• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:38:35 följande:
    Hur vet du det? Tror du att det dokumenteras någonstans att fostret som kom ut misstänks vara äldre än vad som ul visat? Nej såklart inte.

Det finns ingenstans! Det är bara vi som jobbar med det som ser det. Inte ens läkarna bryr sig för hur ska de kunna hantera att de daterat fostret fel? Bättre att ignorera och blunda för det.
    Men som jag sagt flera gånger; om det är så läget är så är det väl upp till er att göra någon ändring för det. Då menar jag något annat än att sitta och kasta paj anonymt online. Om detta faktiskt händer i den utsträckning ni påstår, dokumentera det. Samla ihop material för evidens. Samla ihop er flera (mer än ni två som sitter och kommenterar konstant och ignorerar all fakta och statistik pga er "kliniska erfarenhet"). Kontakta forskare på ämnet som kan bidra med sitt utlåtande och kanske intresserade av att dra igång en ny rapport eller studie på det hela. Gör allt detta om det verkligen är så illa som ni påstår, försök bidra till förändring. Det är ett jävla jobb att göra (har själv skrivit både rapporter, studier och gjort utlåtanden för andras rapporter), men om det är något som man anser är viktigt så ser man till att det blir gjort. 

Jag har upprepat flertalet gånger att kommer ny forskning (eller teknologi) ut som kan förändra läget idag angående när vetenskapen anser ett foster vara livsdugligt, då omvärderar jag gladeligen min egen ståndpunkt och tror Sveriges lagväsen gör detsamma. Men varken jag eller lagväsendet kommer nog inte ta till sig vad två anonyma personer sitter och påstår online utan något mer belägg än att ni påstår att det är så.

Så min misstanke är att ni inte kommer göra allt detta jobb, dels för ni fortsätter ignorera statistiken - ni anser att man ska se bortom siffrorna. Förstår ni inte varför statistik och siffror är en viktig del i sådana här beslutstaganden så kommer ni inte ha en chans att påverka förändring för ingen kommer ta er seriöst. Jag gissar också att ni tycker det är rätt nice att kunna sitta anonymt online och diskutera och raljera utan att behöva bidra med mer evidens än ert ord, att göra detta på riktigt skulle innebära att faktiskt samla på allt material som evidens och inte bara säga "såhär är det". 
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 13:57:22 följande:

Lena, ja - dessa ("B", "turnadot", "TS" mfl.) de tror väldigt mycket men har inte mer än "sin egen känsla" eller sin egen erfarenhet att gå på (och just det, artiklar från Pingstkyrkans egna tidning) att backa upp vad de tror på. 

Däremot finns det fakta och siffror, som jag har postat flera gånger. Om du vill läsa de utan att bläddra igenom 20 sidor kan du trycka på "visa endast" under mitt debattnamn. 

Det är rätt skrämmande hur man som du kan se dig som mer korrekt än någon som lever i detta varje dag.

Säger mer som dig som människa. Du kan ta dina siffror och ...

Jag kommer fortsätta se till de (enligt dig) obetydligt få foster som behöver leva efter en abort. Varken du eller jag kan säga om de är medvetna, känner smärta.

JAG anser att det är fel, både mot fostret, föräldrarna och vårdpersonal att abortera i så sena veckor utan att medicinsk indikation finns.

Det vi ser är så pass mycket mer betydelsefullt än dina siffror och din statistik någonsin kommer bli.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:56:36 följande:
    Fast det var ju inte det vi pratade om. Utan om att det finns foster som aborteras i veckor senare än 21+6 och alltså skulle ha en chans till överlevnad. Men detta finns ingenstans för det är ingenting man pratar om.

Dessutom är chanserna att få ett fullgott liv som född i v 23-24 betydligt större idag än för 20 år sedan. Den chansen är absolut inte obetydlig som den möjligtvis var när svensk abortlag grundades. Det finne helt klart anledning till att ifrågasätta den höga gränsen idag. Etiskt sett.
    Det är 50% som överlever vid vecka 23 för dessa är uppväxten svår eftersom de hamnar mellan stolarna och inte kan börja särskola eftersom de inte fullt upp uppfyller kraven men heller inte klarar av vanlig skola.
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:00:18 följande:
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?

Läs mina inlägg. Om mina erfarenheter inte duger för att få dig att tro på att det är som ts "tror" får du fortsätta leva i förnekelse.
    Tro det eller ej, men din erfarenhet räknas knappt alls i denna frågan. För att du sitter som anonym person online och skriver om dina erfarenheter - vi vet inte  vem du är, vi vet inte ens om det du säger är sant, vi vet inte om de ens är bm, vi vet inte om du överdriver - vi vet ingenting mer än vad du sagt. Det är inte trovärdig källa. Se mitt inlägg ovan, om ni skulle slå slag i saken ock faktiskt sammanställa era erfarenheter i en rapport, där ni är mer än en person, inte anonyma och faktiskt har dokumenterat det ni pratar om - då skulle jag gärna välkomna det som ytterligare underlag att utvärdera. Men inte under rådande omständigheter.

Så nej, dina erfarenheter duger då inte i jämförelse med faktiskt statistik och gedigna vetenskapliga studier. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 14:09:35 följande:

Det är 50% som överlever vid vecka 23 för dessa är uppväxten svår eftersom de hamnar mellan stolarna och inte kan börja särskola eftersom de inte fullt upp uppfyller kraven men heller inte klarar av vanlig skola.

Och det uttalandet baserar du på vad exakt?
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 14:07:47 följande:

Men som jag sagt flera gånger; om det är så läget är så är det väl upp till er att göra någon ändring för det. Då menar jag något annat än att sitta och kasta paj anonymt online. Om detta faktiskt händer i den utsträckning ni påstår, dokumentera det. Samla ihop material för evidens. Samla ihop er flera (mer än ni två som sitter och kommenterar konstant och ignorerar all fakta och statistik pga er "kliniska erfarenhet"). Kontakta forskare på ämnet som kan bidra med sitt utlåtande och kanske intresserade av att dra igång en ny rapport eller studie på det hela. Gör allt detta om det verkligen är så illa som ni påstår, försök bidra till förändring. Det är ett jävla jobb att göra (har själv skrivit både rapporter, studier och gjort utlåtanden för andras rapporter), men om det är något som man anser är viktigt så ser man till att det blir gjort. 

Jag har upprepat flertalet gånger att kommer ny forskning (eller teknologi) ut som kan förändra läget idag angående när vetenskapen anser ett foster vara livsdugligt, då omvärderar jag gladeligen min egen ståndpunkt och tror Sveriges lagväsen gör detsamma. Men varken jag eller lagväsendet kommer nog inte ta till sig vad två anonyma personer sitter och påstår online utan något mer belägg än att ni påstår att det är så.

Så min misstanke är att ni inte kommer göra allt detta jobb, dels för ni fortsätter ignorera statistiken - ni anser att man ska se bortom siffrorna. Förstår ni inte varför statistik och siffror är en viktig del i sådana här beslutstaganden så kommer ni inte ha en chans att påverka förändring för ingen kommer ta er seriöst. Jag gissar också att ni tycker det är rätt nice att kunna sitta anonymt online och diskutera och raljera utan att behöva bidra med mer evidens än ert ord, att göra detta på riktigt skulle innebära att faktiskt samla på allt material som evidens och inte bara säga "såhär är det". 

Så lågt.
  • blairw
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 14:09:35 följande:
    Det är 50% som överlever vid vecka 23 för dessa är uppväxten svår eftersom de hamnar mellan stolarna och inte kan börja särskola eftersom de inte fullt upp uppfyller kraven men heller inte klarar Nav vanlig skola.
    Nej, det är inte ens 50% som överlever i vecka 23, det är ca 15%. Och då räknar vi endast med de som överlever, det är inte ens en räkning på hur många som kan få allvarliga men pga så tidigt födda. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:08:27 följande:
    Det är rätt skrämmande hur man som du kan se dig som mer korrekt än någon som lever i detta varje dag.

Säger mer som dig som människa. Du kan ta dina siffror och ...

Jag kommer fortsätta se till de (enligt dig) obetydligt få foster som behöver leva efter en abort. Varken du eller jag kan säga om de är medvetna, känner smärta.

JAG anser att det är fel, både mot fostret, föräldrarna och vårdpersonal att abortera i så sena veckor utan att medicinsk indikation finns.

Det vi ser är så pass mycket mer betydelsefullt än dina siffror och din statistik någonsin kommer bli.
    Vad gör du  och dina arbetskamrater för att ändra på detta?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:00:18 följande:
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?

Läs mina inlägg. Om mina erfarenheter inte duger för att få dig att tro på att det är som ts "tror" får du fortsätta leva i förnekelse.
    Det finns alltså ingen fakta som stöder dina erfarenheter?

OK, då  vet jag det.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:07:08 följande:
    Min uppfattning är att ett liv som går att rädda och inte räddas är ett liv för mycket! Då kvittar det Hur det statistikt ser ut. Och de antal du kommer upp med baserad på statistik är skrämmande många. Hur kan det vara så svårt för dig att se? 45 st per år (tror att det var något sånt du kom fram till) är många liv. Ska vi låta 45 st dö årligen i bilolyckor bara för att de kanske kommer att belasta någon i deras närhet om de blir handikappade efter räddningsinsatsen?
    För du ser inte till helheten, det är problemet. Grundfrågan i svensk lag handlar om kvinnans rättighet vs. fostrets rättighet. De utgår alltså från NÄR fostret anses livsdugligt, det är inte förrän tidigast v.22, därav inga aborter godkänns efter v.21(6). Innan dess trumpar kvinnans rättigheter, för fostret är inte en juridisk person. Efter v.22 så trumpar fostrets rättighet till liv, för denne anses då vara en juridisk person. Rätt till liv trumpar rätt till att fatta egna beslut och rätt till sin egen kropp. 

Så det spelar ingen roll hur synd du, jag eller någon annan tycker det är om ett barn som kanske hade kunnat överlevt om den fick stanna i livmodern 1-2 veckor till (alltså, då skulle det vara försent för abort). För det är inte så svensk lagstiftning på abort ser ut. Vill vi ändra abortgränsen i Sverige måste vi ge tillräckliga bevis så det finna bra underlag för att säga "nej, livsdugligheten är faktiskt tidigare". 
Svar på tråden Sen abort?