• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 14:26:57 följande:

Nej, det är det verkligen inte. Som utomstående är allt jag har att förlita mig på

1. vetenskapliga studier

2. statistiska rapporter

3. att de i yrket gör sitt jobb och slår larm om punk 1 och 2 inte alls går ihop med verkligheten

Du fortsätter prata om din erfarenhet. Jag säger inte att du ljuger, men jag har inga belägg för att tro på dig eller behandla det du säger som lika värdefullt som vetenskapliga studier och statiska rapporter. Du är anonym online. Jag vet inte vem du är, jag vet inte vad din utbildning är, jag vet inte om du ens är en bm eller i vården, jag vet inte om du faktiskt har de erfarenheter du säger, jag vet inte om det du säger faktiskt händer så ofta som du påstår osv. Som en logisk och ansvarsfull människa kan jag omöjligen ge vad du säger lika mycket vikt som en vetenskaplig studie eller statistik rapport där vilka som är ansvariga för utgivningen är offentligt, hur de samlade ihop materialet är offentligt, vad som inkluderades och vad som exkluderades är offentligt, vad datan faktiskt var är offentligt, vad resultatet var är offentligt osv. 

Det vore helt sinnesjukt om vi, jag som privatperson och framförallt svensk lagväsen, skulle behandla din anonyma berättelse online som likvärdigt med vetenskapliga studier och statistiska rapporter. 

Som sagt, ser mer än gärna att du och dina kollegor tar ert ansvar och slår larm eller går ihop och samarbetar för att få fram en riktig rapport på detta, men det verkar ju inte hända då du anser att det på något sätt är mitt ansvar (???). 

Men du. Överdrivet du inte nu? Jag har bara sagt hur det går till. Inget mer.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:11:14 följande:
    Och det uttalandet baserar du på vad exakt?
    Olof Lagercranz och hans forskning.
  • Anonym (Ts)
    blairw skrev 2016-12-04 14:26:57 följande:

Nej, det är det verkligen inte. Som utomstående är allt jag har att förlita mig på

1. vetenskapliga studier

2. statistiska rapporter

3. att de i yrket gör sitt jobb och slår larm om punk 1 och 2 inte alls går ihop med verkligheten

Du fortsätter prata om din erfarenhet. Jag säger inte att du ljuger, men jag har inga belägg för att tro på dig eller behandla det du säger som lika värdefullt som vetenskapliga studier och statiska rapporter. Du är anonym online. Jag vet inte vem du är, jag vet inte vad din utbildning är, jag vet inte om du ens är en bm eller i vården, jag vet inte om du faktiskt har de erfarenheter du säger, jag vet inte om det du säger faktiskt händer så ofta som du påstår osv. Som en logisk och ansvarsfull människa kan jag omöjligen ge vad du säger lika mycket vikt som en vetenskaplig studie eller statistik rapport där vilka som är ansvariga för utgivningen är offentligt, hur de samlade ihop materialet är offentligt, vad som inkluderades och vad som exkluderades är offentligt, vad datan faktiskt var är offentligt, vad resultatet var är offentligt osv. 

Det vore helt sinnesjukt om vi, jag som privatperson och framförallt svensk lagväsen, skulle behandla din anonyma berättelse online som likvärdigt med vetenskapliga studier och statistiska rapporter. 

Som sagt, ser mer än gärna att du och dina kollegor tar ert ansvar och slår larm eller går ihop och samarbetar för att få fram en riktig rapport på detta, men det verkar ju inte hända då du anser att det på något sätt är mitt ansvar (???). 

Vem har sagt att du behöver tro på det någon säger mer än på en vetenskaplig artikel? Vad får dig att tro att just din åsikt i någonting är av betydelse för någon annan? Ditt "raljerande" kommer du inte så långt med i mina ögon.
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:29:45 följande:
    Hur överdriver jag? 

Jag har backat upp allt jag skrivit med vetenskapliga studier eller statistiska rapporter. Jag har gång på gång sagt att jag är mer än öppen för mer forskning på området och gärna omvärderar min ståndpunkt om det finns tillräckligt bra med bevis för det. Jag har också sagt att jag mer än gärna ser att ni som bms som anser att läget idag är dåligt går ihop och dokumenterar det och presenterar det som en gedigen rapport. 

Till svar på allt detta har jag fått argument som helt saknat backning av vetenskapliga studier eller statistiska rapporter, istället anser ni att jag ska ta er för ert ord helt anonymt online. Jag har fått höra att det inte BEHÖVS mer forskning på området. Jag har fått höra att det är mitt ansvar att inte lita på mina källor pga vad ni säger. 

Men okej, jag överdriver? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 14:33:00 följande:

Men lilla du, han dog 2002. Du tror inte forskningen och vården har utvecklats sen dess?
  • Anonym (anonym)
    Du vill bara berätta hur det går till och vill att reglerna ska ändras men du är inte villig att belägga fakta till berörda instanser för att reglerna ska förändras?
  • Anonym (anonym)
    Det är alltså egen känsla som ska stifta lagar inte belagda vetenskapliga fakta.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:33:01 följande:
    Vem har sagt att du behöver tro på det någon säger mer än på en vetenskaplig artikel? Vad får dig att tro att just din åsikt i någonting är av betydelse för någon annan? Ditt "raljerande" kommer du inte så långt med i mina ögon.
    Du har inte läst varken inläggen jag citerade eller vad jag egentligen skriver.

Det handlar inte om MIN åsikt. Det är inte MIN åsikt som är av betydelse för någon annan. Men jag säger att vad "B" skriver inte kommer påverka min åsikt, eller svensk lagväsen. För någons anonyma kommentarer online väger noll i jämförelse med det bevis vi redan har. 

Det har inget att göra med att min åsikt är av större betydelse, men att min åsikt (som utomstående dessutom) är baserad på den forskning och den statistik som finns tillgänglig. Jag kan inte och kommer inte basera min åsikt på vad någon skriver online utan någon backning mer än "sin egen erfarenhet". 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 14:33:00 följande:

Han var ju inte ens läkare!
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 14:40:20 följande:
    Han var ju inte ens läkare!
    Är du det?  
Svar på tråden Sen abort?