• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Iarwain
    felix le chat skrev 2016-10-13 20:50:45 följande:
    Viket nonsenssvar !

Jag citerat dej själv:
    "Detta gör att du är totalt ointressant att diskutera med, då du tar alla dina påståenden "ur röven" eller andra lika mörka ställen"

Du vet att när man pekar finger åt någon så har man oftast tre fingar som pekar på en själv.

Det var länge sedan jag stött på en så självgod och "påläst" person och jag har ändå varit här på FL
    i 10 år ( minst )

Oj då...
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-13 20:41:33 följande:
    Ett alternativ är att läsa på vad folk som ägnat tid åt att reda ut detta åt oss har skrivit och ta avstamp därifrån.
    Speciellt när man säger sig vilja basera diskussionen på fakta...

Vi vet faktiskt ganska mycket.
    Att man har ett ointresse i fakta, ändrar inte på dessa fakta.

Men du har fler än en avstamp att ta fart ifrån, det är detta som är problemet.
    Jag ser inte denna forskning som fakta, utan mer som en trolig teori av flera.
    Kalla det för fakta om saker man inte med säkerhet vet, det anser jag är ett extremt slav av ordet fakta.
    Och även om det skulle visa sig det till 100% rätt, så tappade ordet sin nedvärderande betydelse på vägen in i nutiden.
    Min gissning är att detta skedde pga vi inte haft slavar till tala om eller svarta.

• Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 11:39:50 följande:

Men du har fler än en avstamp att ta fart ifrån, det är detta som är problemet.
    Jag ser inte denna forskning som fakta, utan mer som en trolig teori av flera.
    Kalla det för fakta om saker man inte med säkerhet vet, det anser jag är ett extremt slav av ordet fakta.
    Och även om det skulle visa sig det till 100% rätt, så tappade ordet sin nedvärderande betydelse på vägen in i nutiden.
    Min gissning är att detta skedde pga vi inte haft slavar till tala om eller svarta.

Du har uppenbart inte brytt dig tillräckligt mycket om ämnet för att läsa på.
    Du vet inte ens vad denna forskning säger.

Du är totalt ointressant att diskutera med.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-14 16:27:02 följande:
    Du har uppenbart inte brytt dig tillräckligt mycket om ämnet för att läsa på.
    Du vet inte ens vad denna forskning säger.

Du är totalt ointressant att diskutera med.
    Ändrar inget jag säger.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 17:03:34 följande:
    Ändrar inget jag säger.
    Exakt, totalt ointressant att diskutera med.

Om du hade intresserat dig hade du sett vilka sakfel du har och denna typ av forskning är baserad på fakta.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-14 18:00:55 följande:
    Exakt, totalt ointressant att diskutera med.

Om du hade intresserat dig hade du sett vilka sakfel du har och denna typ av forskning är baserad på fakta.

Den som inte tar sådan här forskning med en nypa salt, den gör fel.

Sen även om det stämmer till 100%, så råder det ingen tvekan om att ordet tappade sin nedsättande betydelse under åren som gick.
    För sen återfå denna nedsättande betydelse.

• Dorian Ertymexx

Wow, inte kollat här ett tag, och sett att det är ett gäng nya inlägg. Men föga förvånande har inte diskussionen kommit ett steg längre. Blir lätt så när någon bestämt sig för att leka betongvägg och vägra ta in ny information, utan tjötar på i samma trötta spår.

">

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 18:15:17 följande:

Den som inte tar sådan här forskning med en nypa salt, den gör fel.

Sen även om det stämmer till 100%, så råder det ingen tvekan om att ordet tappade sin nedsättande betydelse under åren som gick.
    För sen återfå denna nedsättande betydelse.

Du har ju inte läst den, så du vet ju inte vad den behandlar alls. Hur kan du ens uttala dig om sanningshalten i den.
    Du vet inte vilken typ av analys som görs eller vad underlaget är.
    Du visar på din okunskap och ointresse och är totalt ointressant att diskutera med.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-14 18:27:18 följande:
    Wow, inte kollat här ett tag, och sett att det är ett gäng nya inlägg. Men föga förvånande har inte diskussionen kommit ett steg längre. Blir lätt så när någon bestämt sig för att leka betongvägg och vägra ta in ny information, utan tjötar på i samma trötta spår.

" target="_blank">

Svårt och ta in informationen att det faktiskt funnits en bra tidsperiod där neger inte varit nedsättande.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-14 18:49:34 följande:
    Du har ju inte läst den, så du vet ju inte vad den behandlar alls. Hur kan du ens uttala dig om sanningshalten i den.
    Du vet inte vilken typ av analys som görs eller vad underlaget är.
    Du visar på din okunskap och ointresse och är totalt ointressant att diskutera med.
    gäsp, faktum kvarstår, det är en tidsperiod som det inte varit nedsättande.
Svar på tråden Ordet "Neger"