• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:33:15 följande:
    Är det verkligen så svårt att förstå att vissa ser det absurda i att rädda ett barn fött i v.22 medan andra väljer att avsluta ett liv i v.22? Hur kan det vara svårt att ta till sig det? Svart på vitt kan ett barn född iväg. 22 överleva så varför tillåts foster aborteras i samma vecka?

Ska vi inte rädda en 89 åring utan släkt som får en stroke för att denne kan komma att belasta välfärden då den riskerar att få handikapp och ingen anhörig kan ta hand om hen?

Det är ju argumentet många har för att inte rädda ett barn fött i v.22.
    Svarade nyss på ditt tidigare inlägg, tror det till viss del tar upp vad du skriver om här. 

Men nej, jag har inte svårt att se det. Jag skrev ju precis att jag förstår de som känner så, men jag säger bara att det är inte tillräckligt för att ändra på lagen. Det är allt. 

Ett barn fött i v.22 har en minimal chans att överleva, den är nära 0 alltså. Men ingen abort godkänns i vecka 22 heller. Sista dagen för att ansöka om abort är 21(6). Sen kan aborten kanske inte avslutas förrän efter 21(6), men aborten är redan påbörjad innan v.22. 

Skillnaden med 89-åringen i ditt exempel är att den är en juridisk person enligt svensk lag och därav erhåller alla rättigheter som kommer med det. Dennes överlevnad är heller inte på bekostnad av en annan människa. Ett bättre exempel hade vart om vi kan tvinga människor till att donera delar av sina organ för att rädda en annan person. För det är också en fråga om en persons rättighet till autonomi och sin egen kropp vs. en persons rättighet till liv. 

Igen, du missar grundproblemet svensk lag utgår ifrån; när blir man en juridisk person? När trumpar en människas rätt till liv en annan människas rätt till autonomi? 
  • Anonym (Ts)
    blairw skrev 2016-12-04 16:40:11 följande:

Svarade nyss på ditt tidigare inlägg, tror det till viss del tar upp vad du skriver om här. 

Men nej, jag har inte svårt att se det. Jag skrev ju precis att jag förstår de som känner så, men jag säger bara att det är inte tillräckligt för att ändra på lagen. Det är allt. 

Ett barn fött i v.22 har en minimal chans att överleva, den är nära 0 alltså. Men ingen abort godkänns i vecka 22 heller. Sista dagen för att ansöka om abort är 21(6). Sen kan aborten kanske inte avslutas förrän efter 21(6), men aborten är redan påbörjad innan v.22. 

Skillnaden med 89-åringen i ditt exempel är att den är en juridisk person enligt svensk lag och därav erhåller alla rättigheter som kommer med det. Dennes överlevnad är heller inte på bekostnad av en annan människa. Ett bättre exempel hade vart om vi kan tvinga människor till att donera delar av sina organ för att rädda en annan person. För det är också en fråga om en persons rättighet till autonomi och sin egen kropp vs. en persons rättighet till liv. 

Igen, du missar grundproblemet svensk lag utgår ifrån; när blir man en juridisk person? När trumpar en människas rätt till liv en annan människas rätt till autonomi? 

Jag "missar" ingenting! Jag håller helt enkelt inte med och ser inte logiken i att rädda en individ när vi samtidigt dödar en annan. Lagen är skev.
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:37:48 följande:
    Du tror på allvar att Du kan informera Mig om hur viktig varje vecka i magen är? Vad får dig att tro att jag inte vet det?

Du har fortfarande inte insett att en påbörjat abort i v.21+6 inte är en avslutad abort i v.21+6!
    Ptja, vad du själv skriver är vad som får mig att tro att du inte vet det. 

Jo, det har jag redan tagit upp. Men det spelar ingen roll, för aborten är redan påbörjad i 21(6), pga att den som var gravid inte ville ha barn och när den blev beviljad abort så var fortfarande fostret inte en juridisk person i lagens mening. Därav trumpar den gravidas rättighet till autonomi. När aborten påbörjats så har den påbörjats, då är fostret redan aborterat - även om aborten inte ännu är slutförd.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:39:03 följande:

Mitt barn Är fullt friskt!

Svara på det andra då
  • Anonym (B)
    blairw skrev 2016-12-04 16:33:23 följande:

Igen, det är enorm skillnad på varje vecka i denna tidsperiod. Inann v.23 är chansen för överlevnad nära 0%. I v.23 har de som föds en chans på ca 15% att överleva. Endast överleva, att födas så tidigt innebär också risker för allvarliga bestående men, alla som överlever kommer inte vara fullt friska. I v.24 har chansen för överlevnad ökat till 55%. Det är alltså en betydande skillnad. Att det finns de som överlevt i v.22 gör det inte statistiskt troligt att en född i v.22 kommer överleva. De som gör det är så få att det inte påverkat statistiken speciellt.

Men det är också pga den lilla pyttechansen att Socialstyrelsen inte godkänner aborter efter v.21(6). Så om du säger att det är för högt, pga att ditt barn föddes i v.23 och överlevde - så är det inte ett särskilt bra argument för att sänka abortgränsen då den redan ligger under v.23, till och  med under v.22.

Dina siffror stämmer inte. Enl en studie i läkartidningen är ettårsöverlevnaden för barn födda i v 23 hela 52%.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2016-12-04 16:45:44 följande:

Svara på det andra då

Googla
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:42:56 följande:
    Jag "missar" ingenting! Jag håller helt enkelt inte med och ser inte logiken i att rädda en individ när vi samtidigt dödar en annan. Lagen är skev.
    Och det är helt okej att inte hålla med, du kanske anser att livsdugligheten är tidigare. Det finns BMs som kommenterat här inne som verkar anse det. Och jag köper det, det är helt i sin ordning. Men för tjugoelfte gången, lagen kan inte, ska inte, får inte basera sitt beslut på att ni inte håller med.

Därav uppmanade jag dessa två BMs att slå larm om det, att agera. Om det verkar vara så i deras tycke att livsdugligheten är tidigare än vad svensk abortlag och vetenskapen anser, då är det av absolut vikt att ta upp det. Men inte i ett anonymt onlineforum. Ta upp det med etiska nämnden, ta upp det med andra BMs, samla material, dokumentera vad som händer - ge något underlag att stå på för att kunna omvärdera beslutet eller åtminstone sporra nya studier.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 16:46:20 följande:

Dina siffror stämmer inte. Enl en studie i läkartidningen är ettårsöverlevnaden för barn födda i v 23 hela 52%.

Hon har väl gammal statistik.

Inte direkt otippat.
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 16:46:20 följande:
    Du får hemskt gärna länka till den eller iallafall ge namnet på studien. Lägg också märke till "ettårsöverlevnaden", det innebär i praktiken att många av dessa var bebisar med såpass grava skador att de inte kunde överleva särskilt längre, då överlevndadsstatistiken som jag refererade till inte bara kollar efter ett år. 

Men oavsett, det finns olika siffror på det jag hänvisade till också, dock inte extremt varierande, utan handlar om skillnad på några få procent. Finns t.ex. en annan som säger 17% överlevnad i v.23, men endast 39% chans i v.24.

Här har du några exempel på vart du kan hitta info om detta:

Bliss.org.ukStatistics. Available at: https://www.bliss.org.uk/pages/category/statistics

March of Dimes, "Fact Sheet: Preterm Birth." Quick Reference: Fact Sheets October 2013.

National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Preterm labour and birth. London: NICE, 2013.

Tyson, Jon E., Nehal A. Parikh, John Langer, Charles Green, and Rosemary D. Higgins, "Intensive Care for Extreme Prematurity ? Moving beyond Gestational Age." New England Journal of Medicine 17 Apr 2008.

Quint Boenker Preemie Survival Foundation, "Premature Birth Statistics." 

• blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 16:49:15 följande:
    Hon har väl gammal statistik.

Inte direkt otippat.
    Du kan se mitt svar ovan. Men nej, det är inte gammal statistik. Men det är en betydande skillnad på statistik över överlevnad inom ett år från födsel och överlevnadsstatistik överlag. Sen vill jag också gärna veta vilken studie "B" refererade till och läsa den själv för att se exakt vad de sa. 
Svar på tråden Sen abort?