• Gunnnnnar

Anses blonda män vara fula?

Blont hår är feminint. Kvinnor har mindre pigment än män och har därför ljusare hy och hårfärg.

Mörkt hår anses vara maskulint av samma anledning.

?

• Svar på tråden Anses blonda män vara fula?
  • Anonym (hur vet du det)
    Xenia skrev 2022-04-11 13:56:06 följande:
    Konstigt att så många blonda fått både partner och barn då.

När människor lämnade Afrika och rörde sig mot solfattigade trakter så blev deras hud ljusare för att lättare ta upp D-vitamin. Men varför fick en del blå ögon? Det var en mutation. Man tror att det berodde på sexuell selektion att det spreds. Dvs många tyckte att dessa blå ögon var vackra och de blåögda blev eftersökta som partners och fick många barn. Kanske likadant med det blonda håret.
    Såg en väldigt mörkhyad man i affären idag, kommer han bli ljus snart nu när han bor här menar du?
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2022-04-12 00:36:46 följande:
    Spelar du dum med flit? Det tar förstås några generationer.
    Hmmm... Det tar nog minst 50 000 år, om inte någon medvetet STYR aveln. Och så gör vi ju inte med människor. Orkar inte räkna ut hur många generationer det är!

Dessutom finns det vitamintabletter och -oljor nu (A- och D-vitamin är särskilt viktiga i detta sammanhang), och om det fortsätter att finnas framöver, så tror jag inte att det naturliga urvalet kommer att göra så mycket åt hudfärgen. Förr dog barn i rakitis, eller blev vanställda och kom inte åt att fortplanta sig av den anledningen.
    Xenia skrev 2022-04-12 00:36:46 följande:
    Spelar du dum med flit? Det tar förstås några generationer.
    träffar ha en ljus kvinna kanske barnen blir ljusare och träffar de ljusare så blir barnen ännu ljusare men han själv verkar det otroligt att han kommer bli ljus men det var vad du skrev

naturliga urvalet menar du att de som inte får d-vitamin i sig kommer att dö ut eller inte få skaffa barn?

Anonym (XXX) skrev 2022-04-12 03:26:57 följande:
    Hmmm... Det tar nog minst 50 000 år, om inte någon medvetet STYR aveln. Och så gör vi ju inte med människor. Orkar inte räkna ut hur många generationer det är!

Dessutom finns det vitamintabletter och -oljor nu (A- och D-vitamin är särskilt viktiga i detta sammanhang), och om det fortsätter att finnas framöver, så tror jag inte att det naturliga urvalet kommer att göra så mycket åt hudfärgen. Förr dog barn i rakitis, eller blev vanställda och kom inte åt att fortplanta sig av den anledningen.
  • Anonym (Mörka män flyr)
    Anonym (Stina) skrev 2022-04-09 10:46:55 följande:

för det första är det uppenbart att du är man. För det andra är det fler mörka män som strider i krig än blonda svenskar. Några miljoner fler faktiskt. För det tredje är trådstarten bara dum. Kvinnor är kvinnor även i länder där ingen är blond. Att du ens nappar på detta och blir så kränkt gör det uppenbart vilket kön du tillhör. 

Nej, jag är kvinna.
    Det finns fler mörkhåriga män än ljushåriga i världen så självklart strider fler mörka män i krig. Men återigen, vilka flyr och till vilka länder? Vem bygger upp samhällen för att få dem trygga för kvinnor och barn?
    Det föds för övrigt fler blonda pojkar än flickor.
    Frågeställningen var om blonda män anses vara fula och sedan gick TS in på om de är maskulina. Det säger väl sig självt om det föds fler blonda pojkar än flickor att ljust hår är maskulint? Bara för att hollywood gjort det till en feminin stereotyp betyder inte att det är det.
    Kvinnor är kvinnor, ja. Och ett attraktivt utseende sitter inte i färgen. De flesta av oss kollar in helheten på en person. Media visar för det mesta bara EN bild med få undantag och vi alla formas av dessa intryck. Nio gånger av tio så visar media blonda flickor och brunhåriga pojkar. Väldigt ovanligt att se blond pojke plus brunhårig flicka i reklamer. Och då har jag inte ens nämnt etnicitet.
    Upprepade bilder på dessa formar hur vi ser på maskulint och feminint. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mörka män flyr) skrev 2022-04-12 22:33:02 följande:
    Nej, jag är kvinna.
    Det finns fler mörkhåriga män än ljushåriga i världen så självklart strider fler mörka män i krig. Men återigen, vilka flyr och till vilka länder? Vem bygger upp samhällen för att få dem trygga för kvinnor och barn?
    Det föds för övrigt fler blonda pojkar än flickor.
    Frågeställningen var om blonda män anses vara fula och sedan gick TS in på om de är maskulina. Det säger väl sig självt om det föds fler blonda pojkar än flickor att ljust hår är maskulint? Bara för att hollywood gjort det till en feminin stereotyp betyder inte att det är det.
    Kvinnor är kvinnor, ja. Och ett attraktivt utseende sitter inte i färgen. De flesta av oss kollar in helheten på en person. Media visar för det mesta bara EN bild med få undantag och vi alla formas av dessa intryck. Nio gånger av tio så visar media blonda flickor och brunhåriga pojkar. Väldigt ovanligt att se blond pojke plus brunhårig flicka i reklamer. Och då har jag inte ens nämnt etnicitet.
    Upprepade bilder på dessa formar hur vi ser på maskulint och feminint. 
    Fast detta med reklamen handlar ju om invandrarkillar och svenska tjejer, eller? Det är PK att visa sådana par. Tvärtom går inte, för den muslimska delen av befolkningen skulle gå i taket, om det skulle antydas att deras (ogifta) döttrar är skökor som har ihop det med svenska killar. 

Nej, att det skulle vara mer feminint med ljust hår och mer maskulint med mörkt, håller jag inte med om... Jag postade ju en bild på Dolph förut, och han är inte precis den ende blonde snyggingen i Hollywood! Roger Moore var en annan. 

Däremot är det intressant, att manliga skyltdockor än idag ofta tillverkas med mörkare hud än kvinnliga. Det sitter tydligen i att män ska vara äventyrliga - kriga, segla, gå på upptäcksfärd, kanske arbeta på fälten eller i skogen. Medan kvinnor med fördel får vara inomhus och ägna sig åt husliga eller damiga sysselsättningar, får man förmoda! Eller i alla fall skydda ansiktet med en bredbrättad damhatt, när de går ut i trädgården för att hämta in rosor!
  • Anonym (Manlighet)
    Anonym (Mörka män flyr) skrev 2022-01-19 00:41:57 följande:

Så "manliga" men vilka länder flyr dessa mörka män till? Nordiska länder med blonda män i ledningen.
    Så MaNLigA men kan inte kriga för sitt land och lämnar kvinnor och barn att försvara sig själva.
    Tror nog blonda män är de mest maskulina manliga män vi har idag. Jag som kvinna ser på svartmuskiga män som feminina pga hur de beter sig och har omedvetet börjat se på ljusa män som mer manliga tack vare det. Associerar nu blonda män med isblå kalla ögon med maskulinitet.
    Vikingar indeed...

Vi har uppenbarligen helt olika syn på vad manlighet är. Manlighet för mig är inte att skicka iväg sin fru och sina barn ensamma genom en farlig väg med många risker medan man själv befinner sig hemma (nu talar jag inte om t.ex ukrarinare vars väg till t.ex Sverige är betydligt enklare än för andra flyktingar). En riktig man ska ha en strävan till att skydda sin familj från allt ont och inte riskera sådant.

Inte heller är en manlig man en som låter sin kvinna ensam/ensam med barn upptäcka ett främmande land där man inte ens kan språket. Kan inte ens föreställa mig den ångesten, det viktigaste då är att ha en man som tar hand om allt det nya och kunna känna trygghet som kvinna över att han tar hand om allt. 

Antingen åker man tillsammans eller så åker mannen innan för att hans familj ska kunna komma på ett säkert sätt. Det är manligt.

Men ja, 2015 kom det massor med "omanliga" män tydligen till ett land där blonda, maskulina män som Gustav Fridolin satt i ledningen. 
  • Anonym (På sitt sätt)

Nej alla människor är fina på sitt sätt!

• Anonym (snygga vikingar är blonda)

Denna manTungan ute.....My Goodness!!! Snyggast någonsin nästan.

Knappast ful med sitt blonda hår och blå ögon.
    Och blondiner som Brad Pitt, Jude Law,  Leo di Caprio. Chad Michael Murray, Alexander Skarsgård mfl mfl..finns väldigt heta män med blonda färger.

Ben Dahlhaus | Dahlhaus, Long hair styles men, Mens hairstyles

• Anonym (G)
    Anonym (På sitt sätt) skrev 2022-12-02 23:14:44 följande:
    Nej alla människor är fina på sitt sätt!
    Tycker jag med.
Svar på tråden Anses blonda män vara fula?