• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tom Araya
    Mooomin skrev 2016-10-25 00:30:00 följande:
    Svettas gör jag, på överkroppen, och inte blir jag så blöt så det går igenom hoodien.. Eller byxorna heller f.ö..

Det är väl där vi är olika. Jag skulle få skaffa en myyyycket större träningsväska. :D Man använder ju olika mycket produkter med. Vissa har ju 2-4 produkter för håret bara i duschen, för att inte tala om efteråt. Plus övriga kroppens produkter. Lotions, ansiktskrämer.. Smink, bestämma sig för vad man ska ha på sig sen, endast för att sen åka hem och förmodligen ta på sig något annat.. Hemma väntar min dusch som bara jag och sambon delar på samt mitt älskade badkar, jag är en badmänniska och det brukar sitta fint med ett varmt bad för ömma muskler. Dessutom har mitt gym EN dusch.
    Ja, det var lite annorlunda förhållanden än vad jag är van vid.
  • Babyfeber

Jag fick inget betyg i idrott av den anledningen att jag hade komplex och inte ville byta om inför andra. Jag gick nästan aldrig dit.

• Anonym (Beror väl på)

På mitt gymnasium hade vi olika omklädningsrum för dam/herr, men samma duschrum. Inte super-intressant att duscha under de förhållandena kan jag tala om. Tvättlapp och handfatet på toaletten var vad jag och mina klasskompisar föredrog.

Jag personligen ser ingen mening med att släpa med mer grejer än jag måste till mina aktiviteter. Gymmet ligger snett över gatan, jag går dit ombytt med inneskorna i handen. Och går man på ett grupp-pass så finns det oftast alldeles för få duschar om alla ska använda dem.

Dessutom så är mitt hår såpass långt och tjockt att det om sommaren tar 4-6 timmar att torka, om vintern 18-24 timmar (utan fön då). Att duscha kroppen men inte tvätta håret känns knäppt, att tvätta kroppen på ena platsen och sedan hem och duscha igen verkar också knas.De fönar som finns tillgängliga på vissa ställen är så sjukt dåliga att det tar någon timme att föna torrt.

Vad gäller rida och byta så har jag redan så mycket att bära på (hjälm, säkerhetsväst, ridskor, handskar, short chaps osv) att jag hade fått plocka med resväska på bussen om jag dessutom ska ha med mig ombyteskläder, handduk, tvål, schampo, balsam mm. Dessutom finns det ingen dusch på min ridskola, eller skåp att förvara saker under lektionerna. Vad gäller allergier så utgår jag från att de sektioner av bussen jag kan ha hund/katt/kanin/whatever är platser jag kan sitta på.

Jag personligen anser att varje individ får göra precis som han/hon vill med sitt duschande, så länge det inte luktar om dem. Och då inkluderar jag stanken av parfym/aftershave/etc som vissa insisterar på att sprida som ett giftmoln runt sig. En pump räcker!

• Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 23:39:59 följande:
    Mig veterligen har alla skolor könssepararerade omklädningsrum.
    Är du trög på riktigt eller svårt o läsa ?
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-25 06:15:03 följande:
    Är du trög på riktigt eller svårt o läsa ?
    Säg istället rakt ut vad du vill säga!

Att ungdomar inte vill byta om med motsatt kön är knappast ett stort problem i sammanhanget då alla omklädningsrum är könsseparerade.
    Det flygrl tog upp om killar som tog sig in i andra omklädningsrum handlar snarare om hur man hanterar säkerhet, bus och regelbrott i skolan.

• Mrs Okänd

För att många inte vill visa sig nakna i dagens utseendefixerade samhälle.

• Tom Araya
    Mrs Okänd skrev 2016-10-25 13:35:51 följande:

För att många inte vill visa sig nakna i dagens utseendefixerade samhälle.

Det kan ligga något i det. Frågan är hur vi kommer tillrätta med det.
  • Monkii

Förstår inte vad som är så hemskt med att vara oduschad efter idrott sålänge man inte är sjöblöt av svett. Som jag minns skolidrotten blev man knappt varm. Jag tränar intensivt på gym i en timme, då är jag lite klibbig. Men duschar hemma såvida jag inte ska nånannanstans först. Tycker det är sjukt opraktiskt att dra med sig handduk, rena kläder, schampo, duschtvål, deo mm mm mm istället för att bara åka hem. Bara tanken på att packa blöt handduk i väskan och sen försöka torka håret med de värdelösa hårtorkarna gymmet har.... .. Men jag har inte heller märkt av att man lämnar svettspår efter sig då man åker hem oduschad

• Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-25 13:33:52 följande:
    Säg istället rakt ut vad du vill säga!

Att ungdomar inte vill byta om med motsatt kön är knappast ett stort problem i sammanhanget då alla omklädningsrum är könsseparerade.
    Det flygrl tog upp om killar som tog sig in i andra omklädningsrum handlar snarare om hur man hanterar säkerhet, bus och regelbrott i skolan.

O om du läser inlägget jag visar dig så händer det titt som tätt att killarna tycker det är jättekul o gå in i tjejernas omklädningsrum
  • Mrs Okänd
    Tom Araya skrev 2016-10-25 14:07:06 följande:

Det kan ligga något i det. Frågan är hur vi kommer tillrätta med det.

Det kommer aldrig att gå. Den tanken har jag gett upp.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb