• Anonym (Kalla fötter)

När maken inte är pappan

För att göra en lång historia kort, min man och jag försökte länge få barn utan resultat. Jag kände på mig att felet låg hos min man, jag kände mig fertil och och gjorde en abort i ungdomen. Maken är den sorglösa typen, blir det barn så blir det, annars går det bra utan. Någon utredning var han inte intresserad av. Medan barn har blivit allt viktigare för mig allt eftersom åren gått. Så jag tog saken i egna händer och lät en annan man "betäcka" mig, med resultat att jag genast blev gravid. Min man vet inget. Vår underbara dotter föddes i augusti och jag såg henne i första hand som "min" dotter, men maken har blivit en mer närvarande och engagerad pappa än jag väntade mig. Hon är hans ögonsten.

Nu är jag föräldraledig, har tid att tänka och samvetet har hunnit ifatt mig. Jag tänker inte berätta sanningen och är inställd på att leva med en lögn restan av livet. Men jag undrar, finns det några andra i samma situation vars barn har fel fäder och där maken/sambon inget vet? Hur fungerar det att leva med den vetskapen? Letar ni i hemlighet efter tecken från den andre, i utseende eller beteende? Är ni rädda för att bli avslöjade? Tänker ni berätta för barnet när hen blir vuxen eller skriva ner något i "öppnas efter min död"?
    Påhopp tillför inget, jag är väl medveten om vilket gigantiskt svek jag utsatt min älskade man för.
  • Svar på tråden När maken inte är pappan
  • Anonym (.l,km)

En stilla undran bara; varför inte göra en heminsemination om du nu ville bli gravid så gärna? Varför svika dubbelt?
    Varför insisterade du inte på en utredning när tiden gick?

Jag talade om för mina barns pappa att jag aldrig ville leva utan barn. Biologiska eller inte och om han inte ville ha några efter ett antal år tänkte jag göra en insemination så fick han välja om han skulle stanna eller gå.

• Anonym (Kalla fötter)
    Anonym (Moi) skrev 2016-12-13 19:17:39 följande:
    Som motvikt till alla andra, jag tycker det du gjort inte är så hemskt. Alternativet hade ju annars enbart kunna vara att barnet inte fanns. Jag vet inte varför man till varje pris måste trycka upp sanningen i allas ansikten. Du är barnets mamma, din man är barnets pappa. Inte genetiskt förvisso men pappa är han. Ingen mår bättre av att sanningen, mer än möjligen du som slipper bära hemligheten. Se det som du gjort som något fint. Du gav din man möjlighet att bli far och ditt barn möjlighet att bli till. Ta med dej hemligheten i graven och var nöjd med det fina du åstadkommit.
    Tack, det är skönt att det finns någon som förstår. Jag tänker precis som du, det är inte givet att sanningen alltid är bäst. Även om mitt handlande var egoistiskt har jag gjort min man lycklig också och vår dotter kommer aldrig att behöva sakna något, varken materiellt eller känslomässigt.
  • Anonym (34)
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 19:22:37 följande:

Jag är medveten om att det kan uppstå en medicinsk situation, även om risken är liten. Då kommer jag att lägga alla kort på bordet oavsett vad det kostar mig, hennes liv är viktigare än allt annat.

Fast hennes liv är ju på sätt och vis en lögn. Däremot är det ju bra att du skulle kunna lägga alla kort på borden i en livsavgörande situation samt att du verkar älska ditt barn till månen och tillbaka, så som det ska vara!
  • Anonym (34)

Som motvikt till alla andra, jag tycker det du gjort inte är så hemskt. Alternativet hade ju annars enbart kunna vara att barnet inte fanns. Jag vet inte varför man till varje pris måste trycka upp sanningen i allas ansikten. Du är barnets mamma, din man är barnets pappa. Inte genetiskt förvisso men pappa är han. Ingen mår bättre av att sanningen, mer än möjligen du som slipper bära hemligheten. Se det som du gjort som något fint. Du gav din man möjlighet att bli far och ditt barn möjlighet att bli till. Ta med dej hemligheten i graven och var nöjd med det fina du åstadkommit.

Fast hennes man är ju inte pappa! Så pappa är han inte alls och antagligen kommer detta snart att få en sjuk vändning.
  • Anonym (DNA ?)
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 19:22:37 följande:
    Jag är medveten om att det kan uppstå en medicinsk situation, även om risken är liten. Då kommer jag att lägga alla kort på bordet oavsett vad det kostar mig, hennes liv är viktigare än allt annat.
    Vad kostar dig att lägga alla kort på bordet nu?? Varför måste du vänta?
  • Anonym (Kalla fötter)
    Anonym (.l,km) skrev 2016-12-13 19:25:31 följande:
    En stilla undran bara; varför inte göra en heminsemination om du nu ville bli gravid så gärna? Varför svika dubbelt?
    Varför insisterade du inte på en utredning när tiden gick?

Jag talade om för mina barns pappa att jag aldrig ville leva utan barn. Biologiska eller inte och om han inte ville ha några efter ett antal år tänkte jag göra en insemination så fick han välja om han skulle stanna eller gå.
    Din fråga är berättigad. Mycket beror på att både min man och jag har någon form av sjukhusskräck. Han vägrade bestämt utredning och jag kallsvettas av blotta tanken på att gå på ständiga undersökningar, ha någon som rotar i mig och ställer intima frågor. Gynbesök är en fasa och min Bm hjälpte mig med stöd för att jag skulle klara undersökningarna under graviditeten utan för stort trauma.

Men ok, jag ställde aldrig ultimatum till min man. Jag valde en annan väg som jag tycker var bättre.
  • Anonym (Kalla fötter)
    Anonym (DNA ?) skrev 2016-12-13 19:35:06 följande:
    Vad kostar dig att lägga alla kort på bordet nu?? Varför måste du vänta?
    Troligen mitt äktenskap.
  • Anonym (.l,km)
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 19:39:40 följande:
    Din fråga är berättigad. Mycket beror på att både min man och jag har någon form av sjukhusskräck. Han vägrade bestämt utredning och jag kallsvettas av blotta tanken på att gå på ständiga undersökningar, ha någon som rotar i mig och ställer intima frågor. Gynbesök är en fasa och min Bm hjälpte mig med stöd för att jag skulle klara undersökningarna under graviditeten utan för stort trauma.

Men ok, jag ställde aldrig ultimatum till min man. Jag valde en annan väg som jag tycker var bättre.
    Ok, sjukhusskräck alltså. Men varför inte göra en heminsemination? Varför ligga med honom och därmed svika dubbelt?
  • Anonym (En man)

Om jag vore TS man och fick veta sanningen skulle jag aldrig kunna förlåta henne. ALDRIG! Det skulle bli skilsmässa omgående. Det är ett större svek än en smutsig otrohet TS gjort sig skyldig till. Barnet däremot skulle jag fortsätta älska.

Om jag visste att jag var steril skulle jag acceptera en spermadonator. Men inte med den "naturliga metoden".

Det rätta, eller minst dåliga, i TS läge är att berätta hur det ligger till. Först för sin man och så småningom för barnet. Det leder förvisso förmodligen till skilsmässa men två människor slipper åtminstone leva sina liv i en lögn som riskerar knäcka dem för alltid om/när den uppdagas. TS kan dessutom se sig själv i spegeln och tänka att hennes svek ändå blev hanterbart för barnet och mannen. Jag skulle till och med drifta mig till att säga om inte annat borde hon berätta av kärlek till sina nära.
  • dagg88
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-13 19:42:11 följande:

Troligen mitt äktenskap.

Fast älskar du din man? Jag skulle aldrig kunna svika den jag älskar på det viset samt lura h*n på något så stort som ett barn!
Svar på tråden När maken inte är pappan