• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tom Araya
    Jill 79 skrev 2016-10-24 19:39:52 följande:

Tycker duschdrapperier i skolan skulle kunna vara bra. Så barnen får lite avskildhet om de vill. Men visst kan barn vara taskiga och fota /skratta ändå. Kanske det vore bra om det kunde vara lärarnärvaro i omklädningsrummet. Min sambo är ensam om att dusch efter sin innebandyträning. Han vill inte åka hem i svettiga kläder och är ju onödigt att vara svettig och sätta på sig rena kläder.

Om detta är en attitydsförändring så kan man ju börja undra vilken påverkan vi vuxna har i detta.
  • Triloppin

Tycker duschdrapperier i skolan skulle kunna vara bra. Så barnen får lite avskildhet om de vill. Men visst kan barn vara taskiga och fota /skratta ändå. Kanske det vore bra om det kunde vara lärarnärvaro i omklädningsrummet. Min sambo är ensam om att dusch efter sin innebandyträning. Han vill inte åka hem i svettiga kläder och är ju onödigt att vara svettig och sätta på sig rena kläder.

Håller med om draperierna! Och det behövs enskilda duschbås, inte bara i skolorna utan på gym och simhallar också. Folk är mer pryda nu än förr. Min pappa har berättat att på hans gym byter männen till träningsbrallor med handduk kring midjan, för att inte visa kalsongerna.

Badhusen har ju stora problem med att folk inte tvättar sig före bad. Jag tror att det har samma orsak.
  • cosinus

På mina barns skola tar de mobiltelefonerna direkt på morgonen men det verkar ändå vara rätt många i dotterns klass som skippar dusch (hon duschar dock) även om filmnings-risken är minimal. Dock ligger lektionen sist på dagen så det gör väl att flera vill hem och duscha.

Mina barn går i en hel hög aktivitet och ingen var som rutin med dusch efteråt. Fotbollen har helt undermåliga lokaler så där kan ingen duscha. Friidrotten sommartid har inget omklädningsrum, dansen har inget, gymnastiken har men aldrig sett någon duscha där. Eg är det innebandyn där det skulle kännas naturligt men inte heller där duschas det.

Själv duschar jag på gymet om jag tränar på lunchen, vilket jag oftast gör. Far jag på kvällen är det lite olika. Ibland springer/cyklar jag dit och hem och då duschar jag hemma. Likaså om jag åker så nära stängning att jag inte hinner eller t ex åker en timme under någon av barnens aktiviteter. Då prioriterar jag att träna framför att duscha. Har jag gott om tid däremot brukar jag basta och duscha på plats.

• Mandel

Om jag verkligen tränat så eftersvettas jag i 20-30 min, så att sitta på en bänk i ett omklädningsrum och bara vänta är inte ett alternativ.
    Då åker jag hellre hem under den tiden och duschar så fort jag kommer hem.
    Annars skulle jag komma hem ännu senare och den totala träningstiden skulle ta ytterligare 20-30 min. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • flygrl
    Tom Araya skrev 2016-10-24 20:39:10 följande:
    Ja, enbart tillgången till bastu kan ju motivera till att duscha på plats, i ala fall för mig. :)
    Så e det för mig på gymet! Så jävla skönt och basta efter man tränat.
  • Tom Araya

Bra idé.

Jag har läst artiklar om där försök gjorts där personal finns precis utanför omklädningsrummen för att upprätthålla ordning och omedelbart finnas tillgripbara vid behov, utan att riskera eventuellt obehag av att de sitter och tittar i omklädningsrummet.
  • Tom Araya
    Mandel skrev 2016-10-24 19:56:13 följande:

Om jag verkligen tränat så eftersvettas jag i 20-30 min, så att sitta på en bänk i ett omklädningsrum och bara vänta är inte ett alternativ.
    Då åker jag hellre hem under den tiden och duschar så fort jag kommer hem.
    Annars skulle jag komma hem ännu senare och den totala träningstiden skulle ta ytterligare 20-30 min. 

Eftersvettningarna klarades av under stretchnig och eftersnack när jag idrottade.

I skolan är det knappast ett alternativ att vänta 20-30 minuter innan dusch.
  • Triloppin
    flygrl skrev 2016-10-24 19:56:16 följande:

Så e det för mig på gymet! Så jävla skönt och basta efter man tränat.

En gång gick jag till gymmet och bara bastade...
  • Tom Araya

Jag fattar inte riktigt detta med blygheten att visa sig naken med andra av samma kön.
    Jag kan inte påstå mig någonsin ha varit särskilt bekväm med det, i synnerhet inte då jag själv som barn var klent byggd och lite senare i den fysiska utvecklingen kring puberteten. Under idrottande hände det ofta att vi delade omklädningsrum med vuxna som tränade annat, exempelvis styrketräning. Men även om det aldig kändes särskilt bekvämt så var man ändå så van vid det att det inte var ett alternativ att hoppa över duschen. Det var liksom ingen big deal, även om mobbing såklart förekom även då.
    Oftast gick man eller cyklade till träningar och matcher på hemmaplan och att vistas ute i kyla om man är svettig är klart obra.

• Holma
    Tom Araya skrev 2016-10-24 20:25:15 följande:

Jag fattar inte riktigt detta med blygheten att visa sig naken med andra av samma kön.
    Jag kan inte påstå mig någonsin ha varit särskilt bekväm med det, i synnerhet inte då jag själv som barn var klent byggd och lite senare i den fysiska utvecklingen kring puberteten. Under idrottande hände det ofta att vi delade omklädningsrum med vuxna som tränade annat, exempelvis styrketräning. Men även om det aldig kändes särskilt bekvämt så var man ändå så van vid det att det inte var ett alternativ att hoppa över duschen. Det var liksom ingen big deal, även om mobbing såklart förekom även då.
    Oftast gick man eller cyklade till träningar och matcher på hemmaplan och att vistas ute i kyla om man är svettig är klart obra.

Men hallå , den frågan handlar ju om tonåringar
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb