Inlägg från: Superfurry |Visa alla inlägg
  • Superfurry

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Hej tjejer! ligger sömnlös efter att ha gått upp för att kladda med Lutinus eftersom jag hade glömt att ta det innan sängdax!


    Smurfen: Förresten angående äggkvalitet, ja alltså om man ska vara krass så kan det ju vara som Maran säger att 100% är kassa eller som du säger och din klinik påstod ca 70-75%.  Men individuella skillnader så klart. Hur ska man veta det? Nu gör ni ju PGD så ni kan ju ta reda på det, men det fanns väl begränsningar på dessa tester med vill jag minans?.


    Jag har ingen aning vad jag har. De gör denna spindletest på CFC men det kan ju vara genetiska fel på äggen som man inte kan se med denna metod och de kollar ju bara äggen. Vad med sambons spermier? De kan ju ha "splitt DNA" som jag läste om i en vetenskaplig artikel, alltså kromosomavvikelser, detta kan man ju inte se när man väljer en spermie att föra in i ägget med ISCI. Tydligen så är det så också så att efter de första dagarna så styrs delningen av ägget men efter den tredje dagen så tar embryot över, alltså både mannens och kvinnans så om det är något fel på någon av dessa (genetiska eller kromosom) så slutar ägget dela sig det är därför så många fina toppembryon inte fastnar... Ja gissa om jag har GOOGLAT igen haha..... kan INTE låta bli!!! Fast nu har jag smitatt sambon, han gnällde först nu sitter han också och ringer och skickar länkar till studier till mig... Inte meningen att förstöra honom också! :D :O ;) 


    Men man får försöka vara positiv och lite så som du säger om man nu har två fina per år så kanske man lyckas pricka denna fina i en omgång IVF? Håller med att det är dumt att stirrar sig blint på statistik och tänka på att man inte är en i en statistik utan en individ med egna förutsättningar. Men ack så svårt det är at inte låta påverkas av det!!


    Maran: Ja alla pengar man lagt blir supervärda om man lyckas...!1 Eller som ovan sagt, får ungen bli rik och ta hand om sina föräldrar i ålderns höst ;)


    Tycker att du inte ska vara så besviken (klart lite blir man man vill ju helst att det ska gå med egna ägg) men det känns som ni verkligen har gett det en chans och då kan man lite lugnare gå vidare! Någon gång ska du pluppa ut ett fint ägg tycker man? Kör ni hemmaförsök också mellan gångerna?


    Det ska bli spännande att följa er när det är dags för eran behandling det är ju snart! 

    Ego: ja det går väl bra! Ingen mens i sikte. Sist så fick jag mens båda gångerna exakt tio dagar efter äggplock, idag har det gått tio dagar och ingen mens.. Men å andra sidan så tog jag ju ingen Lutinus sist då jag aldrig kom till ET, så det kan ju vara därför eftersom lutinus kan fördröja mensen. Sedan har jag varit yr, lite illamående, dragningar vid äggstockarna... Men allt detta kan ju ha med Lutinus att göra så jag försöker att inte hoppas för mycket, trots att jag egentligen hoppas hela tiden så klart. Men försöker hålla huvudet kallt :)

    Testdag om 5 dagar!! :O :O

  • Superfurry

    Hej tjejer,

    Nä det blir nog inget med detta. Började småblöda igår på kvällen och har massor med mensvärk :( vaknade nu vid 5 och hade ännu mer blod. Tror att det är vagitorierna som nu stoppar syndafloden dessvärre för att jag tog en test (orkade inte ens väcka sambon) och den var negativ så nu är det kört :*(

    Men ja chanserna att enbart ett litet ägg skulle leda till plus var ju ganska liten. Vet inte hur jag känner inför detta. Känner mig bara tom....

    Varför ska detta vara så svårt?

    Kommer att kika in här för att se hur det går för er, men håller mig nog lite i bakgrunden nu.

    Ha det fint <3

  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-21 10:24:26 följande:
    Men åååååh, Furry, vad ledsamt!!! Skit också, det kändes ju rätt hoppfullt ändå... Det är en jäkla karusell, upp och ner... Men, flera försök är ju normalt att det krävs förstås.

    Ok, tid för lite paus och funderande gissar jag, när ni hämtat er.

    Hoppa in och ventilera, gnäll eller diskutera om och när du har lust! Stor kram! <3
    Ja det kändes verkligen hoppfull, men samtidigt inte eftersom jag fick så fjutig med ägg. Men ja vet ej vad som hade kunnat gjorts annorlunda? Kanske sprutat fler dagar för att få dessa som växte lite långsammare med i spelet? Och cystan, den innehöll blod vilket den har gjort innan. Jag är ingen expert men det låter inte så bra att en cysta som jag haft i mer än fem år nu och som växer, dessutom vid hormonbehandling och innehåller mörk gammalt blod... Känns som om vi har en del saker som stör mina behandlingar.

    Vet inte hur det ligger till helt och hållet, men när jag läser runt så verkar det hända folk ibland att vissa blåsor sticker iväg. Men detta har ju hänt mig nu två gånger. Känns inte heller som om detta är "normalt" otur eller är min kropp kass och pallar inte dessa behandlingar? Känns fruktansvärd hopplöst nu och jag har gråtit hela dagen. Sambon försöker trösta men jag känner mig otröstlig. Han vill att vi försöker igen nu när vi vet vad vi behöver hjälp med. Men ja mitt psyke orkar inte det just nu känns det som. Funderar på att sjukskriva mig nästa vecka. Känner egentligen för att bara dra från det hela och aldrig mer komma tillbaka. Ibland känns det som att börja försöka få barn var det dummaste val jag har gjort. Det har förstört mig som människa....

    Sorry för depp inlägg men det känns så tomt just nu.
    smurfen 11 skrev 2017-01-21 11:39:15 följande:
    Fy vad tråkigt! Lider med dig.... Klart det känns tomt. Säger som Maran, ventilera här om du vill och behöver, vill gärna höra från dig mer, men förstår ni behöver landa i det här nu.
    Jag kommer så klart att titta in, vill gärna veta hur det går för er! och tack för att ni låter mig spy ut min sorg. Massa kramar till er och jag håller tummarna för er hårt hårt!!
  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-01-21 16:41:48 följande:

    Hallå!
    Jo här har mens kommit "på riktigt" nu, så har slutat med östrogenet. Tack o lov, har fått rätt mycket skallevärk av pillren, och rätt nedstämd har jag vart också. Men den biverkningen har väl sprutor med? Sen fick jag lite blödningar innan det riktiga satte igång, tror det har med östrogenet att göra. 

    Ska ta min allra första spruta ever om tre timmar...ska glo på youtube om hur man gör, finns väl nån film där antar jag. Något nervöst, men ska fixa det, är väl värst innan jag gjort det.

    En mocklis, ja, lite nån som har tur! Kanske göteborgs slang, vet inte!

    Har du fått mens förresten?

    Tandläkaren kanske var ett bra alternativ att jämföra med, och det brukar jag fixa, och det även utan lugnande:), så kanske ska prova utan narkos första gången ( om det nu blir någon mer) Att inte få äta på morgonen är jobbigt, jag älskar frukost ju! Fast just den morgonen kommer jag knappt få ner nåt, inför äggplock.Synd när det säkert blir jättego hotellfrukost.

    Det låter som det kan bli fler blåsor då eller, än de de såg på ul inför ivf? Eller är det så att ca 15-20 blåsor mognar hos yngre kanske...jag har ju tolv. Men kan de blir fler så gärna det! 


    Och grattis till sprutstart! Det kommer att gå kanon! :)
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-22 15:06:19 följande:
    Hej furry! 
    Jo, känner också att detta tagit över alldeles för mycket av ens liv... det bidrog också till mitt beslut att sätta stopp (m egna ägg) efter denna IVF. Mannen fick tyvärr inte mycket att säga till om där, jag orkar helt enkelt inte mer och det är ju min kropp som måste "ta" behandlingen, och jag som snart fyller 44 år och som i så fall ska vara gravid.... Diabetesen blir heller inte direkt bättre med tiden... Samt, till sist, att han inte alls googlar, skriver i trådar, tänker, grubblar osv på samma sätt som jag. Han låter det helt enkelt inte ta över på samma sätt. Låter säkert ego, men... Som tur var höll han med mig. En IVF till, sedan ÄD. Om vi hamnar i er situation vette sjutton vad vi gör dock, alltså om vi får ett "friskförklarat" embryo insatt men att det inte tar sig. Den situationen har jag inte orkat tänka på faktiskt, det får bli "den dagen den sorgen" liksom. Förresten, läste att i en normal cykel är det alltid en eller två äggblåsor som "sticker iväg", de vet inte varför men är tydligen helt normalt. Så att det händer vid IVF känns inte konstigt då? 

    Förstår känslan att din kropp inte riktigt "är med"... åh så jobbigt! Tycker du ska vara hemma några dagar för att hämta dig, jag brukar tänka att "psykologisk timeout kan faktiskt behövas ibland!" om jag är så psykiskt i botten att jag nästan känner mig som ett vrak. Händer inte ofta, men jag har inte dåligt samvete i alla fall. Är iof sig nästan aldrig "vanligt" sjuk, så det bidrar väl till att jag känner att samvetet är rent. Glad Hur som helst, tror att ni kommer att kunna fatta ett beslut när ni väl fått sörja detta försök, och att det kommer att kännas skönt när ni väl har gjort det, hurdant beslutet än blir! Deppa på, skriv deppiga inlägg om du vill, eller inte, precis som du vill ha det. Kraaaaaaaam!
    smurfen 11 skrev 2017-01-22 09:57:40 följande:
    Ja, eller hur!

    Var ett nervvrak mer eller mindre igår kväll, skakig och fumlig och kallsvettig, både innan och efter! Tur sambon hjälpte till en del :)

    Har nån av er blandat Menopur?

    Fick en stor vattendroppe utanför flaskan det ska i. Och även luftbubbla i sprutan som vi inte fick ur. Tänker att koncentrationen blev för hög! Så är orolig vi inte fick till det rätt, trots vi kollade på film innan.

    Själva sticket var inte farligt hoppas det fortsätter så!

    Sen läste jag såklart bipack, att har man eller haft högt prolaktin, som jag har haft, så ska man vara försiktig med Menopur. Så nu blev jag nervös för det också!! Tänk om det stiger igen, och tom bildar hypoffystumör, blir galen...måste kontakta läkaren. Han vet om mitt jättebra värde nu  i december, men glömde faktiskt nämna att det varit högt i våras.
    Även min gamla klinik här i Götet vet om det höga prolaktinet jag haft, men ändå skrivit ut Menopur, så vet inte om de missat, eller nåt. ÅH,att man aldrig kan få det lugnt!
    Hallå där, vad duktig du är! Glad  Nej, Puregon är som tur är färdigblandat... har ju stor erfarenhet av sprutor dock... Om du får luftbubbla är risken snarare att du får för låg dos, då du drar upp en viss mängd varav en del består av luft. Men, om koncentrationen var lite för hög så blir det ju plus minus noll i så fall! Du behöver inte oroa dig, så här i början kan jag absolut inte tänka mig att det gör något om du får någon enhet mer eller mindre! 

    Men, förklara gärna exakt hur du gör när du blandar och drar upp medicinen, hur många enheter ska du ha, styrka och koncentration, vad använder du för hjälpmedel, vad blandar du ut med osv. En droppe vatten är inte mycket, om man använder en pipett är mängden i genomsnitt 0,05 ml.... luftbubblor kan man ju "trycka ut" när man håller sprutan med kanylen uppåt, men då ska man dra upp en aning mer läkemedel än man ska ha i sprutan, så att man kan "offra lite" när man trycker ut luftbubblan, alltså man trycker ut bubblan och lite läkemedel tills man har rätt antal enheter i sprutan. Men, det beror på hur du gör och hur din spruta ser ut som sagt. 

    Hmmm kan inte säga så mkt om prolaktinet, mer än att du kanske ska fråga din läkare vilken betydelse det kan ha, du kan väl alltid mejla? Varningar i samband med läkemedel är ju hur vanligt som helst, finns alltid typ hundra saker man ska "vara försiktig med". Som diabetiker skulle jag inte kunna göra eller ta knappt någonting om jag gick efter dessa varningar! Försöker att bara "lyssna" när det står "ta inte X om du har diabetes" till exempel. Vilket det sällan gör. Glad 

    VAd mer... jo hormoner har nästan alltid typ huvudvärk, illamående, bröstspänningar, yrsel osv som biverkningar... och nej, om de sett x antal blåsor inför IVF blir de nog inte fler, men de kan ha missat någon som gömt sig förstås, de är ju inte lätta att se kan jag tänka mig! Eller att någon var så liten då att den inte gick att se. Antalet varierar mellan olika cykler vad jag har läst, att man har bättre och sämre cykler ifråga om antal blåsor. 

    Själv har jag inte fått mens än, men den är en aning opålitlig och har varierat mellan 26-30 dagar ungefär det senaste året. Så, kan lika gärna komma om ett par dagar eller så. Idag är dag 27. 

    Ok, nu ska vi iväg till Fotografiska! Tänka på lite annat... Glad
    Tack Maran för ett fint och klokt inlägg! Jag vet att du har rätt och det kommer att bli bättre, men som du säger,  klart att vi kvinnor grubblar mer och därför måste jag skriva av mig lite här.... Jag googlar och skriver och läser artiklar för att försöka hitta svar eller för att höra mig för om alternativ. Precis som ni gör säkert!

    Detta med att äggen sticker iväg, ja det är ganska vanligt. Men tydligen så kan man ju lite styra detta under IVF mer än vad man kan på naturlig cykel har jag läst mig till. Så att vi har råkat ut för det två gånger på rad, är nog relativt ovanligt. Så det känns som att mycket går fel när vi provar. Men ja vi får se hur det hela slutar. Vi har bestämt oss för att byta klinik om vi nu kommer fram till att vi kör igen. âr nöjd med CFC sätt att prova nya behandlingar, men inte nöjd med hur man blir behandlad då de har så många patienter att de inte ens kände igen oss när vi kom trots att vi kört tre försök och jag har varit där på massor med UL och möten. De frågade exakt samma frågor trots att vi träffat läkaren fem-sex gånger :( Jag har faktisk inte tänkt på allt detta då jag oftast är som i en bubbla när jag är där, men sambon gnällde över detta. Han sa att när jag låg på britsen inför äggplock så kom läkaren in och typ skummade igenom mina journaler på datorn och efter det så sa han ja just det och vi ska göra ISCI ja... Hallå? alltså när jag kommer in på en lektion så kan jag alla mina elevers namn veckan efter att jag har lärt känna dem och vet redan en del om vilka typer av läromodeller som funkar bäst på dem de är samt hur de ligger till kunskapsmässigt. Och då har jag sju klasser med ca 20 elever i....! Inte så att jag är bitter för att det inte blev något, men ja, lite opersonligt kändes det som. En vän som gick hos dem (blev faktisk gravid med deras hjälp) hade varnat för detta innan men jag gillar deras alternativa behandlingar så vi tog dem. Men som sagt ett stort minus för opersonlig löpande rad bebisfabrik. Sambon gnällde över att de inte gett oss alternativet att ge denna vätska för delning av äggen redan förra försöket.. Men ja han är nog mest missnöjd tror jag och är helt på att vi ska byta. Jag är lite blank.

    Anedningen till att jag skrev att "det har förstört mig som människa" är säkert något ni känner igen som kämpar. Detta tar ju över till slut i allt man gör! förr var jag rikitg hypersocial. Hade massor med vänner, reste en del och sen håller jag på med extremsporter så jag åker snowboard, skidåkning, skejt etc. så jag hade vänner i världen som höll på med detta och jag åkte o hälsade på och dem kom hit och vi drog på resor tillsamman. Allt dt där ligger på is nu så den glädjen jag fick av det är borta vilket bara ger mer ångest och depp. :(

    Men tack Maran för att du skriver och ger mig pepp. Detta som du skriver vet jag men det är faktisk upplyftande att läsa det från en annan person! Jag hoppas verkligen att ni lyckas denna sista försök. Verkligen!!!! hur går det då? har du fått mens än? 
  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-01-22 09:39:21 följande:
    Antar du pratar med CFC på måndag om detta, hör vad de säger om cystan?...Nu kom du ju ända till insätt, jätteframgång, men det är ju som att snubbla på målsnöret. 

    Förstår du har varit jätteledsen hela dagen. Bra få det ur sig. Kan tänka mig din sambo ser en ljusning, men samtidigt är det ju du som går genom allt. Du är ju inte så gammal, så chans finns ju. Sen om ni aldrig gjort det här, så hade ni aldrig vetat och kanske undrat hela livet om det funkat med ivf. Inte lätt tänka så nu kanske...så hoppas du inte längre känner det förstört dig!

    Hoppas du mår bättre snart !
    Hallå och tack för pepp! Ja jag vet det är en framgång så alltid något!!! :) Nja de känner ju till cystan och har sagt alla gånger att de inte gör något åt den så där finns det ingen hjälp at hämta :(

    Tack jag mår lite bättre nu. Jag ska gå och träna nu snart vilket jag inte hade kunnat annars! Så det är ett plus!! 
    smurfen 11 skrev 2017-01-22 09:57:40 följande:
    Ja, eller hur!

    Var ett nervvrak mer eller mindre igår kväll, skakig och fumlig och kallsvettig, både innan och efter! Tur sambon hjälpte till en del :)

    Har nån av er blandat Menopur?

    Fick en stor vattendroppe utanför flaskan det ska i. Och även luftbubbla i sprutan som vi inte fick ur. Tänker att koncentrationen blev för hög! Så är orolig vi inte fick till det rätt, trots vi kollade på film innan.

    Själva sticket var inte farligt hoppas det fortsätter så!

    Sen läste jag såklart bipack, att har man eller haft högt prolaktin, som jag har haft, så ska man vara försiktig med Menopur. Så nu blev jag nervös för det också!! Tänk om det stiger igen, och tom bildar hypoffystumör, blir galen...måste kontakta läkaren. Han vet om mitt jättebra värde nu  i december, men glömde faktiskt nämna att det varit högt i våras.
    Även min gamla klinik här i Götet vet om det höga prolaktinet jag haft, men ändå skrivit ut Menopur, så vet inte om de missat, eller nåt. ÅH,att man aldrig kan få det lugnt!
    Menopur fick vi första IVF:en men jag blandade aldrig den, sambon fick göra det då jag nästan spillde ut vätskan en gång när jag skulle göra det så han tog över proceduren och gav mig sprutan också! Tyckte att dessa sprutor gjorde mest ont så du är "brave" som tycker att de inte gjorde så ont hehe :)

    Vet inget om prolaktin, och innan du nämnde att du hade höga halter så visste jag inte ens vad det var! Har bestämt mig för att kolla mina värden igen och hittade denna Verlabs. Någon av er som använt sig av dem?

    Men Smurfen tror att det är ok annars hade inte läkaren get menopur om det var farligt!! Men ja lika bra att kolla upp det ja :)

    Håller tummarna hårt för att det blir en massa fina prima quality blåsor/ägg :)

  • Superfurry

    Alltså tråden har läst mer än 14600 ggr. Intressant att många följer oss och våra förehavanden i det tysta. Hade varit kul om fler gav sig tillkänna :)

  • Superfurry
    Jessy01 skrev 2017-01-22 20:23:38 följande:

    Nu försöker jag gå igenom tråden...en del att läsa

    Superfurry bara en tanke som säkert redan är besvarad men har inte kommit så långt

    Du har ju haft många tidiga mf....jag med...tills jag fick kortison, har nämligen en autoimmun

    sjukdom som gör att ägget inte vill stanna då kroppen stöter bort, alltså mitt immunsysten

    jobbar föööör mycket. Därav tar jag kortison....det och att jag rn gång vsr superförkyld hjälpte


    hej Jessy och välkommen till tråden!

    Nja jag vet inte om jag lider av en autoimun sjukdom. frisk som en nötkärna, men det är man väl ifall man har en superbra immunförsvar? Är också lite emot att ta för mycket mediciner. Misstänker att mycket av dem problem vi har missfall, ägg som inte delar sig etc. beror på dålig kvalitet på äggen. Men nån gång ska väl ett fint ägg komma så det hoppas vi. Annars får man låna ägg.

    Kan också tipsa om DHEA och akupuntur för att förbättra chanserna och ja mindre kaffe, alkohol, träna. äta sunt...

    Maran: ja jag kan inte låta bli att titta in här. Saknar er och vill ju gärna följa er!

    Smurfen: vilke klinik hade ni tänkt går till från början då? Minns inte. Ja det är ju ett stort minus när man betalar för det :/ då vill man ju ha anpassat vård och bästa chanserna...

    Bestämt mig för att jobba ändå känner mig bättre idag och vill gärna ha annat att tänka på. Så jobb imorgon!

    HA det fint tjejer!
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-23 11:54:07 följande:
    Hej! Ja, man kan ta prov på DHEA-S för att se om man har låga värden. Det har inte jag, men min läkare i Riga tror på det och tycker att jag ska ta det iaf. Glad DHEA finns som godkänt läkemedel i Sverige, heter Prasteron. Fick det utskrivet av min läkare, men eftersom DHEA inte är en accepterad behandling (för att höja fertilitet/öka mängden ägg, Prasteron har ett annat användningsområde här som jag inte minns nu) i Sverige så är det nog svårt att hitta en gyn som går med på att skriva ut det... Jag har haft tur med min! Finns att beställa som kosttillskott från USA vet jag, vilket många gör. Finns trådar här på FB om DHEA har jag absolut för mig, eller googla! Glad

    Alltså, både jag o Smurfen ska köra PGS (preimplantatorisk genetisk screening) för att utesluta vanliga kromosomfel hos embryot (båda mina embryon var tyvärr genetiskt defekta förra omgången Rynkar på näsan) men Smurfen går i Finland och jag Riga. I bajsnödiga Sverige (ursäkta...) är PGS inte accepterat av etiska skäl så man kan inte göra det här om man inte har genetiska sjukdomar i släkten... Suck, det är ju inte så att jag gör det för att jag vill ha ett visst kön eller en viss ögonfärg! Jag blir GALEN på dessa etiska, felriktade bortförklaringar jämt! Det går ju helt klart för vården att välja att bara testa kromosomfel när de gör PGS, och inte sådant som kön etc! Gaaaah! Lite vädring där, sorry. Min klinik heter IVF Riga, de har en prislista på sin hemsida: http://www.ivfriga.se/ivf-priser.html

    Härligt att det känns bättre idag, Furry! Tiden går och det lägger sig lite mer dag för dag... men jobbigt är det. Tänker som sagt också byta klinik, om det blir ÄD, har samma känsla som du av "löpande band", personalen springer som tättingar! De tar in för många patienter har jag en stark känsla av... kanske därför min koordinator glömmer att informera om viktiga saker vi behöver veta, eller bara svarar på hälften av mina frågor. Suck! Denna gång vet jag ju dock vad hon glömde berätta sist... så vi blir kvar en omgång till.

    Själv väntar jag fortfarande på mensen som inte behagat dyka upp tidigt denna gång, förstås... Liten pyttesträng färskt blod i morse, som lika gärna kan bero på trötta slemhinnor pga ihärdiga horisontella övningar i helgen (man måste ju passa på medan butiken är öppen! Skrattande) Men, kan ju också innebära att mensen är på G, jag vill sätta igång nuuuuuuuuuuuuu! Otålig....
    Hahaha Maran!! Ja passa på du!! :D vi kommer att köra hemmaförsök här också denna månad. Mirakel kan hända ju! Hoppas mensen kommer snart då så att ni kan köra! Det är inte så att du misstänker en annan anledning att mensen är sen? Testat? :)

    Vad passligt att du svarar Jessy angående DHEA eftersom som du vet, så har jag en del såna tabletter hemma och tänkte faktisk ta dessa nu på riktigt och funderade på om man skulle kolla sina värden för att det är inte så bra att ta dem om man redan har höga halter av DHEA så jag tänkte köra Werlabs imorgon då är jag på 3 dag i min cykel så det passar bra och kanske ta DHEA för den fanns som test. Vad tror du? Ska man ta det eller bara chansa att man har bra värden? Du testade då och kom fram till att du hade bra värden men att du tar det ändå?

    Googlade runt igår och jag hittade Invimed i Polen. De har ÄD som lät bra och relativ billigt. De verkar ha helt ok rykte också enligt några trådar jag hittade. Sambon håller på och övertalar mig om att köra igen med egna ägg och vi ska isf. byta klinik till Triangeln i Danmark. Men kollar lite runt om äd ändå. Som du säger, vette sjutton ifall man vill köra i Sverige efter att ha hört och läst om deras ibland motvilja att prova nya saker. Triangeln har också blastocytodling som ingår i priset på en trepack... Och jag mailade dem och de kör denna "elchocksbehandling" på äggen om det behövs skriver dem.

    Hur gick det med sprutandet igår Smurfen? fick du bort denna "bubbla" som bildades?

    Nu är jag på jobb och det är lite lugnt nu så jag passar på och skriver lite. Bra beslut att komma hit då jag inte haft så mycket tid att tänka på IVF-eländet. Men sov dåligt inatt så jag ska rätt i säng när jag kommer hem.

    Ha en fin måndag!
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-01-23 14:27:47 följande:
    Hej!
    Nej, inga direkta misstankar, min mens gjorde exakt så här inför förra gången också, kom ett par dagar senare än beräknat, bara på pin kiv... Skrikandes Kanske testar om den inte kommer imorgon (som är dag 29).

    Om ni vill köra hemmaförsök tycker jag att du ska kolla DHEA ja, och då DHEA-S, dvs den sulfatiserade formen av DHEA som tydligen ger den bästa bilden av hur det ligger till. Om du INTE ligger lågt i normal/referensintervallet borde du kanske nöja dig med en lägre dos eftersom många tycks få utebliven ägglossning när de tar lite högre doser. DHEA är en precursor till många saker, bl a testosteron, så du kan ju tänka dig vad som händer om det blir för mycket av det goda... Men, om syftet är bara inför IVF så är höga doser ok, eftersom man ändå "tvingar" fram äggmognad/ägglossning då. Jag tar t ex 150 mg per dag. OBS OBS att detta som jag skriver nu INTE är hämtat från vetenskapliga källor utan från grupper såsom denna.... Förutom det vad DHEA är, både min C- och D-uppsats handlade faktiskt om DHEA! Kul slump! Dock på helt annat område, DHEA är inblandat i många processer i kroppen...

    Nä, Sverige är URK.... Jag KAN ju inte behandlas här även om jag skulle vilja, så det valet behövde jag inte göra. Men de långa köerna skulle nog avskräcka mig om jag kunde behandlas här.... Också kikat på Polen, men tror vi håller oss till Riga som vi är "vana" vid. Tyckte dessutom att de tjejer/kvinnor jag såg var så söta! Man får lite sjuka tankar i o m bebisfabriken... Men kunde inte låta bli! "OM vi gör ÄD så vore det ju bäst om donatorn ser trevlig ut iaf!" "oj, hon var söt! och hon också, och hon med! gud så bra!" Suck..... Skäms Men, jag har väl ett rätt... baltiskt (?? du som är lärare, vad säger man?? menar estland, lettland, Finland...)utseende, många tror att jag är finsk... höga kindben och lite sneda ögon, mkt ljus hy. Så det passar ju. Fast de kanske har de dragen i Polen också! Glad   

    Bra att du fått lite distraktion! Skulle också vilja lägga mig tidigt, men har ridlektion sent på måndagar så det brukar inte bli förrän tidigast kl 23-23.30... jaja.
    Hehe ja den ENDA gången man vill att mensen ska dyka upp så håller den sig borta. Kroppen alltså!! :O

    Ja intressant att du skrev om det i dina uppsatser! Men tog du reda på DHEA och infertilitet/fertilitet eller var det bara allmänt DHEA kunskaper? Jag vill gå och testa mig imorgon på dag  3 av cykeln, MEN tänkte liksom så: är inte halterna av alla hormoner helt coco nu precis efter en omgång IVF med stora doser av allt möjligt? Borde det ge bra och korrekt resultat? hmmm

    Ska jag vänta till en normal cykel? Vad säger ni tjejer?

    Ja det heter baltisk folk men finnarna tillhör ju sig själva så att säga. Finländarna är närmare släkt med ungrare både språkligt och folkmässigt än med balter. Men ja jag förstår hur du tänker. Jag har ju väldigt medelhavs utseende: ganska brun, grönbruna ögon och brunt hår, så Spanien eller Grekland hade passat oss utseendemässigt men det finns ju polacker som har den kombon också! tror polackaer har ganska blandat! träffat dem som är jätteljusa och dem som är mycket mörka... Vi får se som sagt sambon vll gärna att vi kör igen nu när vi vet vad som funkar på oss.

    Smurfen: ja nu är jag hemma och mer aktiv på FL än vad jag trodde jag skulle vara i lördags när jag var så deppig men måste läsa om saker. Som du såg ovan så tvekar jag om jag ska ta alla värden nu eller vänta till nästa cykel... Så jag måste ju googla! Så underbart att de svarar på frågor! Det låter riktigt bra! 
    När jag läser runt så ser jag att folk blir uppringda av sin klinik för uppföljning alt. att de åker dit på uppfölningsmöte. En sådan "möte" har vi aldrig blivit erbjudna. Vi fick ringa och fråga när vi skulle starta upp och också ringa för att dubbelkolla resultaten. Blir mer och mer besviken på CFC vilket gör mig ledsen. En vän som gör behandling på Storken i Danmark säger att de hade ringt henne nu i dagarna och frågat hur allt var och om hon var redo för att starta en ny behandling och när det passade etc etc  Hmm..... :( läser också att folk får ta sprutor för att kolla östradiol och se hur många ägg som är på gång, som jag förstod det (rätta mig ifall jag har fel) de har aldrig tagit nån blodprov på mig medan vi gjorde stimuleringen. är detta något som ska göras? Men men ja. trist men vad gör man? nu är dte gjort liksom. 

    Bra iaf att bubblorna inte är i vägen! Jag minsn att jag också fick en del bubblor men eftersom sambon gav dem till mig så tänkte jag inte på det. Han slog lite på sprutan för att få bort dem värsta... hur går det annars? Jag kände inte så mycket runt trakten där förrän typ 6 sprutdagen så det kommer!

    Jessy: nej Danmark gör inte helelr PGS/PGD dessvärre :/
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?