• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 16:42:40 följande:
    Har du kalkylerat konsekvenser av det?
    Varför tror du man har hyienföreskrifter i badhusen?

folkhalsocentrum.se/information-angaende-hygien-fore-bassangbad/
    Som jag sa, det ger ingen klordoft vare sig i pool eller på hud, etc. De kanske renar vattnet mycket bättre, vilket ju kostar mer - så det är väl kanske inte ett 'svenskt' alternativ.

Jag tror inte det gör vare sig från eller till om några inte följer föreskrifterna oavsett.
  • flygrl
    Haskel skrev 2016-10-26 17:09:43 följande:

Jag duschar bara hemma, då ingen jävel tycks ha intresse av att stirra på, eller fotografera en 40-årig gubbjävel som jag.

Men hur vet du det om du bara duschar hemma? :P
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-10-26 17:13:50 följande:
    Som jag sa, det ger ingen klordoft vare sig i pool eller på hud, etc. De kanske renar vattnet mycket bättre, vilket ju kostar mer - så det är väl kanske inte ett 'svenskt' alternativ.

Jag tror inte det gör vare sig från eller till om några inte följer föreskrifterna oavsett.
    Du läste inte artikeln jag länkade till va?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 18:06:01 följande:
    Du läste inte artikeln jag länkade till va?
    Jo. De pratar om fritt klor som angriper smuts och blir till bundet klor som i sin tur ger klorlukt och  irriterande/röda ögon. Eftersom jag inte erfarit dessa negativa effekter alls i pooler där de flesta barn inte duschar innan, antar jag vatten kan renas även pa andra sätt? Eller så finns det kanske manga fler pooler på samma antal barn? Eller tror du barnen bara är renare av sig innan?

Jag tolkar det som att ju mer klor det luktar ju mer smuts finns det, eller har jag fel?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-10-26 18:33:28 följande:
    Jo. De pratar om fritt klor som angriper smuts och blir till bundet klor som i sin tur ger klorlukt och  irriterande/röda ögon. Eftersom jag inte erfarit dessa negativa effekter alls i pooler där de flesta barn inte duschar innan, antar jag vatten kan renas även pa andra sätt? Eller så finns det kanske manga fler pooler på samma antal barn? Eller tror du barnen bara är renare av sig innan?

Jag tolkar det som att ju mer klor det luktar ju mer smuts finns det, eller har jag fel?
    Med en icke faktabaserad åsikt vill du få det till att det som står i artikeln är fel?
    Vilka jämförelser har du kunnat göra i detta?

Ja, det finns andra sätt att rena vatten, vilket vissa anläggningar provar. Men än så länge är det bara på försök för att kunna minska mängden klor och investeringskostnaderna är höga.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 18:43:03 följande:
    Med en icke faktabaserad åsikt vill du få det till att det som står i artikeln är fel?
    Vilka jämförelser har du kunnat göra i detta?

Ja, det finns andra sätt att rena vatten, vilket vissa anläggningar provar. Men än så länge är det bara på försök för att kunna minska mängden klor och investeringskostnaderna är höga.
    Var sa jag det är fel?

Vad tolkade jag fel?
  • sextiotalist
    Anonym (Skarutav) skrev 2016-10-26 13:57:48 följande:

Men allvarligt! Hur dansar man om man blir lika svettig som efter ett träningspass när man är på krogen????

Har aldrig blivit nämnvärt svettig av att dansa då och då på krogen

Bugga i en halvtimme så blir man rätt svettig. Jodå jag har inga problem med att dansa mig svettig (och jag springer en mil).

Jag tillhör de som ger järnet på dansgolvet.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-10-26 22:15:11 följande:
    Var sa jag det är fel?

Vad tolkade jag fel?
    Du insinuerar att det som påstås i artikeln inte stämmer enligt din erfarenhet.
  • Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2016-10-26 22:34:25 följande:

Bugga i en halvtimme så blir man rätt svettig. Jodå jag har inga problem med att dansa mig svettig (och jag springer en mil).

Jag tillhör de som ger järnet på dansgolvet.

Samma här.

Hur undviker man att bli svettig på dansgolvet?! Brukar ju vara så tätt och varmt på dansgolven så brukar bli varm bara av att vara där.
  • Anonym (Maja)

Jag vrukar duscha hemma efter gymmet, av bekvömligt, men nu ska jag börja betala för vattnet hemma så då kanske snålheten tar över.

När mitt barn höll på med idrott tror jag aldrig det duschades på träningen utan hemma sen.

Men jg tror det var samma när jag som barn höll på med konståkning, dans och fotboll - tror att man i princip alltid duschade hemma efter träning. På 80talet var det. På konståkningen tror jag inte ens det var möjligt att duscha på plats, tror att hockeyn hade omklädningsrummen. På dansen tror jag heller inte att det fanns duschar.

Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb