• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (Ikkai)
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 14:26:41 följande:
    Jag avfärdar allt som motsägs av vetenskapliga studier ;)

Det är jättebra att det finns de som vill klura på saker och ting och prova sig fram, ibland leder det till kunskaper som vi har nytta av. Att personer som lever i förhållanden med någon med någon som helst problematik är överrepresenterade bland de som känner sig åsidosatta, slutkörda eller ifrågasatta (kan du inte göra mer/bättre) krävs inget superintellekt för att greppa. Det går att applicera på allt från partners till cancerdrabbade till partners till demensdrabbade, med variationer i de exakta faktorerna.

Alla behöver lära sig att ta så mycket ansvar som möjligt för att skapa sig det liv och de relationer man behöver och det som kommer naturligt för vissa kan en annan i värsta fall aldrig lära sig. De som stannar och blir bittra över att de är tillsammans med någon som är "tråkig" behöver lära sig det och den som har mycket ensidiga vanor behöver också lära sig ta ansvar för sina relationer. Men visst är det bra att man kan få hjälp med att bearbeta det och gå vidare om man fastnar i att anklaga och smutskasta.

Men TS har inte fastnat eller hur? Hon har precis upptäckt att hennes partner har asperger.

Något han kunde ha talat om för henne mycket tidigare, istället för att det skulle komma fram via hans mamma. Han kunde givit sin sambo ett val. Men TS har inte fastnat är inte bitter, så det tycker jag är tasktigt av dig att ankalga henne för. Men det är bra att du förstår att det är svårt att leva med en partner med en funktionsnedsättning som asperger.

• Anonym (Solen)
    Anonym (Ikkai) skrev 2016-10-06 14:49:29 följande:

Men TS har inte fastnat eller hur? Hon har precis upptäckt att hennes partner har asperger.

Något han kunde ha talat om för henne mycket tidigare, istället för att det skulle komma fram via hans mamma. Han kunde givit sin sambo ett val. Men TS har inte fastnat är inte bitter, så det tycker jag är tasktigt av dig att ankalga henne för. Men det är bra att du förstår att det är svårt att leva med en partner med en funktionsnedsättning som asperger.

Beteendet kom ju inte igår. Det är tråkigt att du inte förstår att det kan vara alldeles fantastiskt att leva med en person med Asperger ;)
  • Anonym (Ikkai)
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 14:52:28 följande:
    Beteendet kom ju inte igår. Det är tråkigt att du inte förstår att det kan vara alldeles fantastiskt att leva med en person med Asperger ;)

De har varit sambos i knappt ett år och hennes sambo har förändrats så totalt att TS försökt få honom till läkare då hon trodde att han var deprimerad, så jo man får nog säga att problemen kommit snabbt.

Han har ju försökt spela en annan roll från början och lurat TS. Så att anklaga TS känns verkligen som att försöka förvränga verkligheten och lägga skulden på någon som är oskyldig.

Jag skulle aldrig vilja leva med någon med asperger. Har träffat alldeles för många med den diagnosen, som gör att jag inser vilka svårigheterna skulle bli.

• Anonym (många män har aspergers)
    Anonym (Ikkai) skrev 2016-10-06 14:23:29 följande:

Tycker du verkligen att TS ALLA inlägg utstrålar hat?

Det känns faktiskt mer som att du inte vill försöka sätta dig in i hennes perspektiv och situation. Tänk dig själv att bli lurad in i ett förhållande på falska premisser, hur hade du känt dig?

Jag ser inget som helst hat i TS inlägg, jag ser en person som är ledsen, arg och upprörd. Hon har blivit kränkt och lurad av sin sambo. En sambo som lurat henne genom att inte berätta om sin diagnos och det problem och svårigheter som den uppenbarligen skapar  för honom.

Min sambo glömde visst berätta för mig att han har svårt att vara trogen. Han har ingen diagnos. Eller ljög han som undanhöll så viktig information om sig själv?

Min kusins man som var trevlig och social från början hänger mestadels med sin dator, surfar porr och umgås mer med sina vänner på nätet än sin fru, Han har ingen diagnos, och inte berättade han från början att han skulle bli mer osocial när förhållandet blev trist och tryggt heller. Eller ljög han?

Detta är ju ett återkommande tema på familjeliv om män som hellre festar med andra, glor på tv, bryr sig om sina egna intressen men inte fruns, vägrar hjälpa till med städ och barn . Oj vad många män som måste ha aspergers! Kanske lika bra att skaffa en kvinna eller leva själv resten av livet.
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Ikkai) skrev 2016-10-06 14:58:32 följande:

De har varit sambos i knappt ett år och hennes sambo har förändrats så totalt att TS försökt få honom till läkare då hon trodde att han var deprimerad, så jo man får nog säga att problemen kommit snabbt.

Han har ju försökt spela en annan roll från början och lurat TS. Så att anklaga TS känns verkligen som att försöka förvränga verkligheten och lägga skulden på någon som är oskyldig.

Jag skulle aldrig vilja leva med någon med asperger. Har träffat alldeles för många med den diagnosen, som gör att jag inser vilka svårigheterna skulle bli.

Eftersom bara ca en av 100 har autism så har du alltså jobbat med det om du träffat "väldigt många"? Jag jobbar med förståndshandikapp och har viss erfarenhet och min och din uppfattning är väldigt olika. Kanske för att vi alla gillar olika och normalt? Kanske för att jag ser personen och inte handikappet? Det finns många med autism jag aldrig skulle vilja vara med, ibland för att autismen är svår och ibland för att personen inte tilltalar mig i sin personlighet, jag är kräsen. Det finns också ett par stycken jag inte skulle ha något emot.

Det är inte samma sak att lägga skulden på ts som att inte godta en elak typ av generaliseringar. Försök slappna av lite.

Ts borde nog lämna. Eftersom hon bara verkar känna förakt. Ts kille borde fundera på hur han ska hitta en partner som respekterar honom och på hur man själv visar respekt när han inleder förhållanden. Att ljuga eller att smutskasta någon bakom ryggen är båda två tråkiga beteenden och ts partner har inte ens möjlighet att försvara sig. Ingen av dem ÄR fel men de är defintivt inte rätt för varandra.
  • Anonym (Sorba)

Diagnos eller ej, fråga dig om du vill leva resten av ditt liv med honom. Se på HONOM inte hans diagnos. Följ ditt hjärta.

Lever själv med psykiskt instabil partner (problemen kom sent i livet, efter barnen) vi har familj tillsammans. Tufft mellan varven, absolut, men det är en människa jag lever med. Inte en diagnos.

• Anonym (Solen)
    Anonym (många män har aspergers) skrev 2016-10-06 15:09:32 följande:

Min sambo glömde visst berätta för mig att han har svårt att vara trogen. Han har ingen diagnos. Eller ljög han som undanhöll så viktig information om sig själv?

Min kusins man som var trevlig och social från början hänger mestadels med sin dator, surfar porr och umgås mer med sina vänner på nätet än sin fru, Han har ingen diagnos, och inte berättade han från början att han skulle bli mer osocial när förhållandet blev trist och tryggt heller. Eller ljög han?

Detta är ju ett återkommande tema på familjeliv om män som hellre festar med andra, glor på tv, bryr sig om sina egna intressen men inte fruns, vägrar hjälpa till med städ och barn . Oj vad många män som måste ha aspergers! Kanske lika bra att skaffa en kvinna eller leva själv resten av livet.

Haha. Ja det är ju så :) Faktim är att jag på allvar funderade på att "go lesbisk" under en period eftersom jag har viss dragning till tjejer men det räckte inte hela vägen... Vi får aldrig veta om ts senare kommer skriva en tråd där hon gråter för att hennes nya hellre är ute och svirar (och kanske tittar för mycket på andras bröst), men det känns liksom inte omöjligt.
  • Anonym (Sun)
    Anonym (många män har aspergers) skrev 2016-10-06 15:09:32 följande:

Verkligen!

Hoppas jag slipper få en son med Asperger med tanke på hur idiotiskt många kvinnor resonerar.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 15:16:41 följande:
    Eftersom bara ca en av 100 har autism så har du alltså jobbat med det om du träffat "väldigt många"? Jag jobbar med förståndshandikapp och har viss erfarenhet och min och din uppfattning är väldigt olika. Kanske för att vi alla gillar olika och normalt? Kanske för att jag ser personen och inte handikappet? Det finns många med autism jag aldrig skulle vilja vara med, ibland för att autismen är svår och ibland för att personen inte tilltalar mig i sin personlighet, jag är kräsen. Det finns också ett par stycken jag inte skulle ha något emot.

Det är inte samma sak att lägga skulden på ts som att inte godta en elak typ av generaliseringar. Försök slappna av lite.

Ts borde nog lämna. Eftersom hon bara verkar känna förakt. Ts kille borde fundera på hur han ska hitta en partner som respekterar honom och på hur man själv visar respekt när han inleder förhållanden. Att ljuga eller att smutskasta någon bakom ryggen är båda två tråkiga beteenden och ts partner har inte ens möjlighet att försvara sig. Ingen av dem ÄR fel men de är defintivt inte rätt för varandra.

Solen hoppas att du inte jobbar med folk som har den diagnos min sambo har. För du verkar inte ta in allvaret i att ha asperger. Du har skrivit ner mig i alla dina inlägg och inte visat någon som helst sympati.

Du försöker få det till att jag ä fördomsfull, men du verkar inte kunna ta in hela bilden. Hur sambon har förändrats. Hur han inte någon som helst likhet med den person han utgav sig för att vara. Hur han faktiskt har skapat långa listor hela manualer för hur skulle vara och agera för att fånga mig.
    Vi är på ett forum det är inte att smutskasta någon att skriva anonymt där för att få ventilera.

Så lägg av med att försöka lägga någon skuld på mig. Jag har INGEN som helst skuld i det här.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (Ikkai) skrev 2016-10-06 14:58:32 följande:

Tack. Jag har börjat tro att flera i tråden själva har några diagnoser eftersom det verkar vara väldigt svårt att ta in helheten. Det är den totala förändringen som skrämmer mig. Det är nivåerna som är långtifrån lite udda, till helt ja,jag vet inte jag orkar inte förklara längre, det är så totalt hopplöst att se en människa som är så avstängd som min sambo är, det är inte normalt. Nu har jag dessutom fått förklaringen på varför han är som han är. Han har asperger.

Svar på tråden Han mörkade asperger