• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Se sammanhanget!) skrev 2016-10-06 09:54:23 följande:

Du det märks att du är ytterligare en sådan där mamma med barn med diagnos, där ingenting beror på diagnosen.

Är det något som ställer problem så är det alla andra människor. Deras fördomar och okunskap.

Jo, jo du verkar inte vilja lyfta blicken och se hur stackars Ts har det. Utan du försöker få det till att hennes sambo handlat helt rätt som inte berättade om sin funktionsstörning. Han har ett handikapp som han dolt för TS och det tycker du är helt okej.

Jag har en sån mamma i bekantskapskretsen. Hennes son har asperger och vi är alla väldigt snälla och förmanar våra barn att de måste vara snälla och visa förståelse för hennes son. Men allt den mamman gör är att trumpeta om att ingen anpassar sig tillräckligt och att måste visas mer hänsyn mot hennes son. Samtidigt så påstår hon att diagnosen inte är några som helst problem.

Öh, visst, varenda barnkalas bland kompisar det senaste året har handlat om att våra barn har fått agera övningsmaterial för hennes son. De andra barnen tycker det är skittråkigt när de för femtielfte gången ska ställa upp på att ingå i hennes sons betendeövningar och försöka lära honom turtagning m m.

Den mamman saknar också insikt om hur vi andra uppfattar situationen.

Hennes son talar på det där typiska aspigasättet, som många av våra barn faktiskt tycker är lite läskigt. De säger att han låter som en robot. och att de blir rädda när han bara maler på och maler på om något som ingen annan är intresserad av. Men denna mamma säger precis som du att oj, han är så charmig och annorlunda och klok.Hon pratar gärna om att han är så stilig för han är ovanligt lång för sin ålder.

Ja, vi säger inte emot henne för att vara artiga och för att vi tycker synd om henne, men sinsemellan så undrar vi ju att ser hon verkligen inte vad alla vi andra ser. Att pojken är skitirriterande, egoistisk och inte alls charmig.

Han är väldigt förtjust i min dotter och hans mamma kallar henne för hans lilla flickvän. Min dotter tycker det är läskigt. Jag har försökt få hans mamma att sluta att säga så, men hon blir så sårad för det är ju så charmigt att hennes lilla son har en crush.

Men din oförmåga att se perspektiv som mamma till ett barn med asperger, gör faktiskt att jag börjar undra om det inte är dags att säga upp bekantskapen med den här mamman och hennes son. För det verkar inte som att föräldrar till barn med asperger kan ta in diagnosens implikationer.

Och TS lämna din sambo. Han verkar inte klok.

Jag är glad att många andra har en mycket klokare syn på funktionshinder än du. Det finns inget vilktigare när det gäller funktionshinder än att ha engagerade föräldrar som ser till att de lär sig det de behöver veta, annars har de som resonerar som du mycket mer att klaga på senare. Hur tror det gynnar barnet eller samhället om mamman istället ser honom som hopplös och jobbig?

Många med både fysiska och neurologiska funktionshinder och sjukdomar har tyvärr fått möta en sådan värld och det blir inte behagligt för någon och skapar riktigt handikappade och bittra vuxna. Tack och lov är majoriteten av alla vuxna intelligenta nog att ta ett kliv tillbaka och och tänka till.
  • seriösanvändare
    Du det märks att du är ytterligare en sådan där mamma med barn med diagnos, där ingenting beror på diagnosen. Är det något som ställer problem så är det alla andra människor. Deras fördomar och okunskap. Jo, jo du verkar inte vilja lyfta blicken och se hur stackars Ts har det. Utan du försöker få det till att hennes sambo handlat helt rätt som inte berättade om sin funktionsstörning. Han har ett handikapp som han dolt för TS och det tycker du är helt okej. Jag har en sån mamma i bekantskapskretsen. Hennes son har asperger och vi är alla väldigt snälla och förmanar våra barn att de måste vara snälla och visa förståelse för hennes son. Men allt den mamman gör är att trumpeta om att ingen anpassar sig tillräckligt och att måste visas mer hänsyn mot hennes son. Samtidigt så påstår hon att diagnosen inte är några som helst problem. Öh, visst, varenda barnkalas bland kompisar det senaste året har handlat om att våra barn har fått agera övningsmaterial för hennes son. De andra barnen tycker det är skittråkigt när de för femtielfte gången ska ställa upp på att ingå i hennes sons betendeövningar och försöka lära honom turtagning m m. Den mamman saknar också insikt om hur vi andra uppfattar situationen. Hennes son talar på det där typiska aspigasättet, som många av våra barn faktiskt tycker är lite läskigt. De säger att han låter som en robot. och att de blir rädda när han bara maler på och maler på om något som ingen annan är intresserad av. Men denna mamma säger precis som du att oj, han är så charmig och annorlunda och klok.Hon pratar gärna om att han är så stilig för han är ovanligt lång för sin ålder. Ja, vi säger inte emot henne för att vara artiga och för att vi tycker synd om henne, men sinsemellan så undrar vi ju att ser hon verkligen inte vad alla vi andra ser. Att pojken är skitirriterande, egoistisk och inte alls charmig. Han är väldigt förtjust i min dotter och hans mamma kallar henne för hans lilla flickvän. Min dotter tycker det är läskigt. Jag har försökt få hans mamma att sluta att säga så, men hon blir så sårad för det är ju så charmigt att hennes lilla son har en crush. Men din oförmåga att se perspektiv som mamma till ett barn med asperger, gör faktiskt att jag börjar undra om det inte är dags att säga upp bekantskapen med den här mamman och hennes son. För det verkar inte som att föräldrar till barn med asperger kan ta in diagnosens implikationer. Och TS lämna din sambo. Han verkar inte klok.

Men varför låter ni dem hållas? Varför fortsätter du låta din dotter träffa en pojke hon tycker är läskig? Sluta vara så jäkla artiga och mesiga! Säg ifrån!
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    Du det märks att du är ytterligare en sådan där mamma med barn med diagnos, där ingenting beror på diagnosen. Är det något som ställer problem så är det alla andra människor. Deras fördomar och okunskap. Jo, jo du verkar inte vilja lyfta blicken och se hur stackars Ts har det. Utan du försöker få det till att hennes sambo handlat helt rätt som inte berättade om sin funktionsstörning. Han har ett handikapp som han dolt för TS och det tycker du är helt okej. Jag har en sån mamma i bekantskapskretsen. Hennes son har asperger och vi är alla väldigt snälla och förmanar våra barn att de måste vara snälla och visa förståelse för hennes son. Men allt den mamman gör är att trumpeta om att ingen anpassar sig tillräckligt och att måste visas mer hänsyn mot hennes son. Samtidigt så påstår hon att diagnosen inte är några som helst problem. Öh, visst, varenda barnkalas bland kompisar det senaste året har handlat om att våra barn har fått agera övningsmaterial för hennes son. De andra barnen tycker det är skittråkigt när de för femtielfte gången ska ställa upp på att ingå i hennes sons betendeövningar och försöka lära honom turtagning m m. Den mamman saknar också insikt om hur vi andra uppfattar situationen. Hennes son talar på det där typiska aspigasättet, som många av våra barn faktiskt tycker är lite läskigt. De säger att han låter som en robot. och att de blir rädda när han bara maler på och maler på om något som ingen annan är intresserad av. Men denna mamma säger precis som du att oj, han är så charmig och annorlunda och klok.Hon pratar gärna om att han är så stilig för han är ovanligt lång för sin ålder. Ja, vi säger inte emot henne för att vara artiga och för att vi tycker synd om henne, men sinsemellan så undrar vi ju att ser hon verkligen inte vad alla vi andra ser. Att pojken är skitirriterande, egoistisk och inte alls charmig. Han är väldigt förtjust i min dotter och hans mamma kallar henne för hans lilla flickvän. Min dotter tycker det är läskigt. Jag har försökt få hans mamma att sluta att säga så, men hon blir så sårad för det är ju så charmigt att hennes lilla son har en crush. Men din oförmåga att se perspektiv som mamma till ett barn med asperger, gör faktiskt att jag börjar undra om det inte är dags att säga upp bekantskapen med den här mamman och hennes son. För det verkar inte som att föräldrar till barn med asperger kan ta in diagnosens implikationer. Och TS lämna din sambo. Han verkar inte klok.

Pojken är som han är och till viss del får omgivningen anpassa sig, men inte om det leder till att någon far illa. Det är ju liksom där gränsen går, det var så jag menade med mitt föregående inlägg. Och varför fortsätta bjuda honom på alla barnkalas om ingen egentligen gillar honom?
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Solen)
    seriösanvändare skrev 2016-10-06 10:40:44 följande:

Pojken är som han är och till viss del får omgivningen anpassa sig, men inte om det leder till att någon far illa. Det är ju liksom där gränsen går, det var så jag menade med mitt föregående inlägg. Och varför fortsätta bjuda honom på alla barnkalas om ingen egentligen gillar honom?

Jag tar det inte för troligt att alla tycker han är så värst jobbig. Hon själv gör det säkert. Det finns folk med annorlunda röst och en del av dem gillar jag, andra inte. Man kan inte kräva att andra ska gilla samma människor som en själv. Dessutom skulle jag vara rädd för vad folk säger om mitt eget barn om jag tydde mig till de som pratar illa om barn.
  • Axe

Ööh han har inte gjort något fel. Spela roll vad han har för diagnos han är ju ändå samma person. Dåligt av dig att anklaga honom för att ljuga. Seriöst väx upp!!!!

• spektrumtompa

Ingen på autism-spektrumet är den andra lik, enligt ny forskning på området, men jag rekommenderar er starkt att gå i parterapi hos någon som har lite kunskap om personer som befinner sig på spektrumet som asperger är en del av. Jag känner igen mig i delar av det du skrivit i trådstarten och kan inte nog poängtera vikten av en utomstående med kunskap om asperger i samtalet.

Funkar det inte så låter det inte som något att klamra sig fast vid.

Önskar dig det bästa!

//En på spektrumet

• Anonym (Se sammanhanget!)
    seriösanvändare skrev 2016-10-06 10:36:21 följande:

Men varför låter ni dem hållas? Varför fortsätter du låta din dotter träffa en pojke hon tycker är läskig? Sluta vara så jäkla artiga och mesiga! Säg ifrån!

Antagligen för att vi är artiga och att vi blir itutad ett mantra om att man ska vara tolerant intill självutplåningens gräns.

Se på den här tråden här är väldigt få som kan se situationen ur TS synvinkel utan det kommer bara mängder med bortförklaringar syftandes till att sambon minsann hade all rätt i världen att inte berätta om sin diagnos och att det inte alls behöver bero på aspergern att han beter som so han gjort och egentligen så är det TS som är dum och ytlig. Det är märkligt att folk med dessa diagnoser eller barn med dessa diagnoser aldrig kan se sin egen roll i problemen.

För allting landar i ett enda stort MEN, ett men som går ut på att vi måste förstå att egentligen är det mest synd om personen med asperger aldrig förståelse för de som  blir utsatta för aspergarens egenheter och faktiskt elakheter.

Jag tycker jäkligt synd om TS och tycker folk i tråden tär riktigt otrevliga och oempatiska mot henne.

• Anonym (inte låtsas)

jag tycker problematiken egentligen inte är hans diagnos i sig, utan som du TS uttrycker det, att han låtsats tycka saker är intressanta, inte berättat om sin diagnos när du undrat om han varit deprimerad, samt att han inte kan förstå att du vill leva ett annat slags liv än bara dela en lägenhet och därför är ovillig och oförmögen att ens försöka kompromissa.

Jag förslår parterapi, samt att du uttryckligen och tydligt poängterar det du vill ah ut av ert förhållande och vad du inte kan leva med. Tex "Jag mår dåligt av att du aldrig visar intresse för något som jag tycker är viktigt eller roligt och att du inte vill dela några upplevelser som jag tycker om med mig. Jag vill inte leva ett sådant liv. I början så följde du med på XXXX och uttrcykte att det var kul, därför undrar jag vad som hänt nu?... etc" Kanske ska du skriva ner allt i ett brev och be honom läsa och svara på det. 

Sen tycker jag du ska fundera på om du vill leva i en relation med en man vars största intressen är dokumentärer på datorn och som inte är intresserad av dig annat än som en kuliss i sitt liv. Om inte så gå vidare. 

• Anonym (Lurad)

Hittade block där han skrivit långa listor över vad han skulle säga och göra med mig. Det är helt sjukt!

Han har skrivit listor över saker som:

Komplimanger att säga
    Saker att göra, (där är under rubriker som romantiska restauranger, romantiska promenadstigar, platser att se, filmer att se, musik att lyssna på  och då har han listat filmer som är lämpliga för flickvänner.)
    Mat att äta som flickvänner brukar tycka om (med under rubrik romantisk mat och festmat)
    Inredning, har han också listat och där tar han upp sånt som sängkläder och rosenblad och skumbad

sedan har listor över telefonsamtal som vi hade i början med datum och klockslag där han skrivit snälla saker att säga. Det verkar som att han strukit över efterhand som han sagt dessa saker för jag känner igen en hel del.

Sedan har ha vad som ser ut som nya listor som är ännu knäppare som verkar handla om barn.

Jag är så äcklad av det.

• Regndamen
    Anonym (Se sammanhanget!) skrev 2016-10-06 11:03:02 följande:

Antagligen för att vi är artiga och att vi blir itutad ett mantra om att man ska vara tolerant intill självutplåningens gräns.

Se på den här tråden här är väldigt få som kan se situationen ur TS synvinkel utan det kommer bara mängder med bortförklaringar syftandes till att sambon minsann hade all rätt i världen att inte berätta om sin diagnos och att det inte alls behöver bero på aspergern att han beter som so han gjort och egentligen så är det TS som är dum och ytlig. Det är märkligt att folk med dessa diagnoser eller barn med dessa diagnoser aldrig kan se sin egen roll i problemen.

För allting landar i ett enda stort MEN, ett men som går ut på att vi måste förstå att egentligen är det mest synd om personen med asperger aldrig förståelse för de som  blir utsatta för aspergarens egenheter och faktiskt elakheter.

Jag tycker jäkligt synd om TS och tycker folk i tråden tär riktigt otrevliga och oempatiska mot henne.

Vem säger sådant? Sluta bjud pojken helt enkelt. Det är inte svårare än så.
Svar på tråden Han mörkade asperger