• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.

Haha, klassiker, istället för att komma med motargument försöker du dig på karaktärsmord. Jaja.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Loppan84 skrev 2016-10-16 19:40:35 följande:
    Kan du svara på detta också? Om ni två bara vill diskutera med varandra finns det ju chattsidor också
    Du kommer inte att få ett vettigt svar är jag rädd. Har ställt nästan exakt samma fråga.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-16 18:01:01 följande:

Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
    Dessa är heller inga rasister.

Varför vägrar du titta på denna förfrågan som gjorts på ett vetenskapligt baserat sätt?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:11:46 följande:
    Ehm, jag tror du fått en hel del om bakfoten. Det är rasisterna som gör ord och symboler rasistiska genom att ladda dem med sina egna värderingar. Ingen annan.
    Visst sker detta med, det fattar jag då jag inte lever i en svart vit värld(och fortfarande ingen ordvits)
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:13:12 följande:
    Haha, klassiker, istället för att komma med motargument försöker du dig på karaktärsmord. Jaja.
    Det är en helt korrekt observation de gör, men visst ingen argumentation där.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-16 20:32:56 följande:
    Varför vägrar du titta på denna förfrågan som gjorts på ett vetenskapligt baserat sätt?
    Det finns mer teorier än en, du är medveten eller?
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.

Du skall knappast spekulera i andras huruvida de är kunniga eller inte.
    Man kan ju dra fram alla dina trådar DU starrart du framstår som totalt icke kunnig i dem. Så sitt inte och kasta sten i glashuset. Dina trådstarter ligger på en nivå man kan hitta hos tonåringar som saknar kunskap perspektivtänk, nyans tänkande. Dina trådtradare är otroligt binära och du bevisar att du är skicklig på att döma på ytliga svartvita grunder.

Sedan vad har sexualmoral, vad det är nu för s.k sexualmoral du syftar på, i denna tråden att göra?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:13:12 följande:
    Och jag visste inte att man saknar sexualmoral när man anser att otrohet är fel, och anser att man inte har rätten att lägga sig i andras sexliv, och ingen har rätt att fördöma andras sexliv, så länge det är frivilligt mellan vuxna oavsett sexuell läggning. (Som vi båda gör.)

Men men är det synsättet att ha kass sexualmoral så behåller jag min pissdåliga sexualmoral.

• EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:11:50 följande:
    Allting som gynnar honom själv och hans dekadenta värld. Tycker man annorlunda blir man hånad och ifrågasatt.

Ja ja läs du dina egna trådar du startar..  Du sitter och beter dig exakt på det sättet du gnäller på att andra göra.

Så lägg ned och kasta sten i glashuset och hyckla.
  • EnAnonumius
    Iarwain skrev 2016-10-16 20:32:56 följande:
    Men vad förväntar du dig av en person som tror att "sökträffar" på google är något som har reliabilitet?
Svar på tråden Ordet "Neger"