• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • seriösanvändare
    Anonym (Solen) skrev 2016-10-06 10:57:04 följande:
    Jag tar det inte för troligt att alla tycker han är så värst jobbig. Hon själv gör det säkert. Det finns folk med annorlunda röst och en del av dem gillar jag, andra inte. Man kan inte kräva att andra ska gilla samma människor som en själv. Dessutom skulle jag vara rädd för vad folk säger om mitt eget barn om jag tydde mig till de som pratar illa om barn.

Fast detta handlar ju inte bara om hans röst. Läs inlägget igen. Det verkar som om hela umgänget mest är på hans villkor och i inlägget står det att de andra "pratar" sinsemellan. Sen uttrycker sig hon som har skrivit inlägget fördomsfullt också, men det handlar inte bara om det.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Anonym (Se sammanhanget!) skrev 2016-10-06 11:03:02 följande:
    Antagligen för att vi är artiga och att vi blir itutad ett mantra om att man ska vara tolerant intill självutplåningens gräns. Se på den här tråden här är väldigt få som kan se situationen ur TS synvinkel utan det kommer bara mängder med bortförklaringar syftandes till att sambon minsann hade all rätt i världen att inte berätta om sin diagnos och att det inte alls behöver bero på aspergern att han beter som so han gjort och egentligen så är det TS som är dum och ytlig. Det är märkligt att folk med dessa diagnoser eller barn med dessa diagnoser aldrig kan se sin egen roll i problemen. För allting landar i ett enda stort MEN, ett men som går ut på att vi måste förstå att egentligen är det mest synd om personen med asperger aldrig förståelse för de som  blir utsatta för aspergarens egenheter och faktiskt elakheter. Jag tycker jäkligt synd om TS och tycker folk i tråden tär riktigt otrevliga och oempatiska mot henne.

Men då är det ni som får sätta gränser. Varken mamman eller pojken kanske menar något illa, men det blir upp til er att säga stopp eller sluta bjuda dem om ni känner er överkörda.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Lurad)

Han har listor på allt. Precis allt vi gjort och pratat om. Små skisser över min kropp och erogena zoner. Det här är så äckligt.

Jag har spytt nu när jag bläddrat i dem.

• Anonym (Ikkai)

Packa dina saker och gå.

Han har asperger och lär inte ändra på sig.

Förstår att du tycker listorna är läskiga.  Det är inte naturligt. Stick därifrån så fort du kan innan något händer.

• Anonym (inte låtsas)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-06 11:50:28 följande:

Han har listor på allt. Precis allt vi gjort och pratat om. Små skisser över min kropp och erogena zoner. Det här är så äckligt.

Jag har spytt nu när jag bläddrat i dem.

Jag tycker nog inte listorna i sig är äckliga utan nog hans sätt att hantera vardagen och kunna leva på det sätt som han tänker att man behöver göra för att kunna delta på ett sätt som anses som "normalt". Däremot är problemet att han inte berättat om sitt funktionshinder och att han behöver hjälpmedel så som listor för att klara av att agera på sådana sätt som gör att han kan leva i ett förhållande. 

Men du mår inte bar i detta föhållande och känner dig lurad av honom, det är ingen bra grund att bygga vidare på, så därför tycker jag nog att du ska ta en time-out och tänka över detta. Åk iväg ett par dagar/bo hos en kompis/dina föräldrar/ på hotell/ whatever och fundera. 
  • Anonym (Ikkai)
    Anonym (inte låtsas) skrev 2016-10-06 12:06:15 följande:
    Jag tycker nog inte listorna i sig är äckliga utan nog hans sätt att hantera vardagen och kunna leva på det sätt som han tänker att man behöver göra för att kunna delta på ett sätt som anses som "normalt". Däremot är problemet att han inte berättat om sitt funktionshinder och att han behöver hjälpmedel så som listor för att klara av att agera på sådana sätt som gör att han kan leva i ett förhållande. 

Men du mår inte bar i detta föhållande och känner dig lurad av honom, det är ingen bra grund att bygga vidare på, så därför tycker jag nog att du ska ta en time-out och tänka över detta. Åk iväg ett par dagar/bo hos en kompis/dina föräldrar/ på hotell/ whatever och fundera. 
    TS du kommer bara att bli översköljd av att det här är helt okej för någon med asperger diagnos. Ta en titt på den här tråden, här tycker folk det är duktigt och bra att öva på saker att säga till en flickvän innan man ens har en flickvän och  även här är det en person med asperger som börjar i förväg planera hur man ska kunna få en tjej intresserad. www.familjeliv.se/forum/thread/76965157-fina-saker-att-saga-till-flickvannen

• Anonym (Solen)
    Anonym (Lurad) skrev 2016-10-06 11:33:16 följande:

Hittade block där han skrivit långa listor över vad han skulle säga och göra med mig. Det är helt sjukt!

Han har skrivit listor över saker som:

Komplimanger att säga

Saker att göra, (där är under rubriker som romantiska restauranger, romantiska promenadstigar, platser att se, filmer att se, musik att lyssna på  och då har han listat filmer som är lämpliga för flickvänner.)

Mat att äta som flickvänner brukar tycka om (med under rubrik romantisk mat och festmat)

Inredning, har han också listat och där tar han upp sånt som sängkläder och rosenblad och skumbad

sedan har listor över telefonsamtal som vi hade i början med datum och klockslag där han skrivit snälla saker att säga. Det verkar som att han strukit över efterhand som han sagt dessa saker för jag känner igen en hel del.

Sedan har ha vad som ser ut som nya listor som är ännu knäppare som verkar handla om barn.

Jag är så äcklad av det.

Men lämna för sjutton. Varför är du med en man som äcklar dig!?

Jag hade blivit jätteglad att hitta de där bevisen på att han försöker och vill. Speciellt om jag dessutom misstänkte depression. Det är inte ett dugg ovanligt att man formar tankar och idéer bättre om man skriver ner dem. Även män kan funka så.
  • Uttran

Varför har så många hattrådar mot Asperger dykt upp den senaste tiden?!

• Anonym (Sun)
    Anonym (Linn) skrev 2016-10-06 09:31:57 följande:
    Vad har jag och vem jag skulle leva med med saken att göra? Tråden handlar om TS inte mig. Eftersom du är för lat för att orka läsa har jag skrivit innan att samma problem rätt ofta ses hos personer utan Aspergers, killen blir astråkig efter ett tag eller bara vill göra sina saker, detta hos personer utan diagnos. Jag har även skrivit att jag inte alls är säker på att hans sätt behöver bero på Aspergern. Oavsett diagnos får väl TS bestämma sig för vad hon vill leva med? Diagnosen är ju trots allt ganska oviktig i det hela, utan det viktiga är hur TS vill leva. Jag har aldrig skrivit att det är synd om personer med Aspergers, däremot tycker jag det är synd om dem som får utstå folks okunskap och förutfattade meningar eftersom Aspergare hör och häpna är individer som alla andra.
    Jag fattar ärligt talat inte att vissa i den här tråden helt har missat det som du, och även jag tidigare i tråden, skriver - att många efter ett tag i relationen blir tråkiga. Vad har de varit ihop med för personer undrar jag?

Så gott som alla mina ex har efter ett tag blivit så att de hellre sitter och äter framför datorn och spelar tv-spel än umgås och hittar på saker... Min nuvarande gör likadant numera, så jag måste påminna honom om att vi ska äta tillsammans. Han har ingen diagnos, en helt vanlig kille bara. Flera av hans vänner är likadana. De umgås mest över Skype när de lirar spel online.

Så nej, jag fattar inte varför alla tror att det beror på Aspergern när oerhört många killar har detta beteende när de väl "kommit till ro" i en relation.
  • Anonym (Sun)
    Anonym (Se sammanhanget!) skrev 2016-10-06 10:18:02 följande:
    Vad får dig att tvivla på att hon älskade honom från början?
    Det faktum att förälskelse är det man känner i början, men att kärleken (att älska någon) är något man gör först när man känner personen ifråga. Så det är väl rätt självklart.
Svar på tråden Han mörkade asperger