• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 18:36:50 följande:
    Fast svetten sprids ju till kläder och möbler du kommer i kontakt med.

Det finns även de som menar på att det inte är bra för huden att vänta med duschen. Dock vet jag inte hur mycket vetenskap som ligger bakom argumenten.
    Hittade denna text på nätet:

"Svett kan täppa igen, bilda bakterier och ge upphov till akne på kroppen. Rygg och bröst brukar vara speciellt utsatta områden. Att duscha direkt efter träning är en enkel lösning. Att sätta på sig en ren t-shirt (helst av bomull som andas) hjälper också om du skyr omklädningsrummet. Även gammalt smink och svett tillsammans kan täppa till. Se till att torka av ansiktet innan du tränar. Obs! Att tvätta av sminket innan du går och lägger dig är det mest grundläggande i hudvårdsrutinen ? alltså ett måste."
    Kläder byter du väl när du kommit hemma duschat ?
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 19:08:29 följande:
    Man kan ha nära hem o gå hem på rasten lunchen eller vad som
    Man kan, om man har möjligheten, men hur många har den möjligheten? Det låter mer som en nödlösning som funkar bara för vissa. Idrottslektionen kan ju lika gärna ligga direkt efter lunch och barnen går till 15.
  • AnnaZL

Jag tycker många förklaringar om hur fräscha folk känner sig när de duschar hemma låter lite krampaktiga, själv håller jag med om att det är fräschast att duscha direkt efter hård träning. Men det är ju upp till var och en.

Det är det ju inte så bara att "komma till rätta med fotograferingen" i skolomklädningsrum, tyvärr, lika lite som mobbning och annat. På många skolor får de knte ens till arbetso med lärare i samma rum t.ex.

(Jag kommer också ihåg många osvettiga gympalektioner som barn, stå i kö 5 min, hoppa längdhopp 20s, kö 7 min, hoppa 20s osv.)

• Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 19:09:37 följande:
    Kläder byter du väl när du kommit hemma duschat ?
    Ja precis, klädbyte är för mig kopplat till dusch. Men om du åker hem i svettiga idrottskläder så sprider sig svetten till det du sitter på och byter du om eller drar på ytterkläder så är det där svetten hamnar. Verkar lite opraktiskt att svetta ner en omgång extra kläder bara för att man inte vill duscha direkt.
  • Triloppin

Jag också noterat det. Som jag har uppfattat det är det snarare regel än undantag att elever från högstadiet och uppåt inte duschar efter gympan och därmed inte heller anstränger sig. De vill ju inte lukta svett resten av dagen.

På gymmet åker folk också hem. Jag har ofta bastun för mig själv.

• Tom Araya
    AnnaZL skrev 2016-10-24 19:23:45 följande:

Jag tycker många förklaringar om hur fräscha folk känner sig när de duschar hemma låter lite krampaktiga, själv håller jag med om att det är fräschast att duscha direkt efter hård träning. Men det är ju upp till var och en.

Det är det ju inte så bara att "komma till rätta med fotograferingen" i skolomklädningsrum, tyvärr, lika lite som mobbning och annat. På många skolor får de knte ens till arbetso med lärare i samma rum t.ex.

(Jag kommer också ihåg många osvettiga gympalektioner som barn, stå i kö 5 min, hoppa längdhopp 20s, kö 7 min, hoppa 20s osv.)

Fast någonting har ju ändrats när betydligt färre duschar, då får man väl tita på det och försöka göra något åt det. Det behöver såklart inte vara enbart en detalj utan kan vara många. Attityder exempelvis.
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 19:26:30 följande:
    Ja precis, klädbyte är för mig kopplat till dusch. Men om du åker hem i svettiga idrottskläder så sprider sig svetten till det du sitter på och byter du om eller drar på ytterkläder så är det där svetten hamnar. Verkar lite opraktiskt att svetta ner en omgång extra kläder bara för att man inte vill duscha direkt.
    Jag duschar hemma för att jag tar ett bad i bubbelpoolen efter träning , jag har en träningsjacka o vindbyxor jag drar på mig när jag åker hem på vintern , på sommaren går jag hem
  • flygrl

I skolan va det ofta jag inte duscha efter idrotten om det ändå snart va dags gå hem. Varför? Jo, för va sånt stök med killar som tog sig in i tjejernas & ända in till duscharna. Hände dom fotade & filmade. Skitjobbigt!
    Gick ut 9an 2012 fyi.

Jobbar som servitris & byter oftast om hemma & brukar då också duscha om det vart svettigt. Har däremot arbets skor stående på jobbet som jag byter till där & sen lämnar när jag slutar. Har 2 par btw. :)

Tränar mycket på fritiden. När jag sprungit duschar & byter jag om hemma. Duschar däremot oftast på gymet. Dansar också en del (street/hiphop typ) & byter då om & duschar hemma.

Ser mig som en person som tycker hygien e viktigt! Stinka svett ain't my cup of tea. Tycker inte bara det handlar om må bra själv utan också hänsyn mot andra.

• Tom Araya
    Triloppin skrev 2016-10-24 19:26:40 följande:

Jag också noterat det. Som jag har uppfattat det är det snarare regel än undantag att elever från högstadiet och uppåt inte duschar efter gympan och därmed inte heller anstränger sig. De vill ju inte lukta svett resten av dagen.

På gymmet åker folk också hem. Jag har ofta bastun för mig själv.

Ja, enbart tillgången till bastu kan ju motivera till att duscha på plats, i ala fall för mig. :)
  • Jill 79

Tycker duschdrapperier i skolan skulle kunna vara bra. Så barnen får lite avskildhet om de vill. Men visst kan barn vara taskiga och fota /skratta ändå. Kanske det vore bra om det kunde vara lärarnärvaro i omklädningsrummet. Min sambo är ensam om att dusch efter sin innebandyträning. Han vill inte åka hem i svettiga kläder och är ju onödigt att vara svettig och sätta på sig rena kläder.

Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb