Anonym (Moi) skrev 2016-12-13 19:17:39 följande:
Som motvikt till alla andra, jag tycker det du gjort inte är så hemskt. Alternativet hade ju annars enbart kunna vara att barnet inte fanns. Jag vet inte varför man till varje pris måste trycka upp sanningen i allas ansikten. Du är barnets mamma, din man är barnets pappa. Inte genetiskt förvisso men pappa är han. Ingen mår bättre av att sanningen, mer än möjligen du som slipper bära hemligheten. Se det som du gjort som något fint. Du gav din man möjlighet att bli far och ditt barn möjlighet att bli till. Ta med dej hemligheten i graven och var nöjd med det fina du åstadkommit.
Om jag vore TS man och fick veta sanningen skulle jag aldrig kunna förlåta henne. ALDRIG! Det skulle bli skilsmässa omgående. Det är ett större svek än en smutsig otrohet TS gjort sig skyldig till. Barnet däremot skulle jag fortsätta älska.
Om jag visste att jag var steril skulle jag acceptera en spermadonator. Men inte med den "naturliga metoden".
Det rätta, eller minst dåliga, i TS läge är att berätta hur det ligger till. Först för sin man och så småningom för barnet. Det leder förvisso förmodligen till skilsmässa men två människor slipper åtminstone leva sina liv i en lögn som riskerar knäcka dem för alltid om/när den uppdagas. TS kan dessutom se sig själv i spegeln och tänka att hennes svek ändå blev hanterbart för barnet och mannen. Jag skulle till och med drifta mig till att säga om inte annat borde hon berätta av kärlek till sina nära.