• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tom Araya
    Mooomin skrev 2016-10-26 13:30:50 följande:
    Så du följde aldrig med och åt efter att ha dansat på krogen och bangade efterfesten eller krogragget pga att du skulle hem och duscha genast!
    Har aldrig dansat mig svettig. Jag har däremot alltid försökt klämma in en dusch om jag blivit svettig och sedan ska göra något annat. Att ta en dusch före intima aktiviter om man inte känner sig fräsch är inget konstigt för mig och jag har gjort det även om jag varit borta. Jag duschar ofta även efter.

Har jag tillgång till dusch så använder jag såklart den när jag känner behovet, som exempelvis en svettig aktivitet. Sedan är förhållandena för stunden och på platsen såklart inte alltid som de är hemma, på idrottsanläggningen eller i simhallen, men då är det ju det som avgör och inte mitt val av att utnyttja de möjligheter som finns.
  • Tom Araya
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-26 15:33:36 följande:

När jag hade gympa i skolan hade man precis renoverat högstadiets gymnastikhall inkl omklädningsrummen vilket var guld. För där fanns både ett större duschrum med en rad med säg 4-5 duschar OCH två duschrum med dörr som gick att stänga. Så ingen behövde strunta i gymnastiken eller känna sig obekväm enbart av själva dusch-situationen så att säga.

Jag hade cirkus två minuter gångväg till skolan så jag var en av dem som alltid duschade hemma om gymnastiken var dagens sista lektion. Oavsett hur fräscht det var i skolan så är ju hemma ändå hemma. Kändes inte snuskigt alls, jag behöll gympakläderna på, tog väskan över axeln och gick hem bara. Var det vinter slängde man väl på sig en jacka men den gick ju snabbt att vädra ute sen. Efter 2min promenad hinner en jacka inte bli särskilt varm eller svettig.

Numera som vuxen så har min träning två koncept. Morgonträning på gym eller så går jag på pass kvällstid. Tränar jag på morgonen så ska jag till jobbet direkt efter och således så duschar jag alltid där.
    Besöker jag gymmet övrig tid för att gå på ett pass så föredrar jag att duscha hemma då det är så sjukt mycket folk där kvällar och helger (utöver gym har anläggningen även äventyrsbad). Då har jag överdragskläder som jag vädrar och sen tvättar regelbundet. Känns inte sunkigt eller snuskigt alls. Jag promenerar eller kör egen bil så ingen annan behöver drabbas. Jag hade dock inte valt att resa kollektivt efter ett gympass, det hade inte känts fräscht.

Mina barn som går i låg-och mellanstadiet är rätt hårt drillade på det här med idrott och hälsa. De leker mycket ute och blir svettiga, är väldigt fysiska och blir varma även av korta stunder, så det är direkt in i duschen som gäller och det har aldrig varit något problem. Och även deras lärare har poängterat att "gympa" som ämne inte bara är just "gympa" utan att det heter Idrott och hälsa och därmed även innefattar att barnen ska lära sig varför man duschar och hur man tar hand om sin kropp.

Jättebra inlägg om hur det kan fungera om viljan från alla håll finns.
  • Tom Araya
    Anonym (Skarutav) skrev 2016-10-26 13:57:48 följande:
    Men allvarligt! Hur dansar man om man blir lika svettig som efter ett träningspass när man är på krogen????
    Har aldrig blivit nämnvärt svettig av att dansa då och då på krogen
    Ja, eller hur tränar man?
  • Anonym (Elsa)
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:43:11 följande:
    Jättebra inlägg om hur det kan fungera om viljan från alla håll finns.
    Jag tror också det. Men jag vet ju som fler skriver, att schemat ofta är taskigt lagt eller så finns inte förutsättningar att erbjuda barnen en trygg situation kring duscharna. Det kan vara ofräscht i duschrummen, man delar duschrum killar och tjejer även uppåt mellanstadiet när det här med kroppen börjar kännas väldigt privat osv.
    Skolgymnastiken är jätteviktigt dels som ämne, dels för att bryta av alla teoretiska ämnen med något annat och dels för alla de barn som inte rör på sig så mycket och där skolgymnastiken kanske är det enda tillfället i veckan som de rör på sig.
    Så det borde ju vara något man lägger resurser på tycker jag, och ser till att allt funkar så bra som det går.
  • Tom Araya
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-26 15:50:22 följande:
    Jag tror också det. Men jag vet ju som fler skriver, att schemat ofta är taskigt lagt eller så finns inte förutsättningar att erbjuda barnen en trygg situation kring duscharna. Det kan vara ofräscht i duschrummen, man delar duschrum killar och tjejer även uppåt mellanstadiet när det här med kroppen börjar kännas väldigt privat osv.
    Skolgymnastiken är jätteviktigt dels som ämne, dels för att bryta av alla teoretiska ämnen med något annat och dels för alla de barn som inte rör på sig så mycket och där skolgymnastiken kanske är det enda tillfället i veckan som de rör på sig.
    Så det borde ju vara något man lägger resurser på tycker jag, och ser till att allt funkar så bra som det går.
    Jag gillar din inställning till att peka på problem och betrakta dem utefter ett lösningsorienterat synsätt.
  • Anonym (Elsa)
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:57:57 följande:
    Jag gillar din inställning till att peka på problem och betrakta dem utefter ett lösningsorienterat synsätt.
    Tack, och detsamma till dig!
  • Haskel

Jag duschar bara hemma, då ingen jävel tycks ha intresse av att stirra på, eller fotografera en 40-årig gubbjävel som jag.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 14:35:46 följande:
    Överför resonemanget till simundervisning. Ska man strunta i att barn, ungdomar, skolelever inte duschar före och efter eller ska man strunta i att bedriva simundervisning alls, för att det inte ska bli obekvämt för vissa?

Ja, man ska strunta i det.

(Jag, precis som alla andra Jag sett där Jag bor, struntar i att duscha sina barn innan simundervisningen. Ger ingen klordoft vare sig i pool eller på hud. Och ingen har blivit sjuk vad jag vet. Tror du då det påverkar din pool så mycket om inte några få duschar?)
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:25:02 följande:
    Även om man fryser har en varm dusch ett positivt syfte.
    VARM dusch? Bara i undantagsfall fick vi varmt vatten, oftast var det lite halvljummet.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-10-26 16:15:49 följande:
    Ja, man ska strunta i det.

(Jag, precis som alla andra Jag sett där Jag bor, struntar i att duscha sina barn innan simundervisningen. Ger ingen klordoft vare sig i pool eller på hud. Och ingen har blivit sjuk vad jag vet. Tror du då det påverkar din pool så mycket om inte några få duschar?)
    Har du kalkylerat konsekvenser av det?
    Varför tror du man har hyienföreskrifter i badhusen?

folkhalsocentrum.se/information-angaende-hygien-fore-bassangbad/
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb