• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Izaya
    klyban skrev 2016-10-14 22:26:02 följande:

Snacka om att göra en höna av en fjäder.
    Aldrig varit nedsättande för mig eller omgivningen, och hitta på dolda betydelser känns verkligen att det blide en stor höna här.
    Dock är jag medveten ordet har utvecklat sig till vara nedsättande idag igen.

Dolda betydelser? Det användes neutralt på 1600-talet? (vet inte exakt när) av handelsresande om många olika folkslag med mörkare ny.

På 1700-talet blev det en del av den biologiska rasforskningen. Den negroida rasen som ansågs underlägsen andra.

I USA togs det upp som benämningen på slavar och gick från neger till nigger.
    Det finns inget dolt eller påhittat i att ordet har rötter i rasism.

Att sedan vissa med mörk hy själva vill ta tillbaka det som en neutral benämning är en sak. Men att vi med ljusare hudfärg ska anse oss ha rätten att använda det ordet om människor som inte vill bli kallade för det kan aldrig vara annat än nedlåtande.
  • klyban
    Izaya skrev 2016-10-15 10:35:52 följande:
    Dolda betydelser? Det användes neutralt på 1600-talet? (vet inte exakt när) av handelsresande om många olika folkslag med mörkare ny.

På 1700-talet blev det en del av den biologiska rasforskningen. Den negroida rasen som ansågs underlägsen andra.

I USA togs det upp som benämningen på slavar och gick från neger till nigger.
    Det finns inget dolt eller påhittat i att ordet har rötter i rasism.

Att sedan vissa med mörk hy själva vill ta tillbaka det som en neutral benämning är en sak. Men att vi med ljusare hudfärg ska anse oss ha rätten att använda det ordet om människor som inte vill bli kallade för det kan aldrig vara annat än nedlåtande.
    Finns en del som inte kommer hålla med dig här.
    Vi kan glömma och dra in nigger, då det är ett annat ord även om det är ett relaterat ord.
    Det tog negro ett tag att bli rasistiskt också.
  • absalon

Färgade svenskar gillar vanligtvis inte att bli omnämnda som negrer och ännu mindre som niggrer. 
    Själv skulle jag inte vilja bli utpekad som blekfis, blekansikte eller viting.
    Finns ingen som helst orsak att omnämna  människor med benämningar, som de ogillar. Vi säger ju inte längre "tattare" om människor, som härstammar från en släkt, som förr ansågs bestå av tattare - ett begrepp, som förövrigt inte har någon entydig innebörd. Endast en nedsättande.

• Izaya
    klyban skrev 2016-10-15 10:44:44 följande:
    Finns en del som inte kommer hålla med dig här.
    Vi kan glömma och dra in nigger, då det är ett annat ord även om det är ett relaterat ord.
    Det tog negro ett tag att bli rasistiskt också.
    Det var förvisso min poäng. Ordet gick från det neutrala ordet negro till det rasistiska ordet neger, vilket användes inom rasbiologi och slavhandeln. Och jo. Det högst relevant att dra in nigger då det är direkt kopplat till neger. De vita i USA använde först neger om sina slavar sedan nigger.

De så kallat vita som brinner för att förklara att neger är ett bra ord har ofta en väldigt negativ syn på människor från vissa kulturer och tycker överlag illa om invandrare. Det är ju intressant.
    De som ser nedlåtande på mörkhyade tycker neger är tipp topp, verkar det som.

• MiasMamma
    Einar76 skrev 2016-10-01 07:25:14 följande:

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

Nu har du ju tydligen precis som alla i den här 9 milj. invånare land mycket koll på historia. Du kallar nog även alla Sinti och Roma för zigenare för att redan din mormor gjorde så, din svennebanan?
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-14 20:30:58 följande:
    Jaså, kan då inte hjälpa dig om du är såpass ignorant till detta faktumet.
    Mycket kan man anklaga mig för, men ignorant är jag inte. Men hey, vad vet jag, jag är bara en historieintresserad språkvetare... (Och ja, det sista var sarkasm.)
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    MiasMamma skrev 2016-10-15 11:39:30 följande:
    Nu har du ju tydligen precis som alla i den här 9 milj. invånare land mycket koll på historia. Du kallar nog även alla Sinti och Roma för zigenare för att redan din mormor gjorde så, din svennebanan?
    Undrar om samma människor skulle uppskattas att kallas "horunge", om de blev till utomäktenskapligt. Ordet var ju neutralt en gång i tiden, gubevars...Obestämd
  • HumbertoLeon
    klyban skrev 2016-10-15 10:01:48 följande:

Förbjudet?
    Må hända det är rasistiskt ord, men glömma ett ord till historien genom förbjuda, nej tack.
    Är bra som påminnelse.
    Sen säger man inte N-ord, det tillhör "nigger" mer och USA.
    Men kanske är nästa steg, att rasistifiera det än mer.

Utmärkt förklarat!

Bra!

• HumbertoLeon

Jag är mulatt får jag inte vara det heller?

Tycker alltihop är tramsigt. Neger är inte ett dugg rasistiskt eller något annat. Det är bara det moderna hitta på något att vara kränkt över som ett tidsfördriv.

• Dorian Ertymexx
    HumbertoLeon skrev 2016-10-15 15:02:21 följande:

Jag är mulatt får jag inte vara det heller?

Tycker alltihop är tramsigt. Neger är inte ett dugg rasistiskt eller något annat. Det är bara det moderna hitta på något att vara kränkt över som ett tidsfördriv.

Om just du vill kallas mulatt, neger, horunge, spermahink eller vad du vill, så är det givetvis fritt fram för dig att tala om för din omgivning att du föredrar det. Men - och detta är centralt - du är en person.

Som jag nämnt tidigare i tråden så hänger jag i en grupp där kvinnorna ser ordet "slampa" som något positivt. Men det betyder inte att de uppskattar ett vem som helst kallar dem slampa, eftersom de flesta inte känner till deras inom gruppen interna syn på ordet. Och även om de skulle vara neutrala inför ordet från andra, så betyder det FORTFARANDE inte att ANDRA kvinnor skulle uppskatta att kallas slampa. Samma sak här - vill du bli kallad neger, fine. Men tro inte att du talar för alla, eller ens majoriteten.
Svar på tråden Ordet "Neger"