• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 20:38:34 följande:
    Men hallå , den frågan handlar ju om tonåringar
    Ja, ser du något incitament om att tråden bara skulle handla om vuxna?
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 20:48:09 följande:
    Ja, ser du något incitament om att tråden bara skulle handla om vuxna?
    Nu svankar du , tonåringar vilket gruppen handlar om vill inte visa sig för motsatt kön av väldigt logiska skäl
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 20:49:28 följande:
    Nu svankar du , tonåringar vilket gruppen handlar om vill inte visa sig för motsatt kön av väldigt logiska skäl
    Motsatt kön? Omklädningsrum både i skolan, idrottsanläggningar och simhallar brukar vara delade efter kön.
  • Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 21:00:42 följande:
    Motsatt kön? Omklädningsrum både i skolan, idrottsanläggningar och simhallar brukar vara delade efter kön.
    Ok du har inte läst inläggen i tråden .
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 21:36:50 följande:
    Ok du har inte läst inläggen i tråden .
    Jovisst har jag det (det är ju min tråd). Jag kan inte se ett enda inlägg som handlar om könsblandade omklädningsrum....och hur vanligt är det?
  • Holma
    flygrl skrev 2016-10-24 19:39:02 följande:

I skolan va det ofta jag inte duscha efter idrotten om det ändå snart va dags gå hem. Varför? Jo, för va sånt stök med killar som tog sig in i tjejernas & ända in till duscharna. Hände dom fotade & filmade. Skitjobbigt!
    Gick ut 9an 2012 fyi.

Jobbar som servitris & byter oftast om hemma & brukar då också duscha om det vart svettigt. Har däremot arbets skor stående på jobbet som jag byter till där & sen lämnar när jag slutar. Har 2 par btw. :)

Tränar mycket på fritiden. När jag sprungit duschar & byter jag om hemma. Duschar däremot oftast på gymet. Dansar också en del (street/hiphop typ) & byter då om & duschar hemma.

Ser mig som en person som tycker hygien e viktigt! Stinka svett ain't my cup of tea. Tycker inte bara det handlar om må bra själv utan också hänsyn mot andra.

Här är ett inlägg om hur det kan vara i skolan duschrum
  • Mooomin

Hur svettig tror du folk blir eg? :D Jag blir inte svettig på benen/röven, och över träningslinnet drar jag på mig en tjock hoodie och sedan kör jag hem. Är det kyligt drar jag även på mig mjukisar ovanpå tajtsen. Jag är ju ren innan och har rena kläder, luktar ju inte svett liksom!?

Varför ska jag släpa mig mig duschprylar, handdukar, ombyte, när jag ändå bara ska hem sen? Mycket bekvämare att duscha hemma i lugn och ro och ha alla grejer tillgängliga..

• Tom Araya
    Mooomin skrev 2016-10-24 23:08:57 följande:

Hur svettig tror du folk blir eg? :D Jag blir inte svettig på benen/röven, och över träningslinnet drar jag på mig en tjock hoodie och sedan kör jag hem. Är det kyligt drar jag även på mig mjukisar ovanpå tajtsen. Jag är ju ren innan och har rena kläder, luktar ju inte svett liksom!?

Varför ska jag släpa mig mig duschprylar, handdukar, ombyte, när jag ändå bara ska hem sen? Mycket bekvämare att duscha hemma i lugn och ro och ha alla grejer tillgängliga..

Blir jag inte svettig har jag inte tränat, då har jag på sin höjd motionerat (vilket förövrigt oftast gör mig svettig också).

Jag tycker det är bekvämt att ha det avklarat och i utrymmen som någon annan tillhandahåller utan extra kostnad om med mer plats än hemma med 3-5 pers på en dusch (om man är en familj i en 3-4 rummare). I förhållande till det är "släpandet" av tvål, handduk och ombyte ett litet besvär och det ryms ändå i väskan jag ändå måste ha till träningskläderna.
  • Tom Araya
    Holma skrev 2016-10-24 22:03:37 följande:
    Här är ett inlägg om hur det kan vara i skolan duschrum
    Mig veterligen har alla skolor könssepararerade omklädningsrum.
  • Mooomin
    Tom Araya skrev 2016-10-24 23:38:04 följande:

Blir jag inte svettig har jag inte tränat, då har jag på sin höjd motionerat (vilket förövrigt oftast gör mig svettig också).

Jag tycker det är bekvämt att ha det avklarat och i utrymmen som någon annan tillhandahåller utan extra kostnad om med mer plats än hemma med 3-5 pers på en dusch (om man är en familj i en 3-4 rummare). I förhållande till det är "släpandet" av tvål, handduk och ombyte ett litet besvär och det ryms ändå i väskan jag ändå måste ha till träningskläderna.

Svettas gör jag, på överkroppen, och inte blir jag så blöt så det går igenom hoodien.. Eller byxorna heller f.ö..

Det är väl där vi är olika. Jag skulle få skaffa en myyyycket större träningsväska. :D Man använder ju olika mycket produkter med. Vissa har ju 2-4 produkter för håret bara i duschen, för att inte tala om efteråt. Plus övriga kroppens produkter. Lotions, ansiktskrämer.. Smink, bestämma sig för vad man ska ha på sig sen, endast för att sen åka hem och förmodligen ta på sig något annat.. Hemma väntar min dusch som bara jag och sambon delar på samt mitt älskade badkar, jag är en badmänniska och det brukar sitta fint med ett varmt bad för ömma muskler. Dessutom har mitt gym EN dusch.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb