• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-15 15:15:03 följande:
    Om just du vill kallas mulatt, neger, horunge, spermahink eller vad du vill, så är det givetvis fritt fram för dig att tala om för din omgivning att du föredrar det. Men - och detta är centralt - du är en person.

Som jag nämnt tidigare i tråden så hänger jag i en grupp där kvinnorna ser ordet "slampa" som något positivt. Men det betyder inte att de uppskattar ett vem som helst kallar dem slampa, eftersom de flesta inte känner till deras inom gruppen interna syn på ordet. Och även om de skulle vara neutrala inför ordet från andra, så betyder det FORTFARANDE inte att ANDRA kvinnor skulle uppskatta att kallas slampa. Samma sak här - vill du bli kallad neger, fine. Men tro inte att du talar för alla, eller ens majoriteten.

Alla ser vad du gör där, tar ett helt oladdat ord och slänger på laddade ord, och sen säger vill du bli kallad för detta.
    Tragiskt oärlig retorik.
    Att kalla sig själv för saker, är inte samma som du berättar för dom vad de ska kallas.
    Du verkar ha väldigt svårt att skilja på detta, men kanske blir så för antirasisten att den måste lägga orden i mun på folk för få "rätt".

• klyban

Jo, förresten, fråga två nya igår, samma fråga och om ordet varit rasistiskt innan.
    Svaret var igen, nä det var det inte.
    Men frågar jag barnen, så säger de ja.

Exakt som jag säger, vet inte hur många jag är uppe i nu och som säger exakt samma sak.
    Och nej, de få jag frågat är inte ett tvärsnitt för hela landet.
    Och måste tillägga att ingen av dom är rasister, för den får man väl på sig annars.

• Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-16 10:54:22 följande:

Jo, förresten, fråga två nya igår, samma fråga och om ordet varit rasistiskt innan.

Exakt som jag säger, vet inte hur många jag är uppe i nu och som säger exakt samma sak.

Och måste tillägga att ingen av dom är rasister, för den får man väl på sig annars.

Vet inte varför du ens tar upp detta. Det säger liksom ingenting. Jag kan fråga 25-30st i min omgivning minst som tycker att det ordet är rasistiskt.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 10:29:48 följande:

Alla ser vad du gör där, tar ett helt oladdat ord och slänger på laddade ord, och sen säger vill du bli kallad för detta.
    Tragiskt oärlig retorik.
    Att kalla sig själv för saker, är inte samma som du berättar för dom vad de ska kallas.
    Du verkar ha väldigt svårt att skilja på detta, men kanske blir så för antirasisten att den måste lägga orden i mun på folk för få "rätt".

Återigen då, är du antirasist?? Det är andra gången du talar om "antirasisten" för att sedan klänga på dem en egenskap eller handling som du själv ägnar dig åt flitigt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 10:54:22 följande:

Vad var det för personer? För om du frågar tillräckligt gamla kommer du få höra att "horunge" inte är något nedsättande heller. I alla fall inte för de som själva inte är horungar, alltså...
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2016-10-16 13:35:32 följande:
    Vet inte varför du ens tar upp detta. Det säger liksom ingenting. Jag kan fråga 25-30st i min omgivning minst som tycker att det ordet är rasistiskt.

Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
    Dessa är heller inga rasister.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:51:09 följande:
    Återigen då, är du antirasist?? Det är andra gången du talar om "antirasisten" för att sedan klänga på dem en egenskap eller handling som du själv ägnar dig åt flitigt.

Verkar det så?
    Dock agerar du som en sådan.

Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:52:15 följande:
    Vad var det för personer? För om du frågar tillräckligt gamla kommer du få höra att "horunge" inte är något nedsättande heller. I alla fall inte för de som själva inte är horungar, alltså...

Vi pratar om neger nu, har aldrig engagerat mig över horunge, ett ord jag aldrig har använt.
    Men du försöker en gammal klassiker, att köra två fel ska inte bli ett rätt.
    Lite för erfaren för gå på så enkla.

• Daniel12

"Neger" betyder ju inget annat än just svart, och är således en benämning utifrån hudfärg. Jag vill inte kalla det rasistiskt, eftersom vi ju kallas för vita eller svennar. Visst det finns väl de som försvarar användandet av ordet för att de har en syn på mörkhyade som mindre värda, men för mig är det mer ett spontanord som jag säger utan att reflektera över det.

• Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-16 18:15:52 följande:
    "Neger" betyder ju inget annat än just svart, och är således en benämning utifrån hudfärg. Jag vill inte kalla det rasistiskt, eftersom vi ju kallas för vita eller svennar. Visst det finns väl de som försvarar användandet av ordet för att de har en syn på mörkhyade som mindre värda, men för mig är det mer ett spontanord som jag säger utan att reflektera över det.
    Nej. "Neger" betyder inte svart. Precis som "svenne" inte betyder svensk, eller "whitey" inte betyder vit. Eller "guling" inte betyder gul, "rödskinn" inte betyder röd och så vidare.

Men du är förstås välkommen att göra mitt test, och gå runt och ersätta ordet svart med neger i alla sammanhang, och se hur det fungerar.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-16 18:01:01 följande:

Lagt på ytterligare 3 på min lista, och som säger EXAKT samma sak.
    Dessa är heller inga rasister.

Är det namninsamling det hänger på? För jag kan få till en rätt rejäll en, om det är det vi ska köra på...
Svar på tråden Ordet "Neger"