• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 13:08:51 följande:
    Det är bara en beskrivning, det är det som blir fel för dig, just pga du inte förstår detta.

Så klart det finns mildare ord för neger, svart tex.eller afrikan, går hålla på rätt länge och hitta mildare ord.
    Vad du just skrev går att översätta till "klart det finns mildare ord för hora, kvinna till exempel, eller vaginabärare"
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    monkees skrev 2016-10-02 13:13:37 följande:
    Ja om man väljer att se svarta människor som offer så kan man få för sig det.
    De ÄR offer. Kanske inte som individer, men som folk, totalt och absolut. Eller har du missat de senaste femhundra årens historia? Slavieriet? Kolonialismen? Belgiska Kongo? Postkolonialismen? Eller tror du att det bara är en modeflyga att det är en så stor grej med en afrikanskättad president i Vita huset?
  • Dorian Ertymexx
    Dr Nail skrev 2016-10-02 13:42:31 följande:
    Jaja....men det var inte i samma utsträckning.
    Ahaaa. Så det är okey med våldtäkt, om man bara inte gör det i stor utsträckning då.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:36:36 följande:
    "Fah! Hora är ju kapat av sexualmoralister som gjort det till ett sexistiskt ord!!" hade du kunnat skriva likväl.

För såvida du inte menar att antirasisterna var där först i Afrika och gastade åt de stackars snälla slavhandlarna, så har du fel. Ordet har haft en negativ innebörd i århundraden, och det enda skälet till att det inte varit på tapeten i Sverige är för att antalet afrikaner i Sverige har varit förhållandevis lågt väldigt länge - mest för att Sverige fram till nyligen var ett land man åkte FRÅN, inte TILL.

Ungdomar? Såvida du inte är typ sjuttio så...

Har man någonsin sett upp på prostitution?
    Samma sekund man valde kalla prostituerade för horor, var samma sekund som ordet blev nedsättande.
    Och sällan använder någon hora i en positiv betydelse, eller får nog formulera mig dubbelt.
    Och tillägga sällan till annat än som ett nedsättande.

Vilket inte neger för en hel del är, man säger inte neger för vara nedsättande.
    Det är väl här det låser sig för er.

• Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2016-10-02 14:04:21 följande:
    Eller "white man's guilt".

Att slaveri var tillåtet i vissa länder fram till våra dagar nämns inte.
    Inte heller att det fortfarande är hyfsat vanligt i liknande länder.
    Att det var afrikaner som sålde andra afrikaner till slavuppköparna är också ointressant.
    Det nämns inte för att det inte är relevant i tråden. Vi diskuterar ordbruket i Sverige. Och att andra länder fortfarnde har slaveri rättfärdigar på intet sätt Sveriges historia som slavdrivarnation. Eller att folk använder nedsättande ord om samma folk som Sverige köpt, sålt och haft som slavar.
  • Ollibolli
    Themis skrev 2016-10-01 07:39:26 följande:

Förr i tiden kallade man barn till ogifta föräldrar för horungar.

Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det eftersom de blivit till genom hor, sex mellan personer som inte var ordentligt gifta med varandra. Det är alltså bara en beskrivning av fakta.

Jag föreslår att du frågar tio individer som fötts p.g.a. sex mellan ogifta om de är okej med att bli kallade horungar idag, och berättar vad du kommer fram till. 

Kanske det kan hjälpa din förståelse av situationen ovan.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
    ????????????
  • pyssel
    klyban skrev 2016-10-02 15:43:48 följande:

Samma sekund man valde kalla prostituerade för horor, var samma sekund som ordet blev nedsättande.

Samma sekund man valde att kalla mörkhyade för n****r var samma sekund som ordet blev nedsättande.

Det är här du är en historieförnekare.
    Alla hästar hemma
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-02 14:37:16 följande:

Absolut inte.
    Och även enkelt då vi vet att ordet är gjort till rasistiskt.
    Men spelar ingen roll hur man än försöker, det finns inget rasistisk alls i ordet.
    Detta är skapat av antirasisten främst.

Det är lite som ett annat tillmäle man använder emot negrer, och apa.
    Apa är inget rasistiskt ord, men använder man det på "rätt" sätt, så kan det vara rasistiskt.
    Lite på samma sätt funkade neger, dock så kom antirasisten och kapa ordet.

Och en sak jag kan lova, antirasisten jobbar hela tiden för nästa ord att kapa och kalla rasistiskt.

Exakt. Ordet är gjort till rasistiskt. Av de som myntade det och började använda det. Helt korrekt uppfattat.

Som någon (var det du?) skrev tidigare - ordet hora är ALLTID kränkande. Samma med detta ord. Att du och en vän kanske kan använda det skämtsamt, tja, jag kan använda ordet hora skämtsamt med någon väninna kanske, men inte FAN betyder det att ordet är okey för alla andra kvinnor, eller hur!

En sak kan JAG lova - rasisten jobbar hela tiden för att få spela offer för att hen är rasist.

• Dr Nail
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 15:42:34 följande:

Ahaaa. Så det är okey med våldtäkt, om man bara inte gör det i stor utsträckning då.

Yep. Exakt det jag menar, min vän.
Svar på tråden Ordet "Neger"