• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 08:47:29 följande:
    Dorian: Här har du en språkkunnig som bekräftar att ordet neger kommer av det latinska ordet för svart. Tyvärr har man tydligen, i den politiska korrekthetens namn, tagit bort den betydelsen från wikipedia och SAOL, men ursprunget kommer man inte ifrån,även om man ändrar på fakta för att hjärntvätta folk.

linneassprakblogg.com/2011/04/11/varfor-far-m.../
    Ehm du förstår väl att det är skillnad på "kommer ifrån", vilket jag inte förnekat och "betyder samma sak som", vilket jag påpekat att det inte gör? Det är en milsvidd skillnad på att ett ord härstammar från ett annat och att de är synonymer. Det vet väl rimligen du också!

Som sagt, precis som med "whitey", som kommer från white, men betyder inte samma sak som white. Eller som guling kommer från gul, men betyder inte gul.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 08:52:29 följande:
    Googlar du dessutom på "svensk latinsk" så får du fram googles översättare som översätter ordet svart till "nigrum".

Inte lätt för etablissemanget att hålla reda på alla sidor på nätet i sin iver att undanhålla fakta för folket.

Ps. Som du förstår har jag aldrig varit hemma på latin, men jag är inte dummare än att jag kan ta reda på saker.
    Nigrum/negro är fortfarande inte samma som neger. Ordet stammar från dessa, men är inte synonymt med dem. Precis som med whitey, svenne, guling, rödskinn etc etc etc.
  • Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 10:54:31 följande:
    Ehm du förstår väl att det är skillnad på "kommer ifrån", vilket jag inte förnekat och "betyder samma sak som", vilket jag påpekat att det inte gör? Det är en milsvidd skillnad på att ett ord härstammar från ett annat och att de är synonymer. Det vet väl rimligen du också!

Som sagt, precis som med "whitey", som kommer från white, men betyder inte samma sak som white. Eller som guling kommer från gul, men betyder inte gul.
    Okej, ska vi ägna oss åt hårklyverier så.. jag avsåg inte synonymer utan ursprung, men jag var nog otydlig med det. Synonymen enl. bl.a. wikipedia är benämning på människor med svart hudfärg, det står dock att den är "föråldrad" och nedsättande, men inte på vilket sätt den skulle vara det. Kanske för att hudfärgen inte är helt svart utan brun?

• Daniel12
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 10:51:43 följande:
    Så att jag konstaterar fakta ser du som personangrepp??
    Nej det var väl inte din avsikt, utan jag som missförstod..

• Dorian Ertymexx
    Daniel12 skrev 2016-10-17 11:09:28 följande:
    Okej, ska vi ägna oss åt hårklyverier så.. jag avsåg inte synonymer utan ursprung, men jag var nog otydlig med det. Synonymen enl. bl.a. wikipedia är benämning på människor med svart hudfärg, det står dock att den är "föråldrad" och nedsättande, men inte på vilket sätt den skulle vara det. Kanske för att hudfärgen inte är helt svart utan brun?

Hur är det hårklyverier i en tråd som just behandlar dessa ord?

Du har en hel tråd här som förklarar ingående varför det är nedsättande. Iofs lite lång tråd att läsa sig igenom, medges...
  • EnAnonumius
    FDFMGA skrev 2016-10-17 07:44:38 följande:

Hm, fyra personangrepp i rad.

Tänk att man kan bli så upprörd över att det finns personer som inte har behov av att använda nedsättande uttryck om andra människor hudfärg smile1.gif

Ja kan man bli upprörd av lite så kan man bli upprörd av mycket.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Daniel12 skrev 2016-10-17 03:33:39 följande:
    Ingen bad dig lägga näsan i blöt. Du och Dorian är samma skrot och korn, tillsammans med ett gäng andra FL:are. Ni kan ju träffas och ha det mysigt tillsammans..

Så övertygande.
    Vilket nick skall du komma tillbaka under?
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2016-10-17 01:34:23 följande:

Dessa träffar med tydlighet att det är en stor skillnad mellan dessa orden och dess omfattning i användning.
    Så inget bevis i sig, utan en indikering på vad som kan tänkas vara vanligt.
    Och det var extremt tydligt vad som var vanligast på google, EXTREMT TYDLIGT Solig

Jag skiter i vilka logiska tankevurpor du försöker komma med. Sökträffar har alltid låg reliabilitet. Och hur många s.k "solar" du försöker slänga på.  Det vet de flesta som begriper hur en sökmotor funkar ochg taggningsystemnet funkar begriper detta.

Sedan så finns det en sak till som talar emot "tillförlitligheten" med sökmotorer med. Antalet sökträffar ÄNDRAS hela tiden. Så bara för att du får ett VISST antal träffar vid ett klockslag så kommer det att ändras vid nästa klockslag. Så nej det bevisar fortfarande inget som du vill ha det till.

Så nej du har knappast övertygat mig alls.
  • EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-17 10:51:43 följande:
    Så att jag konstaterar fakta ser du som personangrepp??
    Japp jag har också lärt mig något nytt..

• klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-17 13:02:29 följande:
    Jag skiter i vilka logiska tankevurpor du försöker komma med. Sökträffar har alltid låg reliabilitet. Och hur många s.k "solar" du försöker slänga på.  Det vet de flesta som begriper hur en sökmotor funkar ochg taggningsystemnet funkar begriper detta.

Sedan så finns det en sak till som talar emot "tillförlitligheten" med sökmotorer med. Antalet sökträffar ÄNDRAS hela tiden. Så bara för att du får ett VISST antal träffar vid ett klockslag så kommer det att ändras vid nästa klockslag. Så nej det bevisar fortfarande inget som du vill ha det till.

Så nej du har knappast övertygat mig alls.

Saken som är solklart, och det är att det finns stora skillnader i frekvensen orden används.
    Det är varken mer eller mindre.
    Och poängen är solklar, negerkaffe är ett begrepps om används i extrem liten omfattning.

Svar på tråden Ordet "Neger"