• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (Ànne)
    Anonym (L) skrev 2016-10-06 17:43:19 följande:

Det är ju precis det som jag försöker säga också.

Den innehåller kriterierna för dom olika diagnoser inom autismspektrumet,

Asperger finns sen i slutet av 90 talet inte längre som egen diagnos utan tillhör numera där

2013 försvann den som egen diagnos.

Inte i slutet av 90 talet.

Annars har du helt rätt.
  • pyssel
    Anonym (L) skrev 2016-10-06 17:43:19 följande:

Det är ju precis det som jag försöker säga också.

Den innehåller kriterierna för dom olika diagnoser inom autismspektrumet,

Asperger finns sen i slutet av 90 talet inte längre som egen diagnos utan tillhör numera där

Läs mitt inlägg igen och läs sedan diagnosmanualerna jag refererat till
    Alla hästar hemma
  • Lord Hans

Du vet väl att Asperger, ADHD och övrigt flum är hittepå-diagnoser för att  skapa mera byråkrati inom vården och således erhålla större finansiering?

• Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 18:03:40 följande:

Läs mitt inlägg igen och läs sedan diagnosmanualerna jag refererat till

Skribenten du citerade verkar vara mer påläst än dig ser jag.

Det äe precis som denne skriver,nämligen att AS inte längre finns som egen diagnos.

Who :s diagnosmanual ( som används på dom flesta håll i Sverige) innehåller kriterierna för diagnoserna inom Autismspektrumet.
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 18:08:39 följande:

Skribenten du citerade verkar vara mer påläst än dig ser jag.

Det äe precis som denne skriver,nämligen att AS inte längre finns som egen diagnos.

Who :s diagnosmanual ( som används på dom flesta håll i Sverige) innehåller kriterierna för diagnoserna inom Autismspektrumet.

Nu har du inte läst ordentligt. Jag har skrivit att WHO:s manual ICD-10 har kvar den men att den är borta ur DSM-5 (2013). Team i Sverige använder olika manualer och de som använder DSM kodar om för statistiska ändamål till ICD:s diagnoskoder enligt Socialstyrelsens bestämmelser. Både DSM och ICD används och 2018 förväntas ICD-11 följa efter DSM-5 och ta bort Asperger.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 18:38:59 följande:

Nu har du inte läst ordentligt. Jag har skrivit att WHO:s manual ICD-10 har kvar den men att den är borta ur DSM-5 (2013). Team i Sverige använder olika manualer och de som använder DSM kodar om för statistiska ändamål till ICD:s diagnoskoder enligt Socialstyrelsens bestämmelser. Både DSM och ICD används och 2018 förväntas ICD-11 följa efter DSM-5 och ta bort Asperger.

Det är du märker jag som inte läser ordentligt.

Who:s diagnosmanual har inte heller kvar den som egen diagnos.

Den gamla diagnosmanualen är påväg att försvinna helt,även om den inte har hunnit gjort det helt än.
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 18:43:38 följande:

Det är du märker jag som inte läser ordentligt.

Who:s diagnosmanual har inte heller kvar den som egen diagnos.

Den gamla diagnosmanualen är påväg att försvinna helt,även om den inte har hunnit gjort det helt än.

Kod F84.5

Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)

- F84.0: Autism i barndomen

- F84.1: Atypisk autism

- F84.2: Retts syndrom

- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen

- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

- F84.5: Aspergers syndrom

- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar

- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Källa: ICD-10
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 19:09:04 följande:

Kod F84.5

Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)

- F84.0: Autism i barndomen

- F84.1: Atypisk autism

- F84.2: Retts syndrom

- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen

- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

- F84.5: Aspergers syndrom

- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar

- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Källa: ICD-10

Precis!

Alla dom diagnoserna ingår i Autismspektret.

Asperger finns som sagt inte längre som egen diagnos, varken i den gamla eller den nya diagnosmanualen (WHO:s diagnosmanual)

Om du inte redan visste det är Asperger en lättare form av Autism,med några få skillnader.

Who:s diagnosmanual är den som redan används generellt i Europa.

Inom en viss tid kommer Habiliteringen osv här i Sverige använda sig helt av den.
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 19:22:16 följande:

Precis!

Alla dom diagnoserna ingår i Autismspektret.

Asperger finns som sagt inte längre som egen diagnos, varken i den gamla eller den nya diagnosmanualen (WHO:s diagnosmanual)

Om du inte redan visste det är Asperger en lättare form av Autism,med några få skillnader.

Who:s diagnosmanual är den som redan används generellt i Europa.

Inom en viss tid kommer Habiliteringen osv här i Sverige använda sig helt av den.

Nej du har inte förstått.

Ovanstående är ICD-10. 2018 kommer ICD-11 där Asperger förväntas försvinna - SOM I DSM-5. Det handlar inte om att den nu "hamnar på spektrumet" - den är borta i DSM-5 och ICD-11 förväntas göra detsamma. Dvs WHO kommer enligt artiklar jag läst i bl.a Läkartidningen följa APA:s ändringar. Du har nog missförstått det där med "egen diagnos" och ordet "egen" för den kommer att försvinna "som diagnos", inte som "egen diagnos", vad du nu menat med det. Ändringen är inte att den "hamnar på spektrumet" utan att den tagits bort i DSM-5 (ICD-11 har ju inte kommit än).

Ja, jag har koll på AS och ASD, eftersom du frågar. Och det är de påstådda skillnaderna man inte anser att det finns tillräcklig evidens för, därav ändringen.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 20:04:15 följande:

Nej du har inte förstått.

Ovanstående är ICD-10. 2018 kommer ICD-11 där Asperger förväntas försvinna - SOM I DSM-5. Det handlar inte om att den nu "hamnar på spektrumet" - den är borta i DSM-5 och ICD-11 förväntas göra detsamma. Dvs WHO kommer enligt artiklar jag läst i bl.a Läkartidningen följa APA:s ändringar. Du har nog missförstått det där med "egen diagnos" och ordet "egen" för den kommer att försvinna "som diagnos", inte som "egen diagnos", vad du nu menat med det. Ändringen är inte att den "hamnar på spektrumet" utan att den tagits bort i DSM-5 (ICD-11 har ju inte kommit än).

Ja, jag har koll på AS och ASD, eftersom du frågar. Och det är de påstådda skillnaderna man inte anser att det finns tillräcklig evidens för, därav ändringen.

Det är du som uppenbarligen inte har förstått, trots att personer med uppenbara större kunskaper inom det har försökt att förklara det för dig.

Skillnaderna mellan Asperger och Autism är väldigt små, har man numera kommit fram till (därav att Asperger numera ingår i begreppet Autismspektra)

Några skillnader finns dock ;

Personer med Autism kan till skillnad från personer med Asperger ha grad av Utvecklingsstörning.

Barn med Autism utvecklar till skillnad från barn med Asperger i vissa fall något senare språkutveckling.

Bortsett från dessa få undantag är kriterierna det samma med svårigheter med socialt samspel,svårigheter att anpassa sig till oväntade situationer etc,

Who:s diagnosmanual är som sagt den som redan används generellt i Europa.
Svar på tråden Han mörkade asperger