• Anonym (Kalla fötter)

När maken inte är pappan

För att göra en lång historia kort, min man och jag försökte länge få barn utan resultat. Jag kände på mig att felet låg hos min man, jag kände mig fertil och och gjorde en abort i ungdomen. Maken är den sorglösa typen, blir det barn så blir det, annars går det bra utan. Någon utredning var han inte intresserad av. Medan barn har blivit allt viktigare för mig allt eftersom åren gått. Så jag tog saken i egna händer och lät en annan man "betäcka" mig, med resultat att jag genast blev gravid. Min man vet inget. Vår underbara dotter föddes i augusti och jag såg henne i första hand som "min" dotter, men maken har blivit en mer närvarande och engagerad pappa än jag väntade mig. Hon är hans ögonsten.

Nu är jag föräldraledig, har tid att tänka och samvetet har hunnit ifatt mig. Jag tänker inte berätta sanningen och är inställd på att leva med en lögn restan av livet. Men jag undrar, finns det några andra i samma situation vars barn har fel fäder och där maken/sambon inget vet? Hur fungerar det att leva med den vetskapen? Letar ni i hemlighet efter tecken från den andre, i utseende eller beteende? Är ni rädda för att bli avslöjade? Tänker ni berätta för barnet när hen blir vuxen eller skriva ner något i "öppnas efter min död"?
    Påhopp tillför inget, jag är väl medveten om vilket gigantiskt svek jag utsatt min älskade man för.
  • Svar på tråden När maken inte är pappan
  • Anonym (Säg inget)

Säg inget och ta hemligheten med dig i graven. Visst om ungen behöver en njure eller något måste du erkänna, men det händer sannolikt inte. Varken unge eller "pappa" gynnas annars av att du berättar. Att ha dåligt samvete är lätt att bära i jämförelse med vad som skulle kunna hända om det kom fram. 

• Anonym (Moi)
    taquine skrev 2016-12-13 20:09:43 följande:
    En adoptivpappa vet ju att han inte är den biologiska pappan, ts man tror ju han är det, det är det fula att ts gått bakom ryggen på honom i denna smutsiga historia. 

Fattar inte öht.man kan leva med en sådan lögn.
    Jo det är sant. Men allt har två sidor så även denna historia. Ts tilltag var kanske det som gjorde att ts man fick möjligheten att få bli pappa. Vem vet om han någonsin fått den chansen om inte. Rätt var det kanske inte, men det finns inget som säger at han skulle varit lyckligare som barnlös heller. Han kanske aldrig hade blivit far om inte...
  • Anonym (Moi)
    Anonym (Du är så körd) skrev 2016-12-13 20:19:38 följande:
    Vet inte du vad en adoption är?
    Varför skulle jag inte veta det?
  • Anonym (34)
    Anonym (Moi) skrev 2016-12-13 20:27:58 följande:

Jo det är sant. Men allt har två sidor så även denna historia. Ts tilltag var kanske det som gjorde att ts man fick möjligheten att få bli pappa. Vem vet om han någonsin fått den chansen om inte. Rätt var det kanske inte, men det finns inget som säger at han skulle varit lyckligare som barnlös heller. Han kanske aldrig hade blivit far om inte...

Nä nu hade han ju inget val än att leva med det enorma sveket... det har inte två sidor. I detta fall är det ganska svart eller vitt faktiskt. Du hade säkert varit lyckligare i att leva i en lögn. Men de flesta är det inte.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att den ts var otrogen med kommer meddela detta snart. För vem vet han kanske oxå vill ha kontakt med barnet framöver ;) men då kan ju alla tre bli en stor lycklig familj som den andra sidan av historien!
  • Anonym (34)
    Anonym (Moi) skrev 2016-12-13 20:28:41 följande:

Varför skulle jag inte veta det?

För att din kommentar visar att du är helt okunnig på frågan?
  • Anonym (Moi)
    Anonym (34) skrev 2016-12-13 20:11:42 följande:
    En adoptivpappahar ju själv ha gjort valet att vara det och är medveten om det. Ts har aldrig låtit sin "man" göra det valet. Hon har svikit och varit otrogen. Tycker det är en väldigt märkligt gemförelse. Den ändå hon bryr sig om är sig själv, varken barn eller den stackars mannen. Fast vissa människor tycker ju otrohet och lögner är något vackert förstås ;)
    Några som tycker otrohet är vackert har jag aldrig  träffat på. Jag gissar att vi inte rör oss i samma kretsar...

Vad ts har gjort har inget att göra med om ts man är pappa eller inte till barnet. Det är två skilda saker.Tar han barnet till sej och uppfostrar det som sitt är han naturligtvis barnets far. Ponera att han aldrig får veta att han inte är biologisk pappa men ändå älskar barnet som sitt eget, är han enligt dej inte pappa då?
  • Anonym (Du är så körd)
    Anonym (Moi) skrev 2016-12-13 20:25:03 följande:

Det är inte MIN lögn och jag tvingar inte någon till något. Var och en gör precis det som själva vill.

Gissar att du har rätt stora problem som ser dej tvungen att kasta elaka förbannelse över för dej helt okända personer men för all del jag bjuder på den.

Den förbannelsen har du dragit på dig själv. Typiskt lögnare att skylla på andra.
  • dagg88
    Anonym (Säg inget) skrev 2016-12-13 20:27:00 följande:

Säg inget och ta hemligheten med dig i graven. Visst om ungen behöver en njure eller något måste du erkänna, men det händer sannolikt inte. Varken unge eller "pappa" gynnas annars av att du berättar. Att ha dåligt samvete är lätt att bära i jämförelse med vad som skulle kunna hända om det kom fram. 

Fast har man ett hjärta så kan samvete ta livet av folk. Ingen lätt hemlighet att bära med sig till graven.... hela livet blir ju falskt för alla.
  • Anonym (Moi)
    Anonym (34) skrev 2016-12-13 20:33:00 följande:
    För att din kommentar visar att du är helt okunnig på frågan?
    Utveckla!
  • Anonym (34)
    Anonym (Moi) skrev 2016-12-13 20:33:03 följande:

Några som tycker otrohet är vackert har jag aldrig  träffat på. Jag gissar att vi inte rör oss i samma kretsar...

Vad ts har gjort har inget att göra med om ts man är pappa eller inte till barnet. Det är två skilda saker.Tar han barnet till sej och uppfostrar det som sitt är han naturligtvis barnets far. Ponera att han aldrig får veta att han inte är biologisk pappa men ändå älskar barnet som sitt eget, är han enligt dej inte pappa då?

Nej det är han inte för han har inte haft valet. Så nej han kommer aldrig bli pappa till detta barn om ts inte berättar, hela barnets liv kommer vara en lögn och även för ts "man".
Svar på tråden När maken inte är pappan