• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2016-10-27 21:22:18 följande:
    En bra utgångspunkt är insikten att ens egna värderingar de facto inte är facit.
    Precis och därför måste man kunna ta till sig andras perspektiv, åsikter, förslag och lösningar. Hur hade du tänkt dig det om uttryck av egna åsikter och perspektiv ska inskränkas?
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:10:12 följande:
    Hur ska du ha det, är det som står i artikeln korrekt eller ej? Där står även vilka hygienfreskrifter man ska följa för att inte i onödan förorena vattnet.

Det vore lite intressant att få veta lite mer om ditt undelag, hur många av de besökande barnen du egentligen har koll på och om du har kunnat jämföra hur stark klordoften är när de flesta besökare duschar före?
    Suck. Jag ger upp.
  • Tom Araya

Det vore intressant att diskutera mer kring orsaker...

Är det någon allmän obekvämlighet till nakenhet inför andra?

Något samband med att färre tjejer/kvinnor solar topless idag jämfört med för 20, 30 år sedan?

Har invandring haft påverkan i detta?

Influenser från andra kulturer, exempelvis amerikansk?

Skjutsande föräldrar som är otåliga och inte vill vänta på att deras idrottande barn duschar och byter om på plats?

Jag har intrycket av att fler idag har svårare med processer kring hygien och naturbehov under andra förhållanden än de i hemmet än mina erfarenheter från min barndom och ungdom, hur är er uppfattning och kan även detta med allmän dusch vara en del av detta?

...

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2016-11-01 15:07:04 följande:

Något samband med att färre tjejer/kvinnor solar topless idag jämfört med för 20, 30 år sedan?

Skjutsande föräldrar som är otåliga och inte vill vänta på att deras idrottande barn duschar och byter om på plats?

Jag har intrycket av att fler idag har svårare med processer kring hygien och naturbehov under andra förhållanden än de i hemmet än mina erfarenheter från min barndom och ungdom, hur är er uppfattning och kan även detta med allmän dusch vara en del av detta?

...

Jag är äldre än vad du är, har därmed varit med både innan och efter topplesseran. Och vet du, de flesta kvinnor jag känner är glad att topplesseran är över (däremot inte männen av någon konstig anledning).
    Duschningen efter gympan var lika mycket ett trauma för många när jag gick på högstadiet, som det troligen är nu.

Man var lika privat när det gäller naturbehov även när jag var i tonåren.

Jag och många fler med mig var aldrig bekväma med topplessolandet och det var inte mer frigjort bara för att kvinnorna solade toppless.

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2016-11-01 15:07:04 följande:

...

Och att sola toppless gjorde man bara under 10 år ungefär. Jag gjorde det inte alls
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2016-11-01 15:24:48 följande:

Jag är äldre än vad du är, har därmed varit med både innan och efter topplesseran. Och vet du, de flesta kvinnor jag känner är glad att topplesseran är över (däremot inte männen av någon konstig anledning).

Jag och många fler med mig var aldrig bekväma med topplessolandet och det var inte mer frigjort bara för att kvinnorna solade toppless.

Fast det var ju inget tvång att sola topless ens när trenden var som störst, många valde bort det utan att någon höjde på ögonbrynen. Den känsla du beskriver verkar handla om egna värderingar man vill lägga på andra.

Man var lika privat när det gäller naturbehov även när jag var i tonåren.

Jag tror inte riktigt du förstår frågan. Det handlar inte om hur privat man är vid naturbehov i normalfallet utan hur man löser hygien- och naturbehov när man inte har tillgång till hemmets faciliteter.
    sextiotalist skrev 2016-11-01 15:25:52 följande:
    Och att sola toppless gjorde man bara under 10 år ungefär. Jag gjorde det inte alls
    Nja, det stämmer inte riktigt. Redan på 70-talet började kvinnor med olika knep för att undvika sk "tan lines" vid solning, vilket var början till att helt sola utan topp. Under större delen av 80- och 90-talet var strandsolning utan topp vanligt bland kvinnor. Först under senare delen av 90-talet avtog detta och försvann i stort sett helt kring millenieskiftet.

Solning utan topp var antagligen ännu vanligare än vi kunde se på svenska stränder då många bara solade utan topp på avskiljda platser, som exempelvis i egen insynsskyddad trädgård och många svenska och kvinnor från andra länder solade utan topp på vissa turistorter ute i Europa där sådant under längre tid varit allmänt accepterat.
    Duschningen efter gympan var lika mycket ett trauma för många när jag gick på högstadiet, som det troligen är nu.
    Var ligger då skillnaden mellan då och nu?

• Anonym (My)

Jag kan inte minnas att det var någon diskussion om dusch efter gympan när jag gick i skolan, det var en självklarhet och gjordes ofta i grupp på min skola. Men har förstått att det är många som inte vill duscha i skolan idag. När man ställer frågan varför vill man inte visa sig naken inför andra och man upplever många gånger duscharna ofräscha. Det där med nakenhet går väl lite i perioder, men det verkar som att bland de yngre är det inte längre lika avslappnat. Kanske är kroppshetsen större idag? Där jag tränar har jag noterat att en del byter om inne på toaletten. Själv strippar jag helt ogenerat i omklädningsrummet, men så är jag 70-talist.

För mig är det självklart att duscha efter träning. Jag är genomsvett och skulle aldrig få för mig att åka kollektivt eller sätta mig i bilen utan att duscha först. Men det är väl olika hur mycket man tar i på träningspasset och hur mycket man svettas antar jag. 

• K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 21:35:04 följande:
    Precis och därför måste man kunna ta till sig andras perspektiv, åsikter, förslag och lösningar. Hur hade du tänkt dig det om uttryck av egna åsikter och perspektiv ska inskränkas?
    Ja... Skillnaden är ju att en av premisserna för diskussionen blir felaktig. Motsvarande: "Hur tänker folk som åker till andra sidan jorden, jorden är ju platt?" Nu handlar det förvisso om värderingar, och inte mätbara fakta, men du formulerar frågan/premissen på samma sätt.
    "Hur tänker folk som inte duschar efter träning, utan åker hem - det är ju ohygieniskt?" Tja... De tycker inte att det är ohygieniskt?
  • K grrl
    Anonym (My) skrev 2016-11-01 16:59:55 följande:

Jag kan inte minnas att det var någon diskussion om dusch efter gympan när jag gick i skolan, det var en självklarhet och gjordes ofta i grupp på min skola. Men har förstått att det är många som inte vill duscha i skolan idag. När man ställer frågan varför vill man inte visa sig naken inför andra och man upplever många gånger duscharna ofräscha. Det där med nakenhet går väl lite i perioder, men det verkar som att bland de yngre är det inte längre lika avslappnat. Kanske är kroppshetsen större idag? Där jag tränar har jag noterat att en del byter om inne på toaletten. Själv strippar jag helt ogenerat i omklädningsrummet, men så är jag 70-talist.

För mig är det självklart att duscha efter träning. Jag är genomsvett och skulle aldrig få för mig att åka kollektivt eller sätta mig i bilen utan att duscha först. Men det är väl olika hur mycket man tar i på träningspasset och hur mycket man svettas antar jag. 

Folk tränar ju olika. Jag tränar styrkelyft, kan lyfta över 1600 kg i ett set (80 kg x 20) och maxlyfter 150 kg alltså 2,3 x min kroppsvikt. Jo, jag tränar både hårt och intensivt. Men jag svettas väldigt lite om jag inte konditionstränar och tycker det är skitmärkligt att folk tar svett som ett kvitto på intensitet.
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2016-11-01 17:16:32 följande:
    Ja... Skillnaden är ju att en av premisserna för diskussionen blir felaktig. Motsvarande: "Hur tänker folk som åker till andra sidan jorden, jorden är ju platt?" Nu handlar det förvisso om värderingar, och inte mätbara fakta, men du formulerar frågan/premissen på samma sätt.
    "Hur tänker folk som inte duschar efter träning, utan åker hem - det är ju ohygieniskt?" Tja... De tycker inte att det är ohygieniskt?
    Visst är det subjektivt, därför är jag nyfiken på hur folk tänker.

Men tycker verkligen folk att det är hygieniskt att inte duscha efter ett pass eller kan det vara så att man kanske inte direkt tycker det är hygieniskt, men ändå prioriterar att åka hem?
    Jag inbillar mig ändå att de allra flesta känner ett behov av att ta en dusch efter ett pass, det verkar mer handla om när och var man gör det....eller har jag fel?
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-11-02 03:31:17 följande:
    Visst är det subjektivt, därför är jag nyfiken på hur folk tänker.

Men tycker verkligen folk att det är hygieniskt att inte duscha efter ett pass eller kan det vara så att man kanske inte direkt tycker det är hygieniskt, men ändå prioriterar att åka hem?
    Jag inbillar mig ändå att de allra flesta känner ett behov av att ta en dusch efter ett pass, det verkar mer handla om när och var man gör det....eller har jag fel?
    Jag ser en klar skillnad mellan att göra något för att man tycker det är hygieniskt, och att göra något för att man inte tycker att det är ohygieniskt.
  • Tom Araya
    Elever undviker duscha - rädda att bli filmade

Obehag inför att visa sin kropp inför andra och rädsla för att bli filmade gör att elever undviker att duscha efter gymnastiken i skolan. Det visar en undersökning från Sveriges Radio.

www.familjeliv.se/start/1.6000422

Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb