• Anonym (Status)

Använder ni Apple produkter bara för att det är status?

Använder ni Apple produkter bara för att det är status att använda det istället för Dell, Asus, Android eller liknande?

• Svar på tråden Använder ni Apple produkter bara för att det är status?
  • EnAnonumius
    zoolook1 skrev 2017-03-02 08:47:11 följande:
    Ja, verkligen. Det är som att ha köpt en väska och sedan få reda på att man inte är betrodd med att packa den.
    Tycker det var en underbar bra liknelse du har gjort här.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)

Brukade köpa iPhone förut, men tröttnade för ca 2.5 år sedan på att de kom ut med en ny modell varje år som tillslut knappt kändes signifikant annorlunda från förra modellen. Upplevde det som att det var en hets att hela tiden ha den senaste iPhone modellen och blev helt avtänd på iPhone för det. Egentligen är det ju inte speciellt annorlunda med andra märken heller, angående att konstant komma ut med nya modeller där det inte skiljer sig speciellt märkvärdigt mycket mellan förra modellen och nya modellen. Men köpte iallfall få en Samsung Galaxy och har inte ens brytt mig om att köpa en ny sen dess (råkade tappa den en gång och fick ersatt med en snäppet nyare modell dock) för jag använder inte mobilen såpass mycket att det känns värt att investera i en ny för snäppet bättre kamera, rundade kanter eller vad det nu är.

Andra Apple produkter, kanske framförallt Mac då, ville jag först inte använda på många år för att jag tyckte det verkade krångligt att lära mig ett nytt system. Men pga skola och jobb blev det ju ändå så att jag lärde mig använda det. Då ville jag istället inte ha en Mac för att i princip varenda student på min skola hade en (studerade utomlands på ett elituniversitet = många unga människor där det verkade viktigt att iskaffe diverse märken/statussymboler). Men senaste gången (för ca ett år sedan) jag skulle köpa en ny laptop så insåg jag att det var lika dumt att vägra köpa en Mac bara för att alla hade det/för att det var en statusgrej som att köpa en av just den anledningen. Så då kollade jag vad olika Macs innebar och hur det matchade mina behov och jämförde med olika PCs. Då blev det faktiskt en Macbook Air och det är jag väldigt nöjd med! :)

• AnkiC
    EnAnonumius skrev 2017-03-02 10:19:23 följande:
    Men Jag håller med Anton, det EXEMPLET som zoolook1 tog upp är ett riktigt irriterande och var ett bra exempel.

Men detta vet jag av fakta man inte kan göra på en iPhone.
    Du kan inte få en iPhone att var olik en annan iPhone.
    Nej jag pratar inte om att "möblera om ikoner".
    På en Android så kan du göra den helt olik en annan Android även om det är samma hårdvarutillverkare. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Spelar väl ingen roll om det är jätteirriterande eller inte. Jag ville ju veta vilka fler saker som iPhone inte kan. Inte hur dåligt vissa tycker det är. Otrevlig ton tyckte jag.
  • Anton Chigurh
    AnkiC skrev 2017-03-02 11:54:57 följande:
    Spelar väl ingen roll om det är jätteirriterande eller inte. Jag ville ju veta vilka fler saker som iPhone inte kan. Inte hur dåligt vissa tycker det är.

Otrevlig ton     tyckte jag.
    Mmm, men då kan jag tala om för dig Anki, att du tyckte åt helvete fel. Jag har aldrig varit arg, tjurig eller upprörd här på FAMILJELIV. Nä, den människa finns inte som skulle kunna orsaka det. Tro mig Anki

Uppenbarligen första inlägget du läser av (eller ett av dom första) författat av mig (som vanligt ett exceptionellt bra inlägg) du vänjer dig snart. Vid min....stil. Eller vad fan det heter. Och då, Anki. Inser du att jag är på ett särdeles gott humör idag. Som ens behagar lägga ner tid på att svara dig. 

Ja. Lite så. 

Och nu, Anki, så får jag önska dig en fortsatt redigt skön torsdags eftermiddag.
    Glöm inte att, efter torsdag kommer friday.

Kram //AntonWetKiss.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Humla)

Jag använder det för att jag köpt på mig hundratals appar som jag annars måste nyinköpta på annan plattform. Och för att alla appar inte ens finns hos de andra, som min dagboks/skriva av mig-app som jag har full av dokument och dikter som är viktiga för mig. Min iPhone täcker också alla behov jag har av en smartphone men skulle jag ha börjat med exempelvis android hade jag säkert varit kvar där.

• Anton Chigurh
    zoolook1 skrev 2017-03-02 08:47:11 följande:
    Ja, verkligen. Det är som att ha köpt en väska och sedan få reda på att man inte är betrodd med att packa den.

Och vad synkningen av olika produkter hittade jag en anonym användare å quora som sammanfattar det ganska bra:

"Later, I bought an iPad, I was hoping to have a big-screen iPhone that always had my music, photos, etc. Of course attempting to set this up led me even further into a Kafkaesque world of iCloud and sync and Camera Roll and god knows what until I gave up and just gave the iPad its own damn Apple ID."

Jag har flera gånger råkat ut för att alla de bilder jag raderat från telefonen plötsligen kommit tillbaka, vilket gjort att jag inte kunnat ta ett enda kort till. Jag har rest 30 mil för att ha en konsert bara för att upptäcka att bakgrundsmusiken inte finns på min telefon (den hade inte behagat "synka" tydligen).
    Det går säkert få ordning på allt det där, men jag tycker inte att det är värt besväret. Och rent principiellt känner jag mig jävligt irriterad när jag vill radera mina bilder men Apple säger nej.
    Exakt, Zoolook, mycket väl skrivit.shiny.gif.....up.gif
    EnAnonumius skrev 2017-03-02 10:19:23 följande:
    Men Jag håller med Anton, det EXEMPLET som zoolook1 tog upp är ett riktigt irriterande och var ett bra exempel.

Men detta vet jag av fakta man inte kan göra på en iPhone.
    Du kan inte få en iPhone att var olik en annan iPhone.
    Nej jag pratar inte om att "möblera om ikoner".
    På en Android så kan du göra den helt olik en annan Android även om det är samma hårdvarutillverkare. 

Tackar EA, och ja, vi är överens om mycket. Så även här.

Må så gott du åsså...treeswing.gif

Mvh //Anton dance.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Aniiee
    AnkiC skrev 2017-03-02 11:54:57 följande:
    Spelar väl ingen roll om det är jätteirriterande eller inte. Jag ville ju veta vilka fler saker som iPhone inte kan. Inte hur dåligt vissa tycker det är. Otrevlig ton tyckte jag.
    Saker du kan göra med en android som du inte kan göra med en iphone (ja, jag kopierar och översätter direkt från en hemsida/artikel här, för att det är enkelt....)

1: Du kan välja mellan 24 000 (!) telefonmodeller. (Vilket för mig är toppen. Jag har väldigt små händer och för mig är iPhones stora och klumpiga)
    2: Du kan själv välja hur din telefon ska se ut "innuti" (bakgrund, låsskärm, layout osv osv.....)
    3: Widgets (ärligt, iPhone har inte WIDGETS? Get out!)
    4: Plug-and-play till datorn.
    5: microSD utöver det inbyggda minned (igen, iPhone. Really? What is wrong with you?)
    6. Split Screen (kör två eller fler appar samtidigt bredvid varandra så båda syns...)
    7: På en iPhone måste man ofta ominstallera appar som laddar ner saker man tittar på (till exempel bilder från instagram) för att få bort det du tittat på och få tillbaka minne. På en Android kan man bara rensa cachen med ett tryck.
    8: Laddaren och usbn är universell (min Sony skiter fullständigt i att det står Nokia på min ena laddare och Samsung på den andra.) 
    9: En del android-telefoner kan programmeras och användas som universal-fjärrkontroll,

Det var några grejer. 

Det ENDA jag skulle vilja ha från iPhone är Siri. Siri är bättre än Robin.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Lord Hans

Komiskt när vissa menar att de använder apple för att de vill ha grejer som fungerar.  Det är väl en stor orsak till att inte använda apple isåfall? Allting ska konverteras, inget plug and play överhuvudtaget. Dåligt urval av mjukvara, limiterat OS.
    Har dessutom läst en jämförelse över hårdvaran och hur lätt grejerna går sönder. Apple var överlägset sämst av alla märken. Det var några år sen jag läste den undersökningen men jag tvivlar att man blivit bättre.

• Mascaraklumpar

Något som halva befolkningen har kan väl inte vara status. Själv har jag aldrig haft så låg mobilkostnad som sedan jag köpte min Iphone. De verkar hålla hur länge som helst.

• Elderberry

Jag har en ipod classic som hittills levt i 9 år, än är den så gott som ny. Använder den 2 till 5h varje dag, fick den dock gratis av min far. Älskar den "lilla" manicken, dagen den dör lär jag få panik.

Äger inget annat av apple så det var väl bara det jag kunde säga. Min ipod är inte "status"

Svar på tråden Använder ni Apple produkter bara för att det är status?