• Anonym (Lurad)

Han mörkade asperger

Min sambo sedan knappt ett år har inte berättat för mig att han har asperger.

Vi var hemma på middag hos hans mamma för någon dags sedan och hon undrade hur allt är och då sa jag att det mesta hade blivit lite väl trist och hennes son inte vill göra någonting mer än typ sitta och titta på olika dokumentärer på sin dator och jag undrar om han kanske är deprimerad.

Hon sa då att hon mer tror att det är hans asperger. Att han var sådan när han bodde hemma att han mest höll på med datorn och sällan ville följa med familjen på någonting och att hon varit så förvånad över att han blommat upp när han träffade mig.

När vi kom hem frågade jag sambon varför han aldrig berättat att han har asperger. Han blev arg och smällde i dörrar och slog med knytnäven i diskbänken och satte sig sedan vid sin dator. Jag tyckte det var obehagligt och gick och la mig.

Har frågat honom igen varför han ljugit och inte berättat och då fick han utbrott och skrek på mig så nära mitt ansikte att jag fick spott på mig att han inte ljugit. Han har bara inte sagt något om det därför det inte spelar någon roll. När jag fortsatte att fråga ut honom och sa att om det inte spelade någon roll kunde han ju berättat var han väldigt irriterad och sa till slut att om han berättat hade jag inte velat bli tillsammans med honom.

Det kan han ha rätt i för så som han varit de senaste månaderna är det inte roligt. Han är inte alls på samma sätt som han var i början när vi träffades. När vi började dejta och sedan flyttade ihop var han glad och pigg på att göra saker. Vi gick på stan, shoppade, var ute och åt eller tog en öl med kompisar. Vi träffade mina föräldrar och min bror och hans tjej. Vi till och med reste med dem och det var jättekul. Nu när jag föreslår något säger han bara att han inte orkar. Han vill inte göra någonting längre. Han bara kommer hem från jobbet, har köpt med sig någon snabbmat och dunsar ner framför datorn. Han sitter där hela kvällarna och ser mest en massa dokumentärer om krig och naturfilmer. Själv orkar jag inte titta på det varje kväll, så jag går oftast och lägger mig i sovrummet, läser en bok eller ser på TV där. Föreslår jag att vi ska se en komedi eller deckare tillsammans som vi gjorde i början så säger han att han inte tycker de är bra. Men det gjorde han ju när vi började träffas. jag har sagt till honom att jag tycker det är tråkigt och att jag känner mig ensam men han tycker att vi har det bra och att det är väl mysigt och räcker att "där är någon hemma", att då är man ju två.

Jag förstår inte hur han kan ha förändrats så. Kan han ha spelat en roll för att lura mig eller vad har hänt? Vet inte vad jag ska göra. Som det är nu så känns det väldigt trist och innehållslöst.

• Svar på tråden Han mörkade asperger
  • Johan75
    pyssel skrev 2016-10-06 21:20:19 följande:
    Fortsätt göra bort dig. 
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 21:33:52 följande:
    Det är ingen mer än du som gör bort här i tråden!

Ni gör bort er båda två. Trist att se två personer som uppenbarligen har betydligt mer kunskap i ämnet än oss övriga hänga upp sig på att förklara hur mycket den andra "gör bort sig" istället för att diskutera fram eventuella åsiktsskillnader (ifall ni nu verkligen har några). 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 21:49:27 följande:

När DSM används kodar man om till ICD (WHO:s). När ICD används behöver man inte "koda om" för statistikens skull, det är ju redan enligt det av Socialstyrelsen bestämda systemet. Omkodandet har inte med "gammalt och nytt" att göra. Fattar du nu?? WHO:s manual är för övrigt inte nyast, som du gapar om, och har inget med 2013 att göra. Det är APA:s manual DSM-5 som är från 2013 och inte ens har AS med som diagnos, till skillnad från förra DSM och nuvarande ICD. APA har även gjort fler ändringar än AS rörande spektrumet i nya DSM.

Ja,när DSM används kodar man den till Who:s.

Who:s är den som gäller i Sverige!!

Who:s är nämligen den som används som standard ute i Europa.

Det är inte förrän på senare år som man kom fram till att likheterna mellan Asperger och Autism är för stora för att låta Asperger fortsätta vara en egen diagnos.

Därför valde man år 2013 låta Asperger ingå i Autismspektret som är "ett samlingsrum" för Autismtillstånd.

Återigen är Asperger en lättare form av Autism där till skillnad från Autism inte kan ingå utvecklingsstörning.
  • Anonym (Ànne)
    Johan75 skrev 2016-10-06 21:56:18 följande:

Ni gör bort er båda två. Trist att se två personer som uppenbarligen har betydligt mer kunskap i ämnet än oss övriga hänga upp sig på att förklara hur mycket den andra "gör bort sig" istället för att diskutera fram eventuella åsiktsskillnader (ifall ni nu verkligen har några). 

Det är inte alls min mening att göra bort Pyssel på något sätt, utan jag försöker så vänligt jag kan påvisa för H*N hur fel H*N har i det som diskuteras angående diagnosmanualerna, att Asperger inte längre finns som egen diagnos osv.
  • pyssel
    Johan75 skrev 2016-10-06 21:56:18 följande:

Jag har koll och den andra inte. Jag har gett Ts min syn on topic tidigare i tråden. Att det dyker upp först en med desinformation om diagnosen, som jag korrigerade, utan att ana att det skulle dyka upp en som hakar på och kunde ännu mindre.. Ja då rättar jag några ggr till tills jag tröttnar. Det går ju inte in hos vederbörande vad ändringarna är så det är väl dags att låta okunskap förbli okunskap.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 22:01:41 följande:

Ja,när DSM används kodar man den till Who:s.

Who:s är den som gäller i Sverige!!

Who:s är nämligen den som används som standard ute i Europa.

Det är inte förrän på senare år som man kom fram till att likheterna mellan Asperger och Autism är för stora för att låta Asperger fortsätta vara en egen diagnos.

Därför valde man år 2013 låta Asperger ingå i Autismspektret som är "ett samlingsrum" för Autismtillstånd.

Återigen är Asperger en lättare form av Autism där till skillnad från Autism inte kan ingå utvecklingsstörning.

DSM ÄR FRÅN 2013. Inte WHO:s manual ICD-10. Varför fattar du inte? Asperger i ICD ingår i "genomgripande störningar i utvecklingen" - före 2013 i ICD-10 och efter 2013 i ICD-10. Det FINNS INTE MED alls i DSM från 2013. Du hat fått allt om bakfoten. Jag vet skillnaden på AS och övriga störningar i ICD så varför rapar du upp det?

Du får ta och fatta att i Sverige UTREDS vissa efter DSM och andra efter ICD men kodningen följer ICD. Du får skilja på vad som "gäller" gör sjukvårdens statistik och adhd som "gäller" vid utredning.

Jag är inte här för att undervisa dig mer - du får läsa på själv nu.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 22:09:35 följande:

Jag har koll och den andra inte. Jag har gett Ts min syn on topic tidigare i tråden. Att det dyker upp först en med desinformation om diagnosen, som jag korrigerade, utan att ana att det skulle dyka upp en som hakar på och kunde ännu mindre.. Ja då rättar jag några ggr till tills jag tröttnar. Det går ju inte in hos vederbörande vad ändringarna är så det är väl dags att låta okunskap förbli okunskap.

Det är ju du av oss som inte har koll,trots att du säger dig ha suttit med i olika utredningar.

Jag försöker bara på ett artigt sätt påtala det du har fel i det vi diskuterar.

Det är som sagt Who:s diagnosmanual som gäller här i Sverige.

Där fortfarande DSM diagnosmanualen används kodas den om till a Who :s diagnosmanual.

Asperger är som sagt en lättare form av Autism.
  • pyssel
    pyssel skrev 2016-10-06 22:23:05 följande:

DSM ÄR FRÅN 2013. Inte WHO:s manual ICD-10. Varför fattar du inte? Asperger i ICD ingår i "genomgripande störningar i utvecklingen" - före 2013 i ICD-10 och efter 2013 i ICD-10. Det FINNS INTE MED alls i DSM från 2013. Du hat fått allt om bakfoten. Jag vet skillnaden på AS och övriga störningar i ICD så varför rapar du upp det?

Du får ta och fatta att i Sverige UTREDS vissa efter DSM och andra efter ICD men kodningen följer ICD. Du får skilja på vad som "gäller" gör sjukvårdens statistik och adhd som "gäller" vid utredning.

*adhd=vad

Tack Freud..
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ànne) skrev 2016-10-06 22:24:31 följande:

Det är ju du av oss som inte har koll,trots att du säger dig ha suttit med i olika utredningar.

Jag försöker bara på ett artigt sätt påtala det du har fel i det vi diskuterar.

Det är som sagt Who:s diagnosmanual som gäller här i Sverige.

Där fortfarande DSM diagnosmanualen används kodas den om till a Who :s diagnosmanual.

Asperger är som sagt en lättare form av Autism.

Jisses... Goddag yxskaft igen.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 22:23:05 följande:

Who:s diagnosmanual är från år 2013 och framåt.

Det är den som redan gäller här i Sverige och generellt i övriga Europa.

All form av Autism är neuropsykiatrisk "störning" i hjärnan.

Jag skulle tro att det finns personer med Autism som vill få uppleva hur det är att uppfatta omvärlden som "normala" personer gör det.

Du och jag får helt enkelt enas om att vara helt oense om vem av oss som har rätt.

Ja,jag har under vår diskussions gång läst på för att ha stöd i att kunna uttala mig så tvärsäkert.

Hade jag inte skrivit från mobilen, hade jag mer än gärna länkat till det som stödjer att jag uttalar mig så tvärsäkert.
  • Anonym (Ànne)
    pyssel skrev 2016-10-06 22:27:23 följande:

Jisses... Goddag yxskaft igen.

Precis!

Goddag yxskaft igen på DIG!

Hade jag varit dig hade jag tyckt det vore skämmigt att sitta här i tråden och skriva saker om detta som är "helt uppåt väggarna"

Hade du varit kunnig i ämnet hade t.ex vetat att WHO:s diagnosmanual är den som gäller generellt i länderna i Europa.

Här i Sverige är det den som gäller.

DSM kodas om till Who:s

Aldrig tvärtom.
Svar på tråden Han mörkade asperger