• Anonym (Kalla fötter)

När maken inte är pappan

För att göra en lång historia kort, min man och jag försökte länge få barn utan resultat. Jag kände på mig att felet låg hos min man, jag kände mig fertil och och gjorde en abort i ungdomen. Maken är den sorglösa typen, blir det barn så blir det, annars går det bra utan. Någon utredning var han inte intresserad av. Medan barn har blivit allt viktigare för mig allt eftersom åren gått. Så jag tog saken i egna händer och lät en annan man "betäcka" mig, med resultat att jag genast blev gravid. Min man vet inget. Vår underbara dotter föddes i augusti och jag såg henne i första hand som "min" dotter, men maken har blivit en mer närvarande och engagerad pappa än jag väntade mig. Hon är hans ögonsten.

Nu är jag föräldraledig, har tid att tänka och samvetet har hunnit ifatt mig. Jag tänker inte berätta sanningen och är inställd på att leva med en lögn restan av livet. Men jag undrar, finns det några andra i samma situation vars barn har fel fäder och där maken/sambon inget vet? Hur fungerar det att leva med den vetskapen? Letar ni i hemlighet efter tecken från den andre, i utseende eller beteende? Är ni rädda för att bli avslöjade? Tänker ni berätta för barnet när hen blir vuxen eller skriva ner något i "öppnas efter min död"?
    Påhopp tillför inget, jag är väl medveten om vilket gigantiskt svek jag utsatt min älskade man för.
  • Svar på tråden När maken inte är pappan
  • Tecum

Hej TS, du kanske vill ha en mans tankar om detta.
    Jag tycker att du gjorde helt fel när du gick bakom ryggen på din man. Att lura någon att ett barn är hans när det inte är så är ungefär det värsta en kvinna kan göra, mycket värre än otrohet. Att som man få reda på detta och ställas inför fullbordat faktum är som att förlora fru och barn på en gång. Det är inte alla som klarar att överleva ett sådant svek.

MEN... Nu är läget som det är, det går inte att göra ogjort. Majoriteten här säger att du ska berätta bums. Frågan är om det kommer något gott av det? Jag vill knappt säga det, men om jag sätter mig i din mans situation är nog det bästa om han (jag) aldrig får veta. Visst kan sanningen komma fram men det är långtifrån säkert. Det finns ett otal fall där barn haft "fel" pappa hela livet, möjligen har det kommit fram vid bouppteckningen.
    Det finns också en förmildrande omständighet, att din man troligen inte kan få egna barn och att han inte ville göra någon utredning. Hade ni talat om adoption? Kanske var det ändå bäst att ställa honom inför fullbordat faktum där han slapp fatta några beslut och inget får veta?

Men i grunden gjorde du fel!

• Anonym (Var lycklig)

Sticker också ut hakan, barnet finns och har två fina föräldrar. Pappan är inte den biologiska so what. Barnet kommer växa upp fint med lycklig familj. Men TS nu när du valt denna väg så måste du följa den 100% lev lyckligt ta med dig hemligheten i graven. Du kan inte komma sen och berätta" sanningen " det vore grymt om nått. Men förbered dig mentalt på att aldrig dela detta igen med någon

• molly50
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-14 17:17:22 följande:
    Jag tror att min man skulle ta avstånd från henne om han fick reda på sanningen nu. Mig skulle han säkert lämna. Men jag tror att efter ett antal år, om sanningen kommer fram då, kommer han inte att ta avstånd från barnet. Då har han knutit an mycket hårdare.

Jag litar på honom men som du säger, helt säker kan man aldrig vara. Men om det händer får jag deala med det då. Jag vet vad jag gjort och är beredd att ta ansvar för det om jag blir tvungen. 
    Och om barnet i framtiden skulle bli sjukt och behöva en donation av något slag,och det visar sig att varken du eller din man har samma blodgrupp som barnet.
    Hur ska du göra då?
    Carpe Diem
  • Anonym (F.d.sambo)

Mitt ex var med om detta. När hon som myndig (18 år) fick korten på bordet och insåg att mamma ljugit hela tiden så fick hon en psykos och tog livet av sig. Han som hela tiden trott att han var far till henne dog inombords och är nu tyvärr mest ett orkeslöst vrak. Tack som satan!

• Anonym (Kloker)

Men kommer inte pappan märka att det finns inga likheter med barnet?Med tanke på hans och hans familjs utseende?

• Anonym (Kalla fötter)
    molly50 skrev 2016-12-14 18:07:14 följande:
    Och om barnet i framtiden skulle bli sjukt och behöva en donation av något slag,och det visar sig att varken du eller din man har samma blodgrupp som barnet.
    Hur ska du göra då?
    Då är det bara för mig att lägga korten på bordet och ta konsekvenserna.
  • Anonym (Kalla fötter)
    Anonym (Kloker) skrev 2016-12-14 18:11:22 följande:
    Men kommer inte pappan märka att det finns inga likheter med barnet?Med tanke på hans och hans familjs utseende?
    Donatorn och min man är ganska lika till utseendet, de har också samma ögonfärg.
  • molly50
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-14 18:15:50 följande:
    Då är det bara för mig att lägga korten på bordet och ta konsekvenserna.
    Är det inte bättre att göra det nu då än att vänta tills det kanske har gått många år?
    Även ditt barn kan ju komma att vända dig ryggen om det får veta att du har ljugit i alla år.
    Carpe Diem
  • Anonym (Kloker)
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-14 18:17:03 följande:

Donatorn och min man är ganska lika till utseendet, de har också samma ögonfärg.

Ja,då blir det svårt att märka nåt!
  • klen
    Anonym (Kalla fötter) skrev 2016-12-14 18:17:03 följande:
    Jag och dotterns mamma har bruna ögon. Dottern har blå! Vi blev av en specifik anledning tvungna att ta ett DNA-test och hon är till 99,99999% säkert vårt gemensamma barn. 
    Lev i din drömvärld och skada så många du kan under tiden...........
Svar på tråden När maken inte är pappan