Tom Araya skrev 2019-02-13 22:33:42 följande:
Jag håller med dig helt och hållet och därför ifrågasätter jag lite grand vad man sysslar med av genustrams på skolor och förskolor.
Det är väl bättre att få barn (och föräldrar) att förstå att pojkar och flickor kan vara så mycket mer än den traditionella och stereotypiska bilden av vad pojkar, flickor, män och kvinnor är, vad de gör och vad de kan, än att barnen ska börja ifrågasätta sin könstillhörighet.
Genusflummet bygger i grund och botten på ideologi, de feministiska teorierna som genus"vetenskapen" är baserade på verkar vara väldigt känslobaserade så det är antagligen därför de är så motsägelsefulla. Människor är biologiska varelser så man kan inte förstå människor med hjälp av en känslobaserad och motsägelsefull "vetenskap" (feministisk logik)
Feministisk pedagogik:
Utgångspunkt:
Människor föds som blanka blad så tjejigt/kvinnligt & pojkigt/manligt är sociala konstruktioner. Pojkar kan bete sig som flickor och tvärt om .
Tjej & killleksaker är könskodade, det är ett jättestort problem (och pojkar behöver klänning)
- Elakt barn på dagis: Svante leker med dockor, Svante är en tjej, nä nä nä nä nä nä (denna ondska måste bekämpas med genuspedagogik
)
- Ett annat elakt barn på dagis: Pelle grinar, Pelle är en tjej, nä nä nä nä nä nä (denna ondska måste också bekämpas med genuspedagogik)
Slutsats:
Vi har alldeles för snäva normer och vi måste behandla barn som individer så vi inte tvingar in dem i könsroller.
Lösning:
Genusideologi i förskolan
Genus i förskolan
En undersökning om hur man som pedagog kan arbeta i förskolan utifrån ett genusperspektiv
[...]
Ingegerd Tallberg Broman (2001) menar som Månsson (2000) och Gannerud (2001) när hon skriver i boken Genusperspektiv på förskola, skola och utbildning att begreppet genus handlar om relationen mellan könen.
Det vill säga att flickors och pojkars beteende och egenskaper inte är biologiska utan skapade från det sociala och historiska. Hur människor utformar sin kvinnlighet eller manlighet är utifrån hur de socialt anpassar sig och vad det finns för socialt mönster som de ska anpassa sig till.
[...]
Olofsson (2007) menar att vi som pedagoger ska tillföra barnen något. Pojkarna ska tillföras känslor och flickorna ska tillföras mod och styrka.
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:931/FULLTEXT01.pdf"
Det är väl bättre att få barn (och föräldrar) att förstå att pojkar och flickor kan vara så mycket mer än den traditionella och stereotypiska bilden av vad pojkar, flickor...."
Det är ännu en sak som är motsägelsefullt i ideologisk "pedagogik": (det jag tog upp i #163)
10-åriga Max föddes som flicka | SVT Nyheter (2018)
www.svt.se/nyheter/vetenskap/10-ariga-max-foddes-som-flicka
Fråga doktorn - Max föddes i en flickas kropp | SVT Play (2018)
www.svtplay.se/video/20149586/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-22-flickan-som-blev-en-pojke
9:55 10-Åriga Max har en pojkhjärna, det lärde sig hon/han/h*n när fröken läste om transexualitet
15:00 Max träffar ett team på BUP som specialiserar sig på transsexuella frågor. Max hoppas på att få hormonblockerare. (det kan man få vid 16)
15:19 "Det viktigaste är att inte få bröst för det vill jag verkligen inte" (för det är ju såå ovanligt att pojkflickor känner så)
Vi könskodar beteenden efter en snäv norm så om det låter som en pojke, beter sig som en pojke är det antagligen en pojke i en flickas kropp. Helt plötsligt så ger man beteendet en könsidentitet precis som ett elakt barn på dagis
- Snäll och genusmedveten pedagog på skola, trevlig farbror på BUP eller vän: Lisa leker med bilar, Lisa är en pojke, Lisa är trans
Överväger könsbyte för sitt 6-åriga barn som är transperson (Storbritannien)
Hon berättar att hon aldrig hade planerat att uppfostra sitt barn könsneutralt, men att hon tidigt märkte att Talia (som flickan hette först) blev arg när hon såg klänningar och "fåniga halsband" - samt drog med sig sin mamma till tröjorna med dinosaurier på.
www.expressen.se/omtalat/nyheter/mamman-overvager-konsbyte-for-sitt-6-ariga-barn/Detta dåliga socialt konstruerade beteendet att dissa tjejgrejor ska normalt bekämpas med genuspedagogik och könsneutral uppfostran om det är en pojke, men inte om det är en tjej,
8 feb. 2019
12:27
what he is unflinching, in claiming, looking at the biology and saying, yep male and female are real and what's more male and female traditional roles were built on those realities. I would say that we can do better than the archetypes and we can you can look forward abandoned some of the old myths that we don't need anymore and that may actually be harmful and have even more even more flexible norms around what's what's acceptable for male and female but pretend that, i mean I've said this before but I'm sure in this context were growing up right now, the way I grew up I would be someone who'd be labeling me trans, because I was a tomboy. I was an out-and-out tomboy who far preferred dirt to dresses and math to spending time of museums and oh well that's that's gendered like since when is math a male thing, that's not okay. Yes more men end up choosing mathematically intensive careers and that that is true but you're now going to say that if I as a woman you know from this largely overlapping population of interests over in math space because I'm interested in math i'm there for acting male, that's actually regressive and sexist and backwards and this is why said you're the authoritarian leftists are actually the bigots, you know who are claiming to be anti bigots, it's actually sexist or aggressive and backwards to make a claim that by you know not wanting to dress in a in girly clothes you're secretly a boy, no I cannot
I'm very paradoxical that in this kind of trans ideology what often comes in is this this assumption that there is such a thing about a female role and a male role and if if someone is displaying those things there is not the Flex it's almost bringing in fixed gender roles
very much so yeah, it's like it's creating archetypes, it's sort of culturally essentialist, if you will in which these even somewhat fictitious ideas of what traditional sort of nuclear families from the 1950s looked like you know post-world War two, mad Men style family politics are the model for masculinity and femininity and you know they're a model but they're not a model I ever saw growing up and you know most people I think didn't see those except in in fiction and imagining that those are the ones that we are all like that's the Platonic ideal of masculine well A there is no Platonic ideal of masculine, that's not how masculine works
(är lat som vanligt och kopierar från en annan tråd)
KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 13:01:20 följande:
Feministisk logik:
Barn ska inte behandlas som tjej/kille, barn är olika så de ska behandlas som individer så de inte formas för mycket av de vuxnas och samhällets förväntningar på¨kön och snäva könsstereotypa normer. Man köper ju bara könskodade killeksaker till en kille och bara tjejleksaker till pojkar. Vi boxar bebisar i magen, om de har blå kläder.
Vi måste analysera det ur intersektionellt perspektiv och lära oss att förstå hur mycket barn formas av de vuxnas makt.
Vi är olika men våra olikheter är bara en social konstruktion. Evolutionen påverkar djur men inte människor som också är ett djur för att vi har en förmåga till självinsikt och kritiskt tänkande. För att kunna uppnå ett fritt och jämställt samhälle där inte normer hindrar oss måste vi begränsa barns frihet genom att styra över deras lekar så de lekar samma lekar, plocka bort leksaker vi inte gillar, träna pojkar på att gråta och att ha känslor och rädda män från sin maskulinitet. Med politisk makt ska vi använda barn som försökskaniner i ett socialt experiment så att de kan utvecklas till enskilda individer.
www.familjeliv.se/forum/thread/79410982-genuspedagogik-pa-forskolan/2och passar man inte in i den socialt konstruerade normen är man transexuell.
Genusideologi i förskolan bygger "ibland" på feministisk logik
Lady Dahmer / Postpatriarkatet - Hur hanterar man stereotyp pojke?
Man brukar säga att genusmedvetenhet handlar om att tillföra, inte ta bort. Jag håller inte med. Jag tror man måste ta bort för att möjliggöra och öppna andra dörrar. Begränsa för att ge mer frihet.
ladydahmer.nu/2018/january/hur-hanterar-man-stereotyp-pojke.htmlhmmm
Skolinspektionen| Förskolor måste bli bättre på jämställdhet | Lärarnas tidning (2017)
Skolinspektionen har granskat hur 36 förskolor runt om i landet arbetar med jämställdhet.
[...]
Lotta Lemberg är noga med att prata om barn och inte om flickor och pojkar. När barnen klär ut sig för olika lekar finns de mest könstypiska kläderna inte längre i förskolans garderob. Barnen uppmuntras över huvud taget att välja lekar efter intresse och inte efter vilket kön de har.
lararnastidning.se/skolinspektionen-forskolor-maste-bli-battre-pa-jamstalldhet/Vi könskodar kläderna och plockar bort det killar/tjejer brukar välja innan vi uppmuntrar barnen att leka efter intresse.
Tja, barn kan leka med nästan vad som helst, i brist på annat.
Könsneutrala leksaker skapar debatt (2014)
Förskolan Pulpetens försök med att plocka bort dockor och leksaksbilar för en mer jämställd förskola väckte många reaktioner bland 24Kalmars läsare. Försöket möter nu även kritik från en forskare i genusfrågor.
24kalmar.se/konsneutrala-leksaker-skapar-debattVi könskodar leksakerna och plockar bort de vi inte gillar så barnen leker mer könsneutralt och mer jämställt.