• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Miss Lycka

TS, lämna honom så fort du kan.
    Det är ingen dans på rosor att leva med någon med asperger.

Det är en diagnos som gör att man har väldigt svårt att kompomissa och anpassa sig. Du ser ju redan nu hur förändrad din sambo är. Att han bara prioriterar sina intressen och sina rutiner, att du och dina behov inte längre har någon betydelse eller får något utrymme i hans liv.

Jag har läst mycket om asperger. Den svenska diskursen är väldigt driven av de som själva har diagnosen och deras föräldrar. Därför har man blivit väldigt, väldigt fokuserad på att tona ner svårigheter och istället hela tiden lyfta fram saker som har med diagnosen att göra på ett sådant sätt att den nästan skall tolkas som en fördel.

jag tycker att du ska gå in och läsa på ett forum som heter aspergerforum på nätet, om du inte redan har hittat det.  Där kan du se hur de som själva har asperger resonerar. Man ser ganska snabbt slående mönster.

Tycker också att du ska googla lite engelska sidor och kanske tyska, på tyska kallas asperger för, Autistischen Psychopathen.

I Tyskland finns också en helt annan diskurs när det gäller hur man ser på de här problemen än vad man gör i Sverige. I den anglosaxiska världen talar man mycket om Cassandra fenomenet, d v s att partnern till någon med asperger ofta inte blir trodd  när hon beskriver de problem hon upplever, för att den med asperger lyckas upprätthålla ett jobb etc. Cassandra fenomenet beskriver också hur nedbrytande det kan vara att leva tillsammans med någon med de begränsningar som asperger kan innebära. Lite om cassandra fenomenet kan du läsa här. Det kan vara mycket svårt att uppnå den intimitet på alla plan som man söker i ett förhållande med en partner med asperger. adifferentvoice.wordpress.com/2008/04/09/cassandra-and-the-aspie-marriage-and-aspergers-syndrome/

• Anonym (Solen)
    Miss Lycka skrev 2016-10-06 13:36:15 följande:

Det är en diagnos som gör att man har väldigt svårt att kompomissa och anpassa sig. Du ser ju redan nu hur förändrad din sambo är. Att han bara prioriterar sina intressen och sina rutiner, att du och dina behov inte längre har någon betydelse eller får något utrymme i hans liv.

Jag har läst mycket om asperger. Den svenska diskursen är väldigt driven av de som själva har diagnosen och deras föräldrar. Därför har man blivit väldigt, väldigt fokuserad på att tona ner svårigheter och istället hela tiden lyfta fram saker som har med diagnosen att göra på ett sådant sätt att den nästan skall tolkas som en fördel.

jag tycker att du ska gå in och läsa på ett forum som heter aspergerforum på nätet, om du inte redan har hittat det.  Där kan du se hur de som själva har asperger resonerar. Man ser ganska snabbt slående mönster.

Tycker också att du ska googla lite engelska sidor och kanske tyska, på tyska kallas asperger för, Autistischen Psychopathen.

I Tyskland finns också en helt annan diskurs när det gäller hur man ser på de här problemen än vad man gör i Sverige. I den anglosaxiska världen talar man mycket om Cassandra fenomenet, d v s att partnern till någon med asperger ofta inte blir trodd  när hon beskriver de problem hon upplever, för att den med asperger lyckas upprätthålla ett jobb etc. Cassandra fenomenet beskriver också hur nedbrytande det kan vara att leva tillsammans med någon med de begränsningar som asperger kan innebära. Lite om cassandra fenomenet kan du läsa här. Det kan vara mycket svårt att uppnå den intimitet på alla plan som man söker i ett förhållande med en partner med asperger. adifferentvoice.wordpress.com/2008/04/09/cassandra-and-the-aspie-marriage-and-aspergers-syndrome/

Alla sjukdomar och medicinska tillstånd har dragits med okunskap och trevande försök att förstå sig på dem. Tyskland har en mycket spretigare och mindre vetenskapliga grenar för det mesta.

Den moderna och understödda varianten av autismkundkapen finns även där men följs åt av den mer spekulerande varianten. Samma är det med medicinsk läkevårt i Tyskland, alternativa läkemedel och vårdmetoder är jättestort där.
  • Uttran
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 12:38:27 följande:

Kanske är det något fel på empatin och självinsikten hos de som driver på dem?

Det måste vara så. Sedan svarar folk som har noll koll på diagnosen och försöker få med alla negativa egenskaper är en del av diagnosen fast det inte är så.
  • Anonym (Solen)
    Uttran skrev 2016-10-06 13:49:16 följande:

Det måste vara så. Sedan svarar folk som har noll koll på diagnosen och försöker få med alla negativa egenskaper är en del av diagnosen fast det inte är så.

Och så är jag och du så dumma att vi läser deras elakheter ;) Jag blir bekymrad och jag har inte ens någon diagnos.
  • Miss Lycka
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 13:41:55 följande:
    Alla sjukdomar och medicinska tillstånd har dragits med okunskap och trevande försök att förstå sig på dem. Tyskland har en mycket spretigare och mindre vetenskapliga grenar för det mesta.

Den moderna och understödda varianten av autismkundkapen finns även där men följs åt av den mer spekulerande varianten. Samma är det med medicinsk läkevårt i Tyskland, alternativa läkemedel och vårdmetoder är jättestort där.

Det är ändå alltid intressant att se hur diskursen ser ut i andra länder. Du kan avfärda Tyskland naturligtvis, men det är just din åsikt. Mindre vetenskaplig är väl förstås inte precis vad man brukar anse att Tysk vård är. Man bedriver mycket forskning även på det som de benämner, Autsitischen psychpathen, d v s asperger.

Man har också mer dokumenterad vård och uppföljning av äldre personer med asperger än vad vi har i Sverige. Inte så märkligt kanske eftersom Hans Asperger  som har gett namn åt diagnos kommer ifrån tysktalande delen av världen.

I Sverige är fokus så väldigt mycket kring barn med asperger, vi diskuterar de vuxnasproblematik i mycket mindre utsträckning. Och det är synd. Det är också synd det blir patientorganisationer som får sätta agendan och styra hur en diagnos får och skall beskrivas och inte primärt läkarvetenskapen som får göra det.

TS ta inte åt dig att folk här försöker lägga på dig skuld för det som hänt. Googla Cassandra fenomenet så kan du hitta ganska många vittnesmål om hur livet i en relation med någon med asperger kan te sig.

• Anonym (Lurad)
    Miss Lycka skrev 2016-10-06 13:36:15 följande:

Tusen tack! Läser om Cassandra och känner igen mig så fullständigt. Tack för länken!
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 12:56:11 följande:
    Alltså. Ja. Inget av det du skriver indikerar att han inte har empati. Jag säger det inte för att vara elak men jag tror inte du förstår vad empati är.

Han passar helt klart inte med dig, men vad ska man tillskriva dig för egenskaper som lämnar ut din partner, skriver att han äcklar dig och beskriver hans intressen och personlighet som du gör? Vad kallar man det?
    Undrar också... Måhända är sambons beteende udda, men allt som TS visar i tråden och det hat alla hennes inlägg här utstrålar är däremot skrämmande på riktigt. :(
  • Anonym (Ikkai)
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 13:41:55 följande:

Jaha så fördomar mot Tyskland går bra att ha...... Eller är det så att du inte vill lyssna på folk med argument som inte stämmer med dina åsikter?
  • Anonym (Ikkai)
    Anonym (Sun) skrev 2016-10-06 14:18:34 följande:
    Undrar också... Måhända är sambons beteende udda, men allt som TS visar i tråden och det hat alla hennes inlägg här utstrålar är däremot skrämmande på riktigt. :(

Tycker du verkligen att TS ALLA inlägg utstrålar hat?

Det känns faktiskt mer som att du inte vill försöka sätta dig in i hennes perspektiv och situation. Tänk dig själv att bli lurad in i ett förhållande på falska premisser, hur hade du känt dig?

Jag ser inget som helst hat i TS inlägg, jag ser en person som är ledsen, arg och upprörd. Hon har blivit kränkt och lurad av sin sambo. En sambo som lurat henne genom att inte berätta om sin diagnos och det problem och svårigheter som den uppenbarligen skapar  för honom.

• Anonym (Solen)
    Miss Lycka skrev 2016-10-06 14:04:38 följande:

Det är ändå alltid intressant att se hur diskursen ser ut i andra länder. Du kan avfärda Tyskland naturligtvis, men det är just din åsikt. Mindre vetenskaplig är väl förstås inte precis vad man brukar anse att Tysk vård är. Man bedriver mycket forskning även på det som de benämner, Autsitischen psychpathen, d v s asperger.

Man har också mer dokumenterad vård och uppföljning av äldre personer med asperger än vad vi har i Sverige. Inte så märkligt kanske eftersom Hans Asperger  som har gett namn åt diagnos kommer ifrån tysktalande delen av världen.

I Sverige är fokus så väldigt mycket kring barn med asperger, vi diskuterar de vuxnasproblematik i mycket mindre utsträckning. Och det är synd. Det är också synd det blir patientorganisationer som får sätta agendan och styra hur en diagnos får och skall beskrivas och inte primärt läkarvetenskapen som får göra det.

TS ta inte åt dig att folk här försöker lägga på dig skuld för det som hänt. Googla Cassandra fenomenet så kan du hitta ganska många vittnesmål om hur livet i en relation med någon med asperger kan te sig.

Jag avfärdar allt som motsägs av vetenskapliga studier ;)

Det är jättebra att det finns de som vill klura på saker och ting och prova sig fram, ibland leder det till kunskaper som vi har nytta av. Att personer som lever i förhållanden med någon med någon som helst problematik är överrepresenterade bland de som känner sig åsidosatta, slutkörda eller ifrågasatta (kan du inte göra mer/bättre) krävs inget superintellekt för att greppa. Det går att applicera på allt från partners till cancerdrabbade till partners till demensdrabbade, med variationer i de exakta faktorerna.

Alla behöver lära sig att ta så mycket ansvar som möjligt för att skapa sig det liv och de relationer man behöver och det som kommer naturligt för vissa kan en annan i värsta fall aldrig lära sig. De som stannar och blir bittra över att de är tillsammans med någon som är "tråkig" behöver lära sig det och den som har mycket ensidiga vanor behöver också lära sig ta ansvar för sina relationer. Men visst är det bra att man kan få hjälp med att bearbeta det och gå vidare om man fastnar i att anklaga och smutskasta.
Svar på tråden Han mörkade asperger