• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Sjuttiosjuan

Då ser det ut som om 5 blåsor är tillräckligt stora för att kunna plockas på fredag. Det är ett okey antal för att vara jag så får vara nöjd med det! Nu hoppas jag bara att dom får ut några ägg också.. Men kl 9 på fredag kör vi vårt sista äggplock och det känns skönt.

Kommer bli en lång helg dock i väntan på ev befruktning och återföring. Dom har ju stängt i helgen så ET blir isåfall på måndag med ett 3 dagars. Men ett steg i taget, nu hoppas vi på nåt ägg på fredag! Känns skönt att ha Ava Peter seminariet på lördag så man får tänka på lite annat:) Ingen mer här som skulle gå i Stockholm?

• Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-14 12:12:07 följande:

Då ser det ut som om 5 blåsor är tillräckligt stora för att kunna plockas på fredag. Det är ett okey antal för att vara jag så får vara nöjd med det! Nu hoppas jag bara att dom får ut några ägg också.. Men kl 9 på fredag kör vi vårt sista äggplock och det känns skönt.

Kommer bli en lång helg dock i väntan på ev befruktning och återföring. Dom har ju stängt i helgen så ET blir isåfall på måndag med ett 3 dagars. Men ett steg i taget, nu hoppas vi på nåt ägg på fredag! Känns skönt att ha Ava Peter seminariet på lördag så man får tänka på lite annat:) Ingen mer här som skulle gå i Stockholm?

Applåder för en bra utgångspunkt iaf!!! Heja!
  • shrigley
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-14 12:12:07 följande:

Heja! Superbra ju!! Och kanske har det växt ännu mer tills på fredag
  • tant rosa

Tror jag går BANANAS! Det här med blodgrupper....ni som är här inne verkar ju ha lite koll =) Ni andra som gjort ÄD vad har dom sagt till er om blodgrupp?

Till oss sa dom ingenting... innan vi frågade om det, och då va de tydligen ganska viktigt vad jag och min man har för blodgrupp... vi har en dotter genom ivf sen tidigare och vi vet inte hennes blodgrupp (ringt idag och ska kolla upp)

Vi fick rådet att kolla på donatorer som har neg blgr och vi hittade en som vi ville ha...men hon va tydligen inte tillgänglig förns senare i höst. Det finns inte så många med neg. blodgrupp och jag vill inte ta någon som inte känns rätt,så vi frågade om vi kunde välja någon med positiv blgr istället och svaret blev JA från våran koordinator. Så vi hittade flera donatorer som vi ville ha men bestämde oss för en, nu imorse skickade vi en fråga för att vara absolut säker på att vi kunde använda oss av en donator som va positiv...svaret jag fick tillbaks va

" Jag har kollat med våra läkare och vi måste veta er dotters blodgrupp innan ni kan använda en positiv donator"

Jag tror jag blir galen på riktigt nu!!! Behandlingsplanen är redan klar och datum för transfer är ju redan satt, och jag äter ju massa piller nu för att de ska passa in med behandlingen!!!!

Nån som har lite koll på sånt här?

• Maran73
    tant rosa skrev 2017-06-14 14:05:40 följande:

Tror jag går BANANAS! Det här med blodgrupper....ni som är här inne verkar ju ha lite koll =) Ni andra som gjort ÄD vad har dom sagt till er om blodgrupp?

Till oss sa dom ingenting... innan vi frågade om det, och då va de tydligen ganska viktigt vad jag och min man har för blodgrupp... vi har en dotter genom ivf sen tidigare och vi vet inte hennes blodgrupp (ringt idag och ska kolla upp)

Vi fick rådet att kolla på donatorer som har neg blgr och vi hittade en som vi ville ha...men hon va tydligen inte tillgänglig förns senare i höst. Det finns inte så många med neg. blodgrupp och jag vill inte ta någon som inte känns rätt,så vi frågade om vi kunde välja någon med positiv blgr istället och svaret blev JA från våran koordinator. Så vi hittade flera donatorer som vi ville ha men bestämde oss för en, nu imorse skickade vi en fråga för att vara absolut säker på att vi kunde använda oss av en donator som va positiv...svaret jag fick tillbaks va

" Jag har kollat med våra läkare och vi måste veta er dotters blodgrupp innan ni kan använda en positiv donator"

Jag tror jag blir galen på riktigt nu!!! Behandlingsplanen är redan klar och datum för transfer är ju redan satt, och jag äter ju massa piller nu för att de ska passa in med behandlingen!!!!

Nån som har lite koll på sånt här?

Men vad har du och din man f blodgrupp då?
  • UndrandeSökare

Tant rosa - Vi har gjort dubbeldonation hos AvaRiga och kliniken ville att vi skulle kolla upp vilka blodgrupper och sen sa vi helt enkelt att vi ville ha donatorer med samma blodgruper som oss, så skickade kliniken oss ett gäng med rätt blodgruper att välja på. Det var inte alls svårt.

• smurfen 11
    Shrigley,

shrigley skrev 2017-06-13 16:23:31 följande:

På RD 11 och på eftermiddagsurin! Tjoho!

Fantastiskt att du blev gravid ! Tänk allt strul du hade innan med sprayen och blödningar, kul det gått vägen :)

Sjuttisjuan,

då hoppas vi på hela fem ägg som är mogna och blir befruktade, en helg går fort, även om det inte känns så!

Lite ego inlägg:

Har nu läst mer om mens efter ivf, ( ursäkta mitt tjat om detta, men har ju aldrig i mitt liv varit oregelbunden ), och förstått att den kan komma efter 5-7 veckor efter första mens som kom efter ägglossningssprutan  ! Skrämmande tycker jag ! När vet man då när ev äd kan startas upp? Kommer den alltid va konstig nu då:(

Berättade för min sambo igår att jag ev ska på ett "äggbebisseminarie" på söndag. Han sa inget speciellt, blev inte irriterad iaf, så gott tecken.
  • UndrandeSökare

Shrigley - Ja, Marie på Fertilitetplus kan ordna remisser så du får gå och ta hcg, annars fixa själv direkt via Werlabs. Du kan ju kolla upp priserna på de 2 ställena och jämföra vilket som blir billigast. Kom ihåg rabattkoden "LCHF" så blir det billigare pris med Werlabs.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?