• Tom Araya

    Genusfråga - ska man välja själv vilket kön man tillhör?

    Genusfråga - ska man välja själv vilket kön man tillhör?

    Något som är mycket på tapeten nu är att man själv ska få avgöra vilket kön man tillhör och att även ett tredje kön som varken är man eller kvinna ska införas som valmöjlighet.

    Jag känner en del folk som jobbar på skola/förskola och där har detta tydligen börjat få genomslag, barnen ska inte längre delas upp, räknas eller benämnas som pojke eller flicka, utan det ska vara könsneutralt.

    Jag vill gärna att vi funderar vidare på detta och diskuterar såväl praktiska som faktorer av etisk/värderingsmässig art.

    En tanke som slår mig är att om en flicka känner sig obekväm med att identifiera sig som flicka, vad beror det på då? Är det så enkelt att låta flickan istället identifiera sig som pojke eller obestämt kön? Om det beror på att flickan från hem, skola, arbete, vänner och samhället har fått uppfattningen att innebörden av att vara flicka/kvinna är en begränsad bild av dagens verklighet i Sverige som hon inte vill identifiera sig med, så borde man väl i så fall fokusera på att förändra den bilden (och även fortsätta utvecklingen av samhället till större jämställdhet) istället för att bara köpa rakt av att det biologiska könet känns obekvämt eller svårt att identifiera sig med!? För att vara tjej/kvinna i dagens Sverige innebär ju trots allt en mängd valmöjligheter som inte begränsas av könet, till skillnad mot hur det var förr eller hur det kan vara i vissa andra länder och kulturer världen över.

    Andra detaljer att fundera över är hur man löser saker praktiskt.
    Ett barn eller vuxen som inte vill identifiera sig med det kön de är födda med, vilket omklädningsrum ska de använda? Ska hen spela fotboll med pojk-/herrlaget eller flick-/damlaget? Ska personen i olika slags register och statistik registreras som man eller kvinna? Är man mamma- eller pappaledig?
    Hur blir det med jämställdhetsarbete om vi helt slutar att förutsätta att personer födda som kvinna eller man (och inte genomgått könskorrigering) identifierar sig som det könet de är födda till?
    Ska en person med penis (född som biologisk pojke) som våldtar en kvinna registreras som kvinna i brottsregister för att personen tycker sig vara kvinna?
    Ska en person som är född till kvinna, blir gravid och föder ett barn kunna registreras som pappa till barnet för att personen vill identifiera sig som man?
    Är en biologiskt sett man och en kvinna i ett förhållande att betrakta som homosexuella om den ena identifierar sig som motsatt kön?
    Om någon bestämt att det på en plats, befattning, arbetsplats e.t.c. behövs fler män eller kvinnor, ska man då kunna dra nytta av det genom att bara säga att man identifierar sig som det kön man inriktar sig på?
    Ska man sluta betrakta sina barn som pojke/flicka även när man ser till behoven av integritet på normalt sett könsuppdelat vis i familjen och hemmet?
    Samtliga ovanstående frågor, fast byt ut nämnda kön till ett tredje, obestämt kön...

    Många frågor, det finns säker fler.
    Fritt fram för dina kommentarer, svar, funderingar och fler frågor i ämnet.

  • Svar på tråden Genusfråga - ska man välja själv vilket kön man tillhör?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Förskolepedagogen) skrev 2018-12-19 14:11:28 följande:

    Hahaha!

    Du har ju helt missuppfattat det hela. Syftet är inte att göra barn könlösa på förskolor utan att ta bort fokuset på könet (och därmed de förväntningar och förutfattade meningar man har om det). Man ska istället bemöta barnet som de individer de är.

    Problemet är ju att föräldrar och samhälle tillskriver ett litet barn massa könsteriotypa egenskaper innan barnet ens lärt sig gå och därmed styr hur barnet ska utvecklas. Det är detta vi vill bryta.

    På vår förskola identifierades bl a följande problem av en utomstående koordinator (vilket vi var omedvetna om):

    1) pojkarna kom alltid i första rum. I och med vår tidsbrist och underbemanning utgick vi från ett flickorna skulle klara av att ta på sig ytterkläderna själva. Hjälpte vi en flicka men det kommen en pojke och trilskades släppte vi genast henne för att hjälpa pojken (för att vara effektiva och för att vi förutsatte att flickor är mer mogna att ta på sig själva)

    Men hur formas pojkar av att de märker att de alltid prioriteras framför flickorna och hur påverkar det flickors verklighetsuppfattning när de ser att pojkar alltid får komma för dem? och att de också förväntas vara duktiga och hjälpa pojkarna (men aldrig tvärtom)?

    2) flickorna berömdes för sina utseenden, pojkarna för sina prestationer. Vi berömde allltid flickorna över deras fina kläder och tofsar i håret medan vi tillskrev pojkarna hyllningar när det presterade något svår.

    Hur formar en liten flicka sin världsbild när hon lär sig att hennes värde sitter i hur söt hon är och att det är främst då hon blir hyllad? Barn är svampar och i den åldern utforskar man världen för att förstå sin plats och sitt syfte i den.

    3) pratade med flickorna, korta uppmaningar till pojkarna.

    Vi förde långa resonemang med flickorna och reflektioner medan vi mest uppmanade killarna och gav kortare order till dem (vilket vi vat helt omedvetna om). Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på? Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor? Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår? Och hur lär han sig att läsa av andra människor?

    4) flickorna som var *pojkflickor* hyllades av sina fäder men samma fäder var inga hejare till att uppmuntra sina söner till att vara *flickpojkar*.

    Hur påverkar detta en flicka att veta att hon kan vara både feminin eller killig och bli hyllad men att att för en kille är det big NONO om han visar på feminina egenskapet. Vilken värdering lägger flickor och pojkar på manligt respektive kvinnligt utifrån dessa spelregler?

    Detta är bl.a. några iakttagelser vi jobbar aktivt med att få bort med vår *flumpedagogik* där vi försöker se till barnet och inte förutbestämda könsuppfattningar. För vår pedagogik är inte dåligt eller förvirrande, de förutbestämda snäva könade idealen innan- de är de stora bovarna.


    1) Hur formas fröknarna när de märker (om de nu gör det) att det inte är så ovanligt att det man så fint kallar för "att vara effektiva" påminner om curling och inte är direkt ett ovanligt "fel" kvinnor gör, låt barnen försöka klä på sig själva.

    2) Hur formas fröknarna när de märker att de aldrig berömmer flickorna när de gör något bra?
    (inte för att jag tror på att det är så fröknar gör men ändå)

    3) Kan det kan bero på att flickor ofta själva tar initiativet till längre resonemang?

    "Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på?"
    Man kan bli full med trotts och sätter sej på tvären tills någon lyssnar.

    "Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor?"
    Man får svårt att uttrycka sig.

    "Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår?"
    Man kan få svårt att förklara hur man känner sig.

    "Och hur lär han sig att läsa av andra människor?"
    Man lär sig att skilja på de som lyssnar/engagerar sig och de som inte gör.

    4) Jag har mer gemensamt med *pojkflickor* än *flickpojkar* så det blir lättare att hitta på något, mamma kanske har mer gemensamt med *flickpojkar* än *pojkflickor*.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Förskolepedagogen) skrev 2018-12-19 14:11:28 följande:

    Hahaha!

    Du har ju helt missuppfattat det hela. Syftet är inte att göra barn könlösa på förskolor utan att ta bort fokuset på könet (och därmed de förväntningar och förutfattade meningar man har om det). Man ska istället bemöta barnet som de individer de är.

    Problemet är ju att föräldrar och samhälle tillskriver ett litet barn massa könsteriotypa egenskaper innan barnet ens lärt sig gå och därmed styr hur barnet ska utvecklas. Det är detta vi vill bryta.

    På vår förskola identifierades bl a följande problem av en utomstående koordinator (vilket vi var omedvetna om):

    1) pojkarna kom alltid i första rum. I och med vår tidsbrist och underbemanning utgick vi från ett flickorna skulle klara av att ta på sig ytterkläderna själva. Hjälpte vi en flicka men det kommen en pojke och trilskades släppte vi genast henne för att hjälpa pojken (för att vara effektiva och för att vi förutsatte att flickor är mer mogna att ta på sig själva)

    Men hur formas pojkar av att de märker att de alltid prioriteras framför flickorna och hur påverkar det flickors verklighetsuppfattning när de ser att pojkar alltid får komma för dem? och att de också förväntas vara duktiga och hjälpa pojkarna (men aldrig tvärtom)?

    2) flickorna berömdes för sina utseenden, pojkarna för sina prestationer. Vi berömde allltid flickorna över deras fina kläder och tofsar i håret medan vi tillskrev pojkarna hyllningar när det presterade något svår.

    Hur formar en liten flicka sin världsbild när hon lär sig att hennes värde sitter i hur söt hon är och att det är främst då hon blir hyllad? Barn är svampar och i den åldern utforskar man världen för att förstå sin plats och sitt syfte i den.

    3) pratade med flickorna, korta uppmaningar till pojkarna.

    Vi förde långa resonemang med flickorna och reflektioner medan vi mest uppmanade killarna och gav kortare order till dem (vilket vi vat helt omedvetna om). Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på? Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor? Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår? Och hur lär han sig att läsa av andra människor?

    4) flickorna som var *pojkflickor* hyllades av sina fäder men samma fäder var inga hejare till att uppmuntra sina söner till att vara *flickpojkar*.

    Hur påverkar detta en flicka att veta att hon kan vara både feminin eller killig och bli hyllad men att att för en kille är det big NONO om han visar på feminina egenskapet. Vilken värdering lägger flickor och pojkar på manligt respektive kvinnligt utifrån dessa spelregler?

    Detta är bl.a. några iakttagelser vi jobbar aktivt med att få bort med vår *flumpedagogik* där vi försöker se till barnet och inte förutbestämda könsuppfattningar. För vår pedagogik är inte dåligt eller förvirrande, de förutbestämda snäva könade idealen innan- de är de stora bovarna.


    Hur påverkas ett barn av att vara en "hen"?
    Hur påverkas ett barn när de könstypiska kläderna inte längre i förskolans garderob för att det är big NONO?
    Hur påverkas ett barn när fröken plockar bort leksakerna man föredrar för att man ska vara mer lik det andra könet?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Förskolepedagogen) skrev 2018-12-19 14:11:28 följande:

    Hahaha!

    Du har ju helt missuppfattat det hela. Syftet är inte att göra barn könlösa på förskolor utan att ta bort fokuset på könet (och därmed de förväntningar och förutfattade meningar man har om det). Man ska istället bemöta barnet som de individer de är.

    Problemet är ju att föräldrar och samhälle tillskriver ett litet barn massa könsteriotypa egenskaper innan barnet ens lärt sig gå och därmed styr hur barnet ska utvecklas. Det är detta vi vill bryta.

    På vår förskola identifierades bl a följande problem av en utomstående koordinator (vilket vi var omedvetna om):

    1) pojkarna kom alltid i första rum. I och med vår tidsbrist och underbemanning utgick vi från ett flickorna skulle klara av att ta på sig ytterkläderna själva. Hjälpte vi en flicka men det kommen en pojke och trilskades släppte vi genast henne för att hjälpa pojken (för att vara effektiva och för att vi förutsatte att flickor är mer mogna att ta på sig själva)

    Men hur formas pojkar av att de märker att de alltid prioriteras framför flickorna och hur påverkar det flickors verklighetsuppfattning när de ser att pojkar alltid får komma för dem? och att de också förväntas vara duktiga och hjälpa pojkarna (men aldrig tvärtom)?

    2) flickorna berömdes för sina utseenden, pojkarna för sina prestationer. Vi berömde allltid flickorna över deras fina kläder och tofsar i håret medan vi tillskrev pojkarna hyllningar när det presterade något svår.

    Hur formar en liten flicka sin världsbild när hon lär sig att hennes värde sitter i hur söt hon är och att det är främst då hon blir hyllad? Barn är svampar och i den åldern utforskar man världen för att förstå sin plats och sitt syfte i den.

    3) pratade med flickorna, korta uppmaningar till pojkarna.

    Vi förde långa resonemang med flickorna och reflektioner medan vi mest uppmanade killarna och gav kortare order till dem (vilket vi vat helt omedvetna om). Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på? Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor? Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår? Och hur lär han sig att läsa av andra människor?

    4) flickorna som var *pojkflickor* hyllades av sina fäder men samma fäder var inga hejare till att uppmuntra sina söner till att vara *flickpojkar*.

    Hur påverkar detta en flicka att veta att hon kan vara både feminin eller killig och bli hyllad men att att för en kille är det big NONO om han visar på feminina egenskapet. Vilken värdering lägger flickor och pojkar på manligt respektive kvinnligt utifrån dessa spelregler?

    Detta är bl.a. några iakttagelser vi jobbar aktivt med att få bort med vår *flumpedagogik* där vi försöker se till barnet och inte förutbestämda könsuppfattningar. För vår pedagogik är inte dåligt eller förvirrande, de förutbestämda snäva könade idealen innan- de är de stora bovarna.


    Hur är det med *genusflumpedagogiken* där man har en bestämd uppfattning om att man föds som ett "blankt blad" och som har blivit kraftigt motbevisad av riktig vetenskap, är det något som tillämpas?

    En konsekvens av *flumpedagogik*:
    En dag viskade en flicka i mitt öra: "Är jag en pojke eller flicka?"

    Hur är det med *flumpedagogiken* där man lurar i barnen att det är bra för med hormonblockerare i tonåren om man är förvirrad i sin könsidentitet?
    Eftersom det är ren idioti och det är stor risk att barnet bara är homosexuell så är det ju inget att rekommendera.

    Fråga doktorn - Max föddes i en flickas kropp | SVT Play
    www.svtplay.se/video/20149586/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-22-flickan-som-blev-en-pojke

    Forskning har visat att människor kan avgöra andras sexuella läggning utifrån ansiktsbilder och att homosexuella män uppfattas mer feminina än heterosexuella män och vise versa hos kvinnor. Denna studie undersökte om det går att förutsäga framtida sexuella läggning på barn och om dessa skiljer sig i egenskapsskattningar beroende på uppfattad sexuell läggning

    [...]

    Utseende i relation till en homosexuell identitet diskuteras i en studie av Hutson (2010), där homosexuella personer intervjuades om hur utseende används för att bilda, hantera och upprätthålla sin homosexuella identitet och uppleva äkthet. Det finns normer och stereotypa föreställningar om hur homosexuella män och kvinnor ser ut och uppför sig, så det gäller att ha rätt kläder, frisyr och kropp som skildrar sexualiteten. När de homosexuella intervjupersonerna hade kommit ut med sin sexualitet började de uttrycka den genom utseendet, såsom att ändra klädstil. De ville följa dessa utseendenormer för att uppleva en äkthet och för att andra skulle uppfatta dem som homosexuella. Detta ledde till att en del av männen bland annat började använda mer tajta och rosa kläder, medan en del av kvinnorna började använda en mer maskulin stil, där kläderna inte skulle vara tajta eller feminina. En slutsats av denna studie var att det fanns ett samband mellan en homosexuell identitet och utseendet, där det yttre anpassas efter den inre sexualiteten för att uppnå en känsla av äkthet.

    Maskulinitet hos kvinnor och femininet hos män används som ett redskap vid bedömning av sexuell läggning. Ju mer feminina männen uppfattas och ju mer maskulina kvinnorna anses, desto större sannolikhet är det att de uppfattas homosexuella (Freeman et al., 2010; Rieger et al., 2010). Det har även visat sig att homosexuella kvinnor bedöms mer maskulina och mindre feminina än heterosexuella kvinnor, medan homosexuella män skattas mer feminina och mindre maskulina än heterosexuella män

    [...]

    Både studien av Blashill och Powlishta (2009a) och Kite och Deaux hade 'resultat som visade att homosexuella män uppfattas ha så kallade feminina egenskaper i högre 'grad än heterosexuella män. Homosexuella män blev tilldelade egenskaper som feminina och 'vänliga, jämfört med heterosexuella män som beskrevs som bland annat maskulina och starka.  [...]

    Femininitet-maskulinitet och homosexualitet - DiVA MDH
    www.theglobeandmail.com/opinion/dont-treat-all-cases-of-gender-dysphoria-the-same-way/article37711831/


    The suprachiasmatic nucleus (SCN) of the anterior hypothalamus has also been found to relate to sexual orientation, as it is larger in size and more elongated in shape in homosexual males than in heterosexual males and females. The vasopressin-containing subnucleus of the SCN of homosexual men is twice as large and has 2.1 times as many cells than the vasopressin-containing subnucleus of the SCN in heterosexual men


    https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_and_sexual_orientation

    another study published in 2008, Swaab and a coauthor examined the postmortem volume of the INAH3 subnucleus, an area of the hypothalamus previously linked to sexual orientation. The researchers found that this region was about twice as big in cisgender men as in women, whether trans- or cisgender.


    https://www.the-scientist.com/features/are-the-brains-of-transgender-people-different-from-those-of-cisgender-people-30027

    Previous research has shown that homosexuality is associated with gender-variant behaviour in childhood. All 11 studies following gender dysphoric children over time show the same finding ? if they don't transition, 60 to 90 per cent desist upon reaching puberty and grow up to be gay.

    https://www.theglobeandmail.com/opinion/dont-treat-all-cases-of-gender-dysphoria-the-same-way/article37711831/
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Förskolepedagogen) skrev 2018-12-19 14:11:28 följande:

    Hahaha!

    Du har ju helt missuppfattat det hela.[...]


    övertyga mej.
  • KlunsSmurfen

    Danskarna verkar ha en annan genuspedagogik


    Förskolebarn i Danmark delas upp efter kön | Lärarnas tidning
    Syftet med könsuppdelningen är att motverka trenden att pojkar i större utsträckning än flickor får skolstarten uppskjuten på grund av brister i koncentration, sociala färdigheter och finmotorik. Tanken är att pojkarna genom att arbeta mer med händerna ska öva upp dessa färdigheter så att de bättre förbereds för skolstarten.  

    - Pojkarna har en annan lärstil än flickor och detta vill vi tillgodose, säger förskolechefen Sisse Dohrmann till tidningen Fyens Stiftstidende.

    lararnastidning.se/forskolebarn-i-danmark-delas-upp-efter-kon/

  • KlunsSmurfen
    Tom Araya skrev 2018-07-31 22:51:54 följande:

    En intressant och potentiellt möjlig framtida effekt av att man väljer sin könstillhörighet själv.


    En annan intressant och potentiellt möjlig framtida effekt
    - lås in kräket och släng nyckeln
    -- Stackaren verkar vara lite transsexuell, måste få hjälp med könskorrigering och bör flyttas till kvinnoanstalt.

    Kim Johansson styckade sitt ex - korrigerar kön i fängelset
    www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/kim-johansson-styckade-sitt-ex-korrigerar-sitt-kon-i-fangelset/

    ingen hade ju kunnat förespå detta FörvånadKaren White: how 'manipulative' transgender inmate attacked again | Society | The Guardian
    www.theguardian.com/society/2018/oct/11/karen-white-how-manipulative-and-controlling-offender-attacked-again-transgender-prison
  • scanmia
    Anonym (Förskolepedagogen) skrev 2018-12-19 14:11:28 följande:

    Hahaha!

    Du har ju helt missuppfattat det hela. Syftet är inte att göra barn könlösa på förskolor utan att ta bort fokuset på könet (och därmed de förväntningar och förutfattade meningar man har om det). Man ska istället bemöta barnet som de individer de är.

    Problemet är ju att föräldrar och samhälle tillskriver ett litet barn massa könsteriotypa egenskaper innan barnet ens lärt sig gå och därmed styr hur barnet ska utvecklas. Det är detta vi vill bryta.

    På vår förskola identifierades bl a följande problem av en utomstående koordinator (vilket vi var omedvetna om):

    1) pojkarna kom alltid i första rum. I och med vår tidsbrist och underbemanning utgick vi från ett flickorna skulle klara av att ta på sig ytterkläderna själva. Hjälpte vi en flicka men det kommen en pojke och trilskades släppte vi genast henne för att hjälpa pojken (för att vara effektiva och för att vi förutsatte att flickor är mer mogna att ta på sig själva)

    Men hur formas pojkar av att de märker att de alltid prioriteras framför flickorna och hur påverkar det flickors verklighetsuppfattning när de ser att pojkar alltid får komma för dem? och att de också förväntas vara duktiga och hjälpa pojkarna (men aldrig tvärtom)?

    2) flickorna berömdes för sina utseenden, pojkarna för sina prestationer. Vi berömde allltid flickorna över deras fina kläder och tofsar i håret medan vi tillskrev pojkarna hyllningar när det presterade något svår.

    Hur formar en liten flicka sin världsbild när hon lär sig att hennes värde sitter i hur söt hon är och att det är främst då hon blir hyllad? Barn är svampar och i den åldern utforskar man världen för att förstå sin plats och sitt syfte i den.

    3) pratade med flickorna, korta uppmaningar till pojkarna.

    Vi förde långa resonemang med flickorna och reflektioner medan vi mest uppmanade killarna och gav kortare order till dem (vilket vi vat helt omedvetna om). Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på? Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor? Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår? Och hur lär han sig att läsa av andra människor?

    4) flickorna som var *pojkflickor* hyllades av sina fäder men samma fäder var inga hejare till att uppmuntra sina söner till att vara *flickpojkar*.

    Hur påverkar detta en flicka att veta att hon kan vara både feminin eller killig och bli hyllad men att att för en kille är det big NONO om han visar på feminina egenskapet. Vilken värdering lägger flickor och pojkar på manligt respektive kvinnligt utifrån dessa spelregler?

    Detta är bl.a. några iakttagelser vi jobbar aktivt med att få bort med vår *flumpedagogik* där vi försöker se till barnet och inte förutbestämda könsuppfattningar. För vår pedagogik är inte dåligt eller förvirrande, de förutbestämda snäva könade idealen innan- de är de stora bovarna.


    Satan i gatan vad bra det låter!! Jag saknar verkligen Sverige ibland - här i Kanada så åkte dagiset får några år sedan med pojkarna till brandstationen medan flickorna fick stanna hemma och baka. I utskicket stod det att detta var för att barnen skulle bli "bekväma med sina könsroller" (comfortable in their gender roles). Jag kan lugnt påstå att jag inte är tillräckligt bekväm i min könsroll för att svälja det.
  • Palestrina
    scanmia skrev 2018-12-19 16:48:53 följande:
    Satan i gatan vad bra det låter!! Jag saknar verkligen Sverige ibland - här i Kanada så åkte dagiset får några år sedan med pojkarna till brandstationen medan flickorna fick stanna hemma och baka. I utskicket stod det att detta var för att barnen skulle bli "bekväma med sina könsroller" (comfortable in their gender roles). Jag kan lugnt påstå att jag inte är tillräckligt bekväm i min könsroll för att svälja det.
    Herrejösses. Vad gjorde du?
  • KlunsSmurfen
    scanmia skrev 2018-12-19 16:48:53 följande:
    Satan i gatan vad bra det låter!! Jag saknar verkligen Sverige ibland - här i Kanada så åkte dagiset får några år sedan med pojkarna till brandstationen medan flickorna fick stanna hemma och baka. I utskicket stod det att detta var för att barnen skulle bli "bekväma med sina könsroller" (comfortable in their gender roles). Jag kan lugnt påstå att jag inte är tillräckligt bekväm i min könsroll för att svälja det.
    Ligger inte Kanada ett antal år före oss med genusfrågor?
  • Ignoramus

    Begriper mig verkligen inte på dig. Förskolepedagogen (som för övrigt verkar vara precis rätt person på rätt ställe! Solig) försåg oss med en mängd tydliga och självupplevda exempel på hur killar och tjejer på ett omedvetet plan behandlas olika redan från typ två års ålder. Dvs i princip första gången de dagligen interagerar med jämnåriga som inte tillhör den närmaste familjen, och med vuxna som inte är deras föräldrar. *Naturligtvis* formar det oss, på gott och ont.


    Det är dessa fenomen vi pratar om när vi säger att genus är viktigt. Det är inte flum. Det är inte påhittat. Och det är framförallt inte något negativt. 

    Men istället för att svara typ "Åfan, ja det där är ju jättebra att det uppmärksammas och att vi försöker tänka på att bemöta barnet likadant, oavsett kön!", så ska du komma dragandes med länkar till helt andra sorters förskolor. Det du länkar till hade överhuvudtaget inte blivit några nyheter om det inte varit hyfsat unikt och spektakulärt (på gott och ont). Och för varje förskola där de tippexar ut "han och hon" och ersätter med "hen", så finns det (och har framförallt funnits) tusen och åter tusen där de sagt "Nej men Pelle, inte kan du ha klänning heller!" eller "Maja, sådär uppför sig inte tjejer!" 


    KlunsSmurfen skrev 2018-12-19 15:18:32 följande:
    1) Hur formas fröknarna när de märker (om de nu gör det) att det inte är så ovanligt att det man så fint kallar för "att vara effektiva" påminner om curling och inte är direkt ett ovanligt "fel" kvinnor gör, låt barnen försöka klä på sig själva.

    2) Hur formas fröknarna när de märker att de aldrig berömmer flickorna när de gör något bra?
    (inte för att jag tror på att det är så fröknar gör men ändå)

    3) Kan det kan bero på att flickor ofta själva tar initiativet till längre resonemang?

    "Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på?"
    Man kan bli full med trotts och sätter sej på tvären tills någon lyssnar.

    "Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor?"
    Man får svårt att uttrycka sig.

    "Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår?"
    Man kan få svårt att förklara hur man känner sig.

    "Och hur lär han sig att läsa av andra människor?"
    Man lär sig att skilja på de som lyssnar/engagerar sig och de som inte gör.

    4) Jag har mer gemensamt med *pojkflickor* än *flickpojkar* så det blir lättare att hitta på något, mamma kanske har mer gemensamt med *flickpojkar* än *pojkflickor*.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Förskolepedagogen) skrev 2018-12-19 14:11:28 följande:

    Hahaha!

    Du har ju helt missuppfattat det hela. Syftet är inte att göra barn könlösa på förskolor utan att ta bort fokuset på könet (och därmed de förväntningar och förutfattade meningar man har om det). Man ska istället bemöta barnet som de individer de är.

    Problemet är ju att föräldrar och samhälle tillskriver ett litet barn massa könsteriotypa egenskaper innan barnet ens lärt sig gå och därmed styr hur barnet ska utvecklas. Det är detta vi vill bryta.

    På vår förskola identifierades bl a följande problem av en utomstående koordinator (vilket vi var omedvetna om):

    1) pojkarna kom alltid i första rum. I och med vår tidsbrist och underbemanning utgick vi från ett flickorna skulle klara av att ta på sig ytterkläderna själva. Hjälpte vi en flicka men det kommen en pojke och trilskades släppte vi genast henne för att hjälpa pojken (för att vara effektiva och för att vi förutsatte att flickor är mer mogna att ta på sig själva)

    Men hur formas pojkar av att de märker att de alltid prioriteras framför flickorna och hur påverkar det flickors verklighetsuppfattning när de ser att pojkar alltid får komma för dem? och att de också förväntas vara duktiga och hjälpa pojkarna (men aldrig tvärtom)?

    2) flickorna berömdes för sina utseenden, pojkarna för sina prestationer. Vi berömde allltid flickorna över deras fina kläder och tofsar i håret medan vi tillskrev pojkarna hyllningar när det presterade något svår.

    Hur formar en liten flicka sin världsbild när hon lär sig att hennes värde sitter i hur söt hon är och att det är främst då hon blir hyllad? Barn är svampar och i den åldern utforskar man världen för att förstå sin plats och sitt syfte i den.

    3) pratade med flickorna, korta uppmaningar till pojkarna.

    Vi förde långa resonemang med flickorna och reflektioner medan vi mest uppmanade killarna och gav kortare order till dem (vilket vi vat helt omedvetna om). Hur formar det en liten kille att inte bli lyssnad på? Att inte få möjlighet att formulera längre resonemang och inte få de kommunikativa redskapen att formulera tankar och känslor? Hur tar sig killars känslouttryck för former om han inte fått lära sig att prata om hur han mår? Och hur lär han sig att läsa av andra människor?

    4) flickorna som var *pojkflickor* hyllades av sina fäder men samma fäder var inga hejare till att uppmuntra sina söner till att vara *flickpojkar*.

    Hur påverkar detta en flicka att veta att hon kan vara både feminin eller killig och bli hyllad men att att för en kille är det big NONO om han visar på feminina egenskapet. Vilken värdering lägger flickor och pojkar på manligt respektive kvinnligt utifrån dessa spelregler?

    Detta är bl.a. några iakttagelser vi jobbar aktivt med att få bort med vår *flumpedagogik* där vi försöker se till barnet och inte förutbestämda könsuppfattningar. För vår pedagogik är inte dåligt eller förvirrande, de förutbestämda snäva könade idealen innan- de är de stora bovarna.


    1)
    Hur påverkas pojkar av att höra att de alltid prioriteras framför flickorna?
    Hur påverkas flickorna när de förväntas vara duktiga och hjälpa pojkarna när det beror på fröknarna vill "vara effektiva" på flickornas bekostnad?
    Det händer i familjer också, förr eller senare genomskådar barnet detta.

    Man skulle ju också kunna tänka sej att det inte är direkt kopplat till pojke/flicka utan mer efter vilka personlighetsdrag barnen har.

    Hjälpte vi en lugn och lättsam pojke/flicka men det kommen en h*n och trilskades släppte vi genast den första för att hjälpa den andra.
    Ibland får en
    lugn och lättsam h*n hjälpa till med en jobbig h*n för att underlätta för mej och jag hjälper den pojke som trilskas att ta på sig för att slippa ta konflikten.

    Alla pojkar kommer inte först, hur formas våran verklighetsuppfattning när barn enbart kategoriseras efter kön och inte personlighetsdrag?
    Vilken värdering lägger flickor och pojkar på manligt respektive kvinnligt utifrån dessa spelregler?

    2,3,4)
    Hur ofta händer det att tjejer aldrig får beröm för sina prestationer?

    "föräldrar och samhälle tillskriver ett litet barn massa könsteriotypa egenskaper innan barnet ens lärt sig gå och därmed styr hur barnet ska utvecklas". Genusvetare tillskriver föräldrar och pedagoger en massa massa könsstereotypa egenskaper som en förklaring till hur genus skapas.

    "innan barnet ens lärt sig gå"
      BS

    Jag länkade ett reportage om det i #160, en flicka o rosa kläder ju en söt liten prinsessa men ser man en liten pojkbebis i blåa kläder i barnvagn boxar man honom i magen och säger  "tuffing" och så har man skapat lite genus & machokultur innan barnet ens lärt sig gå Skrattande
  • KlunsSmurfen
    Ignoramus skrev 2018-12-21 01:18:21 följande:

    Begriper mig verkligen inte på dig. Förskolepedagogen (som för övrigt verkar vara precis rätt person på rätt ställe! Solig) försåg oss med en mängd tydliga och självupplevda exempel på hur killar och tjejer på ett omedvetet plan behandlas olika redan från typ två års ålder. Dvs i princip första gången de dagligen interagerar med jämnåriga som inte tillhör den närmaste familjen, och med vuxna som inte är deras föräldrar. *Naturligtvis* formar det oss, på gott och ont.


    Det är dessa fenomen vi pratar om när vi säger att genus är viktigt. Det är inte flum. Det är inte påhittat. Och det är framförallt inte något negativt. 

    Men istället för att svara typ "Åfan, ja det där är ju jättebra att det uppmärksammas och att vi försöker tänka på att bemöta barnet likadant, oavsett kön!", så ska du komma dragandes med länkar till helt andra sorters förskolor. Det du länkar till hade överhuvudtaget inte blivit några nyheter om det inte varit hyfsat unikt och spektakulärt (på gott och ont). Och för varje förskola där de tippexar ut "han och hon" och ersätter med "hen", så finns det (och har framförallt funnits) tusen och åter tusen där de sagt "Nej men Pelle, inte kan du ha klänning heller!" eller "Maja, sådär uppför sig inte tjejer!" 


    "Begriper mig verkligen inte på dig."
    Det gör inte jag heller, men jag lär mej.

    "Förskolepedagogen (som för övrigt verkar vara precis rätt person på rätt ställe! Solig)"
    ja, du är ju vänsterfeminist så jag hade blivit förvånad om du inte hade hållit med Förskolepedagogen. Du och jag är ju aldrig överens om något så det kanske inte är så konstigt om jag inte riktigt håller med Förskolepedagogen heller.

    Att kalla sej för "Förskolepedagogen" och upprepa genusteorier säger inte mej så mycket om vilken personlig erfarenhet Förskolepedagogen" själv har av att vara på dagis.
    När flickor blir flickor | Proletären
    Från den stunden i förlossningsrummet då en förälder eller en barnmorska tar en titt mellan benen på det nyfödda barnet är det antingen pojke eller flicka, och dessa kategorier börjar genast fyllas med innehåll. Pojkbebisarna är starka och pigga, medan flickbebisarna är näpna och ömtåliga.
    [...]
    I förskolan får könsrollerna fullt genomslag och exemplen är många. En flicka som är högljudd uppfattas som mer störande än en pojke som beter sig på samma sätt. Pojkar får mer hjälp med påklädning, även när de inte ber om det. Flickor måste oftare be om hjälp. Flickorna får uppmärksamhet för sina kläder och får höra att de är fina och söta och blir på så sätt tidigt objektifierade och lär sig att koppla sin självkänsla till sitt utseende.
    [...]
    Skillnaderna i hur förskolepersonalen bemöter pojkar och flickor är tydlig även på förskolor som har ett genusperspektiv. Våra förväntningar på könen sitter djupt och vi agerar mer eller mindre omedvetet utifrån dessa förväntningar. Vilket innebär att det krävs stora insatser och mycket kunskap för att bryta strukturerna. Samtidigt är en förändring i förskolan nödvändig för att nästa generation pojkar och flickor ska få en chans att bli jämlikar.
    [...]
    I klassrummet tar pojkarna mer plats och får mer uppmärksamhet av lärarna. Pojkar har redan lärt sig att ta och behålla ordet. 2013 finns det fortfarande lärare som placerar en stillsam duktig tjej mellan de stökiga killarna för att få lugn.
    [...]
    Flickor uppmuntras och förväntas ta ansvar för andra och vara hjälpredor åt de vuxna. Även i förskolan kan man se att flickor tar rollen som "hjälpfröknar" som servar pojkarna.
    [...]
    När barnen under sin uppväxt formas till pojkar eller flickor läggs grunden för könsförtrycket. Flickor blir duktiga på att under-ordna och anpassa sig, på relationer och omsorg, medan pojkar blir duktiga på att bestämma och ta för sig. En förutsättning för jämställdhet är därför att vi diskuterar och utmanar de könsroller vi ger till våra barn.

    proletaren.se/inrikes-jamstalldhet/nar-flickor-blir-flickor
  • dr Proppmätt 2

    Om alla asylinvandrare registreras som kvinnor så får vi intressanta tidningsrubrker. Kvinnors våld mot män?

  • Author7

    Jag är lite av en "pojkflicka". När jag växte upp lekte jag både med dockor och bilar. Mina föräldrar var öppna och lät mig välja själv så att säga. Fast när jag lekte med dockor då lekte jag mest "äventyrslekar" och inte familj. Ibland lekte jag princess också. 


    Jag spelade hellre fotboll med killarna på rasterna fram till högstadiet och sen pluggade jag mest och spelade dataspel. Jag är däremot inte så intresserad våld spel  utan tycker bättre om spel där man får skapa saker som Sim city eller äventyrsspel.


    jag alltid identifierat mig som en tjej. Även om jag aldrig har varit intresserad av fixa mitt utseende ex. Jag har också varit väldigt tuff och självständig. 

    Jag tycker det är viktigt att alla får möjligheten att "hitta" sig själva och jag tycker det är så fånigt att samhället har fått oss att tro att killar och tjejer kan olika saker. jag tycker därför att flickor och pojkar ska få leka med det dom tycker om när de är små och att de ska få ha samma möjligheter när de växer upp oavsett kön. Därför tror jag på en könsneutral uppväxt. 

    Däremot tycker jag det är viktigt att barnen får veta vilka kön som finns men samtidigt att det inte behöver betyda att det är något "dåligt" att vara det ena eller det andra könet. Det är också att viktigt att barnen får lära sig att killar och tjejer är olika och båda ska behandlas med respekt. 

  • Tom Araya
    Author7 skrev 2019-01-28 21:16:29 följande:

    Jag är lite av en "pojkflicka". När jag växte upp lekte jag både med dockor och bilar. Mina föräldrar var öppna och lät mig välja själv så att säga. Fast när jag lekte med dockor då lekte jag mest "äventyrslekar" och inte familj. Ibland lekte jag princess också. 


    Jag spelade hellre fotboll med killarna på rasterna fram till högstadiet och sen pluggade jag mest och spelade dataspel. Jag är däremot inte så intresserad våld spel  utan tycker bättre om spel där man får skapa saker som Sim city eller äventyrsspel.


    jag alltid identifierat mig som en tjej. Även om jag aldrig har varit intresserad av fixa mitt utseende ex. Jag har också varit väldigt tuff och självständig. 

    Jag tycker det är viktigt att alla får möjligheten att "hitta" sig själva och jag tycker det är så fånigt att samhället har fått oss att tro att killar och tjejer kan olika saker. jag tycker därför att flickor och pojkar ska få leka med det dom tycker om när de är små och att de ska få ha samma möjligheter när de växer upp oavsett kön. Därför tror jag på en könsneutral uppväxt. 

    Däremot tycker jag det är viktigt att barnen får veta vilka kön som finns men samtidigt att det inte behöver betyda att det är något "dåligt" att vara det ena eller det andra könet. Det är också att viktigt att barnen får lära sig att killar och tjejer är olika och båda ska behandlas med respekt. 


    Jag håller med dig helt och hållet och därför ifrågasätter jag lite grand vad man sysslar med av genustrams på skolor och förskolor.

    Det är väl bättre att få barn (och föräldrar) att förstå att pojkar och flickor kan vara så mycket mer än den traditionella och stereotypiska bilden av vad pojkar, flickor, män och kvinnor är, vad de gör och vad de kan, än att barnen ska börja ifrågasätta sin könstillhörighet.
  • KlunsSmurfen
    Tom Araya skrev 2019-02-13 22:33:42 följande:
    Jag håller med dig helt och hållet och därför ifrågasätter jag lite grand vad man sysslar med av genustrams på skolor och förskolor.

    Det är väl bättre att få barn (och föräldrar) att förstå att pojkar och flickor kan vara så mycket mer än den traditionella och stereotypiska bilden av vad pojkar, flickor, män och kvinnor är, vad de gör och vad de kan, än att barnen ska börja ifrågasätta sin könstillhörighet.
    Genusflummet bygger i grund och botten på ideologi, de feministiska teorierna som genus"vetenskapen" är baserade på verkar vara väldigt känslobaserade så det är antagligen därför de är så motsägelsefulla. Människor är biologiska varelser så man kan inte förstå människor med hjälp av en känslobaserad och motsägelsefull "vetenskap" (feministisk logik)

    Feministisk pedagogik:

    Utgångspunkt:
    Människor föds som blanka blad så tjejigt/kvinnligt & pojkigt/manligt är sociala konstruktioner. Pojkar kan bete sig som flickor och tvärt om .
    Tjej & killleksaker är könskodade, det är ett jättestort problem (och pojkar behöver klänning)

    - Elakt barn på dagis: Svante leker med dockor, Svante är en tjej, nä nä nä nä nä nä (denna ondska måste bekämpas med genuspedagogik Demon)
    - Ett annat elakt barn på dagis: Pelle grinar, Pelle är en tjej, nä nä nä nä nä nä (denna ondska måste också bekämpas med genuspedagogik)

    Slutsats:
    Vi har alldeles för snäva normer och vi måste behandla barn som individer så vi inte tvingar in dem i könsroller.

    Lösning:
    Genusideologi i förskolan
    Genus i förskolan

    En undersökning om hur man som pedagog kan arbeta i förskolan utifrån ett genusperspektiv
    [...]

    Ingegerd Tallberg Broman (2001) menar som Månsson (2000) och Gannerud (2001) när hon skriver i boken Genusperspektiv på förskola, skola och utbildning att begreppet genus handlar om relationen mellan könen. Det vill säga att flickors och pojkars beteende och egenskaper inte är biologiska utan skapade från det sociala och historiska. Hur människor utformar sin kvinnlighet eller manlighet är utifrån hur de socialt anpassar sig och vad det finns för socialt mönster som de ska anpassa sig till.

    [...]

    Olofsson (2007) menar att vi som pedagoger ska tillföra barnen något. Pojkarna ska tillföras känslor och flickorna ska tillföras mod och styrka.  
    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:931/FULLTEXT01.pdf
    "Det är väl bättre att få barn (och föräldrar) att förstå att pojkar och flickor kan vara så mycket mer än den traditionella och stereotypiska bilden av vad pojkar, flickor...."

    Det är ännu en sak som är motsägelsefullt i ideologisk "pedagogik": (det jag tog upp i #163)

    10-åriga Max föddes som flicka | SVT Nyheter (2018)
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/10-ariga-max-foddes-som-flicka
    Fråga doktorn - Max föddes i en flickas kropp | SVT Play (2018)
    www.svtplay.se/video/20149586/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-22-flickan-som-blev-en-pojke

    9:55 10-Åriga Max har en pojkhjärna, det lärde sig hon/han/h*n när fröken läste om transexualitet
    15:00 Max träffar ett team på BUP som specialiserar sig på transsexuella frågor. Max hoppas på att få hormonblockerare. (det kan man få vid 16)
    15:19 "Det viktigaste är att inte få bröst för det vill jag verkligen inte" (för det är ju såå ovanligt att pojkflickor känner så)

    Vi könskodar beteenden efter en snäv norm så om det låter som en pojke, beter sig som en pojke är det antagligen en pojke i en flickas kropp. Helt plötsligt så ger man beteendet en könsidentitet precis som ett elakt barn på dagis

    - Snäll och genusmedveten pedagog på skola, trevlig farbror på BUP eller vän: Lisa leker med bilar, Lisa är en pojke, Lisa är trans Förvånad
    Överväger könsbyte för sitt 6-åriga barn som är transperson (Storbritannien)

    Hon berättar att hon aldrig hade planerat att uppfostra sitt barn könsneutralt, men att hon tidigt märkte att Talia (som flickan hette först) blev arg när hon såg klänningar och "fåniga halsband" - samt drog med sig sin mamma till tröjorna med dinosaurier på.

    www.expressen.se/omtalat/nyheter/mamman-overvager-konsbyte-for-sitt-6-ariga-barn/
    Detta dåliga socialt konstruerade beteendet att dissa tjejgrejor ska normalt bekämpas med genuspedagogik och könsneutral uppfostran om det är en pojke, men inte om det är en tjej,
    En vän föreslog att flickan kanske var en transperson ? något som mamma Mienna först inte trodde, eftersom hon själv varit en så kallad pojkflicka i sin barndom.
    [...]
    Läkarna har berättat för Mienna att det är vanligt att barn i Dexters ålder återgår till sitt "ursprungliga kön" ? men det tvekar hon på i sin sons fall.

    www.expressen.se/omtalat/nyheter/mamman-overvager-konsbyte-for-sitt-6-ariga-barn/
    8 feb. 2019




    12:27
    what he is unflinching, in claiming, looking at the biology and saying, yep male and female are real and what's more male and female traditional roles were built on those realities. I would say that we can do better than the archetypes and we can you can look forward abandoned some of the old myths that we don't need anymore and that may actually be harmful and have even more even more flexible norms around what's what's acceptable for male and female but pretend that, i mean I've said this before but I'm sure in this context were growing up right now, the way I grew up I would be someone who'd be labeling me trans, because I was a tomboy. I was an out-and-out tomboy who far preferred dirt to dresses and math to spending time of museums and oh well that's that's gendered like since when is math a male thing, that's not okay. Yes more men end up choosing mathematically intensive careers and that that is true but you're now going to say that if I as a woman you know from this largely overlapping population of interests over in math space because I'm interested in math i'm there for acting male, that's actually regressive and sexist and backwards and this is why said you're the authoritarian leftists are actually the bigots, you know who are claiming to be anti bigots, it's actually sexist or aggressive and backwards to make a claim that by you know not wanting to dress in a in girly clothes you're secretly a boy, no I cannot

    I'm very paradoxical that in this kind of trans ideology what often comes in is this this assumption that there is such a thing about a female role and a male role and if if someone is displaying those things there is not the Flex it's almost bringing in fixed gender roles

    very much so yeah, it's like it's creating archetypes, it's sort of culturally essentialist, if you will in which these even somewhat fictitious ideas of what traditional sort of nuclear families from the 1950s looked like you know post-world War two, mad Men style family politics are the model for masculinity and femininity and you know they're a model but they're not a model I ever saw growing up and you know most people I think didn't see those except in in fiction and imagining that those are the ones that we are all like that's the Platonic ideal of masculine well A there is no Platonic ideal of masculine, that's not how masculine works
    (är lat som vanligt och kopierar från en annan tråd)
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 13:01:20 följande:
    Feministisk logik:
    Barn ska inte behandlas som tjej/kille, barn är olika så de ska behandlas som individer så de inte formas för mycket av de vuxnas och samhällets förväntningar på¨kön och snäva könsstereotypa normer. Man köper ju bara könskodade killeksaker till en kille och bara tjejleksaker till pojkar. Vi boxar bebisar i magen, om de har blå kläder.

    Vi måste analysera det ur intersektionellt perspektiv och lära oss att förstå hur mycket barn formas av de vuxnas makt.

    Vi är olika men våra olikheter är bara en social konstruktion. Evolutionen påverkar djur men inte människor som också är ett djur för att vi har en förmåga till självinsikt och kritiskt tänkande. För att kunna uppnå ett fritt och jämställt samhälle där inte normer hindrar oss måste vi begränsa barns frihet genom att styra över deras lekar så de lekar samma lekar, plocka bort leksaker vi inte gillar, träna pojkar på att gråta och att ha känslor och rädda män från sin maskulinitet. Med politisk makt ska vi använda barn som försökskaniner i ett socialt experiment så att de kan utvecklas till enskilda individer.

    www.familjeliv.se/forum/thread/79410982-genuspedagogik-pa-forskolan/2
    och passar man inte in i den socialt konstruerade normen är man transexuell.

    Genusideologi i förskolan bygger "ibland" på feministisk logik
    Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Hur hanterar man stereotyp pojke?

    Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet.

    ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.html
    hmmm
    Skolinspektionen| Förskolor måste bli bättre på jämställdhet | Lärarnas tidning (2017)

    Skolinspektionen har granskat hur 36 förskolor runt om i landet arbetar med jämställdhet.

    [...]

    Lotta Lemberg är noga med att prata om barn och inte om flickor och pojkar. När barnen klär ut sig för olika lekar finns de mest könstypiska kläderna inte längre i förskolans garderob. Barnen uppmuntras över huvud taget att välja lekar efter intresse och inte  efter vilket kön de har.

    lararnastidning.se/skolinspektionen-forskolor-maste-bli-battre-pa-jamstalldhet/
    Vi könskodar kläderna och plockar bort det killar/tjejer brukar välja innan vi uppmuntrar barnen att leka efter intresse.
     Val av lek ger jämställda barn | Lärarnas tidning (2010)

     På Sörskogens förskola i Huddinge tänker man på genus. Ena dagen "flicksaker" - nästa dag "pojksaker". Här lär sig barnen leka med allt.

     lararnastidning.se/val-av-lek-ger-jamstallda-barn/
     Tja, barn kan leka med nästan vad som helst, i brist på annat.
     Könsneutrala leksaker skapar debatt (2014)

    Förskolan Pulpetens försök med att plocka bort dockor och leksaksbilar för en mer jämställd förskola väckte många reaktioner bland 24Kalmars läsare. Försöket möter nu även kritik från en forskare i genusfrågor.

    24kalmar.se/konsneutrala-leksaker-skapar-debatt
    Vi könskodar leksakerna och plockar bort de vi inte gillar så barnen leker mer könsneutralt och mer jämställt.
Svar på tråden Genusfråga - ska man välja själv vilket kön man tillhör?