• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • kaffe
    Tom Araya skrev 2016-10-25 14:07:06 följande:
    Det kan ligga något i det. Frågan är hur vi kommer tillrätta med det.
    Det är väl ganska enkelt egentligen. Duschar liknande dom som finns på campingplatser där det finns tunna väggar och dörrar så man kan låsa om sej.
  • Mrs Okänd
    kaffe skrev 2016-10-25 17:32:08 följande:

Det är väl ganska enkelt egentligen. Duschar liknande dom som finns på campingplatser där det finns tunna väggar och dörrar så man kan låsa om sej.

Hade varit perfekt!!! Fatta hur många ggr under skoltiden man var livrädd att det skulle rinna mensblod i duschen . Hade gärna haft en sån nu med..tex i badhus.
  • pyssel
    Tom Araya skrev 2016-10-24 19:50:26 följande:

Om detta är en attitydsförändring så kan man ju börja undra vilken påverkan vi vuxna har i detta.

Man kan ju också se på attitydförändringen från ett annat håll än att det bara skulle bero på att det har blivit mer obekvämt att duscha inför andra. Jag arbetar i skolan och jag ser att vuxnas attityder till barns och ungdomars kroppsliga integritet har förändrats - till det bättre. Därav det uteblivna duschtvånget, som vissa skolor höll på med förr=övervakning tills alla duschat eller angiveri-modellen.
    Alla hästar hemma
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2016-10-25 17:32:08 följande:
    Måste man kunna låsa om sig, räcker det inte med vägg och draperi?
  • Tom Araya
    pyssel skrev 2016-10-25 18:02:30 följande:
    Man kan ju också se på attitydförändringen från ett annat håll än att det bara skulle bero på att det har blivit mer obekvämt att duscha inför andra. Jag arbetar i skolan och jag ser att vuxnas attityder till barns och ungdomars kroppsliga integritet har förändrats - till det bättre. Därav det uteblivna duschtvånget, som vissa skolor höll på med förr=övervakning tills alla duschat eller angiveri-modellen.
    Så hygien står mot integritet?
  • Tom Araya
    Mrs Okänd skrev 2016-10-25 17:12:59 följande:
    Det kommer aldrig att gå. Den tanken har jag gett upp.
    Varför inte? En förändring åt ett håll borde gå att vända.
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-25 14:50:06 följande:
    O om du läser inlägget jag visar dig så händer det titt som tätt att killarna tycker det är jättekul o gå in i tjejernas omklädningsrum
    Sådant hände även när jag gick i skolan, men det var en rätt så komplicerad procedur eftersom dörrarna till omklädningsrummen var stängda och låsta, gick bara att öppna med vred på insidan och nyckel på utsidan. Det hände inte ens en gång om året. 99% av alla duschade alltid efter idrotten, ingen använde denna lilla risk som skäl till att avstå.
  • Tom Araya
    Monkii skrev 2016-10-25 14:41:57 följande:

Förstår inte vad som är så hemskt med att vara oduschad efter idrott sålänge man inte är sjöblöt av svett. Som jag minns skolidrotten blev man knappt varm. Jag tränar intensivt på gym i en timme, då är jag lite klibbig. Men duschar hemma såvida jag inte ska nånannanstans först. Tycker det är sjukt opraktiskt att dra med sig handduk, rena kläder, schampo, duschtvål, deo mm mm mm istället för att bara åka hem. Bara tanken på att packa blöt handduk i väskan och sen försöka torka håret med de värdelösa hårtorkarna gymmet har.... .. Men jag har inte heller märkt av att man lämnar svettspår efter sig då man åker hem oduschad

Som jag skrev tidigare kan det ju vara restid, ressätt eller att man behöver uträtta ärenden på väg hem som gör det praktiskt att ha duschat på plats.

Att dra på sig andra kläder än idrottskläderna när man är oduschad är väl inte så praktiskt och fräscht heller.

Ska man träna så harman antagligen ändå en packning för träningskläder och där upplever inte jag som att det är något extrabesvär att även ha tvål, schampo, handduk och ett rent ombyte.

Har man väldigt nära hem och inte har behov av att uträtta några ärenden kan jag förstås förstå att det känns enkelt och praktiskt att duscha hemma efter ett träningspass på fritiden, men i skolan och efter skolidrotten har man inte alltid den möjligheten.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-25 14:07:06 följande:
    Det kan ligga något i det. Frågan är hur vi kommer tillrätta med det.
    Att slippa visa sig naken om man inte vill ska vara en rättighet.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 02:26:02 följande:
    Sådant hände även när jag gick i skolan, men det var en rätt så komplicerad procedur eftersom dörrarna till omklädningsrummen var stängda och låsta, gick bara att öppna med vred på insidan och nyckel på utsidan. Det hände inte ens en gång om året. 99% av alla duschade alltid efter idrotten, ingen använde denna lilla risk som skäl till att avstå.
    Men säkert fler än du tror hade velat avstå om de kunnat utan att bli utpekade för det. En sak om man är svettig, men du kanske aldrig tillhörde dem som mest stod och frös och huttrade i höstkylan i väntan på att fånga en brännboll eller liknande. Det sista man ville göra efter det gympapasset var duscha. Usch, ryser bara jag tänker på skoltidens idrott.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb