• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Anonym (Skarutav)
    Tom Araya skrev 2016-10-26 15:46:15 följande:
    Ja, eller hur tränar man?
    Tja inte dansar jag så villt och mycket som jag gör om jag tränar.....
  • Mooomin
    Anonym (Skarutav) skrev 2016-10-27 09:33:33 följande:
    Det gör jag. All in på allt. :D
  • Anonym (Elsa)

Att man tvättar sig inför bad i allmänna bassänger är väl inget konstigt?
    Det bör alla lära sina barn!
    Särskilt som detta läbbiga oskick med att ha kalsonger UNDER badbyxorna sprider sig alltmer, trots skyltar och informationskampanjer.
    Har man problem med genomskinliga badbyxor > investera i ett nytt par.
    Badkläder använder man vid bad, vanliga kalsonger använder man till vardags.
    I vårt badhus renas inte vattnet med klor alls utan med salt på nåt sätt.

• Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-27 01:08:42 följande:
    Du insinuerar att det som påstås i artikeln inte stämmer enligt din erfarenhet.
    Jag sa ju tvärtom - att klorlukt o kliande ogon betyder smuts (står ju i artikeln), och eftersom Jag där Jag är inte erfar vare sig det ena eller det andra, så kan inte vattnet vara så smutsigt. Tala om for mig vad jag missforstått.
  • Tow2Mater
    Anonym (Elsa) skrev 2016-10-27 12:46:56 följande:

I vårt badhus renas inte vattnet med klor alls utan med salt på nåt sätt.

Ah.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skarutav) skrev 2016-10-27 09:33:33 följande:
    Nu har jag dammsugit o städat badrummen, känner mig faktist svettig. Men det droppar ju inte som det kan gora när jag sprungit på lopbandet. Måste jag duscha nu, fast jag duschade i morse, om jag ska till affären (bland folk) senare?

Finns det en gräns av svettighet på fL när man "ska" duscha" och när man slipper? Då borde väl samma gälla vid skolgympa och liknande?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-10-27 16:52:43 följande:
    Jag sa ju tvärtom - att klorlukt o kliande ogon betyder smuts (står ju i artikeln), och eftersom Jag där Jag är inte erfar vare sig det ena eller det andra, så kan inte vattnet vara så smutsigt. Tala om for mig vad jag missforstått.
    Hur ska du ha det, är det som står i artikeln korrekt eller ej? Där står även vilka hygienfreskrifter man ska följa för att inte i onödan förorena vattnet.

Det vore lite intressant att få veta lite mer om ditt undelag, hur många av de besökande barnen du egentligen har koll på och om du har kunnat jämföra hur stark klordoften är när de flesta besökare duschar före?
  • K grrl

Ser det som självklart att mitt barn duschar efter skolgympa, som har gympa under dagen. Lika självklart är det för mig att duscha efter träning om jag tränar på morgonen innan jobbet eller på lunchen. Men jag duschar inte efter träning på kvällen, då kör jag hem. Ja, jag äter till och med innan jag duschar, hemska tanke!

Det är en fråga om bekvämlighet, att vilja vara med min man, att ta en lång dusch i sitt eget hem och fixa håret. Skulle jag duscha på gymmet så fort jag tränade skulle jag aldrig duscha hemma.

Jag ser inte problemet. Jag duschar lika lite om jag sätter mig i bilen en varm, varm sommardag, och då är jag dessutom mindre klädd. Och VET NI? Jag kan till och med återanvända tajts utan att tvätta dem emellan! Hemska tanke!

Jag besvärar ingen. Och andra personers hygiennojor rör mig inte i ryggen. Jag förmedlar det jag ska till mina barn, dvs att man duschar efter träning. Om det sker på gymmet eller hemma, tjugo minuter senare, gör varken till eller från för denna sk "ohygieniska" jävel.

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-10-27 16:57:31 följande:
    Nu har jag dammsugit o städat badrummen, känner mig faktist svettig. Men det droppar ju inte som det kan gora när jag sprungit på lopbandet. Måste jag duscha nu, fast jag duschade i morse, om jag ska till affären (bland folk) senare?

Finns det en gräns av svettighet på fL när man "ska" duscha" och när man slipper? Då borde väl samma gälla vid skolgympa och liknande?
    Varför krångla till det? Dusch efter idrott/träning - ja. Dusch före och efter bad i allmän bassäng - ja.

Jag duschar om jag blivit svettig eller skitig, på sommaren kan det ibland bli två, tre gånger på en dag. Både som barn och vuxen duschar jag i princip aldrig hemma den dagen jag duschar på jobbet eller i samband med idrott.
  • Tom Araya

Jag gjorde ventilationsjobb på ett kontor i stan en gång och en av killarna på kontoret cyklade till jobbet och hängde upp sina cykelkläder på en krok i rummet och det stank svett varje gång man gick in eller förbi rummet.

Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb