• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    EnAnonumius skrev 2016-10-16 22:42:32 följande:
    Och jag visste inte att man saknar sexualmoral när man anser att otrohet är fel, och anser att man inte har rätten att lägga sig i andras sexliv, och ingen har rätt att fördöma andras sexliv, så länge det är frivilligt mellan vuxna oavsett sexuell läggning. (Som vi båda gör.)

Men men är det synsättet att ha kass sexualmoral så behåller jag min pissdåliga sexualmoral.

Dito! Skål
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-16 22:45:59 följande:
    Men vad förväntar du dig av en person som tror att "sökträffar" på google är något som har reliabilitet?

Dessa träffar med tydlighet att det är en stor skillnad mellan dessa orden och dess omfattning i användning.
    Så inget bevis i sig, utan en indikering på vad som kan tänkas vara vanligt.
    Och det var extremt tydligt vad som var vanligast på google, EXTREMT TYDLIGT Solig

• EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 00:12:53 följande:
    Dito! Skål
    Skål
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Daniel12
    EnAnonumius skrev 2016-10-16 22:37:52 följande:
    Du skall knappast spekulera i andras huruvida de är kunniga eller inte.
    Man kan ju dra fram alla dina trådar DU starrart du framstår som totalt icke kunnig i dem. Så sitt inte och kasta sten i glashuset. Dina trådstarter ligger på en nivå man kan hitta hos tonåringar som saknar kunskap perspektivtänk, nyans tänkande. Dina trådtradare är otroligt binära och du bevisar att du är skicklig på att döma på ytliga svartvita grunder.

Sedan vad har sexualmoral, vad det är nu för s.k sexualmoral du syftar på, i denna tråden att göra?
    Ingen bad dig lägga näsan i blöt. Du och Dorian är samma skrot och korn, tillsammans med ett gäng andra FL:are. Ni kan ju träffas och ha det mysigt tillsammans..

• FDFMGA
    Daniel12 skrev 2016-10-16 18:38:02 följande:
    Du verkar hemskt okunnig, eller dribbar bara med mig. Nu ska jag ta en kopp neger kaffe (dvs svart kaffe)..

Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.

Daniel12 skrev 2016-10-16 19:11:50 följande:
    Han är endast här för att häckla sverigedemokratiska sympatisörer och monogama människor. Han ser det som någon sorts trumf att försöka övertyga folk om att mångkultur och sexuell lössläppthet är det vi ska sträva efter.

Allting som gynnar honom själv och hans dekadenta värld. Tycker man annorlunda blir man hånad och ifrågasatt.

Daniel12 skrev 2016-10-17 03:33:39 följande:
    Ingen bad dig lägga näsan i blöt. Du och Dorian är samma skrot och korn, tillsammans med ett gäng andra FL:are. Ni kan ju träffas och ha det mysigt tillsammans..

Hm, fyra personangrepp i rad.

Tänk att man kan bli så upprörd över att det finns personer som inte har behov av att använda nedsättande uttryck om andra människor hudfärg

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Daniel12
    FDFMGA skrev 2016-10-17 07:44:38 följande:
    Daniel12 skrev 2016-10-16 19:00:08 följande:
    Ja jag vet att det finns många här på FL som påstår sig vara både det ena och det andra. Jag har sett dig i en massa trådar och du framstår inte som speciellt kunnig i något. Tjänar du 500 000 eller mer om året också, som så många andra FL:are? Det enda du gör här verkar vara att racka ner på sverigedemokrater och människor som har en sexualmoral. Har inte sett några intellektuellt högtstående inlägg från dig direkt.
    Daniel12 skrev 2016-10-17 03:33:39 följande:

Tänk att man kan bli så upprörd över att det finns personer som inte har behov av att använda nedsättande uttryck om andra människor hudfärg

Det är inte det jag är upprörd över. Jag upplever det som ett personangrepp när Dorian försöker driva med mig och nedvärdera mitt intellekt när han påstår att neger inte betyder svart, guling kommer inte från ordet gul, rödskinn kommer inte av ordet röd osv. Antingen dribblar han med mig eller så resonerar han på ett sätt jag inte förstår.. i syfte att förvirra mig. Det är inte heller schysst.

• Daniel12

Dorian: Här har du en språkkunnig som bekräftar att ordet neger kommer av det latinska ordet för svart. Tyvärr har man tydligen, i den politiska korrekthetens namn, tagit bort den betydelsen från wikipedia och SAOL, men ursprunget kommer man inte ifrån,även om man ändrar på fakta för att hjärntvätta folk.

linneassprakblogg.com/2011/04/11/varfor-far-man-inte-saga-neger/

• Daniel12

Googlar du dessutom på "svensk latinsk" så får du fram googles översättare som översätter ordet svart till "nigrum".

Inte lätt för etablissemanget att hålla reda på alla sidor på nätet i sin iver att undanhålla fakta för folket.

Ps. Som du förstår har jag aldrig varit hemma på latin, men jag är inte dummare än att jag kan ta reda på saker.

• klyban
    FDFMGA skrev 2016-10-17 07:44:38 följande:

Tänk att man kan bli så upprörd över att det finns personer som inte har behov av att använda nedsättande uttryck om andra människor hudfärg smile1.gif

Nu handlade det mer hur denne person agerar i diskussioner.
    Det måste du väl ha läst in, och till stor del så stämmer denna observation, personen i fråga är för ofta ointresserad att diskutera, utan mer så är det och där med basta.

Och i en tråd om nått så levande som ett ords betydelse, så blir det extremt konstigt.

• Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 08:39:50 följande:
    Det är inte det jag är upprörd över. Jag upplever det som ett personangrepp när Dorian försöker driva med mig och nedvärdera mitt intellekt när han påstår att neger inte betyder svart, guling kommer inte från ordet gul, rödskinn kommer inte av ordet röd osv. Antingen dribblar han med mig eller så resonerar han på ett sätt jag inte förstår.. i syfte att förvirra mig. Det är inte heller schysst.

Så att jag konstaterar fakta ser du som personangrepp??
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Ordet "Neger"