• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Kräftan86

Nej, man kallar inte folk negrer. Det anses nedsättande och det är onödigt att såra människor om det går att undvika det.

Sunt förnuft.

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-14 18:55:26 följande:
    Svårt och ta in informationen att det faktiskt funnits en bra tidsperiod där neger inte varit nedsättande.
    När var det? Såvida du inte kommer från en fjärran framtid och har ett framtidsperspektiv kan jag svårligen se någon period där ordet inte varit nedsättande.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • pyssel
    klyban skrev 2016-10-14 18:56:16 följande:

gäsp, faktum kvarstår, det är en tidsperiod som det inte varit nedsättande.

Nej, det faktum som kvarstår är att det finns tidsperioder då det INTE VARIT UPPSEENDEVÄCKANDE att privilegierade grupper uttryckt sig nedsättande om mindre privilegierade grupper.

Du har alldeles "rätt" i att det även finns ANINGSLÖSA 60- och 70-talister med sin "barnen-i-Afrika"-syn som tycker det är oladdat och inte avsåg eller avser att nedvärdera. Faktum är att det gör de, aningslösa och gapande som fågelholkar. Avsikten är inte ensamt avgörande i frågan.
    Alla hästar hemma
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-14 18:56:16 följande:
    gäsp, faktum kvarstår, det är en tidsperiod som det inte varit nedsättande.
    ... och det där snyter du ut näsan, helt utan underlag.

När det finns underlag visar det sig att du är totalt ointresserad av fakta utan "vill inte få (din) sköra värld förstörd av någonting"
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-14 19:17:23 följande:
    När var det? Såvida du inte kommer från en fjärran framtid och har ett framtidsperspektiv kan jag svårligen se någon period där ordet inte varit nedsättande.
    Jaså, kan då inte hjälpa dig om du är såpass ignorant till detta faktumet.
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-14 20:10:39 följande:
    Nej, det faktum som kvarstår är att det finns tidsperioder då det INTE VARIT UPPSEENDEVÄCKANDE att privilegierade grupper uttryckt sig nedsättande om mindre privilegierade grupper.

Du har alldeles "rätt" i att det även finns ANINGSLÖSA 60- och 70-talister med sin "barnen-i-Afrika"-syn som tycker det är oladdat och inte avsåg eller avser att nedvärdera. Faktum är att det gör de, aningslösa och gapande som fågelholkar. Avsikten är inte ensamt avgörande i frågan.

Så är det, inte göra mycket åt.
    Medveten att ordet återgått till vara nedsättande.

• klyban
    Iarwain skrev 2016-10-14 20:21:43 följande:
    ... och det där snyter du ut näsan, helt utan underlag.

När det finns underlag visar det sig att du är totalt ointresserad av fakta utan "vill inte få (din) sköra värld förstörd av någonting"

Alla vet att det var så som levde på denna tid.

• pyssel
    klyban skrev 2016-10-14 20:31:53 följande:

Så är det, inte göra mycket åt.

Medveten att ordet återgått till vara nedsättande.

Haha, teflonkappan och foliehatten på.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-14 20:34:50 följande:
    Haha, teflonkappan och foliehatten på.
    På vad?
    Råder noll tvekan om vi lite äldre att det inte var nedsättande överhuvudtaget.
    ´Men ung och antirasist, så är väl detta svårt att greppa.
  • pyssel
    klyban skrev 2016-10-14 20:37:37 följande:

På vad?

Råder noll tvekan om vi lite äldre att det inte var nedsättande överhuvudtaget.

´Men ung och antirasist, så är väl detta svårt att greppa.

Det råder ingen tvekan om att du var aningslös. Det var tveklöst nedsättande, om än oavsiktligt hos många.

Jag är född på början av 70-talet så vet inte om du menar äldre än medelålders.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Ordet "Neger"