• Tom Araya

Duscha efter idrott och jobb

Jag har ett starkt intryck av att detta med att duscha och byta om direkt på plats efter jobb, idrott och andra fritidsaktiviteter har minskat sedan jag var ung. Istället verkar många föredra att åka hem skitiga och svettiga och duscha hemma.
    Framförallt reagerar jag på detta i och med idrott där ytterst få, om ens någon gjorde så regelbundet bland mina bekanta under min tid som aktiv idrottare.

Av skolelever har jag fått förklarat att vissa struntar i dusch efter idrott i skolan och fler gör det om lektionen ligger på eftermiddagen. Dels verkar det handla om att barn och ungdomar känner sig obekväma med nakenhet inför andra men även att det finns de som fotar och filmar sina kompisar med telefon och visar för kompisar eller lägger upp offentligt.

Jag tycker det är en beklaglig utveckling på många sätt. Dels är det trist att jämnåriga flickor eller pojkar inte kan duscha och byta om ihop utan att känna sig obekväma. Dels är det ju rätt ofräsch att gå oduschad efter idrott eller åka hem med kollektiva färdmedel eller egen bil med svettiga och/eller skitiga kläder.

Har det någon påverkan att närvaron av föräldrar ökat under barnens idrottsträningar, matcher och träningar och de i sin tur inte har tålamod att vänta på att deras barn duschar och byter om på plats?

Hur tänker ni som själva gör så?

Åker du hem i svettiga idrottskläder eller skitiga arbetskläder?

Hur kan man bryta utvecklingen, exempevis i skolan?

• Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2016-10-27 19:15:59 följande:

Ser det som självklart att mitt barn duschar efter skolgympa, som har gympa under dagen. Lika självklart är det för mig att duscha efter träning om jag tränar på morgonen innan jobbet eller på lunchen. Men jag duschar inte efter träning på kvällen, då kör jag hem. Ja, jag äter till och med innan jag duschar, hemska tanke!

Det är en fråga om bekvämlighet, att vilja vara med min man, att ta en lång dusch i sitt eget hem och fixa håret. Skulle jag duscha på gymmet så fort jag tränade skulle jag aldrig duscha hemma.

Jag ser inte problemet. Jag duschar lika lite om jag sätter mig i bilen en varm, varm sommardag, och då är jag dessutom mindre klädd. Och VET NI? Jag kan till och med återanvända tajts utan att tvätta dem emellan! Hemska tanke!

Jag besvärar ingen. Och andra personers hygiennojor rör mig inte i ryggen. Jag förmedlar det jag ska till mina barn, dvs att man duschar efter träning. Om det sker på gymmet eller hemma, tjugo minuter senare, gör varken till eller från för denna sk "ohygieniska" jävel.

Uppenbarligen har det i ditt fall ingen påverkan på barnen att du duschar hemma efter träning. Gott så.

Jag har inte pekat ut just detta som orsak till barns ovilja att duscha efter idrott i skolan utan har försökt ta upp många möjliga orsaker.
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:23:13 följande:

Jag gjorde ventilationsjobb på ett kontor i stan en gång och en av killarna på kontoret cyklade till jobbet och hängde upp sina cykelkläder på en krok i rummet och det stank svett varje gång man gick in eller förbi rummet.

I det fallet skulle jag se det som självklart att duscha - om man cyklar i en sådan takt att man måste ha specialkläder - men vet du verkligen att han inte duschade innan han bytte kläder, och när han kom hem, och "bara" hade otvättade träningskläder?
  • Nyfikna72

Det finns dom som luktar svett jämt även om de så tvagar sig flera gånger om dagen...........det lustiga i såna här diskussioner om tvagning, duschning eller städning är att det är alltid de som gör det mest och nästan sjukligt mycket ibland som anser sig ha rätt och alla andra är äckliga........

• K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:26:40 följande:
    Uppenbarligen har det i ditt fall ingen påverkan på barnen att du duschar hemma efter träning. Gott så.

Jag har inte pekat ut just detta som orsak till barns ovilja att duscha efter idrott i skolan utan har försökt ta upp många möjliga orsaker.
    Du utgår ifrån ditt eget beteende som normativt och korrekt och din egen känsla kring vad som är hygieniskt och inte, det vanskliga i det är ett och annat felslut i argumentationen.
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2016-10-27 19:27:54 följande:
    I det fallet skulle jag se det som självklart att duscha - om man cyklar i en sådan takt att man måste ha specialkläder - men vet du verkligen att han inte duschade innan han bytte kläder, och när han kom hem, och "bara" hade otvättade träningskläder?
    Jag vet inte, det stank så mycket i rummet att det var omöjligt att urskilja om det kom från honom eller bara kläderna.
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2016-10-27 19:30:50 följande:
    Du utgår ifrån ditt eget beteende som normativt och korrekt och din egen känsla kring vad som är hygieniskt och inte, det vanskliga i det är ett och annat felslut i argumentationen.
    Nej, då missförstår du mitt syfte med det jag skriver. Många här beskriver vad de upplever som problem, då tycker jag det är viktigt att få in andra perspektiv, inte minst vad det gäller lösningar.
    Men visst, jag tycker också en himla massa i detta, men är jag ensam om det? Borde jag och alla andra sluta uttrycka egna åsikter i ämnet?
  • Tom Araya
    Nyfikna72 skrev 2016-10-27 19:28:41 följande:

Det finns dom som luktar svett jämt även om de så tvagar sig flera gånger om dagen...........det lustiga i såna här diskussioner om tvagning, duschning eller städning är att det är alltid de som gör det mest och nästan sjukligt mycket ibland som anser sig ha rätt och alla andra är äckliga........

Jag kan lätt hoppa över duschen en dag då jag varken jobbat eller idrottat (eller någon annan aktivitet jag blir skitig eller svettig av) och heller inte ska ut på stan eller väntar gäster. Jag inbillar mig att hud och hår mår bra av det och jag stinker inte av det.

Det är liksom inte det tråden handlar om, utan just dusch i samband med idrott/träning/tävling, efter skitigt/svettigt jobb eller bad i allmän bassäng.
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 19:39:19 följande:
    Nej, då missförstår du mitt syfte med det jag skriver. Många här beskriver vad de upplever som problem, då tycker jag det är viktigt att få in andra perspektiv, inte minst vad det gäller lösningar.
    Men visst, jag tycker också en himla massa i detta, men är jag ensam om det? Borde jag och alla andra sluta uttrycka egna åsikter i ämnet?
    Det är en sak att komma med perspektiv. Jag tycker att det är en annan sak att göra bedömningen att man inte borde köra hem i egen bil efter träning därför att det är "ofräscht" och "ohygieniskt" alternativt "opraktiskt", och ifrågasätta hur hårt någon tränar baserat på hur mycket man svettats? Jag tycker inte att det är ett dugg opraktiskt att dra på sig en tunn funktionströja och mina träningsytterplagg när jag har tränat. Jag tycker inte att det är ett dugg ofräscht att sätta mig i min bil och köra hem efter träning. Jag anser att jag är hygienisk. Jag inser dock att inte alla vill sitta bredvid mig på en buss om jag svettas. Om du gör en annan bedömning än jag, vad rör det mig eller någon annan? Varför ska jag göra mig böket att duscha på gym därför att du tycker att jag är ofräsch som sätter mig i bilen (dvs: varför aka jag "förklara" mig om jag inte har något att förklara?)? Om jag tycker att det är hygienhysteri, vem av oss har rätt?
  • Tom Araya
    K grrl skrev 2016-10-27 19:48:50 följande:
    Det är en sak att komma med perspektiv. Jag tycker att det är en annan sak att göra bedömningen att man inte borde köra hem i egen bil efter träning därför att det är "ofräscht" och "ohygieniskt" alternativt "opraktiskt", och ifrågasätta hur hårt någon tränar baserat på hur mycket man svettats?
    Det är en sak att komma med perspektiv. Jag tycker att det är en annan sak att göra bedömningen att man inte borde köra hem i egen bil efter träning därför att det är "ofräscht" och "ohygieniskt" alternativt "opraktiskt", och ifrågasätta hur hårt någon tränar baserat på hur mycket man svettats? Jag tycker inte att det är ett dugg opraktiskt att dra på sig en tunn funktionströja och mina träningsytterplagg när jag har tränat. Jag tycker inte att det är ett dugg ofräscht att sätta mig i min bil och köra hem efter träning. Jag anser att jag är hygienisk. Jag inser dock att inte alla vill sitta bredvid mig på en buss om jag svettas. Om du gör en annan bedömning än jag, vad rör det mig eller någon annan? Varför ska jag göra mig böket att duscha på gym därför att du tycker att jag är ofräsch som sätter mig i bilen (dvs: varför aka jag "förklara" mig om jag inte har något att förklara?)? Om jag tycker att det är hygienhysteri, vem av oss har rätt?
    Fast jag får väl tycka det ur mitt perspektiv och då uttrycka det, precis som man kan uttrycka motsatsen om man tycker det eller att alla här uttrycker sin åsikt och uppfattning!? Vad gör din åsikt i detta mer rätt än min eller Åsas eller Gunnars?
    Min åsikt i detta förklarar vilka prioriteringar jag gör och därmed även min motivation till att lösa eventuella problem. Jag tycker det är relevant och intressant att folk ventilerar sina egna perspektiv i detta.

Om du har hängt med lite i trådens diskussion, exempelvis att barn och ungdomar är mindre benägna att duscha efter idrott i skolan, orsaker till det, vad man eventuellt kan göra åt det o.s.v. Det är svårt, för att inte tala om omöjligt att överhuvudtaget diskutera detta utan att uttrycka sina egna åsikter. Så vad är det du vill säga, hur ska diskussionen se ut för att passa dig?
  • K grrl
    Tom Araya skrev 2016-10-27 21:05:55 följande:
    Fast jag får väl tycka det ur mitt perspektiv och då uttrycka det, precis som man kan uttrycka motsatsen om man tycker det eller att alla här uttrycker sin åsikt och uppfattning!? Vad gör din åsikt i detta mer rätt än min eller Åsas eller Gunnars?
    Min åsikt i detta förklarar vilka prioriteringar jag gör och därmed även min motivation till att lösa eventuella problem. Jag tycker det är relevant och intressant att folk ventilerar sina egna perspektiv i detta.

Om du har hängt med lite i trådens diskussion, exempelvis att barn och ungdomar är mindre benägna att duscha efter idrott i skolan, orsaker till det, vad man eventuellt kan göra åt det o.s.v. Det är svårt, för att inte tala om omöjligt att överhuvudtaget diskutera detta utan att uttrycka sina egna åsikter. Så vad är det du vill säga, hur ska diskussionen se ut för att passa dig?
    En bra utgångspunkt är insikten att ens egna värderingar de facto inte är facit.
Svar på tråden Duscha efter idrott och jobb