• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 19:09:04 följande:

Kod F84.5

Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)

- F84.0: Autism i barndomen

- F84.1: Atypisk autism

- F84.2: Retts syndrom

- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen

- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

- F84.5: Aspergers syndrom

- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar

- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Källa: ICD-10

Asperger ingår numera redan inom Autismspektrumet tillsammans med Autism, högfungerande Autism osv.

Att det kallas just för Autismspektrumet är just att det i grund och botten rör sig om Autism, men med olika former och grader av det.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 20:04:15 följande:

Nej du har inte förstått.

Ovanstående är ICD-10. 2018 kommer ICD-11 där Asperger förväntas försvinna - SOM I DSM-5. Det handlar inte om att den nu "hamnar på spektrumet" - den är borta i DSM-5 och ICD-11 förväntas göra detsamma. Dvs WHO kommer enligt artiklar jag läst i bl.a Läkartidningen följa APA:s ändringar. Du har nog missförstått det där med "egen diagnos" och ordet "egen" för den kommer att försvinna "som diagnos", inte som "egen diagnos", vad du nu menat med det. Ändringen är inte att den "hamnar på spektrumet" utan att den tagits bort i DSM-5 (ICD-11 har ju inte kommit än).

Ja, jag har koll på AS och ASD, eftersom du frågar. Och det är de påstådda skillnaderna man inte anser att det finns tillräcklig evidens för, därav ändringen.

Den gemensamma nämnaren för diagnoserna inom Autismspektrumet är just svårigheterna med sociala samspelet med andra människor.

Föreställ dig ett rum (spektrum) där du samlar sånt som i grund och botten har samma nämnare men med olika former av det.

Men för att återgå till TS frågeställning :

Det låter som att hon bör fundera på om hon vill fortsätta leva med honom, trots att du lever olika liv.
  • Anonym (dum fråga)

Dum fråga, men vad säger egentligen att ts sambo INTE är deprimerad? Kan man inte bli deprimerad när man har asperger?

• Anonym (Ànne)
    Anonym (dum fråga) skrev 2016-10-06 20:46:57 följande:

Dum fråga, men vad säger egentligen att ts sambo INTE är deprimerad? Kan man inte bli deprimerad när man har asperger?

Ja,självklart kan man bli deprimerad när man har Asperger.

Det kan vara som så att ts sambo även är deprimerad.
  • Anonym (Tokfia)

Jag känner igen mig i det du beskriver , fast utifrån din sambo.

Nu är jag ännu utan klar diagnos men pendlar inom ett extremt brett spektra där jag har drag av flera olika typer - Gud hjälpe mig!

Fler än en av mina partners har känt sig bedragna eller lurade ett tag in i förhållandet när jag landar i det som egentligen är mitt habituatillstånd. I början är jag som i ett energirus där jag vill en massa, är fin, glad o sexuell.
    Sen blir jag som din karl. Men samtidigt har det att göra med att jag känner mig trygg med personen så att jag kan "slappna av".
    Innan dess är jag uppe i varv och "säljer in mig" . Det gör väl alla egentligen i förälskelsen men min nivåskillnad är påtaglig.
    Jag påtalade verkligen för min nuvarande sambo att jag inte är bra för någon och att jag inte begär att nån ska klara att leva med hur jag är. Då är jag inte alls martyr utan helt uppriktig.

Vi har hållt ihop i 2,5 år nu och det är helt otroligt att han stått ut. 
    Nu är jag 36 år och först i denna ålder och efter livserfarenhet kan jag "ta" att bli "uppfostrad". Jag vet att han inte hackar på mig för att han vill felgöra mig utan för att han verkligen vill mig och oss väl. 
    Mycket i mitt liv har förvisso handlat om att imitera och lära mig hur andra uppträder och göra likadant, men det har varit helt utan genuinitet.

Jag är väldigt självupptagen och det mesta kretsar runt mig o mina behov. Jag kräver mycket förståelse från sambon men är väldigt kass på att ge tillbaka.
    Men jag är iaf öppen för att lära mig numera.
    Jag tänker lite typ;" jag behöver inte säga till dig att jag älskar dig mer än en enda gång. Varför skulle jag det när du redan fått veta det? Jag säger ju till om det ändras"
    Men jag kräver å andra sidan att han öser betygelser över mig så att jag känner mig älskad o trygg.
    Jag påtalar flera gånger i den utredning jag nu påbörjat att jag inte vill uppfattas som arrogant eller egoistisk etc men jag förstår att det är så som andra kan uppfatta mig när jag är mig själv helt o hållet.

Jag tror att det är väldigt väldigt krävande att leva med en person som har den problematik som din sambo har. Det finns ju anhöriggrupper, kanske kan det vara något för dig? Det betyder så himla mycket för motparten att bli förstådd.
    Man, - eller JAG, är ju inte känslokall egentligen, men känslorna och uttrycken för dem tar liksom omvägar och hittar oftast inte ens ut.
    Jag utgår ofta t ex från att min sambo vet att jag tänkt att jag uppskattar honom. Men hur skulle han kunna veta det om jag inte visat det?
    Jag kan tycka att jag visar det på mitt egna sätt, kanske genom att ge kaffe på sängen etc, men HAN önskar hellre att få det verbalt eller fysiskt, vilket absolut inte kommer naturligt för mig.

Jag vågar nästan lova att din sambo inte har det lätt alls och att han inte hittat rätt redskap för att närma sig dig utifrån hur du behöver ha det.
    Kommunikation är AoO, men det är inte lätt med det heller, eftersom man i "min värld" SKA tänka som jag.

Läs på, visa att du är intresserad av att förstå o nå honom. Att du respekterar honom men är nyfiken på honom.
    Min sambo hittar ständigt nya sätt att lägga fram saker på och det är ett ständigt upptäckande. I all den rigiditet som jag diggar så stenhårt så kan till och med jag uppskatta att känna lite "nytänkande" ibland : )

• pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 20:18:52 följande:

Det är du som uppenbarligen inte har förstått, trots att personer med uppenbara större kunskaper inom det har försökt att förklara det för dig.

Skillnaderna mellan Asperger och Autism är väldigt små, har man numera kommit fram till (därav att Asperger numera ingår i begreppet Autismspektra)

Några skillnader finns dock ;

Personer med Autism kan till skillnad från personer med Asperger ha grad av Utvecklingsstörning.

Barn med Autism utvecklar till skillnad från barn med Asperger i vissa fall något senare språkutveckling.

Bortsett från dessa få undantag är kriterierna det samma med svårigheter med socialt samspel,svårigheter att anpassa sig till oväntade situationer etc,

Who:s diagnosmanual är som sagt den som redan används generellt i Europa.

Fortsätt göra bort dig. Det finns inget "redan" med vare sig WHO, Europa eller Sverige. Du har inte ens koll på att HFA inte är en diagnos utan H:et är en kompletterande BESKRIVNING till en autismdiagnos som innefattar normal till hög intelligens men inte är AS enligt ICD-10 eller DSM-IV (pga skillnaden i språkutveckling som du lyckats snappa upp). Förstår att detta blir för komplicerat för dig nu. Du får helt enkelt slå dig till ro med att personer som medverkat i x antal utredningar och bedömningar har koll på manualerna. Ska du tjafsa mer kan du pm:a om du har svårt med källor eller manual-läsning och behöver hänvisningar. Att du undviker faktumet att du har fel genom att rabbla basic autismkunskap blir bara märkligt. Och det du tar upp om skillnaden mellan AS och autism är ju just det man kritiserat som ohållbart för att motivera AS som diagnos.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Tokfia) skrev 2016-10-06 21:05:27 följande:

Jag känner igen mig i det du beskriver , fast utifrån din sambo.

Nu är jag ännu utan klar diagnos men pendlar inom ett extremt brett spektra där jag har drag av flera olika typer - Gud hjälpe mig!

Fler än en av mina partners har känt sig bedragna eller lurade ett tag in i förhållandet när jag landar i det som egentligen är mitt habituatillstånd. I början är jag som i ett energirus där jag vill en massa, är fin, glad o sexuell.

Sen blir jag som din karl. Men samtidigt har det att göra med att jag känner mig trygg med personen så att jag kan "slappna av".

Innan dess är jag uppe i varv och "säljer in mig" . Det gör väl alla egentligen i förälskelsen men min nivåskillnad är påtaglig.

Jag påtalade verkligen för min nuvarande sambo att jag inte är bra för någon och att jag inte begär att nån ska klara att leva med hur jag är. Då är jag inte alls martyr utan helt uppriktig.

Vi har hållt ihop i 2,5 år nu och det är helt otroligt att han stått ut. 

Nu är jag 36 år och först i denna ålder och efter livserfarenhet kan jag "ta" att bli "uppfostrad". Jag vet att han inte hackar på mig för att han vill felgöra mig utan för att han verkligen vill mig och oss väl. 

Mycket i mitt liv har förvisso handlat om att imitera och lära mig hur andra uppträder och göra likadant, men det har varit helt utan genuinitet.

Jag är väldigt självupptagen och det mesta kretsar runt mig o mina behov. Jag kräver mycket förståelse från sambon men är väldigt kass på att ge tillbaka.

Men jag är iaf öppen för att lära mig numera.

Jag tänker lite typ;" jag behöver inte säga till dig att jag älskar dig mer än en enda gång. Varför skulle jag det när du redan fått veta det? Jag säger ju till om det ändras"

Men jag kräver å andra sidan att han öser betygelser över mig så att jag känner mig älskad o trygg.

Jag påtalar flera gånger i den utredning jag nu påbörjat att jag inte vill uppfattas som arrogant eller egoistisk etc men jag förstår att det är så som andra kan uppfatta mig när jag är mig själv helt o hållet.

Jag tror att det är väldigt väldigt krävande att leva med en person som har den problematik som din sambo har. Det finns ju anhöriggrupper, kanske kan det vara något för dig? Det betyder så himla mycket för motparten att bli förstådd.

Man, - eller JAG, är ju inte känslokall egentligen, men känslorna och uttrycken för dem tar liksom omvägar och hittar oftast inte ens ut.

Jag utgår ofta t ex från att min sambo vet att jag tänkt att jag uppskattar honom. Men hur skulle han kunna veta det om jag inte visat det?

Jag kan tycka att jag visar det på mitt egna sätt, kanske genom att ge kaffe på sängen etc, men HAN önskar hellre att få det verbalt eller fysiskt, vilket absolut inte kommer naturligt för mig.

Jag vågar nästan lova att din sambo inte har det lätt alls och att han inte hittat rätt redskap för att närma sig dig utifrån hur du behöver ha det.

Kommunikation är AoO, men det är inte lätt med det heller, eftersom man i "min värld" SKA tänka som jag.

Läs på, visa att du är intresserad av att förstå o nå honom. Att du respekterar honom men är nyfiken på honom.

Min sambo hittar ständigt nya sätt att lägga fram saker på och det är ett ständigt upptäckande. I all den rigiditet som jag diggar så stenhårt så kan till och med jag uppskatta att känna lite "nytänkande" ibland : )

Vilken självinsikt du har.

Min man är väldigt lik dig i sitt sätt att tänka och agera, dock är du så oerhört mkt längre i dina insikter.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 21:20:19 följande:

Fortsätt göra bort dig. Det finns inget "redan" med vare sig WHO, Europa eller Sverige. Du har inte ens koll på att HFA inte är en diagnos utan H:et är en kompletterande BESKRIVNING till en autismdiagnos som innefattar normal till hög intelligens men inte är AS enligt ICD-10 eller DSM-IV (pga skillnaden i språkutveckling som du lyckats snappa upp). Förstår att detta blir för komplicerat för dig nu. Du får helt enkelt slå dig till ro med att personer som medverkat i x antal utredningar och bedömningar har koll på manualerna. Ska du tjafsa mer kan du pm:a om du har svårt med källor eller manual-läsning och behöver hänvisningar. Att du undviker faktumet att du har fel genom att rabbla basic autismkunskap blir bara märkligt. Och det du tar upp om skillnaden mellan AS och autism är ju just det man kritiserat som ohållbart för att motivera AS som diagnos.

Det är ingen mer än du som gör bort här i tråden!

Who:s diagnosmanual är den som gäller här i Sverige!!

När den gamla diagnosmanualen används ska den omkodas till Who:s diagnosmanual!!

Det är inte förrän på senare år man har kommit fram till att skillnaderna mellan Asperger och Autism är små (ohållbara) för att Asperger ska kunna klassas som egen diagnos.

Just därför valde man år 2013 att ta bort Asperger som egen diagnos och låter den numera ingå i Autismspektret tillsammans med Autism och andra autismtillstånd.

Den gemensamma nämnaren för diagnoserna inom Autismspektrumet är just svårigheterna med socialt samspel med andra människor!!!
  • Anonym (Ànne)
    Anonym (dum fråga) skrev 2016-10-06 20:46:57 följande:

Depression förekommer mer eller mindre inom alla diagnoserna inom Autismspektrumet.

Det vill säga Asperger, Autism, högfungerande Autism etc.

Så som sagt är det inte omöjligt att ts sambo även har depression.
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 21:33:52 följande:

Det är ingen mer än du som gör bort här i tråden!

Who:s diagnosmanual är den som gäller här i Sverige!!

När den gamla diagnosmanualen används ska den omkodas till Who:s diagnosmanual!!

Det är inte förrän på senare år man har kommit fram till att skillnaderna mellan Asperger och Autism är små (ohållbara) för att Asperger ska kunna klassas som egen diagnos.

Just därför valde man år 2013 att ta bort Asperger som egen diagnos och låter den numera ingå i Autismspektret tillsammans med Autism och andra autismtillstånd.

Den gemensamma nämnaren för diagnoserna inom Autismspektrumet är just svårigheterna med socialt samspel med andra människor!!!

När DSM används kodar man om till ICD (WHO:s). När ICD används behöver man inte "koda om" för statistikens skull, det är ju redan enligt det av Socialstyrelsen bestämda systemet. Omkodandet har inte med "gammalt och nytt" att göra. Fattar du nu?? WHO:s manual är för övrigt inte nyast, som du gapar om, och har inget med 2013 att göra. Det är APA:s manual DSM-5 som är från 2013 och inte ens har AS med som diagnos, till skillnad från förra DSM och nuvarande ICD. APA har även gjort fler ändringar än AS rörande spektrumet i nya DSM.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Han mörkade asperger