• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:20:42 följande:

Sjuksköterskor är inte förlossningsutbildade.

Nej det vet jag. Vad vill du ha sagt med det?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:16:07 följande:

Eftersom det sker så få sena aborter i landet så lär de flesta som jobbar på förlossning aldrig komma i kontakt med någon sen abort överhuvudtaget risken är betydligt större att råka ut för en förlossning som går riktigt illa med ett dött barn eller ett barn som föds med riktigt svåra förlossningsskador.

Inte sant. Vi jobbar på rotation och ansvarar därför för både gyn och förlossning. Och eftersom alla vet hur tufft det är att handlägga en så sen abort så stöttar vi alltid varandra.

I somras hade vi MINST en abort efter v 20 i veckan under en fyraveckorsperiod. Det är inte speciellt få och eftersom dessa aborter ofta drar ut på tiden är det många personal som blir involverade.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:22:32 följande:
    Nej det vet jag. Vad vill du ha sagt med det?
    Och varför påstår du då att det är SSK som stödjer och bistår under sena aborter.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:26:36 följande:

Och varför påstår du då att det är SSK som stödjer och bistår under sena aborter.

De har precis samma kompetens att ta hand om en sen abort som jag har som bm. När jag började som ny ssk på gyn tog jag hand om det själv. Det är så det fungerar.
  • blairw
    Mallemamma skrev 2016-12-04 05:58:39 följande:
    Eftersom fostrets ålder är svårare att datera efter vecka 20 tycker jag att felmarginalen borde inräknas i gränsen för livsduglighet, jag har inga fina siffror som du har men finns säkerliken någonstans siffror på hur stor felmarginalen KAN vara. Kan felmarginalen vara så stor som en hel vecka eller två veckor så borde abortgränsen sänkas med så många veckor.

Jag tycker fortfarande personligen att gränsen ska sänkas till vecka 12. Jag har inga vetenskapliga argument för detta så fråga inte varför just vecka 12, det känns bara mer rimligt för mig som både är mamma och gravid. Men argumentet om felmarginalen tycker jag borde vara ett giltigt argument för att sänka gränsen med iaf felmarginalens max antal dagar.
    Problemet är att i dagsläget är denna "felamarginal" du pratar om i princip noll. Det finns exempel på foster som fötts för tidigt och klarat sig, ja. Men det är så himla himla få i sammanhanget att de inte ens förändrar någonting i statistiken. 
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 13:33:26 följande:

Problemet är att i dagsläget är denna "felamarginal" du pratar om i princip noll. Det finns exempel på foster som fötts för tidigt och klarat sig, ja. Men det är så himla himla få i sammanhanget att de inte ens förändrar någonting i statistiken. 

Hur vet du det? Tror du att det dokumenteras någonstans att fostret som kom ut misstänks vara äldre än vad som ul visat? Nej såklart inte.

Det finns ingenstans! Det är bara vi som jobbar med det som ser det. Inte ens läkarna bryr sig för hur ska de kunna hantera att de daterat fostret fel? Bättre att ignorera och blunda för det.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:28:09 följande:
    De har precis samma kompetens att ta hand om en sen abort som jag har som bm. När jag började som ny ssk på gyn tog jag hand om det själv. Det är så det fungerar.
    Då kan man ju fundera på varför det bara är barnmorskor som går till domstol för att de inte får jobb när de vägrar arbeta med sena aborter, varför är det inte en mängd SSK som går till domstol för att slippa sena aborter eller undersköterskor som vill undantas från att arbeta med sena aborter?
    Varför går inte dessa olika arbetstagare samman och motionerar informerar riksdagen om hur deras arbetssituation ser ut.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (nä) skrev 2016-12-04 00:12:34 följande:
    Jo. Fast vecka tolv används ju i många länder. Är deras forskare och experter sämre än våra? Eller är det bara så att här i Sverige har vi alltid rätt och alla andra länder är dumma i huvudet??
    Ja, de är sämre om de sätter gränsen vid 12 veckor, för att de tror fostret kan leva utanför livmodern.

Förstår du verkligen inte att de som sätter så låga gränser har andra skäl till att göra det än medicinska?
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-04 10:35:45 följande:
    Fast det nyckeltalet är ju meningslöst. Vi har förfärligt många aborter i Sverige överhuvudtaget ja, så inget blir bättre av att de senare aborterna är en liten procent av samtliga. Man måste titta på absoluta tal, och då är det en förfärande mängd småbebisar som får avlida under fasansfulla omständigheter. 

Jämför:

"Ja vi har tusen mord i Sverige varje år, men det är i alla fall bara 1, 5 procent av alla dom mordoffren som lidit någon längre tid innan de dog. Så det är lugnt."
    Turandot skrev 2016-12-04 10:36:53 följande:
    Precis det jag just skrev! Vilket KONSTIGT nyckeltal hon räknade ut! 
    Om du/ ni inte förstår varför det är viktigt att prata om den faktiska proportionen av sena aborter med sociala problem som skäl i en tråd där en stor del av diskussionen surrat kring mängden och förekomsten av sena aborter som inte är pga fosterskador och dyl., då kan jag tyvärr nog inte hjälpa er mer. Får föreslå att ta en grundkurs i gärna både statistik, retorik samt logik. 

• blairw
    Turandot skrev 2016-12-04 10:30:36 följande:
    Nej du, den gubben går inte. Dra inte in mig i det där bara för att jag har hål mellan benen. 

Och sedan tycker jag att det du skriver är förfärligt. Du tycker alltså att barnmorskor och annan personal ska vänja sig av med känslor av empati, instinkten att vårda småbebisar o.s.v.? Vill du själv bli vårdad (och att din bebis ska bli vårdad) av en barnmorska som lyckats kyla ner sin själ, den dag du ligger där och ska föda ett (önskat) barn?

Och jag upprepar igen, att det BEHÖVS ingen mer forskning, för det finns ingen anledning att tillåta så sena aborter hur-eller-hur. Det är nästan bara vi i hela världen som gör det, och det är en SKAM! Vi skulle kunna ha 12 veckor som de flesta andra länder (som tillåter abort överhuvudtaget), och sedan kanske fyra veckor till för de extremt ömmande fallen. Men då ska det inte heller räcka med, att mamman skäms för att lägga ut bilder på ett barn som saknar en hand på Facebook. Då behöver hon lära sig veta hut känner jag...
    Ja men visst, välj att fokusera på den första meningen i hela mitt inlägg och ignorera allt annat jag skrev.

Du fortsätter ignorera alla min argument och forsätter upprepa dina samma argument, antingen förstår du inte vad jag skriver eller så är du inte intresserad - men vad är då din poäng med att sitta här i en diskussionstråd om du endast är intresserad av dina egna argument och väljer att ignorera det mesta andra skriver till dig? 
Svar på tråden Sen abort?