BF maj 2017
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.
Man måste inte göra KUB fråga nu direkt hur det funkar i ditt län, lite olika, ibland måste man beställa privat..
Alltså jag kan ingenting ! Är i vecka
5 (4+5). men i vilka veckor gör man kontroller och VAD är det för kontroller? Läser olika förkortningar men fattar ingenting !
Jag ringde bm och ska på hälsosamtal på måndag och fick BF 24-26 maj.
Plussade förra veckan och glädjen är stor över att få ansluta sig till gruppen majmammor (BF 22/5). Skulle först bli februarimamma men fick tidigt missfall i juni. Även om allt ff är så osäkert väljer jag att vara glad åt det som är just nu. Två barn sen tidigare och hoppas nu på art familjen ska bli komplett. Hur har ni andra det?
Alltså jag kan ingenting ! Är i vecka
5 (4+5). men i vilka veckor gör man kontroller och VAD är det för kontroller? Läser olika förkortningar men fattar ingenting !
Jag ringde bm och ska på hälsosamtal på måndag och fick BF 24-26 maj.
Samma här. Jättetrött. Men har fått svårt att sova på nätterna så knappt sovit sista veckan. Mkt mensvärk på nätterna eller växtvärk menar jag. O ont helt enkelt. Ngn mer som har svårt att sova på nätterna?
Först har man (oftast) ett hälsosamtal med barnmorskan ganska tidigt i graviditeten. Där pratar man bara om hur man mår och så. Inga prover görs. Där bokar man in själva inskrivningen. Den sker i typ v 10. Där tar man lite olika prover (blodgrupp, järnvärde etc). Om du dka göra KUB-test görs de blodproven också.
Kubtestet, ultraljudet, sker mellan v 11 och 14. Där får du reda på vilken sannolikhet det är att barnet har någon typ av kromosomförändring.
Rutinultraljudet görs ca v 20.
Därefter får man vänta ganska länge tills näst koll, typ v 25. Då lyssnar ni på bebisens hjärtljud, tar järnvärde och blodtryck och kollar så att det inte finns protein i urinen.
Därefter blir besöken tätare fram till förlossningen med fyra veckor mellan besöken i början till varje vecka i slutet.
Okej.
Bm sa till mig ultraljud vecka 17-18 (20-27 dec innan jul) men man kan alltså göra ett test innan med ultraljud strax innan eller efter de säkra 12 veckorna för att se att inget är tokigt? Det ska jag fråga om på måndag. Tack !
Först har man (oftast) ett hälsosamtal med barnmorskan ganska tidigt i graviditeten. Där pratar man bara om hur man mår och så. Inga prover görs. Där bokar man in själva inskrivningen. Den sker i typ v 10. Där tar man lite olika prover (blodgrupp, järnvärde etc). Om du dka göra KUB-test görs de blodproven också.
Kubtestet, ultraljudet, sker mellan v 11 och 14. Där får du reda på vilken sannolikhet det är att barnet har någon typ av kromosomförändring.
Rutinultraljudet görs ca v 20.
Därefter får man vänta ganska länge tills näst koll, typ v 25. Då lyssnar ni på bebisens hjärtljud, tar järnvärde och blodtryck och kollar så att det inte finns protein i urinen.
Därefter blir besöken tätare fram till förlossningen med fyra veckor mellan besöken i början till varje vecka i slutet.