• Gunnnnnar

Anses blonda män vara fula?

Blont hår är feminint. Kvinnor har mindre pigment än män och har därför ljusare hy och hårfärg.

Mörkt hår anses vara maskulint av samma anledning.

?

• Svar på tråden Anses blonda män vara fula?
  • KaIIIIe

Min tjej sa idag att jag skulle se bättre ut i mörkt hår. Kom att tänka på den här tråden då.

MVH

Blond kille

• Anonym (hur vet du det)
    Gunnnnnar skrev 2016-12-25 02:36:04 följande:

Blont hår är feminint. Kvinnor har mindre pigment än män och har därför ljusare hy och hårfärg.

Mörkt hår anses vara maskulint av samma anledning.

?

kvinnor har mindre pigment än män? Källa på det?
  • Anonym (Blå ögon)

Blondin passar mer för tjejer.Det här ljusa gör att dom ser yngre ut.Riktigt ljusa ,bleka män är inte särskilt vackra,just för att dom är som albino.Utländska tjejer har sagt,att dom gillar inte blonda män,inte deras smak,för feminivt.

• Anonym (Sarah)
    Anonym (hur vet du det) skrev 2016-12-26 15:37:53 följande:

kvinnor har mindre pigment än män? Källa på det?

Det stämmer faktiskt. Kvinnor behöver mer calcium än män och således behöver de också kunna tillgodogöra sig mer d-vitamin. Eftersom melanin förhindrar d-vitaminupptaget så har det naturliga urvalet medfört att kvinnor har ljusare hy än män, liksom att exempelvis nordbor är ljusare än sydeuropéer.

web.archive.org/web/20150105164235/http://www.bgsu.edu/departments/chem/faculty/leontis/chem447/PDF_files/Jablonski_skin_color_2000.pdf

Andra stycket
  • Anonym (hur vet du det)
    Anonym (Sarah) skrev 2016-12-26 16:26:40 följande:
    Det stämmer faktiskt. Kvinnor behöver mer calcium än män och således behöver de också kunna tillgodogöra sig mer d-vitamin. Eftersom melanin förhindrar d-vitaminupptaget så har det naturliga urvalet medfört att kvinnor har ljusare hy än män, liksom att exempelvis nordbor är ljusare än sydeuropéer.

web.archive.org/web/20150105164235/http://www.bgsu.edu/departments/chem/faculty/leontis/chem447/PDF_files/Jablonski_skin_color_2000.pdf

Andra stycket
    Intressant!
    Tråkigt att jag har svårt läsa engelska
    Betyder detta att mörkhyade kvinnor har svårare att få sitt d-vitaminbehov?

Fast detta berör väl endast huden och inte hårfärgen?
  • flygrl
    Anonym (Sarah) skrev 2016-12-26 16:26:40 följande:

Andra stycket
    Exakt. Du hann före med den där länken. Intressant läsning även i övrigt enligt mig. :)
  • flygrl
    Anonym (hur vet du det) skrev 2016-12-26 16:36:04 följande:
    Intressant!
    Tråkigt att jag har svårt läsa engelska
    Betyder detta att mörkhyade kvinnor har svårare att få sitt d-vitaminbehov?

Fast detta berör väl endast huden och inte hårfärgen?
    Här finns en kort sammanfattning på svenska av deras studie:
    www.svt.se/nyheter/vad-bestammer-var-

D-vitaminbrist e tydligen vanligt i Norden och särskilt om man e mörkhyad (som jag tex). Mörkt hår ger väl också skydd mot solens strålar.
  • KaIIIIe
    Anonym (Blå ögon) skrev 2016-12-26 16:12:33 följande:

Blondin passar mer för tjejer.Det här ljusa gör att dom ser yngre ut.Riktigt ljusa ,bleka män är inte särskilt vackra,just för att dom är som albino.Utländska tjejer har sagt,att dom gillar inte blonda män,inte deras smak,för feminivt.

Min tjej är invandrare och hon har sagt att jag borde färga håret.
  • Anonym (Haycorn)

Nordic blond finns kvar som skönhetsideal.

I östra Finland vimlar det av dem men de är varken mer eller mindre lyckade i något avseende skulle jag säga. Kanske sticker de ut i nån statistik någonstans?

Det borde finnas minst några framstående i film- och teaterbranschen, men jag har inte järnkoll där.

Svar på tråden Anses blonda män vara fula?