• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:38:35 följande:
    Hur vet du det? Tror du att det dokumenteras någonstans att fostret som kom ut misstänks vara äldre än vad som ul visat? Nej såklart inte.

Det finns ingenstans! Det är bara vi som jobbar med det som ser det. Inte ens läkarna bryr sig för hur ska de kunna hantera att de daterat fostret fel? Bättre att ignorera och blunda för det.
    Det finns statistik på hur få av de riktigt förtidigt födda barnen som inte får livslånga svåra handikapp, det är nämligen väldigt få som klarar sig utan bra och utvecklas normalt.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:40:13 följande:

Då kan man ju fundera på varför det bara är barnmorskor som går till domstol för att de inte får jobb när de vägrar arbeta med sena aborter, varför är det inte en mängd SSK som går till domstol för att slippa sena aborter eller undersköterskor som vill undantas från att arbeta med sena aborter?

Varför går inte dessa olika arbetstagare samman och motionerar informerar riksdagen om hur deras arbetssituation ser ut.

Kanske för att som ssk har du hur många valmöjligheter som helst. Du behöver inte jobba på gyn. Som bm har man inte den möjligheten. Vill man (som många bm vill) jobba på förlossningen, måste man också vara beredd på att hantera aborterna.

Tror också att det beror mycket på att många äldre bm sluppit hantera denna biten då det hela tiden skötts av ssk. Men det börjar se annorlunda ut nu (i alla fall på min arbetsplats), då man börjat ta in fler och fler bm även på gyn. Det blir även fler och fler aborter som kommer in på förlossningen för smärtlindring.

Tror du inte på att ssk hanterar sena aborter kan du ju bara ringa närmsta kvinnokliniken och fråga?
  • Anonym (blomman)

Har inte läst alla inlägg.

Jag tycker det är skrämmande att vissa får göra abort så sent av så lösa anledningar. Det gör ont i mitt hjärta att läsa om sådant. Om barnet är oönskat finns det möjlighet att adoptera bort barnet efter förlossning.

Alla inom vården som får sitta med ett oönskat barn i famnen som kippar efter andan borde få medalj, personligen skulle jag aldrig klara detta.

• Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:40:13 följande:

Då kan man ju fundera på varför det bara är barnmorskor som går till domstol för att de inte får jobb när de vägrar arbeta med sena aborter, varför är det inte en mängd SSK som går till domstol för att slippa sena aborter eller undersköterskor som vill undantas från att arbeta med sena aborter?

Varför går inte dessa olika arbetstagare samman och motionerar informerar riksdagen om hur deras arbetssituation ser ut.

Tror också att det har att göra med att man som bm är så inriktad på att göra allt i sin makt för att få ut ett friskt och välmående barn. Det är otroliga kontraster mellan en normal förlossning och en sen abort.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:50:36 följande:
    Tror också att det har att göra med att man som bm är så inriktad på att göra allt i sin makt för att få ut ett friskt och välmående barn. Det är otroliga kontraster mellan en normal förlossning och en sen abort.
    Då är det heller inte ok med sena aborter pga. fosterskador där barnet kan överleva och kräva assistenter dygnet runt under hela sitt, liv för dessa barn kan ju också tas om hand av socialtjänsten precis som de oönskade som föds av som trots sociala skäl inte ska kunna få en sen abort.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 13:47:39 följande:

Det finns statistik på hur få av de riktigt förtidigt födda barnen som inte får livslånga svåra handikapp, det är nämligen väldigt få som klarar sig utan bra och utvecklas normalt.

Fast det var ju inte det vi pratade om. Utan om att det finns foster som aborteras i veckor senare än 21+6 och alltså skulle ha en chans till överlevnad. Men detta finns ingenstans för det är ingenting man pratar om.

Dessutom är chanserna att få ett fullgott liv som född i v 23-24 betydligt större idag än för 20 år sedan. Den chansen är absolut inte obetydlig som den möjligtvis var när svensk abortlag grundades. Det finne helt klart anledning till att ifrågasätta den höga gränsen idag. Etiskt sett.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:16:09 följande:
    Läs tråden så får du din fakta. Tror du inte på vad som skrivs kan du ju fortsätta leva i den tron.
    Då kan du ju ta fram fakta som visar vad TS tror.

I vilket inlägg står det?
  • blairw
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:13:17 följande:
    Du tror? Men du vet inte, men du vill gärna sprida det.

Var finns fakta som stöder det du skriver här?

Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:16:09 följande:
    Läs tråden så får du din fakta. Tror du inte på vad som skrivs kan du ju fortsätta leva i den tron.
    Lena, ja - dessa ("B", "turnadot", "TS" mfl.) de tror väldigt mycket men har inte mer än "sin egen känsla" eller sin egen erfarenhet att gå på (och just det, artiklar från Pingstkyrkans egna tidning) att backa upp vad de tror på. 

Däremot finns det fakta och siffror, som jag har postat flera gånger. Om du vill läsa de utan att bläddra igenom 20 sidor kan du trycka på "visa endast" under mitt debattnamn. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 13:56:37 följande:

Läs mina inlägg. Om mina erfarenheter inte duger för att få dig att tro på att det är som ts "tror" får du fortsätta leva i förnekelse.
  • Anonym (Ts)
    blairw skrev 2016-12-04 13:43:00 följande:

Om du/ ni inte förstår varför det är viktigt att prata om den faktiska proportionen av sena aborter med sociala problem som skäl i en tråd där en stor del av diskussionen surrat kring mängden och förekomsten av sena aborter som inte är pga fosterskador och dyl., då kan jag tyvärr nog inte hjälpa er mer. Får föreslå att ta en grundkurs i gärna både statistik, retorik samt logik. 

Min uppfattning är att ett liv som går att rädda och inte räddas är ett liv för mycket! Då kvittar det Hur det statistikt ser ut. Och de antal du kommer upp med baserad på statistik är skrämmande många. Hur kan det vara så svårt för dig att se? 45 st per år (tror att det var något sånt du kom fram till) är många liv. Ska vi låta 45 st dö årligen i bilolyckor bara för att de kanske kommer att belasta någon i deras närhet om de blir handikappade efter räddningsinsatsen?
Svar på tråden Sen abort?