• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • mammamumin

Man måste inte göra KUB fråga nu direkt hur det funkar i ditt län, lite olika, ibland måste man beställa privat..

• JoJoNo
    Verben skrev 2016-09-21 19:38:32 följande:
    Jag har haft fruktansvärt ont på nätterna, så ont att jag vaknar av smärtan och jag måste gå upp och ta värktabletter! Ringde bm men hon sa att det är normalt så tror vi kan vara lugna men det är inte kul:( vilken vecka är du i?!:)
    Är i vecka 5 (4+6 imorgon) så går in i vecka 6 på fredag. Känns så oroligt. Min kompis säger ring gynakuten men de kan ju inte se så mkt ännu heller väl? Kanske bäst att försöka vänta ett tag till. Blir kanske bättre. Har du ont på båda sidorna eller en?
  • JoJoNo
    Miichz skrev 2016-09-21 19:39:13 följande:
    Hur vet man när

Man ska göra kub? Ja har inte äns vart hos barnmorskan än och går in i vecka 8 snart!

Hur är de med er? Har ni vart hos bm än?
    Hos oss gör
    Man det v 11-14 om man vill. Vi har inskrivning i vecka 10 o ska ha bestämt oss då om vi vill ha det sa vår bm när jag ringde.
  • StinaLisa

Alltså jag kan ingenting ! Är i vecka

5 (4+5). men i vilka veckor gör man kontroller och VAD är det för kontroller? Läser olika förkortningar men fattar ingenting !

Jag ringde bm och ska på hälsosamtal på måndag och fick BF 24-26 maj.

• Emmaa90
    bersod skrev 2016-09-21 18:42:41 följande:

Plussade förra veckan och glädjen är stor över att få ansluta sig till gruppen majmammor (BF 22/5). Skulle först bli februarimamma men fick tidigt missfall i juni. Även om allt ff är så osäkert väljer jag att vara glad åt det som är just nu. Två barn sen tidigare och hoppas nu på art familjen ska bli komplett. Hur har ni andra det?

Precis samma för mig! Tidigt missfall i början på juni och nu gravid igen med bf 25/5!
    Blir vårt andra barn och de är så efterlängtat <3
  • Paincake
    StinaLisa skrev 2016-09-21 20:54:00 följande:

Alltså jag kan ingenting ! Är i vecka

5 (4+5). men i vilka veckor gör man kontroller och VAD är det för kontroller? Läser olika förkortningar men fattar ingenting !

Jag ringde bm och ska på hälsosamtal på måndag och fick BF 24-26 maj.

Först har man (oftast) ett hälsosamtal med barnmorskan ganska tidigt i graviditeten. Där pratar man bara om hur man mår och så. Inga prover görs. Där bokar man in själva inskrivningen. Den sker i typ v 10. Där tar man lite olika prover (blodgrupp, järnvärde etc). Om du dka göra KUB-test görs de blodproven också.

Kubtestet, ultraljudet, sker mellan v 11 och 14. Där får du reda på vilken sannolikhet det är att barnet har någon typ av kromosomförändring.

Rutinultraljudet görs ca v 20.

Därefter får man vänta ganska länge tills näst koll, typ v 25. Då lyssnar ni på bebisens hjärtljud, tar järnvärde och blodtryck och kollar så att det inte finns protein i urinen.
    Därefter blir besöken tätare fram till förlossningen med fyra veckor mellan besöken i början till varje vecka i slutet.
  • annadenise
    JoJoNo skrev 2016-09-21 18:41:27 följande:

Samma här. Jättetrött. Men har fått svårt att sova på nätterna så knappt sovit sista veckan. Mkt mensvärk på nätterna eller växtvärk menar jag. O ont helt enkelt. Ngn mer som har svårt att sova på nätterna?

Jag måste gå upp och kissa 1-2 ggr per natt (vilket jag normalt sett aldrig gör) men de är ju vanligt pga alla hormoner. Trött är jag oxå,extremt trött. Jag skulle lätt kunna somna kl 20.00 när jag nattar min son
  • Hoppfullatankar
    Paincake skrev 2016-09-21 21:27:23 följande:

Först har man (oftast) ett hälsosamtal med barnmorskan ganska tidigt i graviditeten. Där pratar man bara om hur man mår och så. Inga prover görs. Där bokar man in själva inskrivningen. Den sker i typ v 10. Där tar man lite olika prover (blodgrupp, järnvärde etc). Om du dka göra KUB-test görs de blodproven också.

Kubtestet, ultraljudet, sker mellan v 11 och 14. Där får du reda på vilken sannolikhet det är att barnet har någon typ av kromosomförändring.

Därefter får man vänta ganska länge tills näst koll, typ v 25. Då lyssnar ni på bebisens hjärtljud, tar järnvärde och blodtryck och kollar så att det inte finns protein i urinen.

Därefter blir besöken tätare fram till förlossningen med fyra veckor mellan besöken i början till varje vecka i slutet.

Här i Halmstad får man inte kub test. Vill man kan man boka tid hos ultraljud klinik. Då kostar det 2000:- väldigt olika beroende på var man bor! Tyvärr! RUL görs i v 18
  • JoJoNo
    annadenise skrev 2016-09-21 21:31:00 följande:
    Jag måste gå upp och kissa 1-2 ggr per natt (vilket jag normalt sett aldrig gör) men de är ju vanligt pga alla hormoner. Trött är jag oxå,extremt trött. Jag skulle lätt kunna somna kl 20.00 när jag nattar min son
    Samma här. Eller minst 2-4 ggr på toa. Men tror progesteron-vagitorierna jag tar efter ivf påverkar en del med. Ska ta dem en vecka till.

Men börjar bli orolig över värken iaf. Varenda steg jag tar känns det som vänster äggledare ska gå sönder. Utomkveds borde ju inte kännas såhär tidigt väl?
  • StinaLisa

Okej.

Bm sa till mig ultraljud vecka 17-18 (20-27 dec innan jul) men man kan alltså göra ett test innan med ultraljud strax innan eller efter de säkra 12 veckorna för att se att inget är tokigt? Det ska jag fråga om på måndag. Tack !

Paincake skrev 2016-09-21 21:27:23 följande:

Svar på tråden BF maj 2017