• Anonym (Kalla fötter)

När maken inte är pappan

För att göra en lång historia kort, min man och jag försökte länge få barn utan resultat. Jag kände på mig att felet låg hos min man, jag kände mig fertil och och gjorde en abort i ungdomen. Maken är den sorglösa typen, blir det barn så blir det, annars går det bra utan. Någon utredning var han inte intresserad av. Medan barn har blivit allt viktigare för mig allt eftersom åren gått. Så jag tog saken i egna händer och lät en annan man "betäcka" mig, med resultat att jag genast blev gravid. Min man vet inget. Vår underbara dotter föddes i augusti och jag såg henne i första hand som "min" dotter, men maken har blivit en mer närvarande och engagerad pappa än jag väntade mig. Hon är hans ögonsten.

Nu är jag föräldraledig, har tid att tänka och samvetet har hunnit ifatt mig. Jag tänker inte berätta sanningen och är inställd på att leva med en lögn restan av livet. Men jag undrar, finns det några andra i samma situation vars barn har fel fäder och där maken/sambon inget vet? Hur fungerar det att leva med den vetskapen? Letar ni i hemlighet efter tecken från den andre, i utseende eller beteende? Är ni rädda för att bli avslöjade? Tänker ni berätta för barnet när hen blir vuxen eller skriva ner något i "öppnas efter min död"?
    Påhopp tillför inget, jag är väl medveten om vilket gigantiskt svek jag utsatt min älskade man för.
  • Svar på tråden När maken inte är pappan
  • EnAnonumius
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 17:39:38 följande:
    För att göra en lång historia kort, min man och jag försökte länge få barn utan resultat. Jag kände på mig att felet låg hos min man, jag kände mig fertil och och gjorde en abort i ungdomen. Maken är den sorglösa typen, blir det barn så blir det, annars går det bra utan. Någon utredning var han inte intresserad av. Medan barn har blivit allt viktigare för mig allt eftersom åren gått. Så jag tog saken i egna händer och lät en annan man "betäcka" mig, med resultat att jag genast blev gravid. Min man vet inget. Vår underbara dotter föddes i augusti och jag såg henne i första hand som "min" dotter, men maken har blivit en mer närvarande och engagerad pappa än jag väntade mig. Hon är hans ögonsten.

Nu är jag föräldraledig, har tid att tänka och samvetet har hunnit ifatt mig. Jag tänker inte berätta sanningen och är inställd på att leva med en lögn restan av livet. Men jag undrar, finns det några andra i samma situation vars barn har fel fäder och där maken/sambon inget vet? Hur fungerar det att leva med den vetskapen? Letar ni i hemlighet efter tecken från den andre, i utseende eller beteende? Är ni rädda för att bli avslöjade? Tänker ni berätta för barnet när hen blir vuxen eller skriva ner något i "öppnas efter min död"?
    Påhopp tillför inget, jag är väl medveten om vilket gigantiskt svek jag utsatt min älskade man för.
    Och här kom ett riktigt bra exempel på varför man borde har lagfest med obligatoriskt  DNA-test på nyfödda och männen oavsett om kvinna är gift eller inte.

Jag säger INTE detta för "mannens skull" utan jag anser detta för _BARNETS skull_ att det borde vara obligatoriskt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (34)
    Anonym (Säg inget) skrev 2016-12-13 23:02:53 följande:

Men givetvis berättar man inget för den biologiska pappan heller...vadfan?...duh?

Fast nu vet ju den biologiska pappan! Ts skrev tidigare:

"Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 18:54:40 följande:

Nej jag svek inte den riktiga pappan. Han var med på att bli spermadonator (genom naturmetoden), jag sa precis som det var. Han är en bekant från min hemstad, vi var vänner och klasskamrater men vi har aldrig haft ett förhållande. Orsaken till att jag valde att fråga honom är att han dels är lik min man till utseendet, dels litar jag på honom till 100% att han kan hålla tyst. Jag litar mer på honom än på mig själv i det fallet..."
  • Anonym (34)
    Anonym (....) skrev 2016-12-13 23:09:23 följande:

Hennes man har aldrig sagt att han inte vill ha barn... Och nej, ts tvingar honom inte att vara pappa.

Fast har ts "mam" sagt att han vill ha någon annans barn? Det finns ju människor som exempelvis inte adopterar vid barnlöshet.

Klart hon gör! Han vet ju inte sanningen!
  • city cat

Det finns ytterligare en aspekt som inte avhandlats nämnvärt.

TS har ju antytt att hon kommer låtsas som att hon och mannen inte kan få fler barn.
    Men om "spermadonatorn" skaffar fler barn? 
    Förutom sveket och lögnerna är TS alltså beredd att beröva sin dotter eventuella syskon. 

Dessutom tillkommer den juridiska aspekten om rätten till arv efter biologiska föräldrar.

S som i kanelbulle
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 20:02:16 följande:
    Jag kände mig obekväm och osäker på den metoden och trodde att chansen att bli gravid var större på det vanliga sättet. Eftersom jag aldrig tänkt berätta så kvittar det tyckte jag.
    Svår fråga TS. Din man älskar barnet vilket är jätte bra. Men hur skulle deras relation se ut efter det att sanningen kom ut? Skulle han ta avstånd då? Sen den biologiska pappan. Han kanske inte bryr sig nu men tänk om han kommer om 10år och kräver att få träffa sin dotter. Vad gör du då? Hela flickans värld kommer ju att bli raserad. Oavsett hur så kommer det att komma tillbaka och bita dig i rumpan.Jag tycker inte att denna lögn är rätt men samtidigt tycker jag inte heller att flickan ska stå utan en  pappa om hon inte behöver. Men samtidigt så behöver ju din man vara pappa på sina villkor. Tänk vilken sorg att få reda på att den man älskar mest av allt inte är sin egna. Man vill ju tro att det egentligen inte spelar någon roll så länge man ser barnet som sitt, men det är skillnad på att adoptera och bli lurad.
  • MeandHim

Svek mot din man, absolut!
    Men är det inte lika stort svek mot din dotter?!

• halla16

Kan inte tycka att det är något jätteproblem. Pappan är ju pappa, biologiska pappan är lite dna, skit i honom. Det är ändå byn som gör barnet till den hon blir.
    Vad katten spelar det biologiska för roll om inte för sjukdomar?

Men kan bli roliga situationer med blodgrupper och ögonfärg osv som inte går att få mellan föräldrarna :)

• AbbyTheTabby
    Anonym (Du är så körd) skrev 2016-12-13 18:23:24 följande:
    Så tragiskt! Det borde lagstadgas att alla nyfödda ska DNA-testas för att fastslå faderskap istället för att bara lita på moderns ord. Herregud, hur kan man göra så mot sitt barn?
    Jaha, så för att en mindre grupp kvinnor är otrogna och får barn med andra än sin partner ska samtliga kvinnor misstänkliggöras? Varför ska skattebetalarna behöva betala för att folk inte kan lita på varandra?

Det finns både män och kvinnor som anser att det skulle vara kränkande med obligatoriska DNA-tester på BB. Folk får gärna testa om de känner sig osäkra på sin kvinnas trohet, men då kan man gott betala själv.

TS: Som så många andra skrivit har du svikit både din man, din dotter samt dotterns biologiska far. Det du har gjort är något vedervärdigt. Inget påhopp, konstaterar bara fakta.
    En hund har ägare, en katt har personal.
  • Jahappvaddetsmart
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 18:54:40 följande:

Nej jag svek inte den riktiga pappan. Han var med på att bli spermadonator (genom naturmetoden), jag sa precis som det var. Han är en bekant från min hemstad, vi var vänner och klasskamrater men vi har aldrig haft ett förhållande. Orsaken till att jag valde att fråga honom är att han dels är lik min man till utseendet, dels litar jag på honom till 100% att han kan hålla tyst. Jag litar mer på honom än på mig själv i det fallet...

Du kan lita på honom till 100% ?

Vad vet du om framtiden? Tänkt på att folk förändras?

Tänkt på att folk går igenom kriser?

Skulle det inte varit betydligt vattentätare om du raggat upp någon pappaliknande på krogen?

(Helt fantastiskt hur långt folk tänker innan handling)
  • Anonym (egoist)

Du är ju en extremt egoistisk människa. Både mot din man och ditt barn.

Din lögn kommer inte hålla, det kommer fram för eller senare. Lycka till. 

Svar på tråden När maken inte är pappan