• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:03:14 följande:

Verkar det så?
    Dock agerar du som en sådan.

Vi pratar om neger nu, har aldrig engagerat mig över horunge, ett ord jag aldrig har använt.
    Men du försöker en gammal klassiker, att köra två fel ska inte bli ett rätt.
    Lite för erfaren för gå på så enkla.

Så du menar att två fel BLIR ett rätt?

Ja, jag är antirasist, däremot är det ju ditt eget beteende du beskriver när du försöker klanka ned på "antirasisten" (och tro inte att jag inte vet varifrån den sortens bestämd form singular kommer, så dina skepp som neutral är rätt brända).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:25:55 följande:
    Nej. "Neger" betyder inte svart. Precis som "svenne" inte betyder svensk, eller "whitey" inte betyder vit. Eller "guling" inte betyder gul, "rödskinn" inte betyder röd och så vidare.

Men du är förstås välkommen att göra mitt test, och gå runt och ersätta ordet svart med neger i alla sammanhang, och se hur det fungerar.
    Du verkar hemskt okunnig, eller dribbar bara med mig. Nu ska jag ta en kopp neger kaffe (dvs svart kaffe)..

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:25:55 följande:
    Nej. "Neger" betyder inte svart. Precis som "svenne" inte betyder svensk, eller "whitey" inte betyder vit. Eller "guling" inte betyder gul, "rödskinn" inte betyder röd och så vidare.

Men du är förstås välkommen att göra mitt test, och gå runt och ersätta ordet svart med neger i alla sammanhang, och se hur det fungerar.

Svensson inte Sverige

Varför ska man ersätta alla svart till neger?
    Det låter väldigt konstigt att göra så, finns det någon logik bakom detta, eller är det någon antingen eller påstående du gör?

• Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-16 18:38:02 följande:
    Du verkar hemskt okunnig, eller dribbar bara med mig. Nu ska jag ta en kopp neger kaffe (dvs svart kaffe)..

Varandes spansktalande och tidigare lärare i spanska, med intresse för latin och historia - nej, jag är inte okunnig. Tvärtom, faktiskt.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:26:27 följande:
    Är det namninsamling det hänger på? För jag kan få till en rätt rejäll en, om det är det vi ska köra på...
    Vad är det för namninsamling du pratar om?
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:28:01 följande:
    Så du menar att två fel BLIR ett rätt?

Ja, jag är antirasist, däremot är det ju ditt eget beteende du beskriver när du försöker klanka ned på "antirasisten" (och tro inte att jag inte vet varifrån den sortens bestämd form singular kommer, så dina skepp som neutral är rätt brända).

Vart skriver jag detta?
    Antirasister är lika illa som rasister.
    Vet inte varför man inte bara kan vara emot rasism, mot köra propaganda som du gör.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:45:25 följande:
    Varandes spansktalande och tidigare lärare i spanska, med intresse för latin och historia - nej, jag är inte okunnig. Tvärtom, faktiskt.
    Jaså, när?
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:45:36 följande:
    Vad är det för namninsamling du pratar om?
    Jag? Det är du som börjat dilla om hur många du har som tycker som du (vilket givetvis är helt overifierbart). Jag kan också räkna upp folk som håller med mig.

Det är liksom irrelevant - det finns många som tror att jorden är platt, de har inte mer rätt för att de är många.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:47:14 följande:

Vart skriver jag detta?
    Antirasister är lika illa som rasister.
    Vet inte varför man inte bara kan vara emot rasism, mot köra propaganda som du gör.

Ehm, du verkar ha seriösa problem med språk du. Antirasist betyder ordagrant "emot rasism". Eller trollar du?
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:45:06 följande:

Svensson inte Sverige

Varför ska man ersätta alla svart till neger?
    Det låter väldigt konstigt att göra så, finns det någon logik bakom detta, eller är det någon antingen eller påstående du gör?

Exakt. Det finns ingen logik att göra så eftersom neger INTE betyder svart. Hade det gjort det hade det varit helt oproblematiskt att byta ut ordet. Men nu är orden inte synonymer.
Svar på tråden Ordet "Neger"