både hö och vä sida de senaste dagarna. Blir mest när jag sitter. Lite ömt typ. Men har inte ont när jag klämmer där o känner. Kan det bero på att allt flyttas upp typ tarmarna och trycker på övriga organ? Om det blir lite trängre tänker jag. Någon som känner igen sig?
Ska till bm imorgon och tänkte höra med henne också för säkerhetsskull.
Vi har gjort nåt. Hrm, host och harkel. Lite i tidigaste laget även det här - är ju bara i v 14.
Såg att kronan reade ut barnvagnar och vi slog till på en city, nedsatt till 45 % av ursprungspriset. Maken har önskat sig en sån sen äldsta sonen föddes men det har av olika anledningar inte blivit av. Nu fick han det.
Jag känner igen mig! Jag tycker det är jobbigt att sitta rakt upp och ned, så lutar mig alltid. Jag har också tänkt om det är för att det blir "trångt" där inne. Att allt flyttas om! Sen har jag molande värk i magen, men det säger dom är bra då det ska betyda att allt går som det ska när man är i v 14! :)
Vi har gjort nåt. Hrm, host och harkel. Lite i tidigaste laget även det här - är ju bara i v 14.
Såg att kronan reade ut barnvagnar och vi slog till på en city, nedsatt till 45 % av ursprungspriset. Maken har önskat sig en sån sen äldsta sonen föddes men det har av olika anledningar inte blivit av. Nu fick han det.
- Att få en sannolikhetsbedömning av den individuella sannolikheten för kromosomavvikelse. I de allra flesta fall innebär detta en låg sannolikhet. Härmed kan man avstå från fostervattensprov/moderkaksprov och undvika den ökade missfallsrisk som dessa ingrepp innebär.
- Att tidigt i graviditeten kunna upptäcka ökad sannolikhet för att fostret har vissa allvarliga missbildningar/kromosomavvikelser.
Nackdelar
- Att få besked om ökad sannolikhet skapar oro och i de flesta fall har man oroat sig i onödan (de flesta foster med ökad sannolikhet har ingen kromosomavvikelse utan är friska).