Anonym (B) skrev 2016-12-04 14:19:21 följande:
Det är mer ditt ansvar som helt utomstående att inte sitta och förneka hur det går till. Du vet ju inte. Det enda du är bra på är att svänga dig med fina ord och statistik som för dig endast är siffror. För mig är dessa siffror potentiella liv, barn.
Själv skulle jag aldrig sitta och säga att någon ljuger.. I ett ämne jag inte har någon erfarenhet av.
Jag gör mitt jobb. Vissa dagar är tuffare än andra. Har ingen mer avsikt än att upplysa personer som du, som inte har en aning om hur det går till i praktiken, som sitter och skriver på fotum att "så går det minsann inte till".
Jag har arbetskamrater som fått gå pga att de protesterar mot hur en del sena aborter går till.
Nej, det är det verkligen inte. Som utomstående är allt jag har att förlita mig på
1. vetenskapliga studier
2. statistiska rapporter
3. att de i yrket gör sitt jobb och slår larm om punk 1 och 2 inte alls går ihop med verkligheten
Du fortsätter prata om din erfarenhet. Jag säger inte att du ljuger, men jag har inga belägg för att tro på dig eller behandla det du säger som lika värdefullt som vetenskapliga studier och statiska rapporter. Du är anonym online. Jag vet inte vem du är, jag vet inte vad din utbildning är, jag vet inte om du ens är en bm eller i vården, jag vet inte om du faktiskt har de erfarenheter du säger, jag vet inte om det du säger faktiskt händer så ofta som du påstår osv. Som en logisk och ansvarsfull människa kan jag omöjligen ge vad du säger lika mycket vikt som en vetenskaplig studie eller statistik rapport där vilka som är ansvariga för utgivningen är offentligt, hur de samlade ihop materialet är offentligt, vad som inkluderades och vad som exkluderades är offentligt, vad datan faktiskt var är offentligt, vad resultatet var är offentligt osv.
Det vore helt sinnesjukt om vi, jag som privatperson och framförallt svensk lagväsen, skulle behandla din anonyma berättelse online som likvärdigt med vetenskapliga studier och statistiska rapporter.
Som sagt, ser mer än gärna att du och dina kollegor tar ert ansvar och slår larm eller går ihop och samarbetar för att få fram en riktig rapport på detta, men det verkar ju inte hända då du anser att det på något sätt är mitt ansvar (???).